Att inse att man kanske inte är skapelsens krona trots allt.

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lotek
Medlem

Att inse att man kanske inte är skapelsens krona trots allt.

#1 Inlägg av lotek »

Satt och slösurfade Sporthoj och hittade en intresssant diskussion..där bl.a. den här videon fanns...har tråkigt som sagt, så jag tittade på den.

När jag sett hela kände jag att jag fick gåshud...jag tror att jag skall köra lite hoj och göra nåt vettigt med min tid medan jag kan. Jag kände mig plötsligt väldigt väldigt liten :oops:
Tämligen ofattbara siffror som nämns. Hur kan något vara så stort :shock: ??

Titta på den och gå sedan och gör något ni tycker är roligt. Under den otroligt korta tid vi har, borde man göra allt man tycker är kul istället för att jobba, skaffa prylar, jaga status och annat tjafs, så mycket står klart för mig iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=mcBV-cXVWFw

Vilket leder mig in på nästa sak jag hittade. Kanske man skulle ägna sig åt sånt här...ser ju kul ut, och är väl inte farligare än att möta en alkoholpåverkad mottrafikant på fell sida vägen antar jag :roll: Kolla vid ca 3:00 och framåt...den flygturen går inte av för hackor...ser rätt coolt ut..

http://www.wimp.com/basejumpers/

VFR800-05 SilverBlue Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Att inse att man kanske inte är skapelsens krona trots a

#2 Inlägg av adrian_vg »

Vidgade vyer Vortex. :lol:

Använd er tid väl, istf som killen som sjunger en bit in. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Henning »

Fascinerande!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#4 Inlägg av Excalibur105 »

Ser gör läckert ut!!!
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Intressant .. det kanske finns bättre hojar än VFR någonstans med andra ord ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#6 Inlägg av TG »

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

lotek skrev:När jag sett hela kände jag att jag fick gåshud...jag tror att jag skall köra lite hoj och göra nåt vettigt med min tid medan jag kan. Jag kände mig plötsligt väldigt väldigt liten :oops:

Titta på den och gå sedan och gör något ni tycker är roligt. Under den otroligt korta tid vi har, borde man göra allt man tycker är kul istället för att jobba, skaffa prylar, jaga status och annat tjafs, så mycket står klart för mig iaf.

Sen kan man fortsätta med den här.
http://www.youtube.com/watch?v=V9HLIOnTapE

Låt säga så här, gissa varför jag är ateist? :wink:
- "I begynnelsen var det mörker, och gud sade varde ljus..."

Vilken begynnelse? Vad var det innan dess då? "Big bang"? Och innan dess då?

Det finns ett ord vi inte fattar, oändlighet. Men när började det då? Var börjar och slutar detta tecken "O"?

Universum har funnits i miljarders miljarder år och innan det hade det redan funnits lika länge 8) :wink:
Hur kan något finnas som aldrig har blivit skapat?

Finns det liv där ute? Tja, vi finns ju, eller som Carl Sagan sa: Sannolikheten är större för att det finns än att det inte finns.

Finns det intelligent liv då? Samma svar. Men vad är intelligens? Är människan intelligent? Är det intelligent att mörda miljoner för lite makt eller lite land eller för att man anser att andra tillber "fel gud"?

Jaha har vi haft besök då? "Nej det går inte, det är för stora avstånd". Ja om man gör som oss och försöker flyga genom att sätta en raket i arslet så är det absolut för stora avstånd. Men hur flyger vi om 10,000 år om ingen idiot har sprängt planeten innan dess?

Tänk er en jordlikplanet som "bara" är 10,000 år (en piss i Missisippi med universella mått mätt) äldre.

Lite att fundera över, men gör det inte för länge. Det finns dom som har försökt och har aldrig blivit normala igen :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det finns ett ord vi inte fattar, oändlighet. Men när började det då? Var börjar och slutar detta tecken "O"?
I videon på första länken i första inlägget nämner man ett mått på hur stort universum är. Min stilla undran är hur man fått fram det måttet, samt vad som finns bortanför det. Ett mått är ändligt...
Tyrannosaurus skrev: Finns det liv där ute? Tja, vi finns ju, eller som Carl Sagan sa: Sannolikheten är större för att det finns än att det inte finns.
Bara en spekulation förvisso, men talar vi statistik verkar det väl ganska rimligt, tom sannolikt, tycker jag. Det är så mycket som bara måste klaffa för att liv ska ske. Mer info om Carl Sagan på http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Sagan. Tittar av hans Cosmos-serie i detta nu. :lol:
===

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#9 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det finns ett ord vi inte fattar, oändlighet. Men när började det då? Var börjar och slutar detta tecken "O"?
I videon på första länken i första inlägget nämner man ett mått på hur stort universum är. Min stilla undran är hur man fått fram det måttet, samt vad som finns bortanför det. Ett mått är ändligt...
Tyrannosaurus skrev: Finns det liv där ute? Tja, vi finns ju, eller som Carl Sagan sa: Sannolikheten är större för att det finns än att det inte finns.
Bara en spekulation förvisso, men talar vi statistik verkar det väl ganska rimligt, tom sannolikt, tycker jag. Det är så mycket som bara måste klaffa för att liv ska ske. Mer info om Carl Sagan på http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Sagan. Tittar av hans Cosmos-serie i detta nu. :lol:

Tror inte det spelar någon större roll vad man sätter för mått..42 :idea: är annars ett tillräckligt bra tal för våra hjärnor och varseblivningsförmåga..sen kan man ju uppfatta det som man vill. Går ju inte att säga vad som är rätt eller fel. :?:

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

Ärligt talat så så fick klippet mig att tänka på Isaac Asimovs underbara epost Stiftelsetrilogin .. ligger någonting i den om man tänker efter .....
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Ärligt talat så så fick klippet mig att tänka på Isaac Asimovs underbara epost Stiftelsetrilogin .. ligger någonting i den om man tänker efter .....
Coolt med fler på forumet som gillar Stiftelsen! :D
===

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#12 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Ärligt talat så så fick klippet mig att tänka på Isaac Asimovs underbara epost Stiftelsetrilogin .. ligger någonting i den om man tänker efter .....
Coolt med fler på forumet som gillar Stiftelsen! :D
Har inte alla läst den?..annars bör de nog göra det.
Fast jag har på senare år fastnat mer för William Gibson faktiskt...också att rekommendera, särskilt hans tidiga verk, t. ex. Johnny Mnemonic och Neuromancer.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Har inte alla läst den?..annars bör de nog göra det.
Trilogin kan bitvis vara rätt tradig och tråkig. Kanske inte det man eftersträver när man vill ha lite litterär underhållning.
lotek skrev:Fast jag har på senare år fastnat mer för William Gibson faktiskt...också att rekommendera, särskilt hans tidiga verk, t. ex. Johnny Mnemonic och Neuromancer.
Japp! Har alla hans böcker och noveller. Novellerna är bäst, kolla samlingen Burning Chrome om du inte redan har den; supersamling!

Cyberspejs- och Bridge-trilogin är annars de bästa om man vill ha långa berättelser tycker jag. Hans senare böcker (Spook Country mfl) är bara tjafsiga och ger inte ett smack.

Annan bra regelrätt scifi är Arthur C Clarke. Innan han dog släppte han två böcker tillsammans med en annan författare (Lee Gentry?) som heter Tidens Öga eller nåt sånt. Har vissa kopplingar till Monolith-kvadrologin (2001, 2010, 2066 och 3000). Rekommenderas starkt. Hoppas att medförfattaren släpper fler böcker i serien. Rama-serien är också bra.

Oj, om det här kan jag snacka mycket... Kanske en ny tråd? :lol:
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#14 Inlägg av blacken »

Ahh. Stiftelse trilogin, det var länge sedan, men han kunde väl ha utelämnat"atomdrivna askoppar", vart lite "för mycket" då liasom tycker jag. Men den vart väl 5 delar av till slut?.
Föredrar "liftarens guide till Galaxen" fasen vad man garvade när man läste den..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#15 Inlägg av blacken »

lotek skrev:Satt och slösurfade Sporthoj och hittade en intresssant diskussion..där bl.a. den här videon fanns...har tråkigt som sagt, så jag tittade på den.

När jag sett hela kände jag att jag fick gåshud...jag tror att jag skall köra lite hoj och göra nåt vettigt med min tid medan jag kan. Jag kände mig plötsligt väldigt väldigt liten :oops:

Vilket leder mig in på nästa sak jag hittade. Kanske man skulle ägna sig åt sånt här...ser ju kul ut, och är väl inte farligare än att möta en alkoholpåverkad mottrafikant på fell sida vägen antar jag :roll: Kolla vid ca 3:00 och framåt...den flygturen går inte av för hackor...ser rätt coolt ut..

http://www.wimp.com/basejumpers/

det finns ju Drakes ekvation http://www.ne.se/drakes-ekvation. Och den kommer fram till att det kan vara ett par miljarder civilisiationer eller en, våran egen som den enda. Alla variabler är lika troliga enligt den..

Skriv svar