Sida 1 av 3
Om inte VFR vadå?
Postat: fre jul 31, 2009 21:34
av Fredrik P
Satt å funderade om man skulle byta cykel vad man hade kört istället och kom inte fram till något riktigt svar.
Vad hade du kört?
Jag vill åka sporthoj men vill inte lägga dom försäkringspengarna på en cykel. Så jag vet faktiskt inte vad man hade kört för något eller vad man hade bytt till om man skulle få för sig att byta.
Postat: fre jul 31, 2009 21:50
av Conseal
Jag har ju bytt till en VTR.. helt ok hoj men längtar tillbaks till VFR.. har funderat på att prova en hypermotard men det stannar nog vid fundering ..
Bara att inse att har man en gång fastnat för en VFR så släpper den itne taget i första hand.
Postat: fre jul 31, 2009 22:12
av zplix
Jag går i bytar tankar jag med, är intresserad av en cbr 1000rr fireblade 08:a.
men det är ju försäkringen som håller en tillbaka=(
Postat: lör aug 01, 2009 09:39
av adrian_vg
zplix skrev:Jag går i bytar tankar jag med, är intresserad av en cbr 1000rr fireblade 08:a.
men det är ju försäkringen som håller en tillbaka=(
Har sneglat åt Blackbird hållet (och då speciellt den mattsvarta) en del, men också på Triumph Sprint ST av senare modell med det snyggare strålkastararrangemanget. I Blackbirdens fall faller det på att den motorcykeln är så ENORM i formatet. Sprinten är dock överkomlig tror jag.

Det enda jag i praktiken saknar på VFR är lite mer umpf från motorn. Visst, den är urstark på alla varv och så, men... En större motor på runt 1000cc i befintligt chassi och med samma stilrena utseende vore mumma. Aprilia RSV4 finns ju, men det är en helt annan grej, pris och antagligen försäkringar. Sen är RSV4:ans utseende nåt som man antingen hatar eller älskar. RSV4-motorn i viffer-chassi.
Det vore nåt!
Aprilias RSV1000 Mille R är också ganska läcker, speciellt den grå modellen.
Kan inte begripa att Honda låter VFR-konceptet vattnas ur så...
Artikel om GT-hojar, inkl VFR:
http://www.cycleworld.com/article.asp?s ... e_number=1
Postat: lör aug 01, 2009 13:00
av OsiS
Får väl lov att erkänna att det isåfall skulle bli en glidare (1300+ cm3). Ok då, kanske en supersporthoj med

Postat: lör aug 01, 2009 18:09
av adrian_vg
OsiS skrev:Får väl lov att erkänna att det isåfall skulle bli en glidare (1300+ cm3). Ok då, kanske en supersporthoj med

Kan man verkligen gå från en viffer till en fiskebåt och vara nöjd med draget? Tvärtom brukar väl vara vanligt, men...
Postat: sön aug 02, 2009 08:46
av Henning
CB1000R, klart roligaste hoj med fyra burkar!

Postat: sön aug 02, 2009 16:21
av mange_900
Min Suzuki GSXR 1000 -04 är faktiskt billigare i försäkring än vad min VFR 800 -98 var.. så därför blev det den

Iofs väldigt hög självrisk men det får det vara värt.
Ger 5848:- hel/hel 30åring i Halmstad
Annars är jag väldigt sugen på en BMW 1200 GSA passar lite bättre till våra skitvägar här i Sverige ju
Postat: sön aug 02, 2009 17:36
av Excalibur105
Var också sugen på en triumph sprint så jag hoppade upp och provsatt en när jag fick chansen, tyckte att sadeln var på tok för smal fram och för hög sluttning från passagerar platsen. Sedan var inte den hojen kvar på min "Vill ha lista" men smaken är som baken även i detta fall.

Intressant tråd
Postat: mån aug 03, 2009 20:46
av JohanL
Visst har man väl ibland funderat i olika nivåer...
Några jag själv skulle kunna tänka mig.
BMW K1200S alt 1300. -06 ->
Honda CBR1000rr -08 ->
Honda Blackbird.
Honda VFR 800.
Kommentarer.
BMWn känns hetast av dessa och mest där jag önskat att nyare VFR skulle vara idag.
Firebladen är bara för go. Dock kanske man får sluta med långturer om man har en sådan.
Blackbirden är en intressant maskin men visst känns den lite stor och gammal i desigen. Den har väl sett tämligen likadan ut sen den lanserades.
En nyare VFR känns som ett säkert kort. Men fråga jag ställt mig flera gånger. Hur mycket nyare behöver man för att man ska känna att det är värt att byta.
Postat: mån aug 03, 2009 20:56
av marinmo
Kom in i denna tråd och "visste" vad jag skulle skriva.
Sen såg jag RSV4an.
Mitt slutgiltiga svar är RSV4.
Har redan haft supersport (GSX-R K6) och det är mycket roligt. Skulle dock hellre ta en Fireblade nästa gång pga att variation förnöjer.
K1300S verkar vara en mycket rolig hoj också. BMW är bra.
Postat: mån aug 03, 2009 23:17
av adrian_vg
marinmo skrev:Kom in i denna tråd och "visste" vad jag skulle skriva.
Sen såg jag RSV4an.
Mitt slutgiltiga svar är RSV4.
Trots att baken ser rumphuggen ut på RSV4:an och dämparna som paraplyer?
Postat: tis aug 04, 2009 06:28
av Conseal
Skulle kunna tänka mig en BMW 1200GS .. eller liknande ..också
Postat: tis aug 04, 2009 06:41
av TG
Conseal skrev:Skulle kunna tänka mig en BMW 1200GS .. eller liknande ..också
Så egentligen är inte problemet att hitta en (eller flera) hojar man vill ha utan det är garage och plånboksplats som är dimensionerande, dock inte nödvändigtvis i den ordningen..
Jag gillar oxå RSV4:an.... Men även min Viffer

Postat: tis aug 04, 2009 08:21
av marinmo
adrian_vg skrev:Trots att baken ser rumphuggen ut på RSV4:an och dämparna som paraplyer?
Paraply-designen tilltalade mig, hör och häpna. Baken ser sjukt liten ut i största allmänhet, detta är nog ingen vidare praktisk hoj ...
Men gud vad jag skulle vilja ha en. 3 (+2 ev ...) års studier kvar, bara att börja räkna ner
