Oljesanering på betongplattor
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Oljesanering på betongplattor
Efter vinterns läckage av olja på parkeringen på jobbet där jag hade Edwin ståendes, vill intendenten (som jag känner ganska bra fö) på jobbet att jag ska sanera oljefläcken själv eller betala för mig.
Jag har provat med en sorts pellets vi har på labb för uppsugning av bla olja och det gick sisådär. En del sögs upp men det mesta av det tjocka stelnade oljeblandade gruset blev kvar.
Hemma gav jag mig i testsyfte på en oljefläck på garageinfarten (också från Edwin...) med diskmedel som ju ska vara fett- och oljelösande. Gjorde åt en trefjärdedels flaska med diskmedel och resultatet blev något lite sämre än sisådär. En del av de lättare/tunnare oljefläckarna gick nästan bort, men det mesta är kvar.
Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt. Har nån provat detta eller liknande medel möjligen?
Om detta inte funkar har jag planer involverandes kallavfettning. Miljömässigt sett är detta något av en atombomb jmfm den bioaktiva oljesaneringen ovan, men ändå...
Om det inte heller hjälper, vad gör man då? Bränner bort det med gasol edyl? Häller ut bensin och fjuttar på??
Förslag och tankar uppskattas!
Har ni några brandmän på forumet som kan sånt här?
Jag har provat med en sorts pellets vi har på labb för uppsugning av bla olja och det gick sisådär. En del sögs upp men det mesta av det tjocka stelnade oljeblandade gruset blev kvar.
Hemma gav jag mig i testsyfte på en oljefläck på garageinfarten (också från Edwin...) med diskmedel som ju ska vara fett- och oljelösande. Gjorde åt en trefjärdedels flaska med diskmedel och resultatet blev något lite sämre än sisådär. En del av de lättare/tunnare oljefläckarna gick nästan bort, men det mesta är kvar.
Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt. Har nån provat detta eller liknande medel möjligen?
Om detta inte funkar har jag planer involverandes kallavfettning. Miljömässigt sett är detta något av en atombomb jmfm den bioaktiva oljesaneringen ovan, men ändå...
Om det inte heller hjälper, vad gör man då? Bränner bort det med gasol edyl? Häller ut bensin och fjuttar på??
Förslag och tankar uppskattas!
Har ni några brandmän på forumet som kan sånt här?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Oljesanering på betongplattor
Kan tyvärr inte hjälpta till angående din fråga. Men detta låter som något jag läste i Kalle Anka för ett antal år senadrian_vg skrev: Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt.
VFR800 VTEC -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Oljesanering på betongplattor
Kalle Anka i betydelsen "det funkar inte"?Slipsten skrev:Kan tyvärr inte hjälpta till angående din fråga. Men detta låter som något jag läste i Kalle Anka för ett antal år senadrian_vg skrev: Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt.
Jag vet inget om detta medel just, men enligt min googlesökning verkar bakterier användas ganska mycket för oljesanering, speciellt på land. Tekniken i sig är etablerad om man säger så.
Till sjöss och på stränder är det tydligen vanligare med nån sorts barkmjöl man strör över som suger upp oljan (men inte vattnet) och bildar geléklumpar eller nåt sånt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.
Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Edit: här är länken jag använde mig av. http://www.silvan.se/templates/DT_InfoP ... 19959.aspx
Fast om det är gjuten betong du har kanske det inte funkar... googla så kanske du hittar mer tips.
Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Edit: här är länken jag använde mig av. http://www.silvan.se/templates/DT_InfoP ... 19959.aspx
Fast om det är gjuten betong du har kanske det inte funkar... googla så kanske du hittar mer tips.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Suveränt! Cementen sugen upp det men reagerar inte med fotogenet. Platsen är under tak, så väta är inget problem antar jag. Funkar det även om oljan sugits upp en del i betongplattorna?tersan skrev:Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.
Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Var får man tag på fotogen då, har aldrig köpt det tidigare?
Hur mycket cementpulver går det åt på en yta som är ca 1x1m? Känns som om en säck är overkill.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Jag testade metoden på stenplattor, och där hade oljan trängt in i stenen ordentligt. Fotogen finns t ex på ditt favoritställe: Biltema. Om du kan få tag i cement i småpartier så går det väl åt ett par kg. Jag köpte en säck, det kostade inte mycket på Byggmax.adrian_vg skrev:Suveränt! Cementen sugen upp det men reagerar inte med fotogenet. Platsen är under tak, så väta är inget problem antar jag. Funkar det även om oljan sugits upp en del i betongplattorna?tersan skrev:Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.
Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Var får man tag på fotogen då, har aldrig köpt det tidigare?
Hur mycket cementpulver går det åt på en yta som är ca 1x1m? Känns som om en säck är overkill.
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Juste, tack för infon.tersan skrev:Jag testade metoden på stenplattor, och där hade oljan trängt in i stenen ordentligt. Fotogen finns t ex på ditt favoritställe: Biltema. Om du kan få tag i cement i småpartier så går det väl åt ett par kg. Jag köpte en säck, det kostade inte mycket på Byggmax.
Talade förresten just med miljökemisten på bygget här. Han bara skrattade åt mig och sa att fläcken inte var nåt att bråka om och att intendenten är petig. Hur som haver, han föreslog en för mig billig lösning och som funkar ungefär som din fotogen/cementgrej; små mängder kallavfettning och pelleterna (vermikulit som de tydligen kallas...). Och skrubba som fan på små ytor i taget, typ en platta i taget.
Funkar inte det föreslog han att jag skulle vända på plattorna med en kofot...
Fläckarna skulle tydligen inte någonsin gå bort helt, men man kan "bleka" dem lite med ovanstående. Bakteriesaneringen skulle jag ta efteråt tyckte han. Kan ta några veckor innan baggarna käkat klart trodde han.
Han sa dessutom att lika löser lika, så margarin eller olivolja skulle funka också, men att det skulle bli mycket dyrare än kallavfettning.
Så... Till helgen vet jag vad jag ska göra... Tack för tipsen och råden alla!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htmdman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Funkar även som kattsand
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!mange_900 skrev:Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htmdman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Funkar även som kattsand
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Säljes styckvis av Upplands Brandservice ab i Uppsala också enligt länk från sidan, kanske lite onödnigt att köpa en hel pall;) har du vägarna förbi Halmstad kan du få en säck annarsadrian_vg skrev:@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!mange_900 skrev:Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htmdman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Funkar även som kattsand
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/
oops! visste inte att det kostade pengaradrian_vg skrev:
@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)
"Ge mig fri fart och fri bensin..."
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Brydde mig inte om att kolla vem som sålde det efter att ha sett priset.mange_900 skrev:Säljes styckvis av Upplands Brandservice ab i Uppsala också enligt länk från sidan, kanske lite onödnigt att köpa en hel pall;) har du vägarna förbi Halmstad kan du få en säck annars
@Henning: Vermikuliten är gratis på jobbet, och 4l kallavfettning kostar en knapp hundring på favoriten Biltema. Tror jag har koll på bisnissen trots allt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!