Bilar från 70-talet...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#16 Inlägg av elias »

Tack för tips!
Gen 1 är snygga som fan... men där sätter pengarna stopp för mig. :(
Jag har tom funderat på en 80-talare... de ligger inte heller högt i pris, men kan vara riktigt fina. Nu vet jag iofs inte hur kvaliten är på dem.

Egentligen vill jag ha en Trans-Am, men man får kolla efter plånboken med.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Överhuvudtaget så var 70-talet bättre: bakhjulsdrift var det vanligaste driftssättet, bensinen matades via förgasare, krånglande lyxutrustning fanns knappt och styling inskränkte sig till fuzzy dice, extra bromsljus och en fartrand längst ner på karossidan.
Så sant det är sagt!

Tänk Opel Manta med dubbla framljus, mattsvart motorhuv och rallyutrustning. :D

http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... anta_A.jpg

http://paco.ouiblog.fr/public/Images/ma ... medina.jpg

Varför har ingen nämnt VW 1300 (bubblan)? :lol:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _v_sst.jpg
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#18 Inlägg av H2SO4 »

elias skrev:Tack för tips!
Gen 1 är snygga som fan... men där sätter pengarna stopp för mig. :(
Jag har tom funderat på en 80-talare... de ligger inte heller högt i pris, men kan vara riktigt fina. Nu vet jag iofs inte hur kvaliten är på dem.

Egentligen vill jag ha en Trans-Am, men man får kolla efter plånboken med.
Kompisen har en turbo trans am till salu, visserligen inte nån turbomotor i utan en cheva 350 tpi..
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#19 Inlägg av apex »

H2SO4 skrev:
elias skrev:Tack för tips!
Gen 1 är snygga som fan... men där sätter pengarna stopp för mig. :(
Jag har tom funderat på en 80-talare... de ligger inte heller högt i pris, men kan vara riktigt fina. Nu vet jag iofs inte hur kvaliten är på dem.

Egentligen vill jag ha en Trans-Am, men man får kolla efter plånboken med.
Kompisen har en turbo trans am till salu, visserligen inte nån turbomotor i utan en cheva 350 tpi..
Årsmodell? "Turbo trans am" har det funnits en sån?V8?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012
Inlägg: 127
Blev medlem: tis dec 26, 2006 12:36
Ort: Bohus

#20 Inlägg av H2SO4 »

jajamen visst har det funnits det, orginal ska det sitta i en 301 turbo på 210 bhp
http://www.iwaynet.net/~gl&lisk/turblina.gif

här finns lite mer info om själva bilen i sig
http://www.iwaynet.net/~gl&lisk/1980ta.html

//mvh stefan
******************************
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#21 Inlägg av kennet »

Saknar min gul/svarta golf gti -79 med kjolpkt. och feta tyskfälgar 13". Hur kul bil som helst. 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
jaxen
Donator 2012
Inlägg: 27
Blev medlem: ons apr 16, 2008 17:28
Ort: Göteborg

#22 Inlägg av jaxen »

Bortsett från vfr så kan det väl inte bli bättre än Ford Mustang 71 stor och biffig.
VFR 800 VTEC 2008 Svart
-------------------------------------------------------
Man blir inte gammal och vis bara gammal och envis.

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#23 Inlägg av burnis »

jag kör en Amerikansk Chervrolet Corvair....-65a
lite udda va?
Bild
Senast redigerad av burnis den lör sep 20, 2008 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#24 Inlägg av apex »

Härlig!

Corvair var snygga bilar. Fast de är från 1960-talet.... :wink:
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#25 Inlägg av apex »

Datsun 240 Z

Toyota Celica gen 1

...2 bilar som blivit bättre med åren!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#26 Inlägg av Qwerty »

Hade för något år sedan en Celica ST2000 från 76.

Hela bilen var upplagad i rosten, den enda som var kvar va ytrost på tak, dörrar. Ångrar djupt att jag sålde den, hade varit ett fint objekt att bygga på.


Ska se om jag inte kan hitta någon bild på skönheten :D
Måste bara lära mej vart man kan ladda upp.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#27 Inlägg av Conseal »

Qwerty skrev: Ska se om jag inte kan hitta någon bild på skönheten :D
Måste bara lära mej vart man kan ladda upp.
Finns en hel tråd om det ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
tersan skrev:...och Leyland Princess...
Hur många sånna som rullar finns det idag? :D
Såg en sån på Top Gear häromjansen. Ful som stryk och gissa vad; den var brun utanpå och brunnyanserat inuti... :P

Saknar min Volvo 242E från 1976...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#29 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:
tersan skrev:...och Leyland Princess...
Hur många sånna som rullar finns det idag? :D
Såg en sån på Top Gear häromjansen. Ful som stryk och gissa vad; den var brun utanpå och brunnyanserat inuti... :P

Saknar min Volvo 242E från 1976...
Det där sista är väl inte riktigt sant va? :wink:

Lite värdelöst vetande om Leyland Princess... en variant av den (fanns massor, det här var ju när brittisk badge-engineering stod på topp), hade en tvärställd rak sexa. Har man sett utrymmet för den vanliga fyran så inser man att det nog hade gått att få ner nåt ännu längre också. Att inte många minns Princess bevisas väl inte minst av en svensk biltillverkare på västkusten som 20 år efter Leyland stolt proklamerade att man var först i världen med att montera en rak sexa på tvären.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Saknar min Volvo 242E från 1976...
Det där sista är väl inte riktigt sant va? :wink:
Jo, det är sant! Det var min första bil. Grälade med fadren om familjens gemensamma bil om nånting som jag inte ens minns vad det handlade om, men det resulterade i att jag köpte en egen fräsig 242:a! Den var mörkröd, låg och med stor frontspoiler lackad i bilens färg, dessutom med tonade rutor och solrand på vindrutan. Den såg sportig ut!

Mekanisk insprutning och runt 130hk i en i övrigt ganska lätt bil (om än med oljeslukande automatlåda) gjorde den ganska hårig. Speciellt för en tonåring med ganska färskt körkort.

Automatlådan fick jag förresten fylla på med en liter olja i veckan och bilen drog runt 2,5 liter högoktanig bensin per mil och ännu mer vid kallstart, men jäklar va' kul jag hade med bilen!

Kollade just på Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240, men där nämns bara en 242GT från 1978-1979 med 140hk. Som jag minns det var min en 76:a. Intressant. Ska snoka runt mer.
tersan skrev:Lite värdelöst vetande om Leyland Princess... en variant av den (fanns massor, det här var ju när brittisk badge-engineering stod på topp), hade en tvärställd rak sexa. Har man sett utrymmet för den vanliga fyran så inser man att det nog hade gått att få ner nåt ännu längre också. Att inte många minns Princess bevisas väl inte minst av en svensk biltillverkare på västkusten som 20 år efter Leyland stolt proklamerade att man var först i världen med att montera en rak sexa på tvären.
Inget nytt under solen... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar