Bredbandsproblem. För låg hastighet!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Invalido

#16 Inlägg av Invalido »

problemet är inte att jag nte får mina 100,det har jag när jag har sladden i....men drar jag ut den o kör trådlöst så får jag mellen 30-50...precis som att min dator inte klarar mer än 50 trådlöst men den ska ska klar upp till 100 trådlöst... vet inte om man kan ställa in något i datorn?? :roll:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:problemet är inte att jag nte får mina 100,det har jag när jag har sladden i....men drar jag ut den o kör trådlöst så får jag mellen 30-50...precis som att min dator inte klarar mer än 50 trådlöst men den ska ska klar upp till 100 trådlöst... vet inte om man kan ställa in något i datorn?? :roll:
Men alltså, om du har 100Mbps från din ISP, men din trådlösa koppling mellan dator och router bara är på 54Mbps, då kan du omöjligt få mer än på sin höjd 54Mbps. Begränsningen ligger i den trådlösa kopplingen, inte hos din internetleverantör.

Du kan få mer, men bara om skaffar en annan router som klarar exvis draft-N (upp till 300Mbps) och dito nätverkskort i din dator.

Tänk dig att du har ett entums-rör med trafik från din ISP och till routern. Mellan router och dator har du bara ett halvtumsrör. Då kan du omöjligen trycka igenom lika mycket traffik genom halvtumsröret, som genom entumsröret.

Lite klarare? :)

Edit: Vad har du för trådlöst kort i datorn?

Av en händelse installerade jag mitt nya draft-N usb-nätverkskort på PVR:en igår kväll. Min accesspunkt klarar av draft-N också och datorn säger att hastigheten pendlar mellan 270 och 300Mbps. Men då handlar det också om en enda dator som ligger på den uppkopplingen.

Skulle jag ansluta fler wifi-enheter, kommer de båda att dela på de teoretiska 300Mbps.

Ex: tio enheter som är kopplade på en 300Mbps draft-N accesspunkt delar (oftast) solidariskt på bandbredden, dvs 30Mbps per enhet (30Mbps x 10 enheter = 300Mbps).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

Om ditt wifi-kort i datorn ska klara 100Mbps som du säger, antar jag att det handlar om Turbo-G (=108Mbps).

Turbo-G är ett lite speciellt protokoll i wifi-standarden och det är inte helt säkert att din router klarar av att ansluta med med Turbo-G prestanda till ditt wifi-kort.

Det är också anledningen till varför man ska använda samma märke på router/accesspunkt och wifi-nätverkskort om man ska använda de inte helt standardiserade protokollen som Turbo-G och draft-N.

Turbo-G från exvis Dlink är inte nödvändigtvis kompatibelt med Turbo-G från Zyxel.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#19 Inlägg av blacken »

dubbear skrev:Jag lever i 2000 talet så jag kör win 7
Har aldrig haft en enda blåskärm på min burk.

Sluta leva i självförnekelse!
de operarivet du prisar skrevs av samma programmerare som skrev win7
bara att dom har lärt sig mycket sedan dess.

Utveckling går framåt

Knödde tillome in win7 på min eeepc(netbook) och de gick MINST lika smidigt som xp. Nu kör den linux för att jag vill lära mig det lite.

Windows 7 är Microsoft bästa os.
Vista va ett steg i rätt riktning men nådde inte fram.
Du vet väl varför det kallades för Vista? Jo man kom att VISTAs låång tid svärandes framför skärmen!.. :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
dubbear skrev:Jag lever i 2000 talet så jag kör win 7
Har aldrig haft en enda blåskärm på min burk.

Sluta leva i självförnekelse!
de operarivet du prisar skrevs av samma programmerare som skrev win7
bara att dom har lärt sig mycket sedan dess.

Utveckling går framåt

Knödde tillome in win7 på min eeepc(netbook) och de gick MINST lika smidigt som xp. Nu kör den linux för att jag vill lära mig det lite.

Windows 7 är Microsoft bästa os.
Vista va ett steg i rätt riktning men nådde inte fram.
Du vet väl varför det kallades för Vista? Jo man kom att VISTAs låång tid svärandes framför skärmen!.. :D
Vi spammare vidare lite (sorry Invalido), men det är iaf ämne datorer :wink:
Allt är relativt i samband med s.k. "utveckling". Man kan bygga kanonbra operativsystem som bara är på ett par hundra Mb, startar på några sekunder och i stort sett inte drar några resurser ur datorn alls.
Åså kan man bygga operativsystem på X-antal Gb, överfyllda med skit, tar en evighet att starta och tar i stort sett alla datorns resurser i anspråk.

Jag prisar inte XP, men det har iaf inte en ring som snurrar och snurrar när man vill öppna ett program, utan det öppnar programmet istället.

Håller på att försöka testa Ubuntu. Men jag har inte kommit på hur man får fram det. Det ligger där på sin egen hårddisk i burken men även om jag tar upp bootmenyn och väljer starta från aktuell hårddisk så blir det ändå XP på "C:" som dyker upp. Nu ligger det iofs på IDE "primary slave" och jag kör XP på SCSI, men det borde ju inte ha någon betydelse.

Nästa steg är NetBSD. Då kommer man att kunna ha ett system som virtuellt ser ut som Windows i allt väsentligt men 100 gånger stabilare, snabbare, smidigare, säkrare och kräver nästan inga resurser alls :D

På tal om "utveckling", hur mycket utveckling är Win7 som behöver Service Pack för att fungera något sånär så snart det har lämnat fabriken. Tänk om man byggde hojar på det sättet...? :wink: . En månad efter att man har köpt den nya hojen måste man in och byta motor eftersom den "gamla" är helt slut, blåryker och läcker olja. Men för att den nya motorn ska passa måste man byta ram också, men det får man bekosta själv :twisted: :P

Microsofts produkter påminner om en scen i början av Bondfilmen "Tomorrow never dies".
- "Är den nya programvaran klar?"
- "Japp, full med buggar så folk får uppdatera i åratal".
- "Perfekt!"

Är Windows ett virus?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#21 Inlägg av Invalido »

ursäkt godtagen. :wink:
Senast redigerad av Invalido den lör mar 20, 2010 09:54, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Sorry :oops:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Invalido

#23 Inlägg av Invalido »

hmm adrian du kan så pass mycket mer änmig om datorer så jag kan inte svara på alla frågor :cry: .

datorn är en sådan här http://www.ciao.se/Recensioner/Packard_ ... 65__875516


mitt modem är ett netgear cg3100

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:hmm adrian du kan så pass mycket mer änmig om datorer så jag kan inte svara på alla frågor :cry: .

datorn är en sådan här http://www.ciao.se/Recensioner/Packard_ ... 65__875516


mitt modem är ett netgear cg3100
Datorn verkar ju klara WiFi 802.11b/g/n, och det gör ditt modem också. Problemet kan vara att de är av olika märken. Som jag sa innan, N är inte helt standardiserat, så olika tillverkares N-byggen kan vara svåra att få att tala N tillsammans.

Du skulle kunna försöka försöka kolla efter sk firmware-uppdateringar för din dator och modemet. Det är möjligt att det finns uppdateringar för protokollet. Kolla på resp tillverkares hemsidor!

I mellantiden kan du ju försöka ändra kanalen som används av din Netgear. Tror standardinställningen hos de flesta är kanal 6. Eftersom ingen ändrar det, ligger alla wifi-anslutningar i don närhet och tuggar på en och samma kanal. Ändra till kanal 1-5 eller 7-12/3 och se om det blir bättre.

Tänk på att trådlösa telefoner och mikrovågsugnar samt balkar i väggarna också är störningsfaktorer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#25 Inlägg av Invalido »

problemet är löst! :D
min intlev fick gå in i modemet o stänga av något som ej skulle stå på på det trådlösa så nu har jag 97 trådlöst! :D

Tack alla som försökt hjälpa mig!
klart slut... :P

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#26 Inlägg av HondaHasse »

:tummenupp Ett kanon forum. Här finns lösningar på allt! :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#27 Inlägg av Jimmy.S »

HondaHasse skrev::tummenupp Ett kanon forum. Här finns lösningar på allt! :wink:
Kan bara hålla med :headbang

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev:problemet är löst! :D
min intlev fick gå in i modemet o stänga av något som ej skulle stå på på det trådlösa så nu har jag 97 trådlöst! :D

Tack alla som försökt hjälpa mig!
klart slut... :P
Ingen orsak. :)

Du stängde väl inte av krypteringen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#29 Inlägg av Invalido »

:roll:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Invalido skrev::roll:
Nä?? Du gjorde det?? :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar