Köpa enduro ?!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
mastjan
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis jul 01, 2008 21:35

Köpa enduro ?!

#1 Inlägg av mastjan »

Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

enduromx.com

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Köpa enduro ?!

#3 Inlägg av Göingen »

mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
Man kan ha väldigt kul med en enduro-cykel. Framförallt får du en betydligt längre säsong. Skaffa spikdäck så har du säsong alltid!!! Ibland kan det medfölja Supermotard-hjul och då får du ännu en möjlighet att ha kul.
Det görs inga dåliga endurocyklar idag, i alla fall inte om du håller dig till de kända märkena, Honda, Kawa, Suzuki, Yamaha, Husqvarna, Husaberg, KTM eller Gasgas. Sen kan det finnas dåliga exemplar på marknaden, hårt körda och dåligt underhållna.
Ett viktigt val du måste göra är om du vill ha 2- eller 4-takt. Det finns för och nackdelar med båda.
Ta det lungt i skogen :)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#4 Inlägg av Batte »

Henning skrev:enduromx.com

/H
www.soe.se finns mkt matnyttigt också :wink:

Ang. enduroköp, gör inte misstaget att köpa en för billig/gammal hoj. Det kan bli dyrt i längden.
Cross/endurocyklar slits oerhört mkt mer än gatcyklar. Så du kan inte jämföra en 10 år gammal enduro med en vfr :wink:
Köpte själv en gammal XR400 (sliten) hyffsat billigt förra hösten, och inom ett par månader hade jag lagt ut 8500kr (!) på delar. Bl.a. ett vxl-lådsras. :(
Sen fick jag nog och köpte en nyare KTM, så nu har jag tid att köra istället för att meka :wink:
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

Re: Köpa enduro ?!

#5 Inlägg av SGM »

mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
På raceenduros med liten oljevolym i motorn är det en bra idé att byta oljan var 5:e timme (det är ~1 liter i de flesta hojarna) - känner man att det är ett bekymmer så kanske man bör snegla på något lite mindre potent (Sukka DRZ400 mfl).
Ventilspel skall kollas lite regelbundet med...och det är runt 100 timmar innan man kanske bör fundera på renovering av motorn.

Det är mer än olja med på hojar som körs hårt i skogen, det går åt däck, bromsbelägg och drivpaket i en takt man inte trodde var möjligt. :lol:

Men, det skall sägas att 5 timmar brötande i ett svenskt normalt endurospår är en hel del, för en aktiv motionär som en annan rör det sig om en veckas körning kanske när man är på hugget.

Ett nybörjar-blåbär som är ute första turerna har fullt upp med att överleva ett varv, sedan brukar det inte bli så mycket mer. :D (been there, done that)

Men tipsen du fått är bra, köp inte för billigt/gammalt, det är lika med att köpa dyrt det (om du mot förmodan inte hittar en hoj som är välskött, men de är de inte, speciellt inte med mindre nogräknade ägare som bara kör och ger fan i att serva).

...eller, en del skall inte ha tillträde till ett verktygsskåp, det finns de som pular och skruvar sönder med.

2-takt är sådär att åka gata med, det fungerar inte riktigt att åka på rull - där är 4-takt mycket trevligare, men i skogen så har de sina för- och nackdelar båda två, och vad man gillar är mer upp till var man kör mer.

Se upp med registreringen, e-reg (enduroreggat) drar med sig specialkrav om man vill åka inom lagens ramar, svemolicens (som drar med sig klubbmedlemsskap), a-kort (det har väl alla här ändå) och du får enbart åka på landsväg till/från svemo-sanktionerad träning och tävling.

Lv-reg är klart att föredra, gå inte på några nitar om förreggade äldre hojar, de går INTE att registrera in numera.

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

mastjan
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis jul 01, 2008 21:35

#6 Inlägg av mastjan »

ok har hittat ett par jag ska kolla på blir nog dyrare än ja räknat med men men ..
Nästa fråga vad skall man ha för kläder ?
Cross kläder jaha och vad är det ?
Vad har ni på er när ni är ute och leker ??

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#7 Inlägg av Batte »

mastjan skrev:ok har hittat ett par jag ska kolla på blir nog dyrare än ja räknat med men men ..
Nästa fråga vad skall man ha för kläder ?
Cross kläder jaha och vad är det ?
Vad har ni på er när ni är ute och leker ??
På huvudet en cross-hjälm + crossbrillor

På överkroppen antingen löst bröst/axelskydd, löst ryggskydd, lösa armbågsskydd och en crosströja över, eller en skyddsjacka med alla skydd i (rekomenderas). Dock är en sådan jacka realtivt dyr :cry:

På benen lösa knäskydd och ett par crossbyxor över

På fötterna REJÄLA crosstövlar. Snåla inte här då fötterna är väldigt utsatta i enduro.

På nävarna tunna crosshandskar

Detta kör jag med och det är nog den vanligaste outfiten för enduro, dock finns det många varianter och prisklasser på skydden.
Ofta följer det med viss utr med hojen och det kan va bra till att börja med. Surt att punga ut 5-6k med en gång...
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#8 Inlägg av Göingen »

Batte skrev:
mastjan skrev:ok har hittat ett par jag ska kolla på blir nog dyrare än ja räknat med men men ..
Nästa fråga vad skall man ha för kläder ?
Cross kläder jaha och vad är det ?
Vad har ni på er när ni är ute och leker ??
På huvudet en cross-hjälm + crossbrillor

På överkroppen antingen löst bröst/axelskydd, löst ryggskydd, lösa armbågsskydd och en crosströja över, eller en skyddsjacka med alla skydd i (rekomenderas). Dock är en sådan jacka realtivt dyr :cry:

På benen lösa knäskydd och ett par crossbyxor över

På fötterna REJÄLA crosstövlar. Snåla inte här då fötterna är väldigt utsatta i enduro.

På nävarna tunna crosshandskar

Detta kör jag med och det är nog den vanligaste outfiten för enduro, dock finns det många varianter och prisklasser på skydden.
Ofta följer det med viss utr med hojen och det kan va bra till att börja med. Surt att punga ut 5-6k med en gång...
Inledningsvis kan man spara ca 2000:- genom att skippa crossbyxor och crosströja och kränga en verkstadsoverall över alla skydden. Man kommer dock snart att tröttna på denna lösning.
Kolla Biltema, de erbjuder en massa prylar till vettiga priser. Om prylarna är bra nog får väl var och en avgöra.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#9 Inlägg av kennet »

Min lillebror har en till salu....kanske kan vara något :?:
http://www.blocket.se/vi/18038191.htm?ca=15_s
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#10 Inlägg av Batte »

kennet skrev:Min lillebror har en till salu....kanske kan vara något :?:
http://www.blocket.se/vi/18038191.htm?ca=15_s
Är nog lite väl stor/tung hoj för svensk enduro dock, vilket jag tror trådskaparen är ute efter...
Men garanterat en kanonhoj för grus :wink: Bra pris oxå!
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa enduro ?!

#11 Inlägg av adrian_vg »

mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Blev det nåt med enduron?

Säsongen blev betydligt längre sen jag köpte Hennings XL600R. Dubbade däcken för nån vecka sen (kolla på Jag och min VFR-subforumet). Rekommenderas!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar