Oljesanering på betongplattor

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Oljesanering på betongplattor

#1 Inlägg av adrian_vg »

Efter vinterns läckage av olja på parkeringen på jobbet där jag hade Edwin ståendes, vill intendenten (som jag känner ganska bra fö) på jobbet att jag ska sanera oljefläcken själv eller betala för mig. :?

Jag har provat med en sorts pellets vi har på labb för uppsugning av bla olja och det gick sisådär. En del sögs upp men det mesta av det tjocka stelnade oljeblandade gruset blev kvar.

Hemma gav jag mig i testsyfte på en oljefläck på garageinfarten (också från Edwin...) med diskmedel som ju ska vara fett- och oljelösande. Gjorde åt en trefjärdedels flaska med diskmedel och resultatet blev något lite sämre än sisådär. En del av de lättare/tunnare oljefläckarna gick nästan bort, men det mesta är kvar.

Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt. Har nån provat detta eller liknande medel möjligen?

Om detta inte funkar har jag planer involverandes kallavfettning. Miljömässigt sett är detta något av en atombomb jmfm den bioaktiva oljesaneringen ovan, men ändå...

Om det inte heller hjälper, vad gör man då? Bränner bort det med gasol edyl? Häller ut bensin och fjuttar på??

Förslag och tankar uppskattas!

Har ni några brandmän på forumet som kan sånt här?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Slipsten
Donator 2009
Inlägg: 67
Blev medlem: fre mar 06, 2009 08:40
Ort: Teckomatorp (Skåne)

Re: Oljesanering på betongplattor

#2 Inlägg av Slipsten »

adrian_vg skrev: Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt.
Kan tyvärr inte hjälpta till angående din fråga. Men detta låter som något jag läste i Kalle Anka för ett antal år sen :)
VFR800 VTEC -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Oljesanering på betongplattor

#3 Inlägg av adrian_vg »

Slipsten skrev:
adrian_vg skrev: Googlade lite och hamnade på Biltema som har ett medel med bakterier som ska käka upp olja på lite längre sikt.
Kan tyvärr inte hjälpta till angående din fråga. Men detta låter som något jag läste i Kalle Anka för ett antal år sen :)
Kalle Anka i betydelsen "det funkar inte"?

Jag vet inget om detta medel just, men enligt min googlesökning verkar bakterier användas ganska mycket för oljesanering, speciellt på land. Tekniken i sig är etablerad om man säger så. :D

Till sjöss och på stränder är det tydligen vanligare med nån sorts barkmjöl man strör över som suger upp oljan (men inte vattnet) och bildar geléklumpar eller nåt sånt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.

Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...

Edit: här är länken jag använde mig av. http://www.silvan.se/templates/DT_InfoP ... 19959.aspx

Fast om det är gjuten betong du har kanske det inte funkar... googla så kanske du hittar mer tips.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.

Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Suveränt! Cementen sugen upp det men reagerar inte med fotogenet. Platsen är under tak, så väta är inget problem antar jag. Funkar det även om oljan sugits upp en del i betongplattorna?

Var får man tag på fotogen då, har aldrig köpt det tidigare?

Hur mycket cementpulver går det åt på en yta som är ca 1x1m? Känns som om en säck är overkill.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Hade samma problem nu i våras. Lösningen blev luktfri fotogen som man häller ut på fläcken, sedan lägger man på ett lager cement och väntar ett dygn eller två. Sedan är det bara att borsta bort. Funkade faktiskt! Jag testade med avfettning och högtryck, men det hjälpte inte.

Görs lämpligen vid torrt väder, annars blir det lite problematiskt att få bort cementen...
Suveränt! Cementen sugen upp det men reagerar inte med fotogenet. Platsen är under tak, så väta är inget problem antar jag. Funkar det även om oljan sugits upp en del i betongplattorna?

Var får man tag på fotogen då, har aldrig köpt det tidigare?

Hur mycket cementpulver går det åt på en yta som är ca 1x1m? Känns som om en säck är overkill.
Jag testade metoden på stenplattor, och där hade oljan trängt in i stenen ordentligt. Fotogen finns t ex på ditt favoritställe: Biltema. Om du kan få tag i cement i småpartier så går det väl åt ett par kg. Jag köpte en säck, det kostade inte mycket på Byggmax.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag testade metoden på stenplattor, och där hade oljan trängt in i stenen ordentligt. Fotogen finns t ex på ditt favoritställe: Biltema. Om du kan få tag i cement i småpartier så går det väl åt ett par kg. Jag köpte en säck, det kostade inte mycket på Byggmax.
Juste, tack för infon.

Talade förresten just med miljökemisten på bygget här. Han bara skrattade åt mig och sa att fläcken inte var nåt att bråka om och att intendenten är petig. Hur som haver, han föreslog en för mig billig lösning och som funkar ungefär som din fotogen/cementgrej; små mängder kallavfettning och pelleterna (vermikulit som de tydligen kallas...). Och skrubba som fan på små ytor i taget, typ en platta i taget.

Funkar inte det föreslog han att jag skulle vända på plattorna med en kofot... :roll: :lol:

Fläckarna skulle tydligen inte någonsin gå bort helt, men man kan "bleka" dem lite med ovanstående. Bakteriesaneringen skulle jag ta efteråt tyckte han. Kan ta några veckor innan baggarna käkat klart trodde han.

Han sa dessutom att lika löser lika, så margarin eller olivolja skulle funka också, men att det skulle bli mycket dyrare än kallavfettning.

Så... Till helgen vet jag vad jag ska göra... ;-) Tack för tipsen och råden alla!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#8 Inlägg av dman »

Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#9 Inlägg av mange_900 »

dman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htm

Funkar även som kattsand ;)
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

mange_900 skrev:
dman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htm

Funkar även som kattsand ;)
@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#11 Inlägg av mange_900 »

adrian_vg skrev:
mange_900 skrev:
dman skrev:Jag har alltid använt ett medel som heter Safesorb. Ser ut som grus och absorberar olja direkt. Borsta gruset fram och tillbaka ett par gånger och sedan är oljan eller vad som fanns på golvet borta.
Jag jobbar med att laga bensin och dieselpumpar på bensinstationer, blir en del spill ibland. Använder också safesorb och det funkar väldigt bra. http://www.safesorb.se/absorbering.htm

Funkar även som kattsand ;)
@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!
Säljes styckvis av Upplands Brandservice ab i Uppsala också enligt länk från sidan, kanske lite onödnigt att köpa en hel pall;) har du vägarna förbi Halmstad kan du få en säck annars :)
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!
Adrian, du är ingen affärsman va? ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#13 Inlägg av dman »

adrian_vg skrev:
@dman och mange_900: Idén är super, men 792kr ex moms per pall?? Nja, jag tror jag provar med kallavfettning och vermikulit. Tack för tipsen dock!
oops! visste inte att det kostade pengar :wink:
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

mange_900 skrev:Säljes styckvis av Upplands Brandservice ab i Uppsala också enligt länk från sidan, kanske lite onödnigt att köpa en hel pall;) har du vägarna förbi Halmstad kan du få en säck annars :)
Brydde mig inte om att kolla vem som sålde det efter att ha sett priset. :P

@Henning: Vermikuliten är gratis på jobbet, och 4l kallavfettning kostar en knapp hundring på favoriten Biltema. Tror jag har koll på bisnissen trots allt. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:@Henning: Vermikuliten är gratis på jobbet, och 4l kallavfettning kostar en knapp hundring på favoriten Biltema. Tror jag har koll på bisnissen trots allt. ;-)
Du har koll på snålheten. :) Businessen missar du däremot!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar