Bensindiskus

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#46 Inlägg av Rerun »

tersan skrev: Jämför vi äpplen och päron här? Mina förbrukningssiffror är verkliga, baserade på verklig fart, sträcka och bränsleåtgång. Flera i den här tråden tycks uppge värden från färddatorn, och de stämmer väldigt sällan. 0,74 i en T5 med snittfart på 111 tror jag helt enkelt inte på... därmed inte sagt att det är helt omöjligt.
Nix, egentligen inte. Enligt trippmätaren var medelhastigheten 114 km/h och sträckan skillde marginellt. Jag skrev gps:ens medelhastighet eftersom den är mer precis än bilens mätare, då hastighet, sträcka osv. är beroende av däckens omkrets, vilket trippmätaren inte har en aning om.
Förbrukningen jag angav (0,74 l/mil) var den som bilens dator sa, vilket faktiskt stämde överens med vad jag tankade och hur långt jag körde.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#47 Inlägg av dman »

Rerun skrev:Nix, egentligen inte. Enligt trippmätaren var medelhastigheten 114 km/h och sträckan skillde marginellt. Jag skrev gps:ens medelhastighet eftersom den är mer precis än bilens mätare, då hastighet, sträcka osv. är beroende av däckens omkrets, vilket trippmätaren inte har en aning om.
Förbrukningen jag angav (0,74 l/mil) var den som bilens dator sa, vilket faktiskt stämde överens med vad jag tankade och hur långt jag körde.
Men en gps tar (väl?) inte hänsyn till backar, det är ju därför man inte vill mäta bilars hastighet med gps. Alltså visar gps:en en lägre hastighet i en backe pga att den inte "ser" den.

Ursäkta infliken, detta hade visst inget med er diskussion om bränsleförbrukning :)
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#48 Inlägg av Göingen »

dman skrev: Men en gps tar (väl?) inte hänsyn till backar, det är ju därför man inte vill mäta bilars hastighet med gps. Alltså visar gps:en en lägre hastighet i en backe pga att den inte "ser" den.
Denna felvisning av en GPS är försumbar. Slog lite på måfå på räknedosan och fick fram att vi 10 graders lutning, vilket torde vara en oerhört brant backe på allmän väg, är felvisningen i storleksordningen 1,5%
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#49 Inlägg av dman »

Göingen skrev:Denna felvisning av en GPS är försumbar. Slog lite på måfå på räknedosan och fick fram att vi 10 graders lutning, vilket torde vara en oerhört brant backe på allmän väg, är felvisningen i storleksordningen 1,5%
ok, kom ihåg detta efter att en biltillverkare förklarade varför de mätte bilen hastighet från hjulen och inte via gps.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
GreenGiant
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons maj 14, 2008 10:08
Ort: Höganäs

#50 Inlägg av GreenGiant »

Då var det dax för mig att hoppa in i denna diskutionen.
Jag ligger & kör en saab 9-5 Aero -00 sedan med lite massage från en trimfirma i Norrköping( jag har 300hk & ca.480nm).
När jag pratade med dom så sa dom att 98oktan ska bilen köras på efter trimning för att undvika spikningar.
Speciellt som det stod i början av tråden under sommartid är det när det är varmare.
Just för att få ut som mkt effekt som möjligt.
Dock så har jag bara kör på 98oktan sedan jag köpte bilen aug -03 med 6150mil på mätaren & nu är där snart 19500mil på mätaren.
Så har man trimmat så dricker bilen lite mindre (beror lite på hur man kör) jämför 95 vs 98oktan.
Är bilen orginal så tror jag inte att det märks någon speciell skillnad.
Jag har inte testat v-power just för att det är, sist jag kollade, 80öre dyrare än 95 & då 50öre dyrare än 98.
Jag tror inte att jag märker någon skillnad på 98 vs 99 förutom i plånboken.
Men sen ska man inte lita på färddatorn i bilen till 100%.
Man får räkna lite själv när man tankar.

Jag har med 4vuxna med packning från Helsingborg till Stockholm med 115km/t (enligt hastighetsmätaren) fått ner bilen i 0,84l/milen.
Som lägst här jag varit nere på 0,79l/milen med resa från Hbg-Norrköping, men då var det inget gasande alls & låg på 115km/t.
Blandkörning så ligger jag på ca.0,9l/milen med vinterdäcken(friktionsdäck) 205/55-16 & 1,1l/milen med sommardäcken 235/40-18.
Sen kan det beror på att man kanske gasar lite mer när det är sommar 8)
Jag ligger & pendlar Höganäs-Helsingborg ca.5mil ToR med hastigheter mellan 50-70-90 & sen +alla som är rädda för stålvajern på 2+1vägarna & ännu räddare för kamerna & sänker hastigheten till 60km/t på 90-väg, frustrerande är bara förnamnet på alla såna bilister :evil:

//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#51 Inlägg av HondaHasse »

GreenGiant skrev:Jag ligger & pendlar Höganäs-Helsingborg ca.5mil ToR med hastigheter mellan 50-70-90 & sen +alla som är rädda för stålvajern på 2+1vägarna & ännu räddare för kamerna & sänker hastigheten till 60km/t på 90-väg, frustrerande är bara förnamnet på alla såna bilister :evil:

//GG
Lite offtopic...
Jag ligger ofta först i kön med min gula buss på den sträckan :D

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
GreenGiant
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons maj 14, 2008 10:08
Ort: Höganäs

#52 Inlägg av GreenGiant »

HondaHasse skrev:
GreenGiant skrev:Jag ligger & pendlar Höganäs-Helsingborg ca.5mil ToR med hastigheter mellan 50-70-90 & sen +alla som är rädda för stålvajern på 2+1vägarna & ännu räddare för kamerna & sänker hastigheten till 60km/t på 90-väg, frustrerande är bara förnamnet på alla såna bilister :evil:

//GG
Lite offtopic...
Jag ligger ofta först i kön med min gula buss på den sträckan :D
Det kan jag tänka mig :wink: :lol:
Då är det jag som kör om dig så fort det finns möjlighet :lol: 8) :P
Ser du en blå saab 9-5 sedan som susar förbi så är det bara jag som är på väg till jobbet :D 8)

//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#53 Inlägg av HondaHasse »

Ok! Du får ett helljus i nacken!! :lol:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Skriv svar