Då var det dax för mig att hoppa in i denna diskutionen.
Jag ligger & kör en saab 9-5 Aero -00 sedan med lite massage från en trimfirma i Norrköping( jag har 300hk & ca.480nm).
När jag pratade med dom så sa dom att 98oktan ska bilen köras på efter trimning för att undvika spikningar.
Speciellt som det stod i början av tråden under sommartid är det när det är varmare.
Just för att få ut som mkt effekt som möjligt.
Dock så har jag bara kör på 98oktan sedan jag köpte bilen aug -03 med 6150mil på mätaren & nu är där snart 19500mil på mätaren.
Så har man trimmat så dricker bilen lite mindre (beror lite på hur man kör) jämför 95 vs 98oktan.
Är bilen orginal så tror jag inte att det märks någon speciell skillnad.
Jag har inte testat v-power just för att det är, sist jag kollade, 80öre dyrare än 95 & då 50öre dyrare än 98.
Jag tror inte att jag märker någon skillnad på 98 vs 99 förutom i plånboken.
Men sen ska man inte lita på färddatorn i bilen till 100%.
Man får räkna lite själv när man tankar.
Jag har med 4vuxna med packning från Helsingborg till Stockholm med 115km/t (enligt hastighetsmätaren) fått ner bilen i 0,84l/milen.
Som lägst här jag varit nere på 0,79l/milen med resa från Hbg-Norrköping, men då var det inget gasande alls & låg på 115km/t.
Blandkörning så ligger jag på ca.0,9l/milen med vinterdäcken(friktionsdäck) 205/55-16 & 1,1l/milen med sommardäcken 235/40-18.
Sen kan det beror på att man kanske gasar lite mer när det är sommar
Jag ligger & pendlar Höganäs-Helsingborg ca.5mil ToR med hastigheter mellan 50-70-90 & sen +alla som är rädda för stålvajern på 2+1vägarna & ännu räddare för kamerna & sänker hastigheten till 60km/t på 90-väg, frustrerande är bara förnamnet på alla såna bilister
//GG