Bensinpris och förbrukning

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Bensinpris och förbrukning

#1 Inlägg av adrian_vg »

Tankade innan jobbet idag. Fick i 13,17l och betalade 204,11kr. Hajjade till för bensinpriset; på min lokala Preemmack kostar BF95 13,60kr/l (lite utanför centrum, bemannad station).

Huvva'! Vågar inte ens tänka tanken när det är dags för bilen...

I vilket fall drar viffern 0,68l/mil. Mest landsvägskörning, men en hel del stadskörning också, och en glad gashand. Kan man förvänta sig lägre förbrukning om man är lite mer om sig och till sig, typ eco-driving?

Kör på trean eller fyran inom stan och motorn varvar då ca 3000-5000rpm.

Å andra sidan har bågen gått runt 13000mil, så högre förbrukning är kanske att vänta?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#2 Inlägg av SGM »

Men man åker väl inte båge för att spara på soppan heller? :shock: :shock: :shock:

För min del och mina motorcyklar kommer bensinen aldrig upp i sitt rätta värde, men låt inte miljöaktivisterna få reda på det bara... :lol:

/J
Senast redigerad av SGM den fre maj 23, 2008 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#3 Inlägg av apex »

Gissar att 13000 mil inte påverkar förbrukningen, nån hade ju kört 40000? Helt klart påverkar körstilen. Om man kör utan häftiga accelerationer och i laglig hastighet så är väl 0,50-0,55 normalt.

Fast då talar jag om min VFR800FI.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

SGM skrev:Men man åker väl inte båge för att spara på soppan heller? :shock: :shock: :shock:/J
För all del inte, men om man bara ser till soppapriset, är det en bättre affär att ta hojjen till jobbet och handla med (förutsatt att man inte storhandlar då förstås). På senare tid har frun anmärkt på att jag numera oftare går med på att åka och köpa bröd, smör och annat smått... Tar oftast bågen då. Humm, humm, humm. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Gissar att 13000 mil inte påverkar förbrukningen, nån hade ju kört 40000? Helt klart påverkar körstilen. Om man kör utan häftiga accelerationer och i laglig hastighet så är väl 0,50-0,55 normalt.

Fast då talar jag om min VFR800FI.
Måste vara mitt eget fel isf, med 0,68l/mil. :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#6 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
apex skrev:Gissar att 13000 mil inte påverkar förbrukningen, nån hade ju kört 40000? Helt klart påverkar körstilen. Om man kör utan häftiga accelerationer och i laglig hastighet så är väl 0,50-0,55 normalt.

Fast då talar jag om min VFR800FI.
Måste vara mitt eget fel isf, med 0,68l/mil. :oops:
Ja hur lyckas man få så hög förbrukning? Min ligger alltid på 0,5-0,55 och jag gasar friskt. Har gått 11000mil.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:
adrian_vg skrev:
apex skrev:Gissar att 13000 mil inte påverkar förbrukningen, nån hade ju kört 40000? Helt klart påverkar körstilen. Om man kör utan häftiga accelerationer och i laglig hastighet så är väl 0,50-0,55 normalt.

Fast då talar jag om min VFR800FI.
Måste vara mitt eget fel isf, med 0,68l/mil. :oops:
Ja hur lyckas man få så hög förbrukning? Min ligger alltid på 0,5-0,55 och jag gasar friskt. Har gått 11000mil.
Jag kör lagligt, mestadels. Förknasarna kanske inte är riktigt rätt inställda. Smäller ibland om dem (eller är det från dämparna kanske?) när jag släpper på gasen. Men det kanske ska vara så på viffrar? Vet att min bmw-boxer höll på så mer eller mindre jämt, gurglade, snorkade, smällde och hade sig.

Vad är häftig acceleration? Jag varvar till runt 5000-6000rpm innan jag växlar. Häftigt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Gilbert
Donator 2008
Inlägg: 47
Blev medlem: fre okt 26, 2007 11:32
Ort: Ulricehamn

#8 Inlägg av Gilbert »

Vad är häftig acceleration? Jag varvar till runt 5000-6000rpm innan jag växlar. Häftigt?
Nä, inte häftigt. Gubbigt och i de flesta fall klokt. Jag gör nog ungefär likadant.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Gilbert skrev:
Vad är häftig acceleration? Jag varvar till runt 5000-6000rpm innan jag växlar. Häftigt?
Nä, inte häftigt. Gubbigt och i de flesta fall klokt. Jag gör nog ungefär likadant.
Detta måste nog vara första gången nån säger att jag kör gubbigt! :lol: 8) :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#10 Inlägg av apex »

Min drar nog 0,60-0,68 oxå, men jag gillar att varva ur... Ligger inom körkortsgränsen m m
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
David_N
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: sön maj 18, 2008 19:55
Ort: Landvetter

#11 Inlägg av David_N »

Körde en upp en ecodriving med VFR:en. Kom 35 mil på en full tank. Tanken tar ju 22 liter då drog den 0,62 l/mil.

Men sjuk svårt att hålla sig ifrån att gasa och känna på de goa draget i den. :lol:

Lär dröja innan man gör de igen... :P

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#12 Inlägg av Henkan »

Det är nog svårt att få ett exakt mätvärde när man står vid pumpen och tankar. Om man inte har som policy att tanka tills det rinner över, har själv funderat över att mäta vad den drar men med tanke på att det räcker med att man står med lite olika lutning med hojen för att få olika mätresultat så får man nog ta det med en nypa salt. Med en så liten tank ska det inte många dl till för att få ett annat resultat än sist.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Henkan skrev:Det är nog svårt att få ett exakt mätvärde när man står vid pumpen och tankar. Om man inte har som policy att tanka tills det rinner över, har själv funderat över att mäta vad den drar men med tanke på att det räcker med att man står med lite olika lutning med hojen för att få olika mätresultat så får man nog ta det med en nypa salt. Med en så liten tank ska det inte många dl till för att få ett annat resultat än sist.
Exakt resultat är inte nödvändigt för min del. Det räcker med ett relativt resultat sas, förhoppningsvis är förbrukningen man räknar fram inte alltför långt från sanningen. Förutsätter dock att man alltid tankar på samma sätt, samma lutning, fyller alltid upp till samma gräns osv. Jämförelsen funkar dock bara den egna hojjen. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#14 Inlägg av heppstars »

Jag kör inte hoj för att spara pengar :idea: , men min kuse drar mellan 0.5-0.7,beror ju som sagt på hur mycket man rullar på handtaget. Lunka fram i 90 km/h i sexans växel mil efter mil så ligger den på 0.5, men det roliga & känna draget kostar soppa :lol: :lol: men ql är det. Ville jag bara spara soppa hade jag inte haft en VFR, då hade jag kört min gamla 400:a från 83 hela tiden istället, men där är inte riktigt samma drag i den med sina 43Hk. Men på den kan man komma ner i 0.3 om man bara fiskör, men hur ql ar det på en skala :?: :?:

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

För att klargöra: Jag menade inte att jag kör mc för att spara bensinpengar om nu nån trodde det, var bara lite tagen över att bensinpriset gått upp så pass. Senast jag tankade kostade BF95 strax under 12kr/l om jag minns rätt.

Sen spårade jag ur lite på det här med hur mycket en viffer kan förväntas dra eftersom jag tyckte att 0,68l/mil kändes lite högt, men det berodde ju mest på en gasglad högerhand. :)

Att köra mc är ett fritidsintresse (men det är bra om man kombinera det med mer praktiska saker som att handla tex. :D). Men iaf, som fritidsintresse måste det få kosta, men blir det för mycket kanske man bör överväga ett byte av detsamma. "För mycket"-gränsen är emellertid inte på långa vägar nådd än för min del, även om det kändes så i början med tanke på att jag skaffade skyddställ, hjälm mm!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar