Windowsbashning och relaterat tjafs

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#31 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Talar vi GNU/Linux, Debian eller BSD nu? Av alla tre sorterna finns det speciellt "säkra" distributioner. Men jag ser fortfarande inte varför du måste uppfinna hjulet på nytt istf att göra det enkelt för dig och bara ta en känd bra produkt som tex CentOS eller OpenSUSE. Även de mer populistiska grafiska linux-distributionerna är säkra nog för en hemanvändare. Du behöver inte de där ultra-säkra US DoJ-säkrade systemen. Måste du ha dem, ska du nog skaffa dig en foliehatt också. ;-)
Polarn snackar om BSD, främst NetBSD. Det handlar nog inte så mycket om idiotsäkerhet som stabilitet även om han har lite paranoja och har tokkrypterat hela sin dator.
Det är en sån kille som kan hitta på ett 20 siffrigt lösenord utan slumpgenerator eller blunda och knappa runt på tangentbordet och dessutom kommer ihåg det.
En analogi: Skulle du propsa på nya däck för din båge med samma mönster och gummisort och som lagrats sen din motorcykel byggdes, att ha och använda nu? Eller skulle du köpa det nyaste och färskaste som finns i gummisorter, mönster och bälttyper?
Jo jag köper gärna nya däck och ny olja precis som jag har ett rätt modern dator, men jag sätter inte på 190 sulor eller häller i E85 i tanken bara för att det lär vara det senaste och ballaste eller monterar VFR:ens regulator då VF:ens bevisligen är bättre fast den är äldre ;)
Jepp, WinXP lägger upp bla Prefetch-foldrar, och cachar backuper för diverse DLL-filer och installerade program, i Windows-katalogen. Speciellt installerade program-foldern kan bli rätt stor. Jag har haft såna foldrar på runt 20-25GB. Helt normalt i vissa system. Man kan tömma dem med en programvara från Microsoft som heter Windows Installer Cleanup, om man känner att man behöver mer plats på sin systempartition. Finns ingen anledning att installera om allt, om det inte uppenbart är nåt fel på operativet.
Ok tack då vet jag. Men här finns ytterligare en anledning att basha Windows, för vad gör detta för nytta? :?
Själv använder jag g4u, Ghost for Unix. Funkar ännu bättre och är gratis. ;-)
Min var också gratis ;)
Mac är en inte en vanlig bajskorv, det är en förgylld bajskorv som är bättre än alla andra av skäl som Apple inte vill upplysa om, ska jag be att få påpeka!
:lol:
Har han använt Windows7 nånting?? Vista?? :shock:
Jo han kör Vista i sin laptop eftersom han ville ha ett äkta OS i sin jobbdator som han har med sig till kund, men han hatar det ;)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Polarn snackar om BSD, främst NetBSD. Det handlar nog inte så mycket om idiotsäkerhet som stabilitet även om han har lite paranoja och har tokkrypterat hela sin dator.
Det är en sån kille som kan hitta på ett 20 siffrigt lösenord utan slumpgenerator eller blunda och knappa runt på tangentbordet och dessutom kommer ihåg det.
Och du behöver samma sorts säkerhet och stabilitet som han gör?

Jo jag köper gärna nya däck och ny olja precis som jag har ett rätt modern dator, men jag sätter inte på 190 sulor eller häller i E85 i tanken bara för att det lär vara det senaste och ballaste eller monterar VFR:ens regulator då VF:ens bevisligen är bättre fast den är äldre ;)
Det finns stenåldersprogram, moderna program och "bleeding edge"-program. Du kör fn på stenåldern med din dator med IT-mått mätt, men skulle kunna köra med moderna program. Att köra med det allra senaste är bara intressant när det gäller webbläsare och exvis patchar för operativsystem.

Ok tack då vet jag. Men här finns ytterligare en anledning att basha Windows, för vad gör detta för nytta? :?
S

Prefetchfunktionen gör att WinXP startar snabbare. DLL-foldrarna bla är backuper som Windows hämtar tillbaka och återställer filer från, om något program skulle skriva över nån kritisk fil. Det ingår i säkerhetssystemet, och fyller en faktisk funktion - inte för att irritera dig!

Borta är dagarna från DOS-tiden, när ett program bara låg i en enda folder och med alla filer den behövde.

Jo han kör Vista i sin laptop eftersom han ville ha ett äkta OS i sin jobbdator som han har med sig till kund, men han hatar det ;)
Vista har bevisligen aldrig varit speciellt bra på/med vissa datorer/användare. Win7 är vad Vista skulle ha varit från början. Hatar han Vista, vill han nog inte heller ta sig tid att fixa till den så gott det går. Det blir en självuppfyllande profetia sas...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#33 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Och du behöver samma sorts säkerhet och stabilitet som han gör?
Inte säkerheten men gärna stabiliteten.
Det finns stenåldersprogram, moderna program och "bleeding edge"-program. Du kör fn på stenåldern med din dator med IT-mått mätt, men skulle kunna köra med moderna program. Att köra med det allra senaste är bara intressant när det gäller webbläsare och exvis patchar för operativsystem.
Var glad att jag inte kör W2K opch IE5.5 :P
Men jag säger som jag brukar och det gäller både hojen och datorn "if it ain't broken, don't fix it".
Datorn funkar skitbra, jag har inget skit i den och det enda är en fläkt som låter lite. Att vissa webbsidor skriker åt mig kan jag leva med. Om/när jag byter OS så blir det en annan webbläsare också. Kanske att jag senare lägger in en annan läsare i det här OS:et också, men inte Firefox utan isf Safari eller Opera.
Prefetchfunktionen gör att WinXP startar snabbare. DLL-foldrarna bla är backuper som Windows hämtar tillbaka och återställer filer från, om något program skulle skriva över nån kritisk fil. Det ingår i säkerhetssystemet, och fyller en faktisk funktion - inte för att irritera dig!

Borta är dagarna från DOS-tiden, när ett program bara låg i en enda folder och med alla filer den behövde.
Jojo, samma gäller "Temporary Internet Files" som ska göra att man snabbare kommer till en sida. Jag har kryssat i att tömma den när webbläsaren stängs och märken ingen skillnad på snabbhet. Det går rätt snabbt oavsett.

Men det verkar vara MS:s tanke, lagrar man halva Internet i datorn så går det snabbare, men dom verkar glöma att det gör datorn segare så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna.
Vista har bevisligen aldrig varit speciellt bra på/med vissa datorer/användare. Win7 är vad Vista skulle ha varit från början. Hatar han Vista, vill han nog inte heller ta sig tid att fixa till den så gott det går. Det blir en självuppfyllande profetia sas...
Hm, det har ju redan kommit ett SP till Win 7 så hur bra är den egentligen? Det är som i James Bond-rullen "The world is not enough".
Carver frågar i början: "Är det nya programmet klart?"
- Japp fullt med buggar så att folk får uppdatera i åratal".
- "Perfekt!"

Jag tror faktiskt att den scenen är gjord som en liten pik mot Microsoft, Bill Gates och Steve Ballmer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Inte säkerheten men gärna stabiliteten.
Du kommer att klara dig bra med vilken *nix-distro som helst isf.

Jojo, samma gäller "Temporary Internet Files" som ska göra att man snabbare kommer till en sida. Jag har kryssat i att tömma den när webbläsaren stängs och märken ingen skillnad på snabbhet. Det går rätt snabbt oavsett.
Ja? Varför ska man behöva hämta hem Aftonbladets logga varje gång man uppdaterar sidan, när man kan lagra den lokalt? Att du inte märker någon prestandaförbättring kanske beror på att ditt bredband är bra och du är nära dina surfdestinatoner.

Men det verkar vara MS:s tanke, lagrar man halva Internet i datorn så går det snabbare, men dom verkar glöma att det gör datorn segare så det man vinner på gungorna förlorar man på karusellerna.
Jag tror fortfarande att det du ser som seghet i OS:et, är att ditt disksubsystem inte är helt optimerat. Bara för att det är SCSI betyder det inte att det är bra.

Hm, det har ju redan kommit ett SP till Win 7 så hur bra är den egentligen?
Läckt, tror jag det var. Dessutom en släppkandidat, inte en skarp version om jag minns rätt. ;-)

Win7 är mycket bra jmfm Vista. Saker och ting är märkbart stabilare.

En servicepack från Microsoft är ett stort paket med fixar som ibland redan släppts, dvs en sorts hopsamlad storfix för flera problem man har upptäckt sedan koden först släpptes. Inget konstigt i det. Samma sak händer i linuxvärlden, fast där släpper man "minor version upgrades" (svenska?). Samma sak med motorcyklar också förresten, ibland tar man in alla sålda enheter och byter ut en låstråd eller programmerar om omborddatorn. Inget skumt med det som sagt, men ingen klagar då...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#35 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ja? Varför ska man behöva hämta hem Aftonbladets logga varje gång man uppdaterar sidan, när man kan lagra den lokalt?
Varför ska man hämta hem något överhuvudtaget när man tittar på en sida? Om jag tittar på en löpsedel på stan eller läser i Metro så behöver jag inte ta hem den först.
Läckt, tror jag det var. Dessutom en släppkandidat, inte en skarp version om jag minns rätt. ;-)
Men oavsett som sagt, "if it ain't broken don't fix it". Jag begriper inte det där med datavärlden. Bra och välfungerande system uppdateras hej vilt, sen slutar dom att fungera och ingen fattat nånting - det är ju uppdaterat! Mmm, kanske just därför det slutade att fungera ;)
Finns bara två slutsatser:
1. OS:en är så jävla dåliga, fulla med buggar och även uppdateringarna är fulla med buggar. På Microsofts hemsida stog det tidigare i beskrivningarna om uppdateringarna "rättar till fel i uppdatering "¤%/()¤2323436" d.v.s. en uppdatering fixar felen i en tidigare uppdatering, sen kommer det en ny uppdatering som ska fixa felen i den senaste uppdateringen. Det där har dom senare tagit bort, det var väl pinsamt.
2. Det är en medveten strategi då en bra och välbyggt OS inte ska behöva uppdateras.
Win7 är mycket bra jmfm Vista. Saker och ting är märkbart stabilare.

En servicepack från Microsoft är ett stort paket med fixar som ibland redan släppts, dvs en sorts hopsamlad storfix för flera problem man har upptäckt sedan koden först släpptes. Inget konstigt i det. Samma sak händer i linuxvärlden, fast där släpper man "minor version upgrades" (svenska?). Samma sak med motorcyklar också förresten, ibland tar man in alla sålda enheter och byter ut en låstråd eller programmerar om omborddatorn. Inget skumt med det som sagt, men ingen klagar då...
Jo det vet jag. Men som sagt, om Win 7 är så jävla bra, varför behöver det redan uppdateras? :twisted: :P

Har du föresten läst historien om Microsoft bilen? :wink: :twisted:
Den är gammal men den stämmer så jävla bra :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Varför ska man hämta hem något överhuvudtaget när man tittar på en sida? Om jag tittar på en löpsedel på stan eller läser i Metro så behöver jag inte ta hem den först.
För att hypertextprotokollet, http, är så. Du hämtar hem data för att kunna kika på det.
Men oavsett som sagt, "if it ain't broken don't fix it". Jag begriper inte det där med datavärlden. Bra och välfungerande system uppdateras hej vilt, sen slutar dom att fungera och ingen fattat nånting - det är ju uppdaterat! Mmm, kanske just därför det slutade att fungera ;)
Det handlar om miljontals rader kod. Ingen människa kan lusläsa det och också inse att "hej, här har vi nåt som skulle kunna användas till att bryta sig in i operativet", utan det måste ut och fälttestas.

Inga program och operativ blir någonsin klara. Om alla datormiljöer skulle vara exakt likadana map hårdvara och installerad mjukvara, skulle det inte vara något problem någonsin för då kan man skräddarsy allt och vi skulle få världens bästa och effektivaste OS och program. Men nu ser inte datorvärlden ut så. Folk installerar saker hej vilt och stoppar in vad sk!t som helst i sina datorer. Det är ett smärre under att operativen alls funkar så bra som de gör...
Finns bara två slutsatser:
1. OS:en är så jävla dåliga, fulla med buggar och även uppdateringarna är fulla med buggar. På Microsofts hemsida stog det tidigare i beskrivningarna om uppdateringarna "rättar till fel i uppdatering "¤%/()¤2323436" d.v.s. en uppdatering fixar felen i en tidigare uppdatering, sen kommer det en ny uppdatering som ska fixa felen i den senaste uppdateringen. Det där har dom senare tagit bort, det var väl pinsamt.
Alla gör misstag. Microsoft har inte ensamrätt på det. Hörde du om McaFee och deras antivirussignatur som gick upp häromveckan? De markerade en Windows systemfil som farlig och sattes i karantän. Resultat? Windows kraschade. Omstart. Krasch. Omstart. Krasch... :roll:

2. Det är en medveten strategi då en bra och välbyggt OS inte ska behöva uppdateras.
Ok. På med foliehatten! :lol:

Jo det vet jag. Men som sagt, om Win 7 är så jävla bra, varför behöver det redan uppdateras? :twisted: :P
Inget är så bra att det inte kan bli bättre.

Det handlar också om marknadsföring. Microsoft vill ju tjäna pengar. Alltså vill de få ut Vista så snabbt det går på marknaden. Snabbt ut på marknaden rimmar illa med ordentliga tester. Antagligen tyckte man att Vista fungerade "bra nog" för att släppas till butik. Detta är inget nytt och definitivt inget unikt för Microsoft. Alla gör så. Eventuella buggar får man fixa i efterhand.

Har du köpt ett spel för PC på senare år? Det var länge sen jag hade ett spel som INTE behövde patchas först, för att spelet alls skulle vara spelbart på min dator. Spelbranschen är extrem när det gäller patchar efter spelsläppet. Spelarna är dock vana att det ska vara så, och så även jag. Ingen skumt med det heller, man vill bara ha ut spelet så fort som möjligt på hyllorna. Pengar får jorden att snurra. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#37 Inlägg av Jimmy.S »

kan bara instämma med spelvärlden, jävlar vad updates det är.. men folk hittar ju olika fusk, kombinationer som ger en bugg osv. så det är bara skönt när man ser att det sker en uppdatering eftersom man själv är väldigt lydig :)

Win 7 fanns det ju en beta version på runt 1 år, och där skedde det iallafall en viss utveckling om man jämför med vista som sög stort, har aldrig haft något så instabilt installerat som vista x64. Windows blåa värld gjorde sig påmind :lol:

Nu har jag kört win7 sen i höstas och det fungerar klockrent, använder ultimate så man får ut det bästa av allt. Har bara fått göra 1 omformatering, men det berodde ej på windows utan hårddisk som började kracha.

Men visst var folk negativa till 7:an, har 2 kompisar som vägrade släppa xp för vista var ju sååå krävande, behövde massa minne och processor och allt blev slöare och win 7 var inte bättre..... nähe sa jag, hur länge har ni använt 7:an? njaa vi har inte testat det än men vi har hört att.... osv. Nu har visst dessa 2 oxå gått över till Win7 och är övernöjda.

Så visst kan jag hålla med adrian, det är nog inte fel att föröska hänga med utvecklingen, samtidigt så kanske dom äldre systemen blir mindre drabbade av skadliga koder då det inte finns så många användare kvar längre och då tjänar dom inte på att hacka dessa som ett stort os

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:[...] samtidigt så kanske dom äldre systemen blir mindre drabbade av skadliga koder då det inte finns så många användare kvar längre och då tjänar dom inte på att hacka dessa som ett stort os
Den installerade kodbasen för WinXP är enorm! Det innebär att det fortfarande är intressant att utveckla trojaner, virus mm att bryta sig in med. Dessutom är WinXP trots allt ett ganska gammalt OS, med alla problem det innebär. Ett bättre val är faktiskt Win7 om man måste ha Windows.

Jag tycker fö att hårdvaran som är modern idag, funkar dundersnabbt med WinXP. Som en smått manisk PC-spelare, tycker jag om sånt. ;-) Nu har jag inte provat att spela på Win7, men kan föreställa mig att det inte upplevs som lika snärtigt som WinXP.

Jag har kvar det, WinXP, hemma och på jobbet och kommer inte att byta innan 2014, när supporten för WinXP avslutas rån Microsofts sida. Med det sagt, jag kommer antagligen inte att byta till Win7 hemma och inte heller på jobbet, men antagligen till det som kommer efter Win7, dvs Win8 eller vad de nu kommer att kalla det.

Skulle helst ha velat byta till nån form av linux på användardatorerna, men det faller på att ett fåtal program som bara fungerar med Windows och MS Office. Surt, men så är det ibland.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#39 Inlägg av OsiS »

Ubuntu 9.10 i grunden, med bl.a. MacOSX-lik docka. Ser mina fyra olika skrivbord, klassar iaf windows rätt hårt!
Bilagor
Screenshot1.resized.png
Screenshot1.resized.png (118.17 KiB) Visad 9435 gånger

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev:Ubuntu 9.10 i grunden, med bl.a. MacOSX-lik docka. Ser mina fyra olika skrivbord, klassar iaf windows rätt hårt!
Posör! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#41 Inlägg av OsiS »

Japp, det har du väl sätt på min fetmoddade viffer ;)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#42 Inlägg av Tyrannosaurus »

Oops! ;)
http://www.idg.se/2.1085/1.324433/googl ... erhetsskal

En del kommentarer är rätt kul.
- Det var ett virus 1990.
- Det finns 16 virus.
- Osv.
Hur många finns det till Windows? 16 upphöjt till vad?

Kommer ihåg när en polare försökte skicka netbus till brorsans dator för många år sen. När jag klickade på det så frågade datorn, "vilket program vill du använda för att öppna det här?" d.v.s. ungefär som den sa när man satte i en Windowsdiskett "detta är vad den innhåller, vilket program vill du använda för det?"

Åså sätter man i en Macdiskett i en Windowsdator... "Disketten är inte formaterad, vill du formatera den nu?"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#43 Inlägg av blacken »

Det verkar som ni behöver ett dylikt hjälpmedel.. :D
http://i49.tinypic.com/x3906t.jpg 8)

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#44 Inlägg av HondaHasse »

:claugh :tummenupp

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#45 Inlägg av Tyrannosaurus »

Här är en annan variant på samma sak
Kanske "något" brutalare dock :twisted: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar