P-regler?

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
steppen7
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 16, 2008 21:39
Ort: Järfälla

P-regler?

#1 Inlägg av steppen7 »

Hur tolkar ni den här skyltkombon?

Bild
VFR -94 ägare sedan 15/6 2008

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: P-regler?

#2 Inlägg av tersan »

steppen7 skrev:Hur tolkar ni den här skyltkombon?

Bild
Hmm... rullstolsskylten hör till nåt längre bort hoppas jag...

Isåfall så gäller parkeringen för bilar, och du ska ha en P-skiva och får stå i max 6 timmar.

Har du fått böter eller undrar om du får parkera hojen? Det sistnämnda kan vara lite lurigt, jag vet att SMC har försökt sig på lite sammanställningar kring vad som gäller i olika kommuner.
VFR750F -92, grön

steppen7
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 16, 2008 21:39
Ort: Järfälla

#3 Inlägg av steppen7 »

Jepp, fick böter igår.

Jag tolkade det som att varje tilläggsskylt gäller skylten över, dvs max 6 timmar gäller P och endast personbil gäller 6 timmar, dvs man får parkera obegränsat med MC. Hade man bytt plats på tilläggsskyltarna hade jag tolkat det som att P endast gäller personbilar och dessa bilar får parkera max 6 timmar.

Spelar det ingen roll i vilken ordning skyltarna sitter?

Om man verkligen inte får parkera är jag illa ute, då finns det nämligen ingen plats alls att parkera MC där jag bor. På vägen utanför är det P-förbud och BRF:en har inga ytor.
VFR -94 ägare sedan 15/6 2008

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

steppen7 skrev:Jepp, fick böter igår.

Jag tolkade det som att varje tilläggsskylt gäller skylten över, dvs max 6 timmar gäller P och endast personbil gäller 6 timmar, dvs man får parkera obegränsat med MC. Hade man bytt plats på tilläggsskyltarna hade jag tolkat det som att P endast gäller personbilar och dessa bilar får parkera max 6 timmar.

Spelar det ingen roll i vilken ordning skyltarna sitter?

Om man verkligen inte får parkera är jag illa ute, då finns det nämligen ingen plats alls att parkera MC där jag bor. På vägen utanför är det P-förbud och BRF:en har inga ytor.
Nu blev jag lite ställd... men www.vv.se/vagmarken gav lite ledtrådar.
Citerar direkt från vägmärkesförordningen:
2 § Vägmärken, symboler och tilläggstavlor har den betydelse
som framgår av deras namn om inte annat särskilt anges.

Om det finns flera tilläggstavlor under ett vägmärke gäller
anvisningen på var och en av dessa som en kompletterande
anvisning till märket. Innehåller en tilläggstavla flera
anvisningar gäller dessa gemensamt som en kompletterande
anvisning till märket.

En tilläggstavla under två eller flera vägmärken som satts upp
direkt över varandra avser samtliga dessa märken.
---------------------------------------------------------------------

Så med andra ord är det en bilparkering där du får stå max 6 timmar och behöver en p-skiva.

Men nånstans måste det ju gå att stå med en MC? Ring kommunen och fråga!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

VIlken j-lä idiotisk parkering! Är det i anslutning till bostäder?
Hur gör man om man ska parkera över natten? Måste man upp och flytta bilen någon gång strax efter midnatt? :evil: :evil:
Tur att man bor på landet, här kör man dit man ska och ställer bilen/hojen. Inga lapplisor är inte! :)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

steppen7
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jun 16, 2008 21:39
Ort: Järfälla

#6 Inlägg av steppen7 »

Det är i anslutning till bostäder men BRF:en har egna hyrplatser. Men riktigt idiotiskt är det ändå, ingen kan ju i princip sova över hos oss om man inte går upp mitt i sömnen och flyttar bilen.

Det ligger en badplats nära som parkeringen nog är tänkt för, men det betyder alltså att man inte ska kunna ta MC:n till badet heller. Eller så vill dom att man ska köra ner med MCn på själva badplatsen och öva lite svängar bland de som ligger och solar :wink:
VFR -94 ägare sedan 15/6 2008

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Jag tolkar kobon som att det är en bilparkering men MC får stå i 6-tuimmar :?:
Rätt sjukt att man ska behöva tolka skyltarna .. är det så svårt att skriva i klartext istället.

[P]
[Vi diskriminerar motorcyklister. Max 6 timmar annars blire böter, traffikmarodör]


Den undre borde bli flera rader annars blir ju skylten ofantligt lång om texten ska vara synlig :wink:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

På Biltema i Uppsala har man juste nog halverat ett antal bilrutor till förmån för motorcyklar ingången. Berömvärt initiativ, men man har ingen mc-skylt där...

Resultat? Bilar ställer sig på mc-rutorna och man har ingenstans att stå där man har lite koll på bågen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Hej, Var där i måndags och alla MC rutorna var upptagna av bilar. Tänkte då i mitt stilla sinne att det måste vara drömmen för en P-lisa då man ska stå med alla hjulen innanför linjerna, det var ingen som hade klarat det. :roll:
Men visst får man väl stå med MC i bilruta? Det ska väl vara tillåtet?
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

#10 Inlägg av Kungfuu »

Ja, jag kan inte tänka mig annat än att man får stå i p-ruta med hojen - jag har aldrig fått några böter för det iaf... OM det nu inte finns en tilläggstavla för bil som bilderna tidigare i tråden visar.

Normalt gäller ju även lite högre tolerans för tveksam mc-parkering överlag, såvida det inte är ett privat bolag som sköter kontrollen.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Hej, Var där i måndags och alla MC rutorna var upptagna av bilar. Tänkte då i mitt stilla sinne att det måste vara drömmen för en P-lisa då man ska stå med alla hjulen innanför linjerna, det var ingen som hade klarat det. :roll:
Men visst får man väl stå med MC i bilruta? Det ska väl vara tillåtet?
Tommy.
Ingen skillnad på bil och mc, tekniskt sett vid parkering, om inte speciell skylt finns som specar. Gratisparkeringar för mc brukar ju ha en blå skylt med en mc på, finns inte det gäller samma p-regler som i övrigt anges på skylten dig på mc också.

Ang Biltemas parkering, kan man ju undra hur fol tänker när de tar upp bortåt tre-fyra(!) mc-rutor... Skulle de gjort samma sak med vanliga "bil-rutor"? Knappast... Framförhållning och konsekvenstänkade är dessvärre en sällsynt raritet i den svenska trafiken idag. (sorry, svävade ut ett tag där). Man kanske skulle höra av sig till Biltema och fråga...

Å andra sidan, vem sköter Biltemas parkering, de själva eller ett p-bolag? Beroende på vilket det är kan man eller kan man inte få hjälp av p-bolaget. Å tredje sidan, parkeringen utanför Biltema delas ju av Plantagen, Jysk, Jula och nåt mer tror jag, så man kan kanske anta att parkeringen är kommunal och att det isf sköts av p-bolag?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar