tersan skrev:Sen finns det också de som hävdar att dagens bensin får sämre egenskaper vid lagring, så av den anledningen ska man tömma tanken.
Jag tror inte på den "myten". Den kanske finns en viss sanning i det,
om det handlar om lagring av fordonet i en varm miljö. I vårt fall handlar det om motorcyklar och dessa ställer vi vanligen av under vintern. Under vintern är det oftast kallt, och de lättflyktiga molekylerna håller sig på sin plats i tanken, speciellt om det man tankat fullt med alldeles innan avställningen är sk "vinterbensin". Bensinbolagen ändrar nämligen lite på sammansättningen under vintermånaderna.
Det man menar, skulle kunna vara att man har i en större andel lättflyktiga molekyler i vinterbensin för att motorerna ska starta enklare, har man isf kvar vinterbensin till långt in på våren, skulle jag tro att man ev kan få lite startproblem. Osäker på om det gör så mycket i verkliga livet ändå, bara man håller batteriet fulladdat så hoppar våra älskade motorcyklar igång ändå, oavsett. Vinterbensinen i tanken gör man snabbt slut på framåt våren.
Mindre motorer verkar vara lite känsligare överlag för lång lagring, som tex gräsklippara. Spekular i om de mindre kanalerna i förgasarna osv kanske sätts igen lättare. Det är ju inte som att man har en 42mm förgasare i sin Klippo.