Sida 1 av 3
Bilar från 70-talet...
Postat: tis maj 13, 2008 20:45
av Henning
Balla bilar är Ford Escort Mk1 och Mk2. Gärna Mexicon.
A-Ascona Voyage är en våt dröm tillsammans med VW K70n
/H
Postat: tis maj 13, 2008 20:50
av Conseal
Saknar fortfarande min saab 96 från 73 ...
Postat: tis maj 13, 2008 21:23
av tersan
Oj, den här tråden har potential att bli lång och jobbig...
Jag kan väl börja med några aptitretare: jag har haft både Austin Allegro Kombi (tyvärr inte den med fyrkantig ratt) och Leyland Princess...
För att glädja Henning så har jag nästan haft en Ascona... fast då i sportkostym: Opel Manta A, 2st varav den ena med vinyltak! Den andra med original recarostolar och lackad i guldbrun metallic.
Sen kom ju Alfettan 1972, och såna har jag haft ett större antal av.
Postat: tis maj 13, 2008 21:51
av Henning
tersan skrev:...och Leyland Princess...
Hur många sånna som rullar finns det idag?

Postat: tis maj 13, 2008 22:49
av apex
Austin Mini Cooper har jag haft ett par stycken, fast de var ju från 60-talet..... K70? Näeva, brorsan hade en sån, guldfärgad. Porsche 914, folkporschen. Lotus Europa JPS. Camaro 70-72.
Postat: tis maj 13, 2008 22:54
av elias
Camaro...... grr
Postat: ons maj 14, 2008 06:31
av skyfly
Conseal skrev:Saknar fortfarande min saab 96 från 73 ...
Har ett bagageräcke med stödhjul till en sådan siggande i garaget.

Postat: ons maj 14, 2008 06:56
av ahlisboy
Ascona B var ju drömkärran, och en sån var det man sladdade runt med i början av karriären. Fast det enda riktiga kravet man hade var ju bakhjulsdrift.....
Faan när jag tänker på det så..... Jag saknar bakhjulsdriften....

Postat: ons maj 14, 2008 07:37
av SGM
Visst har man åkt Ascona B, tyvärr en 4-dörrars, men en 1,9S med weber 36/36:a, omlackade från röd till en kulör i närheten av british racing green, rensad från lister med obligatorisk läpp och hemmasänkning.
Kul bil helt klart, men den tuffa luftburken på fuggen utan förvärmning från grenröret gjorde att det isade igen ofta...jättekul, värst var det runt nollan i fuktig väderlek...
Första bilen, det blev 2 oplar till i karriären (aldrig en opel till, aldrig).
/J
Postat: ons maj 14, 2008 08:54
av ahlisboy
SGM skrev:Visst har man åkt Ascona B, tyvärr en 4-dörrars, men en 1,9S med weber 36/36:a, omlackade från röd till en kulör i närheten av british racing green, rensad från lister med obligatorisk läpp och hemmasänkning.
Kul bil helt klart, men den tuffa luftburken på fuggen utan förvärmning från grenröret gjorde att det isade igen ofta...jättekul, värst var det runt nollan i fuktig väderlek...
Första bilen, det blev 2 oplar till i karriären (aldrig en opel till, aldrig).
/J

Ja just det 36/36:a från ford V6a sportluftfilter och tvåtumssystem. solfilm och en sån härlig gammal fyrekrad sportratt..... Det var bil det.....

Postat: ons maj 14, 2008 13:01
av tersan
Ska vi hålla oss till våta drömmar så måste jag ju bara nämna Ferrari 308... italientok som jag är.
Överhuvudtaget så var 70-talet bättre: bakhjulsdrift var det vanligaste driftssättet, bensinen matades via förgasare, krånglande lyxutrustning fanns knappt och styling inskränkte sig till fuzzy dice, extra bromsljus och en fartrand längst ner på karossidan.
Postat: lör maj 17, 2008 20:14
av tersan
Är gräsänkling den här helgen, och då blir det som det brukar... en rejäl genomgång av vinylsamlingen, och läsande av gamla bil- och mctidningar.
Hittade en Teknikens Värld från 1979 med test av lyxkombis och blev då påmind om att jag faktiskt ägt några Volvos (jaja... även den bäste kan väl få göra några misstag). Den första var en 145 från 1971, i bra originalskick och lackad i savannagul. Den hade varit värd en del idag...
Nästa däremot: Volvo 265 GLE från 1978. Bland det dyraste Volvo gjort, tyvärr långt ifrån det bästa. Visst var den nedsmetad med ALL utrustning man kan tänka sig (inklusive manuell nivåreglering: bredvid förarstolen fanns två knappar och en manometer. Rätt kul att stå med senaste IKEA-inköpen inlastade och pumpa upp trycket i fjädringen med en högljudd kompressor). Men motorn! Ett joint venture mellan Volvo, Renault och Peugeot resulterade i en aluminium-sexa som var svårmekad (jag bytte toppackningar på den, bland det värsta jag gjort), slö, och törstig som en forumadministratör i Gränna. Volvos ökända lackproblem på 70-talet gjorde att de flesta rostade bort, jag har i och för sig lite svårt att bestämma mig för om det var bra eller dåligt
Fast det finns faktiskt några 70-tals Volvos jag kan tänka mig: P1800ES och 242 GT. Fast den förstnämnda begärs det vansinniga pengar för, och alla GTs verkar ha gått åt i Volvo Original Cup.

Postat: lör maj 17, 2008 20:24
av Henning
tersan skrev:...och törstig som en forumadministratör i Gränna.
Aaaah! Humor!
/H
Postat: lör maj 17, 2008 21:22
av elias
Jag drömmer lite om en Camaro. De ligger "rätt" i pris och ser lagom häftiga ut. Dock vill jag inte ha någon med strypta förgasare och annat oljekrisskit... så.. någon som har tips på bra sidor med info om dessa bilar eller iaf vilka årtal man inte ska titta efter?

Postat: sön maj 18, 2008 09:58
av Donner
elias skrev:Jag drömmer lite om en Camaro. De ligger "rätt" i pris och ser lagom häftiga ut. Dock vill jag inte ha någon med strypta förgasare och annat oljekrisskit... så.. någon som har tips på bra sidor med info om dessa bilar eller iaf vilka årtal man inte ska titta efter?

Jag hade en -75:a och då var det oljekris så det satt ju en liten tvåport på den annars stora V8:an. Jag fixade en Holley 4port och Headers sen blev det bättre skjut i maskinen. Topparna är ju strypta oxå så dom borde man bytat ut.
Kolla efter 70-73 det är nog mest Camaro för pengarna om man vill ha ut lite effekt ur 5,7 litersmaskinen. Skall man ha en Gen 1 så är det stora pengar vi snackar för ett fint ex.
Mvh jocke