Uppkörning....

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

Uppkörning....

#1 Inlägg av Fredrik P »

....För 3:dje gången på torsdag. Undrar om man ska ha något mc-kort? :roll:

Förresten, hur fort brukar ni rulla i på grusväg?
Han kuggade mig för att jag körde för sakta sist. Körde 30-35 km/h.
50-60 va mer lagom tyckte han.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#2 Inlägg av SGM »

Är det 70-väg som på de flesta grusvägar, kör på ba' - de vill se att man klarar av underlaget, men kör med stora marginaler, kör med ägg i händerna och under fötterna. :)
Inga nedlägg, och låt bli frambromsen, åk i hjulspår (i den mån det finns några).
Jag accelererade rätt friskt på rakorna (allt är relativt, det går inte att vrida på som på asfalt), men körde med god marginal in i böjarna, och det köpte min uppkörningsförättare.

Kvällens kalastips är att knipa med knäna runt tanken, och panikhåll inte i styret, hojen känns lite "flytande" på grus, men det är helt normalt - låt den flyta lite, knäna är nyckeln till det hela. :)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Och luta inte som när du kör på asfalt .. (fast det borde du kunna vid det här laget) titta långt framåt och planera kurvorna .. det är helt ok att skära mer på grusväg sålänge sikten är god .. använd hela vägen om så behövs. Gasa gärna för mycket än för lite .. sålänge du repsekterar underlaget utan att visa rädsla eller oaktsamhet så är det lungt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009
Inlägg: 121
Blev medlem: ons aug 09, 2006 21:56
Ort: Halmstad

#4 Inlägg av Anders »

Jag fick liknande påpekande när jag körde upp för ett par år sen, men fick kortet iallafall. Dom vill väl se att man känner sig trygg på hojen.
Kom igen bara, du fixar kortet!
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#5 Inlägg av heppstars »

Hoppas att du slipper Håkan imorn då!!!, han som kuggat dig båda gångerna va? Jag hade han på min uppkörning, jag fick förvisso inte köra på grus med han, jag fick bara fin asfalt :D Lycka till nu snart sitter du med lappen i handen, skall du köra upp på morgonen eller eftermiddagen?
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#6 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:Hoppas att du slipper Håkan imorn då!!!, han som kuggat dig båda gångerna va? Jag hade han på min uppkörning, jag fick förvisso inte köra på grus med han, jag fick bara fin asfalt :D Lycka till nu snart sitter du med lappen i handen, skall du köra upp på morgonen eller eftermiddagen?
Tyvärr Håkan igen. Bara kuggat mig andra gången. Första gången va jag så jäkla nervös så de gick inte köra alls.

Ska köra upp på eftermiddagen.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#7 Inlägg av SGM »

Ta det lugnt bara så löser det sig - de vill se att man är stabil och trygg på bågen, och i trafiken. :)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#8 Inlägg av heppstars »

Fredrik P skrev:
heppstars skrev:Hoppas att du slipper Håkan imorn då!!!, han som kuggat dig båda gångerna va? Jag hade han på min uppkörning, jag fick förvisso inte köra på grus med han, jag fick bara fin asfalt :D Lycka till nu snart sitter du med lappen i handen, skall du köra upp på morgonen eller eftermiddagen?
Tyvärr Håkan igen. Bara kuggat mig andra gången. Första gången va jag så jäkla nervös så de gick inte köra alls.

Ska köra upp på eftermiddagen.
Skall hålla tummarna
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#9 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:
Fredrik P skrev:
heppstars skrev:Hoppas att du slipper Håkan imorn då!!!, han som kuggat dig båda gångerna va? Jag hade han på min uppkörning, jag fick förvisso inte köra på grus med han, jag fick bara fin asfalt :D Lycka till nu snart sitter du med lappen i handen, skall du köra upp på morgonen eller eftermiddagen?
Tyvärr Håkan igen. Bara kuggat mig andra gången. Första gången va jag så jäkla nervös så de gick inte köra alls.

Ska köra upp på eftermiddagen.
Skall hålla tummarna
De behövs nog! :wink:

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Hur gick det??
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#11 Inlägg av Fredrik P »

Åt helvete igen. 3:dje gången.
Man börjar fundera på om man ska ha ett mc-kort eller inte.

Kuggade på högfartsabanan. Välte kon första gången, fick köra om, växlade fel efter vändningen, så fick inte upp farten.
Mina nerver alltså, bara dom som ställer till det. På vanliga körlektioner har jag absolut inga problem med banorna. Sen kommer mina nerver in å då går det åt helvete. Att de ska va så j*vla svårt......får la gå å gräva ner mig eller nått......

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

Fredrik P skrev:Åt helvete igen. 3:dje gången...
Nä, trist! Den mentala biten kan vara svår att komma runt, ett tips är att öva tills du verkligen känner dig säker. Sen intala dig själv att det ska gå bra! Börjar man tänka att man "måste" klara nåt så blir det ofta låsningar.
VFR750F -92, grön

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#13 Inlägg av Fredrik P »

tersan skrev:
Fredrik P skrev:Åt helvete igen. 3:dje gången...
Nä, trist! Den mentala biten kan vara svår att komma runt, ett tips är att öva tills du verkligen känner dig säker. Sen intala dig själv att det ska gå bra! Börjar man tänka att man "måste" klara nåt så blir det ofta låsningar.
Sjuka e att jag verkligen känner mig säker till 100%.
Nu ska jag förhoppningsvis köra upp i Ängelholm istället. Om de finns några tider.

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#14 Inlägg av heppstars »

Elände :!: :!: :!: :!: var inne på skolan & snackade med Charlotte, hon berättade om eländet :( :(
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#15 Inlägg av Fredrik P »

heppstars skrev:Elände :!: :!: :!: :!: var inne på skolan & snackade med Charlotte, hon berättade om eländet :( :(
Om Håkan eller om att vi inte kan köra :cry:

Skriv svar