När de kommer i fatt mig, ser man hur deras framstrålkastare dippar kraftigt när de bromsar nån meter bakom mig... Hur säker är man då på medtrafikanternas körkompetens, och hur var det nu med anpassning av hastighet efter väglag, sikt osv?

Moderator: adrian_vg
Been there - done thatTyrannosaurus skrev:Synd att man alltid sitter på eller i fel fordon vid fel tillfälle. I det läget som du beskriver ska man ha en gammal rishög till bil, helst en racklig Volvo 740 med dragkrok och slå på en tvärnit för kung och fosterland samtidigt som man trycker sig hårt mot rygg-, nackstödet.
Därefter går man ur bilen och fram till fläskmercan som i det läget troligen läcker både vatten och olja och killen i som förmodligen sitter och gråter efter att ha skrotat pappas bil och frågar lugnt "hade du råd med det där?"
Precis ... ingen som hellst framförhållning ha de .. låg och tryckte en lastbil i arslet imorse eftersom han vägade flytta på sig ... så tvärnitar han bara för att bilarna framför bromsar ... fick bromsa satan och låste framhjulet vilket gjorde avkall på både hastighet och stabilitet.adrian_vg skrev:Tjock, tjock dimma idag med på sin höjd 15 meter sikt. Jag anpassar min hastighet efter det, eftersom dimman bitvis är bra mycket tjockare med kanske fem meters sikt. Bilister bakom kör som vanligt, dvs maximalt tillåtna...
När de kommer i fatt mig, ser man hur deras framstrålkastare dippar kraftigt när de bromsar nån meter bakom mig... Hur säker är man då på medtrafikanternas körkompetens, och hur var det nu med anpassning av hastighet efter väglag, sikt osv?
"Bilistjävlar"...Conseal skrev:Precis ... ingen som hellst framförhållning ha de .. låg och tryckte en lastbil i arslet imorse eftersom han vägade flytta på sig ... så tvärnitar han bara för att bilarna framför bromsar ... fick bromsa satan och låste framhjulet vilket gjorde avkall på både hastighet och stabilitet.
Bilistjävlar![]()
Kör också LA emellanåt, trafiken där är tillräcklig för att man ska råka ut för nåt obehagligt!Donner skrev:Jag var ute en sväng igår kväll...öppen hjälm hmm nej det gick inte så fort hehe....inga bildrullar alls faktiskt. Alla skötte sej. Fast ingen större stad jag körde i.
Ja, bara man klarar teori- och körprov (fysiska handikapp finns det lösningar för, synd att inte mentala defekter testas innan körkortstillstånd medges). Fast mest fascinerande är ju inställningen att man kan köra som man vill när man fått kortet. Lagar och regler är bara till för alla andra, eller de som inte har körkort...adrian_vg skrev:Får vem som helst ta körkort idag??
En gång i tiden trodde jag att lämplighetsintyget var ett faktiskt test där man fick testat att sökanden var som man ska i skallen. Var man inte det, fick man inget tillstånd. Det är emellertid länge sen, numera är jag en cyniker av stora mått och tror ont om alla i på vägarna.tersan skrev:Ja, bara man klarar teori- och körprov (fysiska handikapp finns det lösningar för, synd att inte mentala defekter testas innan körkortstillstånd medges). Fast mest fascinerande är ju inställningen att man kan köra som man vill när man fått kortet. Lagar och regler är bara till för alla andra, eller de som inte har körkort...adrian_vg skrev:Får vem som helst ta körkort idag??
Drogpåverkad?adrian_vg skrev:Fler bildrullar, skulle till jobbet igår kväll med bil (hoppas ni ursäktar) för att hämta en dator jag ville prova en grej hemma med.
Det är kväll och runt sjutiden. Kommer till en rondell och är gott och väl inne i den och nästan mittför en infart, då kommer en Volvo kombi i rasande fart och börjar köra in i rondellen knappt två meter från min front!
När jag tvärbromsat och tutat på drullen och han faktiskt släpper förbi mig, och de andra som kom efter mig, kör killen om de andra som ligger bakom mig och tvingar sig in rätt i baken på mig, så nära det går utan att haka fast i min dragkrok, sen han slår på heljuset och tutar konstant i ett par hundra meter. Han följer alltså efter mig och ska hävda sig.
Frun som var med, blev skitskraj och jag smått oroad av vad som kan hända om jag måste bromsa; det kommer fler rondeller, och trafikljus, en bit fram... I nästa rondell svänger han av med sladd och far iväg i en jäkla fart åt ett annat håll. Tänk om jag hade kommit på bågen och inte hunnit stanna eller bromsat omkull mig...
Får vem som helst ta körkort idag??