Moderator: adrian_vg
Automatväxlade bilar är lite speciella.blacken skrev:jag när en gnagande misstanke att handbromsen tydligen inte är uppfunnen ännu i USA. Vilken annan slutsats kan man dra vid glutt på video? https://www.youtube.com/watch?v=d18Ks1xt9eM![]()
![]()
Hur farao kunde detta land sätta en man på Månen? En av Universums stora och olösta gåtor.
Även dom är ifrån fabrik utrustade med handbroms, varenda en.adrian_vg skrev:Automatväxlade bilar är lite speciella.blacken skrev:jag när en gnagande misstanke att handbromsen tydligen inte är uppfunnen ännu i USA. Vilken annan slutsats kan man dra vid glutt på video? https://www.youtube.com/watch?v=d18Ks1xt9eM![]()
![]()
Hur farao kunde detta land sätta en man på Månen? En av Universums stora och olösta gåtor.
Är nog väldigt vanligt, det har det varit på alla Jänk jag har ägt.adrian_vg skrev:Vissa av oss har mycket riktigt klivit ur bilen och lämnat växellådan i N-läget, och sen blivit förvånade över att man går, men bilen liksom följer med. Paniken sen, att hinna öppna förardörren, hoppa in, bromsa innan bilen når garageporten och bestämt lägga i P-läget känns smått pinsamt.![]()
![]()
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Hur vanligt är fothandbroms på USA-märkena man ser i Youtubeklippet?
Kanske att man använder P-läget så ofta att man glömmer att man har en fot/handbroms öht?
Hur katten är det möjligt oavsett om det pinsamt eller ej? På dom ajtomater jag har kört (och det är rätt många) inkl. min nuvarande fyrhjuling går det inte att ta ur tändningsnyckeln på om man inte lägger i P-läget.adrian_vg skrev:Vissa av oss har mycket riktigt klivit ur bilen och lämnat växellådan i N-läget, och sen blivit förvånade över att man går, men bilen liksom följer med. Paniken sen, att hinna öppna förardörren, hoppa in, bromsa innan bilen når garageporten och bestämt lägga i P-läget känns smått pinsamt.![]()
![]()
Vissa av oss har bara gjort en gång.
Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning, men det är inte så bra för den (vilket man kan märka när man lägger ur P-läget och det säger "klonk") så det rekommenderas att använda bromsen. Nyare bilar har t.o.m. elektrisk handbroms så att man bara behöver trycka på en knapp. Numera behöver man dessutom inte ens ta fram nyckeln för att låsa upp och starta bilen till tjuvens stora glädje. Det är bara att stå i närheten, spela in radiosignalen med nån speciell mackapär, vänta tills ägaren har gått och sen ta bilen och åka.blacken skrev:p läget i attemuttlådan är dimensionerad enbart för plan mark och måttlig påfrestning, men det bekymrar inte en del (dom flesta) att använda sig av den i alla lägen har jag lagt märke till, och dom flesta tror att den håller för det. Att sedan tillverkaren lägger ner en hel del kostnad (pengar) för en separat bromsfunktion betyder ingenting, utan "kreti o pleti" tror att den är onödig för bilens funktion, när man har en attemuttlåda.
Använde åsså p-stoppet i attemuttlådorna överallt, ända tills jag fick se vad som är skälva "låset/bromsen" i lådan,Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning
Jo det stämmer nog. Men när jag parkar på plan mark t.ex. i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.blacken skrev:Använde åsså p-stoppet i attemuttlådorna överallt, ända tills jag fick se vad som är skälva "låset/bromsen" i lådan,Lådan klarar att hålla kvar bilen även vid mer än måttlig lutning
Det som "låser" lådan, är en pytteliten ståltapp på ett par mm som låser ett litet stjärnhjul på utgående axel. Efter det så använder jag alltid handbroms på bilar med attemutt oavsett om jag parkerar i Skåne, eller en p-ruta på Kebnekajses nordsida.
Kan faktiskt bidra med ett "ganska" giltigt skäl/anledning, om man inte använder handbromsen dagligen eller så ofta man kan, så geggar den igen och funkar inte som den ska och kärvar/fastnar när man ska använda den, spexiellt i vårat trevliga klimat med varierande temperaturer och mycket saltvatten vintertid..i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.
Det kan nog stämma och jag använder handbromsen dagligen, inte minst när jag ska in i och ut ur garaget eftersom det är en ganska brant backe utanför, så när jag kliver ur för att öppna/stänga porten kommer handbromsen till heders oavsett årstid.blacken skrev:Kan faktiskt bidra med ett "ganska" giltigt skäl/anledning, om man inte använder handbromsen dagligen eller så ofta man kan, så geggar den igen och funkar inte som den ska och kärvar/fastnar när man ska använda den, spexiellt i vårat trevliga klimat med varierande temperaturer och mycket saltvatten vintertid..i garaget så använder jag inte handbromsen, finns ingen anledning.
Därav justeringen på densammanämligen att wiren blir längre varje gång.
Jävla Messerschmittblacken skrev:Därav justeringen på densamma![]()
God ton nu gubbar.Tyrannosaurus skrev:Jävla Messerschmitt![]()
![]()