Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#76 Inlägg av kennet »

elias skrev:Tack för tips på forumet, just nu var det nere dock :(
Jag har dålig koll på Volvo som sagt, men öppen för förslag. Körde en V70 i någon mellanmodell o den var skön men kanske lite onödigt stor för mig.

Elfelen är det jag hört om, speciellt c-låset. Men det bör vara bytt på alla svensksålda bilar? Finns det markerat i manual isf eller hur kollar jag upp det?

Annars provade jag kläder brevid Ian Wachtmeister igår. Han var fint klädd förutom sin röda urtvättade hatt som mer var rosa. EN KÄNSIS LIXOM!
Alla garantier som är gjorda på volvo går att kolla upp, ge någon kundmottagare ett reg.nr så ska han kunna kolla upp det i TIE eller Qw90
Ska du ha en V70 satsa på en classic (alla barnsjukdommar är borta) eller en V50 efter -06 då mesta av elen är fixad.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#77 Inlägg av kennet »

Qwerty skrev:
kennet skrev:2.0 dizzel:n i volvo:n kommer från peugeot och dom har samarbete med citroen har jag för mig......knattrar gör det iaf. :wink: Salig blanding..... byggs belgien på fordplatta med peugeotmotor och kallas Volvo :roll: Men skitsamma jag är mycket nöjd med den :D

Nja. Cittra är huvud ägaren utav utvecklingsföretaget(glömt namnet) dom är störst i världen att tillverka/utveckla Diesel motorer. Dessa används av Cittra och peugeot i huvudsak. Sen säljer dom även till andra. Ford/volvo och BMW för att nämna några. BMW designar dock sina toppar själva.
Så var det visst :wink:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#78 Inlägg av elias »

kennet skrev:
Qwerty skrev:
kennet skrev:2.0 dizzel:n i volvo:n kommer från peugeot och dom har samarbete med citroen har jag för mig......knattrar gör det iaf. :wink: Salig blanding..... byggs belgien på fordplatta med peugeotmotor och kallas Volvo :roll: Men skitsamma jag är mycket nöjd med den :D

Nja. Cittra är huvud ägaren utav utvecklingsföretaget(glömt namnet) dom är störst i världen att tillverka/utveckla Diesel motorer. Dessa används av Cittra och peugeot i huvudsak. Sen säljer dom även till andra. Ford/volvo och BMW för att nämna några. BMW designar dock sina toppar själva.
Kennet, vad tror du om en Volvo S60 D5 (Diesel) Aut? -06 som gått 8600 mil.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#79 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Kennet, vad tror du om en Volvo S60 D5 (Diesel) Aut? -06 som gått 8600 mil.
Vilken automatlåda har de nya volvisarna? Har det hänt nåt sedan 2003 års nya femstegade adaptiva låda??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#80 Inlägg av kennet »

elias skrev:
kennet skrev:
Qwerty skrev:

Kennet, vad tror du om en Volvo S60 D5 (Diesel) Aut? -06 som gått 8600 mil.
En kanonbil men trångt i bagage.... servicedax vid 9000 mil om han har valt 3000 intervallen vilket är troligt...kostar runt 3000:- kolla även klonkljud och knäppningar i framvagnen = främre länkarmsbussningar, drivknutar mm då detta tar stryk av vridet från D5:an. Hör på stan att taxifolket gillar 2.4D då den är lungnare och billigare att köra.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: Köpa Saab!

#81 Inlägg av adrian_vg »

Saabentusiaster,

Det råkar inte finnas nån här som har en manual eller Haynes mekarhandbok för en Saab 99GL-1984 att avvara? Frun köpte en gris häromdan...

Nytt körkort och V40 T4 går inte så bra ihop i mitt tycke.
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#82 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Saabentusiaster,

Det råkar inte finnas nån här som har en manual eller Haynes mekarhandbok för en Saab 99GL-1984 att avvara? Frun köpte en gris häromdan...
Hehe, om du inte hade nog med bekymmer innan så har du definitivt inga fritidsproblem nu längre... :P

Även om jag har en del udda litteratur i samlingen så är det kliniskt rent på Saab-grejor. Prova Tradera eller Blocket. Eller närmaste loppis... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#83 Inlägg av Donner »

Behövs väl inte en bok till dom bilarna hehe, dom är lätta att mecka med men visst i vissa läge kan faktiskt en bok vara bra ändå. Som sagts tidigare, kolla på blocket eller köp en på biltema.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#84 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hehe, om du inte hade nog med bekymmer innan så har du definitivt inga fritidsproblem nu längre... :P

Även om jag har en del udda litteratur i samlingen så är det kliniskt rent på Saab-grejor. Prova Tradera eller Blocket. Eller närmaste loppis... :wink:
Inte min bil som sagt. :-) Men anar att frun kommer att fråga om hjälp... :roll:

Hittade iaf originalhandboken(!) i handskfacket under ett halvt ton besikningsprotokoll, skattemärkeskvitton och regbevis. Återstår själva mekhandboken. Undrar om ca 250kr på Biltema är värt för en bil som i sämsta fall funkar i ett år och sen får körförbud i nästa års besiktning. Hmm...

Bilen är iaf mekaniskt okej i motor och belysning, men är närmast kamoflagefärgad i karossen pga alla lagningar. Rosten i skärmarna och i dörrarnas underkant är en diskret touch, liksom de saggande sommardäcken...

Nån som vet om 99:an av 1984 års modell går på BF95? Mackföreståndaren på macken frun tankade hos påstår att 84:an går på BF, skulle dock vilja veta säkert. Handboken nämner minst 93 oktan men inte mer än så. Köpte iaf en flaska blyersättningsmedel till frun på hennes födelsedag igår. Hon skrattade gott. Gav henne min rattmuff idag och jag fick en puss tillbaka. ;-)

Har alltid velat ha en svets. Kanske att man skulle skaffa det nu... :lol:

Väntar lite med mekhandboken trots allt. Föreslog frun att hon i första hand skulle pröjsa för ett oljefilter, olja och nya tändstift. Från Biltema förstås. :-D
===

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#85 Inlägg av Donner »

Ja klart den går på BF95.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#86 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Ja klart den går på BF95.
Varför är det klart? BF95 fanns väl knappt 1984 i Sverige?
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#87 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Finns listor på bensinstationerna om vilka bilar, motorcyklar et,c som behöver blyersättningsmedel. Blyad regular försvann redan 1986 som en liten hint om tidsperspektivet, i princip kan man säga att alla bilar som exporterades till USA i mitten på 70-talet klarar blyfri bensin.
Edit läste just i manualen att blyad rekomenderas t.o.m 1984.
Tommy.
Senast redigerad av Tommy Gsson den lör okt 25, 2008 16:43, redigerad totalt 1 gånger.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#88 Inlägg av Tommy Gsson »

Har en haynes bok, har även lite strombergverktyg till förgasaren, justerverktyg till handbromsen också. En GL har väl dubbla förgasare om jag kommer ihåg rätt, om den drar mycket soppa så är det ide att byta nålar och justera in förgasarna. PM:a om du behöver låna boken eller ha hjälp med grisen.
Tommy.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#89 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:
Edit läste just i manualen att blyad rekomenderas t.o.m 1984.
Tommy.
Juste! Tack för svaret, ska meddela frun. Ska ha mekhjälpen i åtanke om det behövs!

Surfade runt lite på saabsidor efter senaste inlägget. Hittade lite tvetydiga bud om blyad eller inte, men alla historiesidor säger gemensamt, att 1985 kom en 2-litersmotor med hårdare ventilsäten för att klara blyfritt. Denna motor fanns i 90:an och 900:an. Tror vi har en vinnare.

Vad kan egentligen hända om man kör med BF95 och utan blyersättning i en bil som inte är gjord med BF95 i åtanke? Kommer ventiler och ventilsäten att luckras upp med tiden (hur lång isf)?
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#90 Inlägg av Tommy Gsson »

Har du en motor som är lite sliten i ventiltätningar och styrningar så är det i princip ingen fara alls, har du däremot en motor som inte drar någon olja alls så kommer det att saknas smörjning på ventilsäten och styrningar vilket gör att dom slits ner. Köp en flaska och slå i tanken när ni kommer ihåg så kommer den att gå längre än resten håller.
Tommy.
Tommy
VTR1000SP1 SÅLD

Skriv svar