Idag hatar jag-tråden.

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Idag hatar jag-tråden.

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:"Hitta ett operativsystem som du trivs med" >> Hitta hem. :)
Ah, du menar zåååå :wink:
Jo i sinom tid tror jag nog. Jag har även testat en uppsjö olika program som ska in sen, några exempel: Det lär ju bli "open sorce" över hela linjen som Firefox, Thunderbird, FileZilla, OpenOffice (förefaller ha trevligare gränssnitt än LibreOffice), 7-Zip, VLC-Player. Sen måste jag också ersätta min webbsideredigerare och har hittat KompoZer som verkar bra. Jag vill också gärna ha något som liknar MS Outlook med kalenderfunktion och anteckningar med "gula lappar" och har hittat nåt som heter Evolution, men jag fattar inte hur man installerar den för det finns ingen "wizart" i den utan bara en massa filer och mappar.
StigH skrev:Nu vet jag inte hur gammal DU är (du når nog inte min ålder..) men vi är ändå helt ense..
Allt fler har ju också börjat med annonser som HELT täcker sidan man vill nå!
Redan för tiotalet år sedan så kontaktade man runt 50 st andra sajter, ytterligare, när man gick in på AB:s hemsida (som förmodligen är Sveriges grisigaste..)
Att man som jag sitter på en Telia-lina (ångrar mycket bytet från Gloclanet) gör inte saken bättre. Officiellt är det samma speed men det går märkbart långsammare nu..
Om jag har fattat rätt så är du lite äldre än jag, men nog inte så väldigt mycket. Jag tog hojkort 1975 och började köra hoj 1976 så det är bara att räkna :wink:
Vad det gäller Internetuppkoppling så kan jag rekommendera AllTele som har bra produkter och bra priser, iofs så kanske jag är lite partisk eftersom jag är lite bekant med deras vice vd tillika grundare som har hjälpt mig med en del grejer, men jag jobbar inte på företaget.

Här kommer förresten "taskkill" koden.
Skapa en ny genväg på skrivbordet och lägg in den här koden, som namn kan kan man ha vad man vill men jag kallar min "Döda Explorer", sen har jag gett den en ikonbild i form av ett rött kryss.

Om man vill ha det att döda andra program så är det bara att byta ut "IEXPLORE.EXE" mot t.ex. "FIREFOX.EXE" eller "CHROME.EXE" eller vad som helst. Det är bara att kolla i programmappen vad programmet heter och skriva in det. Notera bara att när man använder funktionen så blir det "felaktig stängning" men man får bort helskärmsannonser och potentiella virushot. Jag har däremot noterat att det funkar fram t.o.m. XP, så på Vista och framåt heter kanske "taskkill" nåt annat eller ligger någon annan stans.

%windir%\system32\taskkill.exe /F /IM IEXPLORE.EXE
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jo i sinom tid tror jag nog. Jag har även testat en uppsjö olika program som ska in sen, några exempel: Det lär ju bli "open sorce" över hela linjen som Firefox, Thunderbird, FileZilla, OpenOffice (förefaller ha trevligare gränssnitt än LibreOffice), 7-Zip, VLC-Player. Sen måste jag också ersätta min webbsideredigerare och har hittat KompoZer som verkar bra. Jag vill också gärna ha något som liknar MS Outlook med kalenderfunktion och anteckningar med "gula lappar" och har hittat nåt som heter Evolution, men jag fattar inte hur man installerar den för det finns ingen "wizart" i den utan bara en massa filer och mappar.
VLC kräver en del proprietära bibliotek om jag minns rätt så då faller det bort. Libreoffice är en nyare version av OpenOffice, som inte utvecklas längre, sen Oracle tog över det. Om du ogillar Google och Facebook, borde du hålla dig borta från OpenOffice. Glöm Evolution, den är lite oberöknelig och kan köa upp dina mejl. Satsa på Thunderbird ist, den finns för fler palltformar om du beslutar dig för att byta till annat OS senare. Kompozer tror jag bytte namn till Nview edyl.

Du förstår inte hur man ska installera programmen men vill ändå köra *BSD?
Du gör det verkligen, *verkligen* svårt för dig... :lol:

Ubuntu och dess derivat, samt CentOS mfl har pakethanterare som gör allt det där åt dig. Du laddar ner själva programmen och pakethanteraren räknar själv ut vilka bibliotek du behöver ytterligare och som du inte redan har och installerar dem också.
Var de hamnar är inget du behöver bry dig om. Det bara funkar.

Nå, smaken är som baken. Jag ska försöka att inte ha fler åsikter om dina datorval. Med reservation för ändring om jag bara inte kan hålla mig. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#48 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Jo i sinom tid tror jag nog. Jag har även testat en uppsjö olika program som ska in sen, några exempel: Det lär ju bli "open sorce" över hela linjen som Firefox, Thunderbird, FileZilla, OpenOffice (förefaller ha trevligare gränssnitt än LibreOffice), 7-Zip, VLC-Player. Sen måste jag också ersätta min webbsideredigerare och har hittat KompoZer som verkar bra. Jag vill också gärna ha något som liknar MS Outlook med kalenderfunktion och anteckningar med "gula lappar" och har hittat nåt som heter Evolution, men jag fattar inte hur man installerar den för det finns ingen "wizart" i den utan bara en massa filer och mappar.
VLC kräver en del proprietära bibliotek om jag minns rätt så då faller det bort. Libreoffice är en nyare version av OpenOffice, som inte utvecklas längre, sen Oracle tog över det. Om du ogillar Google och Facebook, borde du hålla dig borta från OpenOffice. Glöm Evolution, den är lite oberöknelig och kan köa upp dina mejl. Satsa på Thunderbird ist, den finns för fler palltformar om du beslutar dig för att byta till annat OS senare. Kompozer tror jag bytte namn till Nview edyl.
- VLC kör jag idag i XP utan problem, speciellt som den klarar alla format.
- Thunderbird javisst, men jag vill ha kalender (har hittat) och "gula lappar"-funktion (har letat förtvivlat).
- Kompozer heter fortfarande så http://www.kompozer.net
Du förstår inte hur man ska installera programmen men vill ändå köra *BSD?
Du gör det verkligen, *verkligen* svårt för dig... :lol:
Det är inga problem att installera program i PC-BSD, dom har "AppCafe" som motsvarar vad-det-nu-heter i Linux.
Det är absolut inte svårt med PC-BSD, det jag har fått fram om den är att den lika enkel som Linux, kanske t.o.m. enklare, problemet hos mig är att jag har haft otur med hårdvaran.
Kolla http://www.pcbsd.org och deras snygga PDF-manual. Har inte hittat en enda Linuxdistribution som har det.

Men du kanske blandar ihop PC-BSD med FreeBSD? Ja PC-BSD har Unix FreeBSD i botten (ungefär som Linux har GNU eller vad det heter i botten) men är en skitsnygg desktop version av densamma färdig att använda, men till skillnad mot Linux så visar den vad den håller på med även under installation (också ungefär som Windows XP) istället för bara en pulserande symbol.
Ubuntu och dess derivat, samt CentOS mfl har pakethanterare som gör allt det där åt dig. Du laddar ner själva programmen och pakethanteraren räknar själv ut vilka bibliotek du behöver ytterligare och som du inte redan har och installerar dem också.
Var de hamnar är inget du behöver bry dig om. Det bara funkar.
Ungefär som PC-BSD mao men där jag själv kan välja var jag vill lägga programikonerna ungefär som i Windows XP och kan fixa ett gränssnitt (LXDE) som också liknar XP med classic layout på Startmenyn vilket jag gillar.

Jag tycker den här videon beskriver det hela rätt bra http://www.youtube.com/watch?v=fED0Eo5e-UI
Kolla hans 7 punkter i början, speciellt 4:an, de är ganska talande.
- BSD är ett system utvecklat av Unix-nördar som strävar efter att få det att funka som en PC.
- Linux är ett system utvecklat av PC-nördar som strävar efter att få ett Unix system att se ut som en PC.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#49 Inlägg av Brother Wolf »

Var på Prillans begravning i går, och skall in på operation idag.
Kan skiten sluta att komma i klunga ffs :x

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Catman
Medlem

#50 Inlägg av Catman »

lider med dig....

Inte för att det känns bättre kanske, men du är inte ensam
Jag har också insett att allt kommer i klunga.
I mitt liv kommer det 3 och 3 har vi märkt.
3 bra och 3 dåliga är ett mönster som har upprepat sig de sista 10 åren.
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#51 Inlägg av Donner »

Tråkigt BW, hoppas allt går bra. Håller mina VFR-tummar.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Att det snöat inatt och att det inte verkar bli någon funktionärsdag med bankörning på Rörken. :-[
Bilagor
IMG_20140501_070644.jpg
IMG_20140501_070644.jpg (196.97 KiB) Visad 11999 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Kontakt:

#53 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev:Att det snöat inatt och att det inte verkar bli någon funktionärsdag med bankörning på Rörken. :-[
Hade gärna sett lite snö, eller lite regn..
Har nämligen blivit pollenallergiker på gamla dar och nivåerna är just nu över all-time-high.
Kom en skvätt regn i går på på tio minuter upphörde alla besvär!

år 2013:
http://pollenrapporten.se/prognoser/jon ... 55112.html

år 2014:
http://pollenrapporten.se/prognoser/jon ... e6050.html

Se på den röda kurvan.
Tar dubbla doser antihistaminer och sköljer ögonen varje kvart..
Blir det nåt vettigt gjort? Inte ett sk-t..VF står i garaget och väntar på slutjobbet...
Den som inte råkat ut för riktig allergi har inte en susning om vad det innebär :huvet
Efter drygt en vecka börjar man bli rätt trött på 't
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Catman
Medlem

#54 Inlägg av Catman »

Sitter på jobbet....... 2 timmar för tidigt.
Hade glömt av att det är röd dag och att vi har annat schema för helger :huvet :huvet :huvet
RC36-93 NC35-97

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#55 Inlägg av tersan »

Catman skrev:Sitter på jobbet....... 2 timmar för tidigt.
Hade glömt av att det är röd dag och att vi har annat schema för helger :huvet :huvet :huvet
Aj, den suger!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#56 Inlägg av Seth »

Blir att hålla sig undan värme idag även om det är 10 grader kallare än i tors-fredags, Var 30 grader UTE då.
Fick Värmeslag på jobbet och var sjukledig i fredags och fick gå hem idag.
"Bättre än HD"

Råttis
Donator 2016

#57 Inlägg av Råttis »

Ta hand om dig, inget bra med värmeslag.

/Råttis

Råttis
Donator 2016

#58 Inlägg av Råttis »

Jaha nu börjas det!

Alla goda ting är tre men inte denna gången utan Alla onda ting är tre och den första har inträffat.

Idag tappade jag hojen och behöver lite reservdelar. :cCry:

/Råttis

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013

#59 Inlägg av Rydh »

Råttis skrev:Jaha nu börjas det!

Alla goda ting är tre men inte denna gången utan Alla onda ting är tre och den första har inträffat.

Idag tappade jag hojen och behöver lite reservdelar. :cCry:

/Råttis
Surt. Men ingen klotning i fart och inga personskador?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Råttis
Donator 2016

#60 Inlägg av Råttis »

Hastighet 0km/h rakt fram men ökande neråt marken
Skador: Skammen av att ha tappat hojen.

Skulle stanna till lite avsides för att jag kände mig trött efter nattens jobb, trodde att jag fällde ner sidostödet men ack nej.

/Råttis

Skriv svar