Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#226 Inlägg av adrian_vg »

Tjock, tjock dimma idag med på sin höjd 15 meter sikt. Jag anpassar min hastighet efter det, eftersom dimman bitvis är bra mycket tjockare med kanske fem meters sikt. Bilister bakom kör som vanligt, dvs maximalt tillåtna...

När de kommer i fatt mig, ser man hur deras framstrålkastare dippar kraftigt när de bromsar nån meter bakom mig... Hur säker är man då på medtrafikanternas körkompetens, och hur var det nu med anpassning av hastighet efter väglag, sikt osv? :gnissla
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Kontakt:

#227 Inlägg av Rikard »

Tyrannosaurus skrev:Synd att man alltid sitter på eller i fel fordon vid fel tillfälle. I det läget som du beskriver ska man ha en gammal rishög till bil, helst en racklig Volvo 740 med dragkrok och slå på en tvärnit för kung och fosterland samtidigt som man trycker sig hårt mot rygg-, nackstödet.

Därefter går man ur bilen och fram till fläskmercan som i det läget troligen läcker både vatten och olja och killen i som förmodligen sitter och gråter efter att ha skrotat pappas bil och frågar lugnt "hade du råd med det där?" :twisted:
Been there - done that
Jag sitter i min fulllastade 240 full med med tidningskartonger, både baksäte och skuff maxfyllda. Saktar in och stannar för att släppa över några barn som har brått till bussen på andra sidan gatan. Titta i spegeln och ser en ung kille fånglo på brudarna vi korvkiosken och därmed helt missa att jag har stannat. Sicken jävla smäll - jag ser en motorhuv skrynklas och hör glas splittras. Tänker naturligtvis &%&/%¤. Går ut och ser en skrotbil bakom mig med en förtvivlad påg bakom ratten. Tittar på min stridsvagn, hmm en knappt sprucken baklampa. Gissa om jag mös.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#228 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Tjock, tjock dimma idag med på sin höjd 15 meter sikt. Jag anpassar min hastighet efter det, eftersom dimman bitvis är bra mycket tjockare med kanske fem meters sikt. Bilister bakom kör som vanligt, dvs maximalt tillåtna...

När de kommer i fatt mig, ser man hur deras framstrålkastare dippar kraftigt när de bromsar nån meter bakom mig... Hur säker är man då på medtrafikanternas körkompetens, och hur var det nu med anpassning av hastighet efter väglag, sikt osv? :gnissla
Precis ... ingen som hellst framförhållning ha de .. låg och tryckte en lastbil i arslet imorse eftersom han vägade flytta på sig ... så tvärnitar han bara för att bilarna framför bromsar ... fick bromsa satan och låste framhjulet vilket gjorde avkall på både hastighet och stabilitet.
Bilistjävlar :roll: :wink:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#229 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Precis ... ingen som hellst framförhållning ha de .. låg och tryckte en lastbil i arslet imorse eftersom han vägade flytta på sig ... så tvärnitar han bara för att bilarna framför bromsar ... fick bromsa satan och låste framhjulet vilket gjorde avkall på både hastighet och stabilitet.
Bilistjävlar :roll: :wink:
"Bilistjävlar"...
:claugh
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#230 Inlägg av adrian_vg »

Helvetesfredagen är här (Fredag och löning) och bilisterna är som galna...

Äldre man, säkert runt 60 med fru edyl, lurpassar och väntar på att få köra in i rondell. Han släpper förbi två bilar men inte mig... Jag höll samma hastighet som de två bilarna framför, hade samma avstånd till bilen framför som bilen framför hade till den framför honom, varselväst, vit hjälm och högljutt avgassystem. Men nej... Han bara skulle ut...

Det slutade med tvärnit med undanmanöver (jag börjar bli riktigt bra på det där nu!) från min sida, en marginal om ca en halvmeter till bilens flygel, en rejäl tutning med tillhörande ilsken blick på den grå herren (som verkade kura i sin plåtlåda när jag körde förbi). Dessutom fick herren i grått stå en bra stund och vara i vägen mer än halvvägs in i rondellen och släppa fram de andra bakom mig också... :roll:

Berätta för mig nån, hur bättre utbildning för blivande motorcyklister ska stävja sån här brist på tänk i flera steg och rent farligt risktagande i rusningstrafik!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#231 Inlägg av adrian_vg »

Råkade ut för en tung lastbil i morse som prompt skulle ut på en huvudled från en sidogata precis framför mig. Bara att bromsa som fan och hoppas på det bästa (hade inget manöverutrymme på sidorna). Jag och knappt 150kg mc har inget att sätta emot runt fem ton eller mer lastbil... :shock:

Bildrullemagnet är mitt mellannamn... Tror att all min stadskörning med mc bidrar till att jag råkar ut för fler nötter i trafiken än genomsnittet motorcyklister. Median-Motorcyklisten, skulle jag tro, kör oftast på vackra 70-vägar utanför staden där det sällan finns så många drullar i vägen, till skillnad från mig i staden där bilar är vanligare per vägyta... :?
===

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#232 Inlägg av OsiS »

Menar det. Eller kanske den anledningen att bilisterna tror att alla hojägare ställt in sina hojar :)

(jo, jag är avis, vill oxo vara ute och köra...)

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#233 Inlägg av Donner »

Jag var ute en sväng igår kväll...öppen hjälm hmm nej det gick inte så fort hehe....inga bildrullar alls faktiskt. Alla skötte sej. Fast ingen större stad jag körde i.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#234 Inlägg av adrian_vg »

Har en bekännelse att göra. Imorse gjorde jag motorcyklistens dödssynd nummer ett i trafiken; jag lät tankarna vandra. När jag närmade mig jobbet, satt och tänkte på att det inte varit så drullig trafik trots allt, trots måndagmorgon och allt.

I sista rondellen innan jag kom fram, beslutade sig en SUV-förare att pröva det smått oortodoxa sättet att svänga vänster i rondell genom att ta ytterfilen hela vägen runt... Min resa höll på att sluta i SUV:ens vänsterflygel. Hade jag inte vinklat bort styret, och hjulet, samt lutat bågen lite till vänster hade jag varit en halvmeter in i bilen.

Dubbar på barmark är ingen höjdare kan jag meddela. Det kasar. Det kasar mycket! Håret stod rakt upp under hjälmen kan jag lova för en sekund.

SUV-föraren har rätt att göra en sån sväng. Men det är inte speciellt väl genomtänkt att göra en sådan manöver i tät trafik... Och jag borde inte dagdrömma vid styret... :roll:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#235 Inlägg av adrian_vg »

Fick ett tjuvstopp mitt i rusningen mellan alla bilar imorse och var tvungen att frenetiskt paddla mig till vänsterkanten invid ett räcke och kicka lite... Man känner sig ganska liten när alla stressade bilister bara vräker sig förbi i femtio knyck; en halvmeter från mig. Fick en aha-upplevelse om hur vägarbetare har det på jobbet... :roll:

Edwin gick iaf igång på andra kicken. (Kick)rutinen sätter sina spår. :)
===

Akademikern
Medlem

#236 Inlägg av Akademikern »

Donner skrev:Jag var ute en sväng igår kväll...öppen hjälm hmm nej det gick inte så fort hehe....inga bildrullar alls faktiskt. Alla skötte sej. Fast ingen större stad jag körde i.
Kör också LA emellanåt, trafiken där är tillräcklig för att man ska råka ut för nåt obehagligt!
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#237 Inlägg av adrian_vg »

Fler bildrullar, skulle till jobbet igår kväll med bil (hoppas ni ursäktar) för att hämta en dator jag ville prova en grej hemma med.

Det är kväll och runt sjutiden. Kommer till en rondell och är gott och väl inne i den och nästan mittför en infart, då kommer en Volvo kombi i rasande fart och börjar köra in i rondellen knappt två meter från min front!

När jag tvärbromsat och tutat på drullen och han faktiskt släpper förbi mig, och de andra som kom efter mig, kör killen om de andra som ligger bakom mig och tvingar sig in rätt i baken på mig, så nära det går utan att haka fast i min dragkrok, sen han slår på heljuset och tutar konstant i ett par hundra meter. Han följer alltså efter mig och ska hävda sig. :roll:

Frun som var med, blev skitskraj och jag smått oroad av vad som kan hända om jag måste bromsa; det kommer fler rondeller, och trafikljus, en bit fram... I nästa rondell svänger han av med sladd och far iväg i en jäkla fart åt ett annat håll. Tänk om jag hade kommit på bågen och inte hunnit stanna eller bromsat omkull mig...

Får vem som helst ta körkort idag?? :gnissla
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#238 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Får vem som helst ta körkort idag?? :gnissla
Ja, bara man klarar teori- och körprov (fysiska handikapp finns det lösningar för, synd att inte mentala defekter testas innan körkortstillstånd medges). Fast mest fascinerande är ju inställningen att man kan köra som man vill när man fått kortet. Lagar och regler är bara till för alla andra, eller de som inte har körkort... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#239 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Får vem som helst ta körkort idag?? :gnissla
Ja, bara man klarar teori- och körprov (fysiska handikapp finns det lösningar för, synd att inte mentala defekter testas innan körkortstillstånd medges). Fast mest fascinerande är ju inställningen att man kan köra som man vill när man fått kortet. Lagar och regler är bara till för alla andra, eller de som inte har körkort... :?
En gång i tiden trodde jag att lämplighetsintyget var ett faktiskt test där man fick testat att sökanden var som man ska i skallen. Var man inte det, fick man inget tillstånd. Det är emellertid länge sen, numera är jag en cyniker av stora mått och tror ont om alla i på vägarna.

Men jag blir fortfarande rädd i trafiken ibland, när man ser vem man delar väg med... :shock:

Frun sa en gång om min körstil att "Fan vad du kör fort!! Med det är bra att du tar hansyn till skyltar, ljus och ser dig för..." Lustigt nog sätter hon en märke i tiden när detta började ske; en markant skillnad i snabbare körning; efter en italienresa där vi hade hyrt en bil, och umgåtts med italienarna på både landsväg, motorväg och i stan. Italienarna kör som dårar, men följer oftast högerregel och stoppplikt; de är mer förutsägbara.

Med det vill jag säga att det är skillnad på att köra effektivt och snabbt och att köra dumdristigt och snabbt. :)
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#240 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Fler bildrullar, skulle till jobbet igår kväll med bil (hoppas ni ursäktar) för att hämta en dator jag ville prova en grej hemma med.

Det är kväll och runt sjutiden. Kommer till en rondell och är gott och väl inne i den och nästan mittför en infart, då kommer en Volvo kombi i rasande fart och börjar köra in i rondellen knappt två meter från min front!

När jag tvärbromsat och tutat på drullen och han faktiskt släpper förbi mig, och de andra som kom efter mig, kör killen om de andra som ligger bakom mig och tvingar sig in rätt i baken på mig, så nära det går utan att haka fast i min dragkrok, sen han slår på heljuset och tutar konstant i ett par hundra meter. Han följer alltså efter mig och ska hävda sig. :roll:

Frun som var med, blev skitskraj och jag smått oroad av vad som kan hända om jag måste bromsa; det kommer fler rondeller, och trafikljus, en bit fram... I nästa rondell svänger han av med sladd och far iväg i en jäkla fart åt ett annat håll. Tänk om jag hade kommit på bågen och inte hunnit stanna eller bromsat omkull mig...

Får vem som helst ta körkort idag?? :gnissla
Drogpåverkad?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Skriv svar