Sida 1 av 1

Handledare för mc

Postat: ons apr 08, 2009 20:14
av adrian_vg
Slösurfade på Blocket och kollade viffrar och klickade av misstag på Köpes. Verkar finnas en del A-körkortsaspiranter som söker handledare inför ett mc-kort till sommaren.

Har nån här på forumet gjort sånt här förut, dvs varit handledare och övningskört med okända vildhjärnor på mc nån gång?

Tankar och förslag önskas. Ser framför mig en chans att lägga lite mer mil med viffern och samtidigt ha lite kul samt få lite betalt för det dessutom.

Postat: ons apr 08, 2009 20:26
av lotek
Hm, visst har jag varit handledare, men aldrig att jag gör det för någon jag inte känner/litar(går nästan på ett ut) på...det är ditt kort som sitter löst om något händer :shock:
Alltid trevligt att kunna hjälpa till, men det vete tusan om det är värt riskerna.

Har någon andra erfarenheter så låt höra...

VFR800-05 Silver Edition

Postat: ons apr 08, 2009 23:14
av adrian_vg
Fick ett svar från en av killarna som ville ha en handledare. Snubben är 25år och jobbar som skyddsvakt på Forsmarks kärnkraftverk. Antar att man inte släpper in vilka vildhjärnor som helst där, så det verkar ju iaf lite lovande...

Vidare har han haft B-kort i fyra år, så vanan att köra finns. Däremot är det lite oroande att han inte kört mc tidigare alls, har ingen båge; vill låna en av mina :roll:, och behöver lära sig allt från grunden. Moped har han kört, men det är ju inte riktigt samma sak...

"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:

Känns lite skakigt, men ändå...

Skulle verkligen vilja höra från fler om handledarerfarenheter typ ovan.

Postat: tor apr 09, 2009 14:00
av Rerun
adrian_vg skrev:"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:
Inklusive självrisk alt. reparation och lackering när han klotat?

En sak att tänka på, om du ska göra det här, är att kolla villkoren för din försäkring (så du inte har typ 30+ eller någon variant där enbart folk som är folkbokförda på samma adress som du får köra; får flera av dina hojar vara i drift samtidigt?).

Postat: tor apr 09, 2009 15:40
av adrian_vg
Rerun skrev:
adrian_vg skrev:"Han står för alla kostnader"... :roll: :lol:
Inklusive självrisk alt. reparation och lackering när han klotat?

En sak att tänka på, om du ska göra det här, är att kolla villkoren för din försäkring (så du inte har typ 30+ eller någon variant där enbart folk som är folkbokförda på samma adress som du får köra; får flera av dina hojar vara i drift samtidigt?).
Bra tips.

Har funderat en del redan, börjar bli tveksam själv. Känns som om riskerna är större än vad det är värt, även om tanken är god.

Postat: tor apr 09, 2009 16:08
av Brother Wolf
Jag skulle ge honom ett BIG No No!

Det är en sak om hade haft en egen hoj!

BW

Postat: tor apr 09, 2009 16:15
av jimpal
Brother Wolf skrev:Jag skulle ge honom ett BIG No No!

Det är en sak om hade haft en egen hoj!

BW
Instämmer, - thats a NO NO.
Men att vara handledare åt en polare med hoj det kan skapa lite extra mil per säsong!!

Postat: tor apr 09, 2009 19:13
av adrian_vg
Nä, nä. Blir det av alls, får han hålla med egen hoj. Min viffer får han se på, men inte röra. Dito Edwin.

Postat: lör apr 11, 2009 14:59
av dman
Hur skulle du lägga upp körplanen i så fall? Jag ska vara handledare i sommar och min tanke har varit att ge kompisen så mycket körtid som möjligt och göra honom bekväm bakom styret. Vidare har jag inte tänkt... Idéer? Slalombanor? Garagevändning? 70 till stillastående?

Postat: sön apr 12, 2009 14:36
av adrian_vg
dman skrev:Hur skulle du lägga upp körplanen i så fall? Jag ska vara handledare i sommar och min tanke har varit att ge kompisen så mycket körtid som möjligt och göra honom bekväm bakom styret. Vidare har jag inte tänkt... Idéer? Slalombanor? Garagevändning? 70 till stillastående?
Om detta blir av för min del, börjar jag med grundläggande hantering och manövrering på nån lämplig plats (stor parkering eller nåt) och tränar tills jag blir nöjd.

Slalombanor, bromsprov, garagevändning och så låter som en utmärkt idé. PET-flaskor med vatten eller sand i är perfekt för ändamålet. ;-)

Har inte Vägverket nån lämplig kursmanual man kan använda?

Postat: sön apr 12, 2009 15:57
av T-PWR
Jag fick ju ett ryck förra året och köpte mc och började övninsköra för en polare, vi var mest ute och körde i trafiken precis som vanligt just för att få körerfarenhet. Sedan så tog jag 3st lektioner på manöverbanan för att få reda på lite tips och trix från körskolläraren. Körde sedan upp och det gick fint..
Det viktigaste (svåraste) tycker jag är just manöverbanan, jag rekommenderar inte att göra den med en vfr, är väldigt svårt att komma runt på den långsamma delen.

Så mitt tips: ut och kör som vanligt en massa mil och öva på manöverprovet!

Garagevändningen finns ju inte kvar numera istället så är det en 180graders sväng som man ska göra på lågfartsdelen.
Det finns illustrationer på hur man ska ställa ut konerna och lite mer information här: http://korkortsportalen.se/VV_Templates ... __373.aspx

Lycka till...

Mvh. Mathias

Postat: sön apr 12, 2009 19:41
av dman
Okej, det där med övning på parkering är ju alltid bra så att JAG ser att det funkar med gas, växla broms mm. Eftersom min kompis kört 175cc monark innan tror jag att det blir snabbt avklarat. Så garagevändning är borta? Får nog läsa in mig på vad som krävs igen. Tack för länken!

Postat: mån apr 13, 2009 04:46
av Rerun
Bara för att något moment inte behöver demonstreras på uppkörning innebär inte att momentet inte är bra som övning...

Annars, är trevlig övning - som inte heller finns med i uppkörningsprogrammet - är att sätta upp två koner (handskar, flaskor, whatever) och köra mellan dem i åttor. Försöka köra tajt och snyggt. Flytta dem närmare varandra när det börjar gå bra. Den här kan man hålla på med i en evighet. :-)
T-PWR skrev:Det viktigaste (svåraste) tycker jag är just manöverbanan, jag rekommenderar inte att göra den med en vfr, är väldigt svårt att komma runt på den långsamma delen.
Det går alldeles utmärkt att göra manöverbanorna med en VFR. Kräver bara lite övning - fast det gör det ju egentligen med alla hojar. När man väl får kläm på det hela spelar hojen mindre roll (även om en hoj med kortare hjulbas är enklare).
Kommer ihåg min egen uppkörning; det var en grabb där samtidigt, som körde upp på en stor, klumpig HD. Som privatist hade han inte tillgång till någon smidigare cykel. Den killen körde lågfartsbanorna som en gud! Riktigt, riktigt snyggt.

Postat: mån apr 13, 2009 05:53
av T-PWR
Ja visst går det med en VFR men det är bra mycket smidigare med en hoj med bättre styrutslag. Sen så beror det på vilken av de 2 lågfartsdelarna som man får göra, den ena är betydligt lättare..

Mvh. Mathias

Postat: mån apr 13, 2009 20:36
av lotek
Denna kanske ni kan ha användning av...
http://www.mckorkort.se/how_manover.html

Annars vet jag att jag hittade på lite av varje med de stackarna jag körde med...tror vi höll på 6 timmar vid ett tillfälle bara med balans, koner och krypkörning o.s.v. Det var väl det tyngsta passet jag höll med dem. lite då och lite då så sitter det snart där.

Tråkigt, men otroligt nyttigt. Om personen redan har B-kort är det ju inte trafikregler eller ren körning som blir problemet utan manöverdelen...det måste nötas in. Kan ju erkänna att även jag tyckte det var nyttigt, jag behövde det också. :roll:

VFR800-05 Silver Edition