Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

Köpa Saab!

#1 Inlägg av elias »

Hej hej o så!

Det är så att jag går i tankarna på att köpa en Saab.. och varför inte fråga om tips på vårt fina forum? Säkert finns det en del som kör Saab och som kan svara eller så finns det dem som bara tycker.

Som det ser ut nu så letar jag efter en 9-5 -06 och fram. Just -06 för att jag gillar den nya inredningen bättre.
Saken är att jag kommer köra över 4000 mil, kanske närmare 5000 mil om året med bilen och har då lite funderingar;

1: Hur stor skillnad är det på en 9-5 kombi och 9-3?
- Min parkering är inte den största här hemma, men samtidigt så prioriterar jag ändå komforten på vägen. Gissar att 9-5 ÄR skönare, men är det värt att satsa på den större?

2: Är det värt att satsa på 2.3l-motorn mot 2.0?
- Framförallt eftersom jag kommer köra långa mil, mindre stadskörning men mycket 90-vägar. Hur är kvalitén på de olika alternativen?

3: Hur mycket värt är det att köra på bensin kontra E85 i en sån bil?

4: Vad har du för erfarenheter 9-5 kontra 9-3?
- Jag har kört kortare sträckor med bilarna. 9-3 Aero gillar jag inte i mitt fall. Den är för stötig och jag upplevde att vägljudet blev för högt i bilen.

Tack för svar! :)
Bild

T-PWR
Medlem

Re: Köpa Saab!

#2 Inlägg av T-PWR »

elias skrev:Hej hej o så!

Det är så att jag går i tankarna på att köpa en Saab.. och varför inte fråga om tips på vårt fina forum? Säkert finns det en del som kör Saab och som kan svara eller så finns det dem som bara tycker.

Som det ser ut nu så letar jag efter en 9-5 -06 och fram. Just -06 för att jag gillar den nya inredningen bättre.
Saken är att jag kommer köra över 4000 mil, kanske närmare 5000 mil om året med bilen och har då lite funderingar;

- Min parkering är inte den största här hemma, men samtidigt så prioriterar jag ändå komforten på vägen. Gissar att 9-5 ÄR skönare, men är det värt att satsa på den större?

- Framförallt eftersom jag kommer köra långa mil, mindre stadskörning men mycket 90-vägar. Hur är kvalitén på de olika alternativen?

- Jag har kört kortare sträckor med bilarna. 9-3 Aero gillar jag inte i mitt fall. Den är för stötig och jag upplevde att vägljudet blev för högt i bilen.

Hej, personligen så skull jag välja en 9-3:a då det är en betydligt modernare bil, 9-5:an har många år på nacken och det kommer snart en ny modell vilket gör att värdet kommer att sjunka på de gamla. (de ligger redan lågt i 2:a handsvärde)

9-3:an har betydligt bättre vägegenskaper än 9-5:an

9-5:an har dock bättre innerutrymme särskilt i baksätet så om det är några större personer som ska åka bak så är 9-5:an att rekommendera där.

2.0 motorn är en trevlig spis som är lätt att skrämma upp lite i effekt om man skulle vilja, 2.3:an har lite bättre bottenvrid. I ditt fall så skulle jag nog satsa på en 2.0 Biopower om du nu vill ha en 9-5:a

En Biopower är helt klart att rekommendera då man inte är låst till bara bensin. Normal körning så tjänar man 2-3 kr/mil på att köra på etanol.
Man får ju även lite mer effekt när man tankar E85 så det är ju ett +.

Värt att tänka på är att det blir lite högre servicekostnader på en Biopower då de kräver ett extra oljebyte var 1500mil.

Min rekommendation: Gillar du komforten i 9-3 och klarar dig med utrymmet så satsa på en 9-3 BioPower.. En Vector skull säkert funka i ditt fall..

Mvh. Mathias (med många års erfarenhet av Saabar och även Saabtekniker)

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009

#3 Inlägg av tedman »

Den är för stötig och jag upplevde att vägljudet blev för högt i bilen.

Tjena,

valde en 9-5 2.3 BP sedan som tjänstebil och kan bara lägga till några snabba synpunkter.

Som Mathias skriver 9-3 en betydligt moderna bil, jag trodde jag behövde utrymmet i 9-5 men idag hade jag nog valt en 9-3 kombi istället.

Dock kommer jag ihåg att den inte fanns med 2.3 litersmotorn och min rekommendation är att ta den stora motorn. Det jag "hört" är att den faktiskt är snålare på soppan än 2.0.
Jag ligger idag med ett snitt på c:a 1,15l/mil och kör alltid etanol.

Det som stör mig mest är det du upptäckte på Aeron, jag fick med jubileumsmodellen de största fälgarna och fetaste däcken = ett djä**a buller. I en BMW funkar den kombinationen men SAAB lyckas inte. JAg kanske har blivit gubbe men ficka jag välja skulle jag ta ballongdäck bara för att få tyst inne i bilen. Just nu lutar det åt en BMW diesel igen efter denna SAAB sejour, men vi får se om 1,5 år.

Mvh,
Tobbe

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#4 Inlägg av TG »

Jag är inne på min andra 9-5 aero kombi,nuvarande en 05:a den förra 01:a. Jag har legat och veckopendlat med bägge bilarna runt 75-80 mil i veckan så mätaren har tickat på... Den första hade jag i 3 år och körde den från ca 9800 mil till 19700... det enda jag bytte var under dessa mil var däck samt att jag bytte bakdämparna (en lätt operation jag utförde själv, tog ca 2,5 för mig att byta dom o jag hade aldrig gjort det innan).

Jag är som sagt inne på min andra 9-5, men om jag skulle välja idag blir det nog en 9-3...
Jag gillar dock aero-modellerna mer men det är en smaksak...
Gällande etanol så vet jag folk som har den vanliga aero-motorn och kör etanol 2 av 3 tankningar och inga problem :?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

T-PWR
Medlem

#5 Inlägg av T-PWR »

Gällande etanol så vet jag folk som har den vanliga aero-motorn och kör etanol 2 av 3 tankningar och inga problem :?
Det är väldigt dumt att hälla i etanol utan en anpassad programvara! Förvånande att det inte har tänts nån motorlampa på den..

Orginal programvara klarar inte av att upprika så mycket som krävs för att köra på etanol så motorn kommer att gå för snålt,.

Mvh. Mathias

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Det finns inget som luktar som en Saabratt. Tvi vale. Minns bara Gränna...
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#7 Inlägg av elias »

Tack för alla svar!

Jag måste provköra båda modellerna helt enkelt. Komforten är som sagt mycket viktig och även att det ska vara lätt att serva. Jag kommer köra mellan Ystad till Boden och tillbringa extremt mycket tid i bilen. Bara en sån sak som juste orginalstereo betyder mycket. Bra halv och helljus, möjligheten att sätta extraljus etc.
Stolarna i 9-5an är underbara, men sitter det lika bra stolar i 9-3:an?

Eftersom jag får ersättning per mil så är det heller ingen nackdel om den går snålt. Tittar just nu på 9-3 1.9 Tdi SC. Gärna automat. Dock är inte BP så mycket dyrare.

Vad gäller utrymmet så ska jag mäta upp vad jag behöver, men jag tror ni har rätt. 9-3:an är större än vad man tror.
Eftersom jag kommer köra till 95% ensam i bilen så gör det inget om utrymmet bak är dåligt. Det är inte mitt problem... :)

Vad kostar det att utföra oljebytet? Antar att det faller samman med andra servicar. Men bäst vore det om man kunde göra en sån sak "flygande". Dvs, är jag i Kinna så kan jag få en tid samma dag o köra iväg två timmar senare. Fast detta är min önsketanke såklart.

Sen bara ett klarläggande.
Linear är den enklaste modellen,
Vector har utrustningen,
Aero har motor och utrustning?

2.3:an fanns väl i den gamla 9-3an (900) men sen inte i nya generationen..?
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#8 Inlägg av TG »

elias skrev:Tack för alla svar!

Jag måste provköra båda modellerna helt enkelt. Komforten är som sagt mycket viktig och även att det ska vara lätt att serva. Jag kommer köra mellan Ystad till Boden och tillbringa extremt mycket tid i bilen. Bara en sån sak som juste orginalstereo betyder mycket. Bra halv och helljus, möjligheten att sätta extraljus etc.

Eftersom jag får ersättning per mil så är det heller ingen nackdel om den går snålt. Tittar just nu på 9-3 1.9 Tdi SC. Gärna automat. Dock är inte BP så mycket dyrare.

Vad gäller utrymmet så ska jag mäta upp vad jag behöver, men jag tror ni har rätt. 9-3:an är större än vad man tror.
Eftersom jag kommer köra till 95% ensam i bilen så gör det inget om utrymmet bak är dåligt. Det är inte mitt problem... :)

Vad kostar det att utföra oljebytet? Antar att det faller samman med andra servicar. Men bäst vore det om man kunde göra en sån sak "flygande". Dvs, är jag i Kinna så kan jag få en tid samma dag o köra iväg två timmar senare. Fast detta är min önsketanke såklart.

Vector har utrustningen,

Gå in på denna länk så får du reda på vilken SAAB du ska köpa :D

Kanske inte helt vetenskapligt men rätt snyggt gjort...

http://dyc.saab-web.com/microsites/turb ... ndex.shtml
VFR 800 -02 (silver)

T-PWR
Medlem

#9 Inlägg av T-PWR »

elias skrev:Tack för alla svar!

Vector har utrustningen,

Satsa på en med xeonlyse så slipper du extraljus, riktigt bra lyse i de.
Oljebyte som sagt var 1500mil och det är endast ett oljebyte+filter då inget annat. 6l olja på 9-3 och 4l på 9-5 så det skiljer ju lite i kostnad där.

Linear är som sagt den enklaste sen bygger det på uppåt. Kolla gärna in http://www.saabsverige.com Där kan du bygga ihop en bil och se alla alternativ och förklaringar. Nu går det att få Aero till alla motorer även Diesel och Biopower.
2.3 finns inte i 9-3.
Jag tycker att stolarna i 9-3 är bra men det är ju bättre om du testar det själv..

Mvh. Mathias

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#10 Inlägg av elias »

Den har jag faktiskt gjort. :)
Rolig grej, jag skulle enligt dem passa bäst i en Aero Tid. Ska jag vara ärlig så visste jag inte ens att det fanns en sån. Fast den ligger lite utanför min budget just nu. Jag TROR jag har ett tak på ~160 000:-
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#11 Inlägg av TG »

Då har du lagom råd med min... den är ev till salu i nästa vecka... beror lite hur länge länsstyrelsen vill ha mitt körkort... :cry:

9-5 Aero komb 2005, ca 6000 mil, pilotpaket, navigation cd växlar, automat med växlingspaddlar i ratten... dvd-spelare... svart, tonade rutor, avkopplingsbart drag.... :D
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Vågar man dra upp problemen som Saab haft med motorras pga sk "oil sludge" i denna tråd? Speciellt som jag själv kör Volvo...

I vilket fall har begpriserna fallit rejält på Saab pga problemen. Enl Vi Bilägare är Saab iskalla på begmarknaden. Det borde isf tala till din fördel eftersom priserna är lägre.

Förresten har jag xenonhalvljus, nån ovan nämnde nåt om det. Om du kan, se till att din nästa bil har det. Det är guld värt på vinterhalvåret!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

T-PWR
Medlem

#13 Inlägg av T-PWR »

Att de är kalla på marknaden är de inte ensamma om, gå in hos närmaste Volvo handlare och kolla in utbudet på V70 och S80 så får ni se.. Beg marknaden är väldigt trög överlag nu och de gäller de flesta bilmärken,.

// Mathias
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#14 Inlägg av elias »

Japp, det är verkligen köparens marknad just nu. Finns det en möjlighet att få tag på en Inter Global-lista som privatperson?
Eller var kan man se faktiskt bilpriser som bilarna går för? Om det nu finns...
Tom www.bilpriser.com ligger väldigt högt i sina priser, bra mycket över vad bilhandlarna tar.
Köpte en Teknikens Värld idag som tar upp samma sak.

Som det ser ut nu så lockas jag av en Saab 9-3 Sportcombi BioPower. Verkar vara mest ekonomi att köra dem(?).
Fast det är lite jobbigt med serviceintervallerna. Betyder att jag måste ha bilen på service minst 3 ggr per år bara för att byta olja.

V70 har jag inte fastnat för, kanske om det skulle vara den nya modellen ... men den har jag inte pengar till. Sen blev jag lite avrått från dem på bilprovningen. Iaf av de fyra som jobbade i Haninge när jag var där sist.
Tröstande nog sa det att; "allt är iaf bättre än den Renault Megané som du kör nu..." :)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Japp, det är verkligen köparens marknad just nu. Finns det en möjlighet att få tag på en Inter Global-lista som privatperson?
Eller var kan man se faktiskt bilpriser som bilarna går för? Om det nu finns...
Vi Bilägare brukar ha en lista med varje nummer, fast då oftast med nåt tema, tex SUVar, cabbar osv. Har du kollat på Vi Bilägares sajt? Eller interglobals för den delen om det finns nåt där?
V70 har jag inte fastnat för, kanske om det skulle vara den nya modellen ... men den har jag inte pengar till. Sen blev jag lite avrått från dem på bilprovningen. Iaf av de fyra som jobbade i Haninge när jag var där sist.
Tröstande nog sa det att; "allt är iaf bättre än den Renault Megané som du kör nu..." :)
V70 är överskattad enl vad jag läst i div biltidningar. Visst, de är populära och säljs dyrt som beggade, men ägarna är missnöjda med kvaliteten och märkesverkstäderna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar