Bilar från 70-talet...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#31 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jo, det är sant! Det var min första bil. Grälade med fadren om familjens gemensamma bil om nånting som jag inte ens minns vad det handlade om, men det resulterade i att jag köpte en egen fräsig 242:a! Den var mörkröd, låg och med stor frontspoiler lackad i bilens färg, dessutom med tonade rutor och solrand på vindrutan. Den såg sportig ut!

Mekanisk insprutning och runt 130hk i en i övrigt ganska lätt bil (om än med oljeslukande automatlåda) gjorde den ganska hårig. Speciellt för en tonåring med ganska färskt körkort.

Automatlådan fick jag förresten fylla på med en liter olja i veckan och bilen drog runt 2,5 liter högoktanig bensin per mil och ännu mer vid kallstart, men jäklar va' kul jag hade med bilen!

Kollade just på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240, men där nämns bara en 242GT från 1978-1979 med 140hk. Som jag minns det var min en 76:a. Intressant. Ska snoka runt mer.
Volvo 242 med mekanisk insprutning? Inget som fabriken byggt iallafall... och lätt var den inte ens på den tiden. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Jo, det är sant! Det var min första bil. Grälade med fadren om familjens gemensamma bil om nånting som jag inte ens minns vad det handlade om, men det resulterade i att jag köpte en egen fräsig 242:a! Den var mörkröd, låg och med stor frontspoiler lackad i bilens färg, dessutom med tonade rutor och solrand på vindrutan. Den såg sportig ut!

Mekanisk insprutning och runt 130hk i en i övrigt ganska lätt bil (om än med oljeslukande automatlåda) gjorde den ganska hårig. Speciellt för en tonåring med ganska färskt körkort.

Automatlådan fick jag förresten fylla på med en liter olja i veckan och bilen drog runt 2,5 liter högoktanig bensin per mil och ännu mer vid kallstart, men jäklar va' kul jag hade med bilen!

Kollade just på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240, men där nämns bara en 242GT från 1978-1979 med 140hk. Som jag minns det var min en 76:a. Intressant. Ska snoka runt mer.
Volvo 242 med mekanisk insprutning? Inget som fabriken byggt iallafall... och lätt var den inte ens på den tiden. :wink:
Det var en tidig form av jetronic, K-jetronic edyl. Den var lätt jämfört med fadrens 240DL. Kolla Wikipedialänken om du inte tror mig. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#33 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Jo, det är sant! Det var min första bil. Grälade med fadren om familjens gemensamma bil om nånting som jag inte ens minns vad det handlade om, men det resulterade i att jag köpte en egen fräsig 242:a! Den var mörkröd, låg och med stor frontspoiler lackad i bilens färg, dessutom med tonade rutor och solrand på vindrutan. Den såg sportig ut!

Mekanisk insprutning och runt 130hk i en i övrigt ganska lätt bil (om än med oljeslukande automatlåda) gjorde den ganska hårig. Speciellt för en tonåring med ganska färskt körkort.

Automatlådan fick jag förresten fylla på med en liter olja i veckan och bilen drog runt 2,5 liter högoktanig bensin per mil och ännu mer vid kallstart, men jäklar va' kul jag hade med bilen!

Kollade just på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240, men där nämns bara en 242GT från 1978-1979 med 140hk. Som jag minns det var min en 76:a. Intressant. Ska snoka runt mer.
Volvo 242 med mekanisk insprutning? Inget som fabriken byggt iallafall... och lätt var den inte ens på den tiden. :wink:
Det var en tidig form av jetronic, K-jetronic edyl. Den var lätt jämfört med fadrens 240DL. Kolla Wikipedialänken om du inte tror mig. :-D
Jag växte upp med 70-tals Volvos, och källaren är fortfarande fylld med lämplig litteratur...

K-jetronic är inte mekanisk, och satt definitivt inte i en 242 från -76. GT hade inte automat, och fanns inte -76 (den hade dessutom en del andra speciella detaljer som man lätt kommer ihåg). Det kanske var en USA-version du hade? Det kom in några såna på olika sätt, fast faktum är att de var ännu tyngre än de svenska... :wink:

För ordningens skull bör jag väl påminna om att jag har haft några Volvos från 70-talet, och åtminstone bakhjulsdriften gör att ett visst mått av körglädje faktiskt finns. :)

Usch, trodde aldrig att jag skulle sitta och diskutera Volvo-specifikationer, och på ett hojforum av alla ställen... :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#34 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:K-jetronic är inte mekanisk, och satt definitivt inte i en 242 från -76. GT hade inte automat, och fanns inte -76 (den hade dessutom en del andra speciella detaljer som man lätt kommer ihåg). Det kanske var en USA-version du hade? Det kom in några såna på olika sätt, fast faktum är att de var ännu tyngre än de svenska... :wink:
Kan stämma att den inte var k-jetronic, men har bestämt för mig att den var mekanisk på nåt sätt, och inte med en massa elektronik som insprutningarna brukar ha. Undrar om det är bränslepumpen som kanske var mekanisk? Insprutning hade den iaf definitivt (förgasare och insprutning vill jag lova de flesta kan se skillnad på!) och dessutom en automatlåda, en Borg-Warner. Det stod det i den svenska instruktionsboken. Det var lite svårt att se saker tydligt i motorutrymmet pga all inbränd läckande olja överallt... :roll:

Kanske en USA-import då. Eller en gravt ombyggd 240GLT till tvådörrars kaross från samma tid. Den hade iaf svarta karosslister. GLT fanns enl Wikipedia med automatlåda och insprutning och med en fyrcylindrig motor runt denna tidpunkt.
tersan skrev:Usch, trodde aldrig att jag skulle sitta och diskutera Volvo-specifikationer, och på ett hojforum av alla ställen... :roll:
Så, så, du får duscha när du kommer hem. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#35 Inlägg av Tommy Gsson »

tersan skrev:
K-jetronic är inte mekanisk, och satt definitivt inte i en 242 från -76.

Kunde inte låta bli att replikera, K-jetronic är så mekanisk den kan bli.
Kom visserligen en elektroniskt styrd mekanisk som hette KE senare.
Ett utdrag ur populära wikipedia.
K-Jetronic (1974-c.1988)
Mechanical fuel injection. The 'K' stands for Kontinuierlich, the German word for continuous. This is different from pulsed injection systems in that the fuel flows continuously from all injectors, whilst the fuel pump pressurises the fuel up to approximately 5 bar (72.5 psi). The air that is taken in is also weighted to determine the amount of fuel to inject. Commonly called 'CIS' (Continuous Injection System) in the USA. This system has no lambda loop or lambda control. K-Jetronic was installed into a number of VAG, Ferrari and Ford cars.

MVH. Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#36 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:tersan skrev:
K-jetronic är inte mekanisk, och satt definitivt inte i en 242 från -76.

Kunde inte låta bli att replikera, K-jetronic är så mekanisk den kan bli.
Kom visserligen en elektroniskt styrd mekanisk som hette KE senare.
Ett utdrag ur populära wikipedia.
K-Jetronic (1974-c.1988)
Mechanical fuel injection. The 'K' stands for Kontinuierlich, the German word for continuous. This is different from pulsed injection systems in that the fuel flows continuously from all injectors, whilst the fuel pump pressurises the fuel up to approximately 5 bar (72.5 psi). The air that is taken in is also weighted to determine the amount of fuel to inject. Commonly called 'CIS' (Continuous Injection System) in the USA. This system has no lambda loop or lambda control. K-Jetronic was installed into a number of VAG, Ferrari and Ford cars.

MVH. Tommy.
Ja, där ser man! Verkade minnas rätt ändå då. ;-)


Faaaaaaan!! Man skulle ha behållit sin 242... :evil: :evil: :evil:

http://www.blocket.se/vi/18029349.htm?ca=11_s
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#37 Inlägg av tersan »

Tommy Gsson skrev:tersan skrev:
K-jetronic är inte mekanisk, och satt definitivt inte i en 242 från -76.

Kunde inte låta bli att replikera, K-jetronic är så mekanisk den kan bli.
Kom visserligen en elektroniskt styrd mekanisk som hette KE senare.
Ett utdrag ur populära wikipedia.
K-Jetronic (1974-c.1988)
Mechanical fuel injection. The 'K' stands for Kontinuierlich, the German word for continuous. This is different from pulsed injection systems in that the fuel flows continuously from all injectors, whilst the fuel pump pressurises the fuel up to approximately 5 bar (72.5 psi). The air that is taken in is also weighted to determine the amount of fuel to inject. Commonly called 'CIS' (Continuous Injection System) in the USA. This system has no lambda loop or lambda control. K-Jetronic was installed into a number of VAG, Ferrari and Ford cars.

MVH. Tommy.
Inte för att wikipedia på nåt sätt innehåller sanningen, men i det här fallet får jag ge mig... även om jag inte är sååå gammal börjar tydligen minnet svikta. Det finns för många Jetronic-varianter att hålla reda på. :?

Fast om vi ska prata mekaniska system så föredrar jag Spica eller Kugelfischer... där kan vi snacka om mekaniska system!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fast om vi ska prata mekaniska system så föredrar jag Spica eller Kugelfischer... där kan vi snacka om mekaniska system!
Kugelfischer känns bekant. Vad brukade dessa finnas i?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#39 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Fast om vi ska prata mekaniska system så föredrar jag Spica eller Kugelfischer... där kan vi snacka om mekaniska system!
Kugelfischer känns bekant. Vad brukade dessa finnas i?
BMW är väl det mest kända exemplet. Där har vi en 70-talsikon som inte nämnts tidigare i tråden: BMW 2002 Tii. För att inte tala om 2002 Turbo, med modellnamnet i spegelskrift på frontspoilern så att bilarna framför skulle se vad det var som låg i backspegeln... 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#40 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Fast om vi ska prata mekaniska system så föredrar jag Spica eller Kugelfischer... där kan vi snacka om mekaniska system!
Kugelfischer känns bekant. Vad brukade dessa finnas i?
BMW 2002tii , Mercedes SE -60tals bland annat.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:BMW är väl det mest kända exemplet. Där har vi en 70-talsikon som inte nämnts tidigare i tråden: BMW 2002 Tii. För att inte tala om 2002 Turbo, med modellnamnet i spegelskrift på frontspoilern så att bilarna framför skulle se vad det var som låg i backspegeln... 8)
Hah! En polares farsa hade på 80-talet en röd-vit-blå 2002 turbo! Han hade för vana att rejsa sönder och samman motorcyklister nära VMCK's camping i Bankeryd. :lol:

Har alltid drömt om en BMW 3.0CSi. En vit.
http://www.users.cloud9.net/~bradmcc/sq/30BMW.jpg
http://www.bmwmregistry.com/faq/3.0CSLexterior.jpg
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#42 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Faaaaaaan!! Man skulle ha behållit sin 242... :evil: :evil: :evil:

http://www.blocket.se/vi/18029349.htm?ca=11_s
Vilket drömmare. Vi kan ju börja med att ta bort en nolla. Det enda som skiljer 242 GT mot vanliga 242 är de svarta påklistrade fartränderna på sidan, huven och baklyckan.
Det är värt att notera att det inte ens är klarlack över dessa räder.
Dom är fina. Gick också och suktade efter en sån när dom var nya.
Kan nämna att det stog några 635 CSI i 80-talsträffen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Faaaaaaan!! Man skulle ha behållit sin 242... :evil: :evil: :evil:

http://www.blocket.se/vi/18029349.htm?ca=11_s
Vilket drömmare. Vi kan ju börja med att ta bort en nolla. Det enda som skiljer 242 GT mot vanliga 242 är de svarta påklistrade fartränderna på sidan, huven och baklyckan.
Det är värt att notera att det inte ens är klarlack över dessa räder.
Som denna? http://www.blocket.se/vi/18162009.htm?ca=10_s
Tyrannosaurus skrev:
Dom är fina. Gick också och suktade efter en sån när dom var nya.
Kan nämna att det stog några 635 CSI i 80-talsträffen.
:cdrewl
Av nån anledning gjorde BMW mer spännande, strama och linjesköna (för att inte säga tidlösa) bilar på 70-talet... De borde aldrig ha lämnat hajformerna, de var bara såååå snygga!

http://www.badgerbimmers.org/uploads/ma ... _front.jpg
http://digiads.com.au/carsales/used-car ... 1747_1.jpg
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#44 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Faaaaaaan!! Man skulle ha behållit sin 242... :evil: :evil: :evil:

http://www.blocket.se/vi/18029349.htm?ca=11_s
Vilket drömmare. Vi kan ju börja med att ta bort en nolla. Det enda som skiljer 242 GT mot vanliga 242 är de svarta påklistrade fartränderna på sidan, huven och baklyckan.
Det är värt att notera att det inte ens är klarlack över dessa räder.
Inte helt korrekt. Motor, växellåda, bakaxel, bromsar, fjädring, inredning, till och med karossdetaljer skiljer. Det tillverkades inte många GT, och åtskilliga har slaktats för sina delar eller använts för racing. Men priset var ändå i högsta laget.

Fast generellt är äldre bilar alldeles för billiga här i Sverige. Det exporteras åtskilliga -70- och -80-talsbilar främst till Tyskland och Holland. Och det är inte bara lyxbilar, standardbilar i fint skick är också efterfrågade.
VFR750F -92, grön

Skriv svar