Nokia X6 köpråd

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Nokia X6 köpråd

#1 Inlägg av Donner »

Hej är lite sugen på en Nokia X6 (mobiltelefon) men det kanske finns bättre alternativ?
Har idag en SE Aino och tycker den är lite seg...även efter ny programvara.
Skall sälja denna och letar lite efter nåt nytt.
Vill gärna ha pekskärm men ingen Iphone då jag tycker dom är för stora.

Har inte haft Nokia på många år så jag undrar oxå om man som van SE användare blir knäpp om man byter märke?

Har en gammal samsung hemma som jag drog igång men ja la ner det efter 2min då menyerna var helt galna enl mej hehe.
Samsung idag är väl annars ganska okej?

Jag använder telefonen till att ta lite foto och lyssna på musik, lite internet och en del sms. Krav är att det skall vara smidigt att skriva sms.

Några bra tips? eller man skall köra igång sin gamla SE 890i igen...den trivdes jag riktigt bra med men känns lite gammal.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#2 Inlägg av tersan »

Nokia 5800 har både jag och hustrun. Symbian är väl inte världens mest användarvänliga operativsystem, men med tanke på priset så...

Jag har alltid kört med SE, men saknar ingenting nu när jag gått över till andra sidan. 5800an funkar bra till dina behov, fast visst finns det nallar med bättre kamera, webläsare och musikspelare. Fast då kostar det... dessutom finns gratisprogram att ladda ner till Symbian som är bättre än de inbyggda.

Samsung har jag inte hört mycket postivt om, det är Nokia, HTC eller LG som gäller om man ska tro testerna (om nån nu säger Ifån så hör jag vääääldigt dåligt...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#3 Inlägg av Jimmy.S »

synd att du tycker iphone är för stor, annars så är det självklara valet en htc hd2. snabbare telefon får du leta efter och jag har nu 2 vänner som köpt denna och är toknöjda, ser grymt stor o klumpig ut men när man håller i den och använder denna gigant till skärm som dessutom styrs på samma sätt som iphone så är det värt den lite klumpigare storleken, går dock tydligen väldigt bra att ha i byxfickan ändå eftersom den är väldigt tunn.

enligt mig så är det bara den och iphonen som fungerar riktigt bra att använda pekskärmen på pga sin storlek och funktion, har själv haft 2 st. pekskärmstelefoner nu, den första en samsung touchwiz som fungerade skit som jag reklamerade och nu kör jag en LG som fungerar fint men är seg som fan. Sitter man och leker med HTC:n så blir man ju mörkrädd över hur långsamma telefonerna har varit under en tid nu, bara surfningen går ju sjukt mycket snabbare, är ingen skillnad att sitta på sin stationära pc eller ha telefonen när man kör youtube klipp... så ta en funderare över storleken och försök komma över en som du kan sitta o leka med en stund så kommer säkert även du bli lika imponerad som jag har blivit (och nej, jag är INTE en htc återförsäljare även om det låter så :lol: )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Jag har en Samsung SGH-i780. Det sägs vara en "mejltelefon" för affärsfolk, men jag föredrar den sortens telefon för Office, Outlook, kalenderfunktionen och möjligheten att köra vilka program *jag* vill på den.

Är nöjd med den, förutom att telefonen ibland glömmer bort att det sitter ett minneskort i. Att ta ur kortet och sätta i det igen fixar problemet.

Telefonen har ett helt tangentbord av QWERTY-typ, med separata tangenter för å, ä och ö, vilket är en annan stor hit i mitt tycke. Inte så många telefoner som har det så vitt jag vet. Dessutom har den ett graffitiliknande skrivsätt om man skulle föredra det. Kommen från PalmOne, som jag är, tycker jag graffitin är smidigare om man ska skriva mycket. För korta skrivningar som SMS är tangentbordet bättre.

Har provat HTC Diamond Touch Pro 2 eller vad den heter. Det blir för mycket peta på telefonen med fingrarna. Gillar inte det. Dessutom gillar jag inte GUI:et HTC lagt ovanpå Windows Mobile. Som om WinMob i sig inte är slött nog ibland... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#5 Inlägg av TG »

(mest för att reta Tersan o Adrian :wink: )

Jag skaffade en Iphone i höstas, 3GS modellen, är fruktansvärt nöjd...

Trodde själv att jag skulle störa mig på storleken men den är väldigt tunn och känns mindre i framfickan än mina föregående lurar (SE 890 mfl)..

enda stora nackdelen (förutom att här kommer ovan nämnda nick :wink: slå bakut och vilja säga Apple...) är batteritiden... när man spelar mycket spel - vilket lätt blir fallet med iphone :D så dör den på 3-5 timmar.. det finns dock ett "skal" att handla till som har ett inbyggt batteri som fördubblar batt-tiden och dessutom skyddar luren...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

TG skrev:(mest för att reta Tersan o Adrian :wink: )

Jag skaffade en Iphone i höstas, 3GS modellen, är fruktansvärt nöjd...

Trodde själv att jag skulle störa mig på storleken men den är väldigt tunn och känns mindre i framfickan än mina föregående lurar (SE 890 mfl)..

enda stora nackdelen (förutom att här kommer ovan nämnda nick :wink: slå bakut och vilja säga Apple...) är batteritiden... när man spelar mycket spel - vilket lätt blir fallet med iphone :D så dör den på 3-5 timmar.. det finns dock ett "skal" att handla till som har ett inbyggt batteri som fördubblar batt-tiden och dessutom skyddar luren...
Den kastade handsken måste vi ju plocka upp... :wink:

Alla smartphones lider av dålig batteritid när man använder finesserna, det får man räkna med.

Problemet med Iiiiiphone är, förutom priset, de fanatiska användarna som blir såååå lyriska över finesser alla andra haft hur länge som helst... "wow, Apple har uppfunnit hjulet", typ. Men jag måste samtidigt erkänna att användarvänligheten är i särklass, och ur marknadsföringssynpunkt är Apple ett skolexempel på hur det ska gå till. Men, vi är många som får bättre funktionalitet till ett lägre pris med andra produkter.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:(mest för att reta Tersan o Adrian :wink: )

Jag skaffade en Iphone i höstas, 3GS modellen, är fruktansvärt nöjd...
Det är helt och hållet din ensak om du vill kasta pengarna i sjön för att få förmånen(?) att äga en förgylld tumme. :P

Batteritiden på min Samsung är ca 5-6d vid normal användning. Laddar den en gång i veckan i snitt. Till denna telefonmodell följer det med som standard ett extrabatteri och en laddkassett.

Spelar man mycket, går det åt mer batteri. Så är det bara. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#8 Inlägg av Donner »

Tack för era svar. Jag får kolla närmre på HTC och jämföra med tex Nokia. Aino som jag har nu är ju delvis pekskärm men funkar sådär tycker jag dessutom är den rätt tjock och tung. Jag får åka till butiken och klämma o känna. En telefon skall kännas smidig och får inte hålla på och sega sej...blir knäpp på sånt.

Fler tips om ni har, behöver ju inte tvunget vara en pekskärmsmobil....men gärna med mycket teknik inne i. Skall kännas modern och man skall inte behöva känna att man saknar nåt i den. Iphone va?...hehe vi får se ,priset e ju grymt högt på en sån lur.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#9 Inlägg av HondaHasse »

Vad kan ersätta en gammal hederlig Nokia N95? :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Nån som vet vad det var för telefon som Neo fick i början av Matrix, den där som fälldes ut?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#11 Inlägg av dubbear »

adrian_vg skrev:Nån som vet vad det var för telefon som Neo fick i början av Matrix, den där som fälldes ut?
http://www.killermovies.com/forums/f42/t312087.html
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Självklart vet nån på forumet vilken telefon jag menade! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#13 Inlägg av jeppes »

Jag rekomenderar Samsung GT-S8300 Ultra Touch!
Är helnöjd.
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#14 Inlägg av Donner »

jeppes skrev:Jag rekomenderar Samsung GT-S8300 Ultra Touch!
Är helnöjd.
Ja den ser inte så dum ut ju. Får nog klämma på den i verkligheten.

EDIT: 1gb minne på kortet och ingen WI-FI? Känns lite omodern då eller?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#15 Inlägg av jeppes »

Hur ofta används WiFi på en tele? Det e bara ett fåtal som synkar mot en komputer. Är du en av dom då kan bli ett problem, annars so what.. :lol:
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Skriv svar