mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
På raceenduros med liten oljevolym i motorn är det en bra idé att byta oljan var 5:e timme (det är ~1 liter i de flesta hojarna) - känner man att det är ett bekymmer så kanske man bör snegla på något lite mindre potent (Sukka DRZ400 mfl).
Ventilspel skall kollas lite regelbundet med...och det är runt 100 timmar innan man kanske bör fundera på renovering av motorn.
Det är mer än olja med på hojar som körs hårt i skogen, det går åt däck, bromsbelägg och drivpaket i en takt man inte trodde var möjligt.
Men, det skall sägas att 5 timmar brötande i ett svenskt normalt endurospår är en hel del, för en aktiv motionär som en annan rör det sig om en veckas körning kanske när man är på hugget.
Ett nybörjar-blåbär som är ute första turerna har fullt upp med att överleva ett varv, sedan brukar det inte bli så mycket mer.

(been there, done that)
Men tipsen du fått är bra, köp inte för billigt/gammalt, det är lika med att köpa dyrt det (om du mot förmodan inte hittar en hoj som är välskött, men de är de inte, speciellt inte med mindre nogräknade ägare som bara kör och ger fan i att serva).
...eller, en del skall inte ha tillträde till ett verktygsskåp, det finns de som pular och skruvar sönder med.
2-takt är sådär att åka gata med, det fungerar inte riktigt att åka på rull - där är 4-takt mycket trevligare, men i skogen så har de sina för- och nackdelar båda två, och vad man gillar är mer upp till var man kör mer.
Se upp med registreringen, e-reg (enduroreggat) drar med sig specialkrav om man vill åka inom lagens ramar, svemolicens (som drar med sig klubbmedlemsskap), a-kort (det har väl alla här ändå) och du får enbart åka på landsväg till/från svemo-sanktionerad träning och tävling.
Lv-reg är klart att föredra, gå inte på några nitar om förreggade äldre hojar, de går INTE att registrera in numera.
/J