Fler än jag som kör i kylan?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:Menar förstås varför tömma tanken på bensin?
Det bör man inte. Är den helt tom kan det rosta inuti (förutsätter en vanlig plåttank), och det är att be om trubbel. Däremot är det rätt att fylla upp den helt. Gäller förstås inte om man har en tank i plast. Osäker om korrosionen alls händer i alu-tankar.

Nån på forument kanske kan utveckla det lite?

Jag brukar nöja mig med att fylla upp och låta den vara. Tömmer inte ens förgasarna... Den tiden, den sorgen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#47 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Fredrik P skrev:Menar förstås varför tömma tanken på bensin?
Det bör man inte. Är den helt tom kan det rosta inuti (förutsätter en vanlig plåttank), och det är att be om trubbel. Däremot är det rätt att fylla upp den helt. Gäller förstås inte om man har en tank i plast. Osäker om korrosionen alls händer i alu-tankar.

Nån på forument kanske kan utveckla det lite?

Jag brukar nöja mig med att fylla upp och låta den vara. Tömmer inte ens förgasarna... Den tiden, den sorgen. ;-)
Hmm... dags att öka på förvirringen lite... iallafall min egen. Om tanken är helt tom eller helt full så kan det inte bli någon rostframkallande kondens, har jag lärt mig iallafall. Däremot en halvfull tank är no-no. Sen finns det också de som hävdar att dagens bensin får sämre egenskaper vid lagring, så av den anledningen ska man tömma tanken.

Mina egna erfarenheter av alla möjliga motorer under många är lite skiftande. Jag har aldrig haft problem med något fordon efter mer eller mindre långvarig förvaring, oavsett innehåll i tanken... och jag har aldrig nånsin tömt några förgasare. Däremot har jag haft stora problem med röjsågar och gräsklippare som har stått länge. Då har det krävts ny bensin och i vissa fall även rengöring av förgasarna. :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Sen finns det också de som hävdar att dagens bensin får sämre egenskaper vid lagring, så av den anledningen ska man tömma tanken.
Jag tror inte på den "myten". Den kanske finns en viss sanning i det, om det handlar om lagring av fordonet i en varm miljö. I vårt fall handlar det om motorcyklar och dessa ställer vi vanligen av under vintern. Under vintern är det oftast kallt, och de lättflyktiga molekylerna håller sig på sin plats i tanken, speciellt om det man tankat fullt med alldeles innan avställningen är sk "vinterbensin". Bensinbolagen ändrar nämligen lite på sammansättningen under vintermånaderna.

Det man menar, skulle kunna vara att man har i en större andel lättflyktiga molekyler i vinterbensin för att motorerna ska starta enklare, har man isf kvar vinterbensin till långt in på våren, skulle jag tro att man ev kan få lite startproblem. Osäker på om det gör så mycket i verkliga livet ändå, bara man håller batteriet fulladdat så hoppar våra älskade motorcyklar igång ändå, oavsett. Vinterbensinen i tanken gör man snabbt slut på framåt våren. :-D

Mindre motorer verkar vara lite känsligare överlag för lång lagring, som tex gräsklippara. Spekular i om de mindre kanalerna i förgasarna osv kanske sätts igen lättare. Det är ju inte som att man har en 42mm förgasare i sin Klippo. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#49 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Däremot har jag haft stora problem med röjsågar och gräsklippare som har stått länge. Då har det krävts ny bensin och i vissa fall även rengöring av förgasarna. :?
Kör du dessa på "miljövänlig" alkylatbensin? Har hört att denna kan gegga igen om man lagrar den länge.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#50 Inlägg av Fredrik P »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Sen finns det också de som hävdar att dagens bensin får sämre egenskaper vid lagring, så av den anledningen ska man tömma tanken.
Jag tror inte på den "myten". Den kanske finns en viss sanning i det, om det handlar om lagring av fordonet i en varm miljö. I vårt fall handlar det om motorcyklar och dessa ställer vi vanligen av under vintern. Under vintern är det oftast kallt, och de lättflyktiga molekylerna håller sig på sin plats i tanken, speciellt om det man tankat fullt med alldeles innan avställningen är sk "vinterbensin". Bensinbolagen ändrar nämligen lite på sammansättningen under vintermånaderna.

Det man menar, skulle kunna vara att man har i en större andel lättflyktiga molekyler i vinterbensin för att motorerna ska starta enklare, har man isf kvar vinterbensin till långt in på våren, skulle jag tro att man ev kan få lite startproblem. Osäker på om det gör så mycket i verkliga livet ändå, bara man håller batteriet fulladdat så hoppar våra älskade motorcyklar igång ändå, oavsett. Vinterbensinen i tanken gör man snabbt slut på framåt våren. :-D

Mindre motorer verkar vara lite känsligare överlag för lång lagring, som tex gräsklippara. Spekular i om de mindre kanalerna i förgasarna osv kanske sätts igen lättare. Det är ju inte som att man har en 42mm förgasare i sin Klippo. ;-)
En polare har snackat med dom som framställer soppan och ur oktanhaltens synpunkt så sjunker den max nån oktan kanske till 93-94 istället för 95.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#51 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:En polare har snackat med dom som framställer soppan och ur oktanhaltens synpunkt så sjunker den max nån oktan kanske till 93-94 istället för 95.
Ok, oktanhalten har väl så vitt jag vet inget med hur lättstartad en motor är, utan bara hur tålig den är för knackningar/spikningar (samma sak?). Eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#52 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tömma tanken har jag aldrig, inte heller fylla den full eftersom det blir så jobbigt att lyfta av den då.

Tankarna på de flesta hojarna är galvade på insidan så det brukar inte bli något problem med rost.

Ska man vara riktigt übernoggrann så kan man tömma tanken helt och hälla i någon dec olja och skaka om.
Om hojen ska stå kallt i flera år kan det vara en bra idé, annars är det overkill så det stänker om det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#53 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Däremot har jag haft stora problem med röjsågar och gräsklippare som har stått länge. Då har det krävts ny bensin och i vissa fall även rengöring av förgasarna. :?
Kör du dessa på "miljövänlig" alkylatbensin? Har hört att denna kan gegga igen om man lagrar den länge.
Problemet är att soppan dunstar, och det gör inte oljan då det är tvåtaktare. Röjsåg/motorsåg startas med jämna mellanrum för att få in ny soppa i förgasaren, sitter små membran som funkar som backventiler för soppapumpen. Om dom geggar fast funkar inte pumpen. Kör den gärna varm så blir det mindre problem med tändstiftet. I 4-takts gräsklipparen däremot, lukta på bensinen är det fotogen doft byt soppa. Är det en Briggs dra SAKTA i snöret så brukar den starta, inte? konstgjord andning, sätt munnen över tanklocket (eller trä över en kapad cykelslang) och blås, nu startar den. Aspera/Techumse brukar ha en primer som funkar, annars går det bra att prova med den konstgjorda andningen. Självklart har man kollat att det är gnista först.
Och nu har vi kommit väldigt off topic. :oops:
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#54 Inlägg av Fredrik P »

Bättre å starta hojen nångång i månaden å låta den stå en 10 min så slipper man en massa extra jobb.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:Bättre å starta hojen nångång i månaden å låta den stå en 10 min så slipper man en massa extra jobb.
Max en minut tomgångskörning i Uppsala. Vet inte hur strikta grannarna är med att efterleva det, men de uppskattar inte en vrålande V4 utanför, och än mindre till våren då jag ska investera i min livskvalitet och skaffa ett Staintune high-mount. :lol:

Annars är idéen bra. Brukade göra så med min R100RS tidigare, när jag inte kunde hålla mig mig mer framåt noveber, december och ville höra lite muller. Dags att återuppta vanan kanske. 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#56 Inlägg av Fredrik P »

adrian_vg skrev:
Fredrik P skrev:Bättre å starta hojen nångång i månaden å låta den stå en 10 min så slipper man en massa extra jobb.
Max en minut tomgångskörning i Uppsala. Vet inte hur strikta grannarna är med att efterleva det, men de uppskattar inte en vrålande V4 utanför, och än mindre till våren då jag ska investera i min livskvalitet och skaffa ett Staintune high-mount. :lol:

Annars är idéen bra. Brukade göra så med min R100RS tidigare, när jag inte kunde hålla mig mig mer framåt noveber, december och ville höra lite muller. Dags att återuppta vanan kanske. 8-)
Får väl rulla fram och tillbaka i garaget några gånger om dom klagar. Då rullar ju cykeln ijallfall! :D
Tror de e ganska lungt här, eller ja, bara bott här i lite mer än 1 månad...
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

Fredrik P skrev:Får väl rulla fram och tillbaka i garaget några gånger om dom klagar. Då rullar ju cykeln ijallfall! :D
Tror de e ganska lungt här, eller ja, bara bott här i lite mer än 1 månad...
Min står på altanen under balkongen och en gräsmatta utanför. Blir det snö där blir det inget rulla. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar