Det sitter en jävul hos kommunen

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Det sitter en jävul hos kommunen

#1 Inlägg av Conseal »

Idag när jag anlände med min bil till arbetsplatsen så visar det sig att Norra stationsgatans parkeringsfickor är fullbelagda :evil:
Svänger upp på Hälsingegatan med spejande tunnelseende likt en hyena på jakt. En bit upp i backen finns den .. luckan! :shock:
V70'n parkeras vackert och dagens avgift erläggs (90 bagis). Synd att det inte var onsdag för då är det städgata på natten och p-förbud fram till 06:00 på Norrastationsgatan. Jaja .. motion får jag väl tåla.

Glad i hågen knallar jag ut efter jobbet och finner Hälsingegatans högersida i stort sett tom .. har inte folk några jobb ? ... Smitare.


VAD ÄR DET FÖR JÄVLA MIFFO SOM BESTÄMMER ATT DET ÄR STÄDGATA 12-16 EN VARDAG I INNERSTAN!!!!!!!!
DET FINNS JU SÅ JÄVLA GOTT OM PARKERINGAR SÅ DET ÄR JU INGA PROBLEM !! INTE!!!!
450 JÄVLA SPÄNN (ja det kunde varit värre men ändå) !!!
VORE DET INTE SMART ATT STÄDA HELA KVARTERET PÅ EN GÅNG NÄR BILEN ÄNDÅ ÄR UTE ISTÄLLET FÖR EN GATA I TAGET

ARGH!!!!
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Det sitter en jävul hos kommunen

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:V70'n parkeras vackert och dagens avgift erläggs (90 bagis).
90 spänn/dag för att ställa ifrån sig skrotet + 40 spänn för att åka in och ut ur stan, summa 130/dag blir 2600/månad om man räknar 20 arbetsdagar bara för att kunna jobba :shock:

Det finns sätt att fixa det, men det kanske man inte ska ta på ett öppet forum mer än en länk http://www.potatisgris.se
Jag har en sån liggande med hållare som jag kan sälja för 300 spänn, den blev över då jag snabbt upptäckte att den funkar som en magnet på Farbror om man har den bak, fram är däremot inga problem.

Bak och parkeringsproblemet kan lösas på andra sätt, så du inte ens får böter :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

I normala fall så passerar jag inga tullar och parkerar för 15 bagis men jag hade jycken med idag och hon är fan rädd för sin egen skugga just nu .. skulle ta 3 dar att gå över solnabron :)

Vänta nu .. fick du inte ha den bak ?
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Vänta nu .. fick du inte ha den bak ?
Fick och fick. Jag blev stoppad, det var ett :twisted: gnäll och det skrevs papper även om papperna kom tillbaka med vändande post med meddelande "avskrivet".
Men det verkade bökigt så jag plockade av den bak för att slippa strul och gnälliga Farbröder :wink:

Det riktigt roliga var på Hondaträffen i år där det var en GoldWing-åkare tillika Farbror från Sollentuna som inte ens kunde slappna av på fritiden, han klagade på skylten fram och ville helst ville plocka fram blocket direkt.
Hade han fortsatt så hade han råkat ut för min beryktade elakhet och jag hade bett honom slappna av, informerat om att han inte var i tjänst och därmed inte har några befogenheter överhuvudtaget och dessutom var rejält ute och cyklade.

Som avslutning talade om att om han fick se mig tjänsten så skulle han minsann skriva. Jag visade honom pappret som jag alltid har med mig och önskade honom lycka till :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#5 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev:Farbror från Sollentuna som inte ens kunde slappna av på fritiden, han klagade på skylten fram och ville helst ville plocka fram blocket direkt.
Hade han fortsatt så hade han råkat ut för min beryktade elakhet och jag hade bett honom slappna av, informerat om att han inte var i tjänst och därmed inte har några befogenheter överhuvudtaget

Inte för att det, tydligen :D , hade spelat så stor roll i det här fallet men det förhåller sig tyvärr och faktiskt som så att en polis inte bara har befogenhet utan även skyldighet att ingripa mot ett pågående brott så länge som det är inom hans län.... minns dock inte om det bara gäller brott med fängelse i straffskalan eller alla brott :?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Tror det är fängelse i straffskalan som gäller, MEN då har iofs alla människor rätt till envarsgripande och får hålla förövaren kvar på platsen med det våld nöden kräver i max 6 timmar eller tills polis anländer.

:roll: :wink:

Eller var det överkursen ??
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tegfors skrev:
Tyrannosaurus skrev:Farbror från Sollentuna som inte ens kunde slappna av på fritiden, han klagade på skylten fram och ville helst ville plocka fram blocket direkt.
Hade han fortsatt så hade han råkat ut för min beryktade elakhet och jag hade bett honom slappna av, informerat om att han inte var i tjänst och därmed inte har några befogenheter överhuvudtaget
Inte för att det, tydligen :D , hade spelat så stor roll i det här fallet men det förhåller sig tyvärr och faktiskt som så att en polis inte bara har befogenhet utan även skyldighet att ingripa mot ett pågående brott så länge som det är inom hans län.... minns dock inte om det bara gäller brott med fängelse i straffskalan eller alla brott :?
Det kan jag mycket väl tänka mig att det stämmer, men utom tjänsten har dom knappast mer befogenhet än ett s.k. "envar-ingripande" fast dom har det då som en slags skyldighet.

Dessutom ligger inte Marieholm i Sollentuna kommun :wink:
Och jag tror knappast att någon "envar" får brotta ner och hålla kvar mig tills polisen kommer om jag felparkerar :lol: Vakterna får inte ens göra det på någon som plankar på tunnelbanan, utan det krävs grövre brott annars är det olaga frihetsberövande.

Jag ägnar mig ibland åt lite halvprofessionell lagvrängning och har t.ex. kunnat konstatera att många av landets lagar skulle vara olagliga om man skulle hårdra dom. Men sånt måste man ha resurser och ork för vilket jag inte har. Så det får vara för husbehov och ibland hjälpa polare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#8 Inlägg av TG »

Conseal skrev:Tror det är fängelse i straffskalan som gäller, MEN då har iofs alla människor rätt till envarsgripande och får hålla förövaren kvar på platsen med det våld nöden kräver i max 6 timmar eller tills polis anländer.

:roll: :wink:

Eller var det överkursen ??
Är det verkligen en tidsgräns på frihetsberövande vid envarsgripande... kommer inte ihåg, o har inte min lagbok här... sitter i min pendlarlägenhet i mörka småland... ska kolla upp det i morgon när jag har nått mer upplysta delar av Sverige...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Japps .. det är bara med polismansbefogenhet man får kvarhålla mer än 6 timmar. Iallafall enligt de senaste jag läste vilket iofs är ett par år sedan eller 10 ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Det sitter en jävul hos kommunen

#10 Inlägg av tersan »

Conseal skrev:Idag när jag anlände med min bil till arbetsplatsen så visar det sig att Norra stationsgatans parkeringsfickor är fullbelagda :evil:
Svänger upp på Hälsingegatan med spejande tunnelseende likt en hyena på jakt. En bit upp i backen finns den .. luckan! :shock:
V70'n parkeras vackert och dagens avgift erläggs (90 bagis). Synd att det inte var onsdag för då är det städgata på natten och p-förbud fram till 06:00 på Norrastationsgatan. Jaja .. motion får jag väl tåla.

Glad i hågen knallar jag ut efter jobbet och finner Hälsingegatans högersida i stort sett tom .. har inte folk några jobb ? ... Smitare.


VAD ÄR DET FÖR JÄVLA MIFFO SOM BESTÄMMER ATT DET ÄR STÄDGATA 12-16 EN VARDAG I INNERSTAN!!!!!!!!
DET FINNS JU SÅ JÄVLA GOTT OM PARKERINGAR SÅ DET ÄR JU INGA PROBLEM !! INTE!!!!
450 JÄVLA SPÄNN (ja det kunde varit värre men ändå) !!!
VORE DET INTE SMART ATT STÄDA HELA KVARTERET PÅ EN GÅNG NÄR BILEN ÄNDÅ ÄR UTE ISTÄLLET FÖR EN GATA I TAGET

ARGH!!!!
Det är när jag läser sånt här jag är så nöjd att jag lämnat stan... visst känns det som att komma hem men efter några timmar så känns det lika bra att få åka iväg söderut igen...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#11 Inlägg av Excalibur105 »

Conseal skrev:Japps .. det är bara med polismansbefogenhet man får kvarhålla mer än 6 timmar. Iallafall enligt de senaste jag läste vilket iofs är ett par år sedan eller 10 ;)
Bara 6 timmar? Hinner verkligen farbror blå komma på den tiden. När man väl behöver dem så brukar de inte ha tid.
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#12 Inlägg av Conseal »

Excalibur105 skrev:
Conseal skrev:Japps .. det är bara med polismansbefogenhet man får kvarhålla mer än 6 timmar. Iallafall enligt de senaste jag läste vilket iofs är ett par år sedan eller 10 ;)
Bara 6 timmar? Hinner verkligen farbror blå komma på den tiden. När man väl behöver dem så brukar de inte ha tid.
Inte alltid kan jag tala om av erfarenhet.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#13 Inlägg av Fredrik P »

Klaga :wink: , jag bor ganska centralt i Halmstad, där boende får betala parkeríngsavgift. TIMAVGIFT.
Jag betalar 3 kronor timmen (dagtid, men ändå). De blir mycke pengar. Brukar i och för sig skita i å betala brukar slippa böterna, dom känner väl igen bilarna och vissa lapplisor verkar ha lite förstålse för de. Men inte alla. Får P-bot ibland.

Halmstad kommun tycker inte man ska ha bil om man vill bo lite centralt.
Vfr 2004:a BLÅ

Skriv svar