Off-topictråden del8

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Off-topictråden del8

#226 Inlägg av Jonher »

adrian_vg skrev: Skyldig. :wink:
'Mehh..!!!
Nu förstörde du ju gissningstävlingen :wink:
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 897
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Off-topictråden del8

#227 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Ögnade igenom senaste MC-folket hittade en bild på en för oss bekant forummedlem. Kände igen honom på de vita stövlarna, och på hojen (som inte är en VFR och bara gick periodvis sist vi sågs). :wink:
Skyldig. :wink:
Kunde inte låta bli. :roll:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#228 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Ögnade igenom senaste MC-folket hittade en bild på en för oss bekant forummedlem. Kände igen honom på de vita stövlarna, och på hojen (som inte är en VFR och bara gick periodvis sist vi sågs). :wink:
Skyldig. :wink:
Kunde inte låta bli. :roll:

Men hallå, hur många österrikiska hojar kan det finnas på forumet, och som dessutom har en förare med vita stövlar?

Urvalet är minimalt.

Dessutom sades det inte att det var en gissningstävling juh!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Off-topictråden del8

#229 Inlägg av Jonher »

adrian_vg skrev: Men hallå, hur många österrikiska hojar kan det finnas på forumet, och som dessutom har en förare med vita stövlar?

Urvalet är minimalt.

Dessutom sades det inte att det var en gissningstävling juh!
Det gör inget - jag hade aldrig klarat frågan ändå :oops:
Verkar vara kul med orange hoj och vita stövlar. Kanske ska byta skor 8)
Bild
Never ride faster than your guardian angel can fly

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#230 Inlägg av adrian_vg »

All motorcykling blir ett större äventyr med en österrikisk hoj, speciellt med vita stövlar på. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#231 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tänkte först om jag skulle lägga det här i tråden "Guider & Howto's", men då hade nog en "viss" moderator fått spelet på mig, så jag tar det här istället :lol:

Instruktion för oljebyte

Kvinnor:
1. Kör in till någon verkstad efter att ha kört 1500 mil sen senaste oljebytet.
2. Drick en kopp kaffe.
3. Efter en kvart betalar du och åker hem.


Män:
1. Kör till Biltema och betala 500 kr for olja-, oljefilter, handrengöringskräm och en ny Wunderbaum. Kör också till en brädgård på vägen hem och skaffa ett par säckar sågspån för att suga upp oljan du kommer att spilla ut på golvet.
2. Du upptäcker att spilloljedunken är full, och istället för att köra tillbaka till Biltema och be dem ta hand om spilloljan, gräver du en grop baksidan av huset och tömmer oljan där.
3. Hämta en kall öl från kylskåpet och töm den i ett par klunkar.
4. Hissa upp bilen med hjälp av domkraften efter att ha letat upp till en halvtimme var under bilen den ska placeras för att inte förstöra något.
5. Leta fram de SJ-pallar som du har stulit tidigare.
6. Bygg upp med pallarna under bilen och ta bort domkraften.
7. Öppna en ny kall öl i ren frustration.
8. Placera ett tråg eller liknande under oljepluggen.
9. Leta efter den fasta nyckeln som du vet passar till pluggen.
10. Skit i den fasta nyckeln och ta en skiftnyckel istället.
11. Skruva ur oljepluggen.
12. Tappa ner pluggen i den varma oljan som förhoppningsvis har hamnat i tråget och få varm olja på dig själv.
13. Strö ut sågspån över oljan som missade tråget.
14. Torka av dig.
15. Medans oljan rinner ut, ta dig en kall ”dricka".
16. Leta efter oljefilternyckeln.
17. Skit i det och stick en skruvmejsel genom filtret och skruva av det.
18. Mer öl.
19. Grannen kommer förbi.
20. Ta en öl tillsammans med honom och ta beslutet att fortsätta oljebytet imorgon.
21. Nästa dag. Ta bort det oljefyllda tråget som står under bilen.
22. Strö ut rikligt med sågspån över oljan du spillde ut när du utförde punkt 21.
23. Öl? Nej, det är slut.
24. Gå ner till affären och köp mer öl.
25. Skruva på det nya oljefiltret men glöm inte att stryka på en tunn hinna med olja på packningen först.
26. Häll i den första litern olja.
27. Kom ihåg oljepluggen som du tog ut under punkt 11.
28. Skynda dig att hitta pluggen till tråget du tog bort.
29. Skynda dig att sätta i pluggen.
30. Strö sågspån på oljan som rann rakt igenom motorn och hamnade på golvet.
31. Skiftnyckeln slinter på oljepluggen så att du slår handen kraftig mot bilens underrede.
32. Börja svära!
33. Kasta ifrån dig skiftnyckeln.
34. Svär i ytterligare 10 minuter efter att du upptäckte att skiftnyckeln träffade bilden av en bikiniklädd Miss December 1992.
35. Tvätta händerna och lägg om såret som uppstod efter handens omilda möte med bilens underrede i punkt 31.
36. Öl.
37. Mer öl.
38. Häll i ytterligare 4 liter olja.
39. Öl.
40. Sätt domkraften under bilen och ta bort SJ-pallarna varefter du sänker bilen.
41. Kör bilen med en liter olja för lite i 4000 mil och börja sen om igen från punkt 1.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#232 Inlägg av adrian_vg »

Fick tag på en lite äldre dator och installerade 32b-WinXP på den, samt några gamla spel att testa med:
* Jedi Knight: Dark Forces 2 och dess expansion Mysteries of the Sith verkar minst sagt svårflörtade, med massiva grafikfel. Det kraschar dock inte, vilket är en fördel antar jag.
* Jedi Knight: Jedi Academy funkar, men pallar inte med grafiken som är max 1280x1024.
* Knights of the old republic (KOTOR 1) och 2, verkar mer lovande, då de är senare spel.

Det kanske är värt att snoka upp en 17" 4:3-retro-plattskärm också, då Luke Skywalker ser så tillplattad ut på en wide-screen-skärm...

I kväll ska jag kolla om Doom 3, Fallout 2, Diablo 1 och 2 och F.E.A.R. är installer- och spelbara på XP med den massiva mängden hårdvara som finns i heffaklumpen.

Datorn är en Dell Precision T3400, med en Intel Core 2 Duo på ca 3 GHz, 4 GB RAM, en 120 GB SSD, en 1 TB mekanisk disk och ett Geforce 9800 GT.
Har ett till 9800 GT liggande men vet inte riktigt om det är värt att göra SLI av det, med det gamla spelen jag har till förfogande...

Edit: Bummer... http://forums.anandtech.com/showpost.ph ... ostcount=7
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#233 Inlägg av Tyrannosaurus »

M@rtini skrev:
Seth skrev:Vilka här kommer på på mc mässan i göteborg?
Jag hade också tänkt åka dit, återstår bara att se vilket bussalternativ som passar bäst.
På väg till mässan i 200 blås (X2000 :mrgreen: ), få se om man träffar på några vifferrister där. Fredag alltså.

Sitter på SJ:s nät så jag kommer inte vara tillgänglig på så länge. Men vad sägs om Hondamontern vid 15-tiden? Får se om vi ses några.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#234 Inlägg av blacken »

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#235 Inlägg av adrian_vg »

Bråkar med en lcd-projektor som bara inte vill upp i mer än 800x600 pixlar.
Har funkat förut, men inte nu.
Man kan inte ens lita på Nvidia Quadro-kort längre... :evil:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#236 Inlägg av blacken »

Coola Top Fuel Dragster fakta:

En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer
hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär
samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra
TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn.
Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för
nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa.
Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av
kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls
cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av.
Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF
Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.


Som slutsummering tar vi ett exempel:

Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp
jakten på dig, du håller gaspedalen planterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp
och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en
kvartsmile ifrån när du passerade den.

Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig,
utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter. 8) Nästan som viffern :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#237 Inlägg av HondaHasse »

Åk till Mantorp nån gång och upplev detta live!
Det är en upplevelse att både se, höra och känna!
Du känner alla kolvslagen i magen, ljudtycket är enormt så glöm inte hörselskydden!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#238 Inlägg av blacken »

HondaHasse skrev:Åk till Mantorp nån gång och upplev detta live!
Det är en upplevelse att både se, höra och känna!
Du känner alla kolvslagen i magen, ljudtycket är enormt så glöm inte hörselskydden!
Det är en "ruta" som är ikryssad för länge sedan :) Första gången jag var på Mantorp så var det Dennis Priddle tror jag det var, med sin sista gjutjärnsknota i sin Funny. Precis när jag kom upp på läktaren så passerade han där jag stod, och då så blåste spisen för han. Mycket spektulärt med flammorna som slog ut under karossen. Det var min första erfarenhet utav Drag racing...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Off-topictråden del8

#239 Inlägg av blacken »

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Off-topictråden del8

#240 Inlägg av adrian_vg »

Efter lite skärning med lödpennan...
Lösningen ser inte klok ut, men verkar hjälpa mot störningarna från alla studenternas mobiltelefoner på kurs i korridoren utanför.

Ferritkärnan är befriad från en bamsig bildskärmskabel jag hade liggande.
IMG_20160223_105832.800x600.jpg
IMG_20160223_105832.800x600.jpg (65.4 KiB) Visad 7484 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Låst