Etanol, en miljökatastrof eller?
Postat: fre jul 02, 2010 23:09
För och av VFR-folk Sedan 2006
http://www.vfr-forum.se/
Beror mycket på varifrån etanolen kommer. Att göra sprit på majs att användas som drivmedel, som tydligen är vanligt i USA, är smått kriminellt i mina ögon.blacken skrev:http://www.dn.se/motor/usa-forskare-eta ... -1.1119348..
Etanol är vansinne som bränsle..adrian_vg skrev:Etanol är en hajp i väntan på något med mer kontinuitet.
Finns få bränslen som innehåller lika mycket energi per viktenhet som exvis bensin. Synd bara att kanske en tredjedel av energin används som mest i förbränningsmotorer...StigH skrev:Etanol är vansinne som bränsle..
Det fungerar som miljömupparnas alibi gentemot fossilbränslena.
Dvs rena dumheterna.
Tja, RME (raps) till exempel har mycket mera energi än vad hembränt har, och är lika "miljövänligt" som hemkört. Dessutom så går det åt avsevärt mera hojtarolja per kilometer än exempelvis bensin/diesel/ RME.Finns få bränslen som innehåller lika mycket energi per viktenhet som exvis bensin. Synd bara att kanske en tredjedel av energin används som mest i förbränningsmotorer...
Säg inte det, magen/människokroppen är faktiskt att jämföra med en "förbränningsmotor".Synd bara att kanske en tredjedel av energin används som mest i förbränningsmotorer
Jag är öht skeptisk till att använda åkermark till att producera fordonsbränsle. Det var det jag syftade till. Att RME är bättre är som bäst "gradskillnader i helvetet" sas.blacken skrev:Tja, RME (raps) till exempel har mycket mera energi än vad hembränt har, och är lika "miljövänligt" som hemkört. Dessutom så går det åt avsevärt mera hojtarolja per kilometer än exempelvis bensin/diesel/ RME.
Nejdå, jag är fullt på det klara med att pappret och verkligheten inte alltid stämmer så bra överens. Ville bara kommentera utvecklingen mot alternativa bränslen i stort.blacken skrev:Men du missade poängen med artikeln och det är hur man "räknar" ut den sk: miljövinsten, och det är ju samma där som med ekonomi dvs "utgift visavi kostnad" det är skillnad på dom i realitèn.
Intressant. Disputerar inte ditt påstående, är nyfiken. Har du nån källa för detta?blacken skrev:Säg inte det, magen/människokroppen är faktiskt att jämföra med en "förbränningsmotor".
Joo visst är det kanske lite initialt sett "dumt" att använda sig av åkermark för att framställa bränsle, men i och med att vi har ett samhälle som är baserat på Ottomotorn (och dess variabler) som huvudsakligt drivkälla. så är det som det är.Jag är öht skeptisk till att använda åkermark till att producera fordonsbränsle. Det var det jag syftade till. Att RME är bättre är som bäst "gradskillnader i helvetet" sas
Som du säger "Kroppen är ju en kemisk maskin " en maskin som maskin, ingen skillnad bara sättet den är konstruerad på det är allt.Intressant. Disputerar inte ditt påstående, är nyfiken. Har du nån källa för detta?
Kroppen är ju en kemisk maskin och som sådan kanske inte helt optimal att förbränna saker generellt. Dock är den väldigt universell och optimerad i så måtto att den kan bryta ner många olika sorters bränslen, som fett, proteiner, socker och t.o.m. samma ämnen som den hämtar ur den egna kroppen vid svält, och få ut användbar energi ur det. Tycker det är väldigt elegant.
En analogi skulle vara exvis en bil som bryter ner karossen för att använda den som bränsle när bensinen är slut i tanken, och sen bygger upp den igen när man fyller på med bensin igen. Very Happy
Njaa, en ganska så haltande analogi, för "karossen" är ju ditt skinn, medans bränsletanken brukar ju vanligtvis iallafall på äldre maskiner/fordon hamna runt magen (fettet) maskinens chassie.En analogi skulle vara exvis en bil som bryter ner karossen för att använda den som bränsle när bensinen är slut i tanken, och sen bygger upp den igen när man fyller på med bensin igen.
ja vatten är allt lite intressantTyrannosaurus skrev:Det är möjligt att jag har nämnt det här tidigare, men det kan vara värt att ta om.
Jag har roat mig med att sätta mig in i lite alternativa bränslen. En sak är iaf säker, framtidens bränsle har en helt annat kemisk beteckning än etanol, nämligen H2O
Vanlig elektrolys alltså, för att dela upp vattnet i väte och syre. Varifrån kommer elen som gör detta?Jimmy.S skrev:ja vatten är allt lite intressant
elen kommer från den trampdrivne generatorn som gör motorn väldigt miljövänligadrian_vg skrev:Vanlig elektrolys alltså, för att dela upp vattnet i väte och syre. Varifrån kommer elen som gör detta?Jimmy.S skrev:ja vatten är allt lite intressant
Filmen är väl lite 1:a aprilvarning.Jimmy.S skrev:elen kommer från den trampdrivne generatorn som gör motorn väldigt miljövänligadrian_vg skrev:Vanlig elektrolys alltså, för att dela upp vattnet i väte och syre. Varifrån kommer elen som gör detta?Jimmy.S skrev:ja vatten är allt lite intressant![]()
intressant är att det faktiskt fungerar, hur väl och länge har jag ingen aning om då jag ej är så insatt i detta, ska bli kul att se vad framtiden har med sig när dom tradionella bränsletyperna sakta men säkert kommer att bytas ut
Det är nog ingen 1:a aprilvarning. Det finns ett antal både personer och företag som arbetar mycket seriöst på tekniken som redan finns så det är inget som behöver uppfinnas. Problemet har varit lagringen, men det är också löst idag.Mister skrev:Filmen är väl lite 1:a aprilvarning.Jimmy.S skrev:elen kommer från den trampdrivne generatorn som gör motorn väldigt miljövänligadrian_vg skrev: Vanlig elektrolys alltså, för att dela upp vattnet i väte och syre. Varifrån kommer elen som gör detta?
intressant är att det faktiskt fungerar, hur väl och länge har jag ingen aning om då jag ej är så insatt i detta, ska bli kul att se vad framtiden har med sig när dom tradionella bränsletyperna sakta men säkert kommer att bytas ut
Men elektrolys är intressant i sig. Detta var på tapeten för ett par år sedan, hos norrmännen. Jag vet dock inte hur det gick för dem http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e44488.ece
Tror jag inte en sekund på. Vad är din källa?Tyrannosaurus skrev:Svar på Adrians fråga: "Varifrån kommer elen som gör detta?"
Från samma ställen vi får el från idag. Men den skillnaden att eletrolyt är betydligt mindre energikrävande än produktion, rafinering, transport mm. av bensin, diesel, etanol eller vad man har tänkt köra på.
Tror mer på gengas, än vätgas.blacken skrev:Det verkar avancerat det däringa, vad är det för fel på " Ät ärtor och ha det kalas, kör sedan knarren på din gas"![]()