Två bildrullar som förtjänar ett hedersomnämnande idag!
Hade kört hem Edwin från besiktningen och tagit viffern tillbaka till jobbet. Hamnar bakom en Corolla (igen!). Tanten kör i 50 på 70-väg och verkar inte märka kolonnen bakom och mig alldeles bakom henne i hennes innerbackspegel trots att jag sick-sackade på vägen. Ok, en bit fram blir det tvåfiligt, så där tänker jag mig att köra om och förbereder genom att växla ner ett hack. Viffern mullrar till och jag ser hur tanten vrider på huvudet åt höger och kollar i sin innerbackspegel - bilen svänger till höger!

Det blir tvåfiligt och tanten ligger mitt över mittlinjen som skiljer de två filerna. Jaha?? Ska hon till höger? Eller till vänster? Eller rakt fram kanske. Hon kollar i sin spegel igen och bilen svänger höger igen... Kort sagt, tanten vinglar fram i sin bil över två körfält. Varje gång hon drar sig mer åt endera hållet gasar jag på lite grann, och så svänger hon tillbaka - och jag måste bromsa. Här blir man åksjuk i hjälmen snart hinner jag tänka. När det blir fyrfiligt ytterligare en bit fram beslutar hon sig äntligen för en fil och ställer sig i den, naturligtvis utan blinkers tvärs över två och en halv fil. Bilarna bakom tvärbromsar. Jag gasar om så fort jag vågar förbi henne.
Tanter i Corollor tycks på nåt sätt gravitera mot mig i denna stad...
Det andra hedersomnämnandet är egentligen en cyklist; en cykelanarkist som min svåger med kärleksfyllt hat kallar dem. På väg hem i godan ro. Alldeles vid ett övergångsstället vid Ikea Uppsala kommer en cyklist i flygande fläng från min höger, snabbt och bakifrån - jag hinner inte ens se honom. Han kör mot rött och missar mig mig med smal marginal innan jag är förbi honom, hade jag kört en halv km/h långsammare hade han rammat mig midskepps. Bilen bakom mig tvärnitar. Bilarna som kom från andra sidan dito. J@kla muppskallar till cyklister! Skulle jag och han kollidera, vet jag vem det kommer att göra mest ont på, och det är inte mig!
Uppsala må vara en cyklisternas stad, men trafikregler är de också skyldiga att följa!
Tycker fö att
denna monter på Gränby Centrum i Uppsala i lördags var mycket hedervärd!