Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
awesome
Medlem

#46 Inlägg av awesome »

Var bra nära för ett någon timma sen, innan mitt batteri bestämde sig för att inte fungera.. Ligger bak en norsk bil som liksom jag ska svänga av E6 mellan strömstad och tanum och han blinkar fint höger och fortsätter med det samtidigt som han svänger av mot macken som ligger bredvid vägen. När han har kommit av vägen lite så växlar jag ner och är på väg att acca upp då han slår om blinkersen till vänster och toksvänger, utan någon koll i backspegel eller döda vinkeln, vänster ut framför mig, nära att jag satte mig i dörren på honom.. Upp med det fina fingret och diverse dödstecken och sen i väg.. Kan tacka mina fina nästan nya bromsar och han killen där uppe för att det gick som det gick.. Förbannade stollar!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

Tvåfilig väg med en fil för raktfram- eller högerkörning in på annan gata, resp en fil till vänster för bara tillvänstersvängkörning. Fläskaudi ligger i vänsterfilen och vrålgasar plötsligt och kör vilt krängande om mig, och en Volvo 745 som låg framför mig, och sladdar in till höger framför Volvon in på den mindre gatan. Både jag och volvolådan tvärbromsar tutande. :shock:

Va' fan var det bra för?? :gnissla

Audin blinkade iaf mitt i sladden när han började svänga höger... Killen i Audin hade ca en halvmetersmarginal till Volvon.

Varför dras såna tokstollar till mig varhelst jag kör båge...??! :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#48 Inlägg av adrian_vg »

I förrgår efter jobbet strax innan en rondell. Mamma med stor audikombi och barn i bilen. Höger hand på ratten och den andra om en telefon mot örat. Vi kommer upp samtidigt mot rondellen, hon står i filen till vänster och jag till höger eftersom jag ska rakt fram. Vi kör båda in samtidigt och halvvägs in i rondellen börjar fanskapet svänga in i min fil och verkar vilja svänga höger rätt in i min vänsterkåpa!! :shock:

Ingen blinkers förstås (för hon kunde ju inte slå om blinkersspaken medan hon talade i telefon juh...). Hade jag inte sett henne i ögonvrån och blippat till på gasen så att jag kom en bit före henne hade jag legat mosad där och då. Marginalen var ca 30cm. Hann inte registrera mer, blev så paff. Gasblippen var mer en ryggmärgsreflex än nåt annat.

Och Transportstyrelsen tycker fortfarande att telefonsamtal medan man kör är helt ok? :roll: :?
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#49 Inlägg av adrian_vg »

Igår efter jobbet i annan rondell. En person i en liten ettrig röd bil kör samtidigt som jag upp mot en rondell, han till vänster och jag till höger. Han gasar på och kör snabbt in i rondellen i den inre filen och ska uppenbarligen rakt fram liksom jag. Sen byter han plötsligt fil till den yttre och sen till den inre igen och fortsätter rakt fram. Ingen blinkers förstås. Tvärbroms på viffern och tutning.

Mao genade han rakt över rondellen, över två filer, i hög fart, utan tecken och i ganska tät trafik. Nån gång skulle jag vilja veta hur en sån person tänker... :gnissla
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#50 Inlägg av Conseal »

iofs inte med hoj men på väg till pizzerian så var det en person som tyckte att det är helt ok att svänga vänster framför mig utan att blinka och sedan har mage att sitta i bilen och svära för jag var tvungen att tvärnita.
Fruntimmer mellan 18 & 30 ... (höll på att skriva något generellt och nedlåtande men höll mig) ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#51 Inlägg av Brother Wolf »

Två tjejer i en Wrangler jeep svängde framför mig utan att blinka,
sitter sedan och tittar åt alla håll med bakrutetorkaren på efter att
jag tutade, hmmm...

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Nån som sett notisen i senaste Vi Bilägare ang Trygg-Hansas analys av mc-olyckor och bilister? :lol:
===

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#53 Inlägg av OsiS »

Får läsa den :)

Igår... Chrysler voyager står i fil vid rödlyse för att svänga vänster. Jag själv skall rakt fram (grönt) två filer till höger. Tro fan han/hon/det får för sig att köra rakt fram istället. Korsar två heldragna linjer, smeker sig förbi centrifugen med rödlyset och in i min fil, UTAN ATT BLINKA! Jag hinner bromsa i tid så marginalen var väl ett par meter. Men det forstätter...Efter
korsningen så fortsätter chryslern ett kvarter för att sedan svänga vänster, blinkar snällt (hela kvarteret...), synd att han/hon/det kör på vänster sida om centrifugen efter vänstersvängen... Följer efter en bit för att ta ett snack med personen, men det ville inte stanna.

Blev mycket användande av tutan igår... Måste bara skaffa mistlur så de skiter på sig med!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev:Får läsa den :)
Sammanfattar den i morgon. Måste sova lite också. :roll:
OsiS skrev:Blev mycket användande av tutan igår... Måste bara skaffa mistlur så de skiter på sig med!
Heh. Lustigt, jag hade samma tanke senast idag när jag tutade på en stor kombi som ville köra in i fruns bils vänsterflygel utan att blinka (tvåfilig väg, jag i högerfilen och drullen till vänster, kombin svänger plötsligt...).

Meddelade frun att jag ville paxa tutan från hennes Saab 99 som skrotas endera dagen. Den låter mycket högre och pampigare än originalviffertutan. :twisted:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#55 Inlägg av adrian_vg »

Från ViB 6/2009:

"Bilförare vållar många mc-olyckor"

Trygg-Hansa har alltså undersökt nästan 600 mc-olyckor och kommit fram till att i 64% av fallen har en inblandad bilist varit vållande. Den i särklass vanligaste olyckstypen är att bilisten missbedömt avståndet till motorcyklisten vid vänstersväng eller att bilisten missat att denne har väjningsplikt(!).

I 30% av fallen var motorcyklisten vållande. I dessa fall har oftast olyckan varit att mc kört på bil bakifrån, sk upphinnandeolyckor.

Av de åtta personer som dött i de granskade fallen var fem födda på 80-talet, och man säger att många unga kör för starka motorcyklar och alldeles för fort. Många av dödsolyckorna skedde dessutom i samband med omkörning av en eller flera personbilar i för hög fart.

Känns igen nåt av det ovanstående?

* Mitt personliga tyckande är att olyckorna sker pga att bilisterna inte ser sig för, har dålig uppmärksamhet och/eller inte har koll på trafikregler. Blinkers och högerregel/väjningsplikt nån?

* Motorcyklisterna å sin sida är ofta unga och kör alldeles för fort. Det verkar iaf inte som att motorcyklisterna inte kan sina trafikregler, utan det handlar mest om bristande omdöme. Alla motorcyklister kan köra så in i helvete snabbt rakt fram, det är när det svänger, och det fortfarande går jättefort, saker händer... :?

Ok, ordet är fritt att flejma mig nu. :lol:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Från ViB 6/2009:

En insändare i Vi Bilägare 7/2009 tycker att Trygg-Hansas undersökning inte är vatten värd och att motorcyklar bör förbjudas som den leksak(...) den är.

Jaha...
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#57 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:

En insändare i Vi Bilägare 7/2009 tycker att Trygg-Hansas undersökning inte är vatten värd och att motorcyklar bör förbjudas som den leksak(...) den är.

Jaha...
Typ...
Men. Undersökningen är ju faktiskt lite lustig. I din sammafattning står att "Trygg-Hansa har alltså undersökt nästan 600 mc-olyckor och kommit fram till att i 64% av fallen har en inblandad bilist varit vållande." och "I 30% av fallen var motorcyklisten vållande."
Alltså kvarstår 6%. I den gruppen samsas olyckor där cyklister, fotgängare m.fl. varit vållande - och singelolyckorna.

Rimligt?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:

Jaha...
Typ...
Men. Undersökningen är ju faktiskt lite lustig. I din sammafattning står att "Trygg-Hansa har alltså undersökt nästan 600 mc-olyckor och kommit fram till att i 64% av fallen har en inblandad bilist varit vållande." och "I 30% av fallen var motorcyklisten vållande."
Alltså kvarstår 6%. I den gruppen samsas olyckor där cyklister, fotgängare m.fl. varit vållande - och singelolyckorna.

Rimligt?
Rimligt, ja, jag antar det. Förstår inte riktigt din fråga.

Talade iaf med en Maria som var trafikansansvarig(?) på SMC för nån timme sen och hon sa att Trygg-Hansas undersökning var helt ok. Det är nämligen så att statistiken som Trygg-Hansa fått fram ser i princip likadan ut i resten av världen. Inget skumt alltså, eller lattjande med siffror.
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#59 Inlägg av Rerun »

Jag har inte dagsfärsk statistik till hands, men för inte så himla länge sedan sades att drygt 50% av alla mc-olyckor är singelolyckor. Därför ter det sig märkligt att andelen så snabbt skulle sjunka till under 6%.

Kan det vara Maria Nordqvist, SMC:s internationella sekreterare, du menar?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#60 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Kan det vara Maria Nordqvist, SMC:s internationella sekreterare, du menar?
Tror det. Var smått upprörd efter att ha läst insändaren. Minns inte så mycket mer än en röd dimma. Typ. ;-)
===

Skriv svar