Varför testar du inte Linux Mint ist? Eller skaffar en Dell? Dessa kan beställas med Ubuntu från fabrik.
Känns faktiskt lite som att du gör det lite onödigt svårt för dig.

Moderator: adrian_vg
Jag har kollat på och testat lite olika Linux versioner, men kommer inte riktigt överens med dom. Det är lite för mycket förinstallerat och man har ganska få options under installationen. Jag vill ha en burk med det jag använder och inte mer, det var därför jag hade en skalad version av XP (nLite). Jag vet att det går att avinstallera grejer i Linux, men det blir ändå rörigt.adrian_vg skrev:Det är nog UEFI:in som strular. De flesta stora linuxdistributioner som Redhat, Ubuntu och deras forkar brukar kunna fixa det dock. Bsd är lite speciella...
Varför testar du inte Linux Mint ist? Eller skaffar en Dell? Dessa kan beställas med Ubuntu från fabrik.
Känns faktiskt lite som att du gör det lite onödigt svårt för dig.
Runt-omkring-program är just ett exempel på sånt jag inte vill ha såvida du inte menar Flashplayer och liknande, men det finns med även i BSD, samma sak gäller fönsterhanterade där BSD har fyra olika att välja på varav jag hittills har fastnat för LXDE. Dessa går även har välja till eller bort efter eget behag och vad det gäller Gnome så gillar jag inte alls den.adrian_vg skrev:Ledsen att behöva regna på din parad, men linux har den egenheten att den ofta installerar beroenden ("dependicies") också som tillägg till det programmet du faktiskt vill ha. Det ska vara så.
Ett exempel är om du installar fönsterhanteraren Gnome, får du även med en del runt-omkring-program. Det går inte att välja bort med mindre än att du kompilerar om själv.
Det beror på om du menar FreeBSD som jag aldrig skulle klara av, PC-BSD är annorlunda och ett fönstersystem som är byggt på närmast idiotstabila FreeBSD.Du kan installera och köra en ganska slimmad version av Linux Mint om du vill det. Förstår inte riktigt varför du snöat in så på *BSD just? Den är inte direkt gjord för skrivbordsanvändning och med en vardagsanvändare i baktanke...
Stabiliteten och säkerheten får jag sas på köpet, det är snarare det rena snygga gränssnittet jag är ute efter som man förvisso kan variera, men det är grunderna jag tittar på, exempelvis hur installerade program lägger sig mm.Måste du förresten ha ett så "säkert" operativsystem som *BSD?
Är inte en vanlig linuxdistro tillräckligt bra med ordentliga iptables-regler installerade? Det är ju inte som att du kör inloggad som rot någonsin som standard på en *nix-dator någonsin. Alla Ubuntu-sorter undantagna...
Du kan vidare inte dra in och jämföra någon av linuxvarianterna med Windows XP. XP är vid det här laget föråldrad och bygger på drygt dussinet år gammal teknologi.
Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel påadrian_vg skrev:Men för bövelen, det spelar väl ingen roll om *BSD är stabilt, om det inte funkar med just din hårdvara??
För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas.
Jaha, och blir 8.2 "gone of the apps"? 8.3 "easy to begripa"? Och 8.4 "Wndows no more"?Glöm Win 8. Kolla på 8.1 - Return of the Startknapp.
Du har inte funderat på en Chromebook?
Inget att installera, bara plugga i el en stund, och sen köra?
Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också.Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på
Hårdvaran byggs av diverse olika företag, men operativet görs ursprungligen av Google. Det är lite som Android, men med mer fokus på Chrome.Tyrannosaurus skrev:Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT!adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas.![]()
Visst kan man det, men man sparar lite magsyra och halsbränna på att kanske åtminstone nån gång ibland välja sina strider.tersan skrev:Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT!adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas.![]()
Fast nu är det en Tyrannosaurus vi pratar om.adrian_vg skrev:Visst kan man det, men man sparar lite magsyra och halsbränna på att kanske åtminstone nån gång ibland välja sina strider.tersan skrev:Nehejdå, det är bara att klappa till med en större och större slägga tills den går i. BTDT!adrian_vg skrev:För att fortsätta regna på din parad; på nåt sätt känns det som att du försöker stoppa in en rund kloss i ett fyrkantigt hål. Det är dömt att misslyckas.![]()
Reträtt, för att kunna fortsätta slåss en annan gång, du vet.
Det förstås...tersan skrev:Fast nu är det en Tyrannosaurus vi pratar om.
Hitta hem map? Vad är det för fel på vanliga hederliga papperskartor?adrian_vg skrev:Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också.Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på
Hårdvaran byggs av diverse olika företag, men operativet görs ursprungligen av Google. Det är lite som Android, men med mer fokus på Chrome.Tyrannosaurus skrev:Vad är Chromebook? Det låter som nåt som Google och kanske Facebook har haft fingrarna i, och då är det ett vänligt men bestämt "Nej tack!"
Med den inställningen kommer du att ha svårt att "hitta hem" map operativsystem.
Nu vet jag inte hur gammal DU är (du når nog inte min ålder..) men vi är ändå helt ense..Tyrannosaurus skrev:Hitta hem map? Vad är det för fel på vanliga hederliga papperskartor?adrian_vg skrev:Det handlar nog lite om synvinkel på problemet också.Tyrannosaurus skrev:Det kommer nog fungera med hårdvaran när jag får hårdvara som det inte är fel på
Med den inställningen kommer du att ha svårt att "hitta hem" map operativsystem.
Jag varken har eller behöver Google+, Facebook, Twitter, Instagram, Lunarstorm mm. Det enda dom grejerna är bra till är om man vill få sin identitet kapad.
Det är nog fler än jag som har noterat att många "moderna" webbsidor kan vara väldigt sega förmodligen eftersom dom, innehåller så jävla mycket script, skit, appar och Fan och hans moster som ingen människa egentligen behöver.
Jag brukar framhålla min egen webbsida som ett föredöme. Ok, den är byggd enligt ett äldre koncept, men den är blixtsnabb och hamnar bra på sökmotorerna trots att jag fortfarande inte har optimerat alla delsidor.
Men vad har man egentligen en webbsida till? Svar: Visa information, den som vill hålla på med Facebook och chatta och communicata får väl göra det. Själv finns jag här och på några andra forum och vill någon communicata med mig så finns telefon, SMS, e-mail, Skype, PM och faktiskt också IRL (hur otroligt det än låter) och räcker inte det så tja-a?