Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#211 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Skit bakom ratten finns massor med av idag. :(
Jepp. Råkade faktiskt ut för ett liknande snille idag... (såg dock inte vad det var för kön på föraren): jag skulle svänga höger ut på en större väg, när jag stannade vid stopplikten så gled bilen bakom mig upp på min vänstra sida och körde sen ut åt höger samtidigt som jag. :? Och då satt jag ändå i bil, så den andra föraren kan inte ens skylla på att "den där mopeden tar jag mig lätt förbi".
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#212 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
OsiS skrev:någon teori hur hon tänkte Adde?
"Det där är bara en moped; jag hinner nog köra om (på fel sida) innan han ens kommer till korsningen..." :roll:
:lol:

En moped? Med det tjoffandet och brölandet från motorn? :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Robert
Medlem

#213 Inlägg av Robert »

Detta är väl semi-OT men ändå...

Satt i bilen ( :oops: jo jag frös så viffer fick stanna hemma) till jobbet. Ut framför mig FRÅN EN CYCKELBANA ställer sig en moped. En klass II moped desutom, dvs max30, inga skyltar.

Jag tänker i mitt stilla sinne, jaha, jovisst du har rätt att ta plats i trafiken du med men kan du inte hålla till höger så trafiken flyter på lite? Nej, då drar moppen iväg som ett skott. Jag var tvungen att köra ikapp och klockar honom till 71km/h !!!

När trafiken tätnade öste han upp på cyckelväg igen och fortsatte där.

Man blir lite ställd när trimmade mopeder gömmer sig bland "fåren".
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#214 Inlägg av adrian_vg »

Åkte hemåt i sakta mak i mina tillåtna 70km/h och har just svängt in på vänsterfilen på den tvåfiliga vägen, då jag ska svänga vänster ca hundra meter längre fram. Hörde ett konstigt susande och brummande och blev smått orolig, typ "vad har gått sönder nu på Edwin...? Fan och hans moster osv" Brummandet ökar och jag vinglar lite när jag försöker se ner på motorn uppifrån och snett neråt och samtidigt ha ett öga på den glesa trafiken (ok, inte helt smart gjort, jag medger det, men iaf...), ser inga flammor eller konstig rök eller så från motorn. Kollar i backspeglarna, ingenting. Brummar på rätt bra nu...

Råkar av en slump vrida mig i en smått akrobatisk ställning och kolla bakåt. Där ligger en fläskmerca med en man, 50-plus och nåt som skulle kunna vara hans fru. En knapp halvmeter bakom!! Vid alla gudar och deras moder, det är en bil som brummar och han sitter bokstavligen på bönpallen!! F@n vet vad som flög i mig, men jag släppte på gasen iaf...

Mannen bakom måste ha tvärbromsat och bytte tvärt fil åt höger och körde om. Mitt vanligen smått timida jag gav honom fingret. Skit bakom ratten, jo-jo... Vad händer egentligen, söker idioterna upp mig eller?? :shock:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#215 Inlägg av Tyrannosaurus »

Synd att man alltid sitter på eller i fel fordon vid fel tillfälle. I det läget som du beskriver ska man ha en gammal rishög till bil, helst en racklig Volvo 740 med dragkrok och slå på en tvärnit för kung och fosterland samtidigt som man trycker sig hårt mot rygg-, nackstödet.

Därefter går man ur bilen och fram till fläskmercan som i det läget troligen läcker både vatten och olja och killen i som förmodligen sitter och gråter efter att ha skrotat pappas bil och frågar lugnt "hade du råd med det där?" :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#216 Inlägg av adrian_vg »

Vinglig som Edwin är normalt, och ännu mer så om vägbanan är uppfräst med spår i väntan på ny beläggning, vinglade jag bitvis som en skadskjuten anka i min fil.

Imorse tyckte en snubbe i en flashig Saab 9-3 att jag inte hade rätt till hela min körbana i bilkön, och medan jag vinglade en bit åt vänster i min fil, tyckte han att det var helt ok att smyga upp bredvid och till höger om mig och kanske två decimeter från min ljuddämpare. När jag vinglade tillbaka till höger och lite mer mitt i min fil, hördes hur snubben tvärbromsade... Han måste ha sett hur jag skakade på huvet' efter den manövern, för efteråt höll han behörigt avstånd långt, långt bakom mig hela vägen i några kilometer, tills vi skildes åt.

Jag betalar fordonsskatt precis som alla andra som kör på Sveriges vägar. Detta innebär att jag precis som alla andra fordonsförare har rätt till hela min fil, utan att behöva bli trängd av nån stressad bilist som tror att så inte är fallet. Capish' bilister? :twisted: :gnissla
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#217 Inlägg av TG »

Körde från skåne till Eskilstuna i fredags... Körde visserligen bil denna gång men ändå...

Det var relativt dåligt väder med regn o lite nedsatt sikt vid tillfället...
Jag körde i ca 110 km/h i norrgående riktning när jag närmar mig en ford focus med övningskörningsskylt på... Jag kör om vederbörande och fortsätter i vänsterfilen för att även köra om lastbilen... Det är mörkt vid tillfället så jag ser hur lysena på focusen följer med ut i omkörningen... När jag gått in framför lastbilen så ser jag hur focusen blinkar in för att återgå till högerfilen... Jag ligger på farthållaren så jag håller samma hastighet hela tiden.... Innan focusen har bytt fil "klart" så ångrar den sig och påbörjar omkörning av mig... närmar sig i hyfsad fart... När bilen är uppe ungefär jämsides så sänks hastigheten på focusen... den segar sig vidare upp och nästan förbi... när mitt vänsterframdäck är i höjd med dennes högra bakdäck så ser jag hur högerblinkers startar och focusen börjar byta fil :shock:
Foten på bromsen - höger hand på tutan - vänster hand på helljuset....
Focus bringas nästan i sladd och går med nöd o näppe tillbaka till vänsterfilen.... Ligger sedan kvar i vänsterfilen nästan 500 meter med blinkersen fortfarande igång...... Sedan sänks farten lite och jag (efter att ha tryckt på resume på farthållaren) närmar mig igen... när jag kör om igen så ser jag att det sitter en liten tjej bakom ratten....

Hoppas vederbörande fick sig en avhyvling av den som är handledare samt att denne lärt sig begreppet "döda vinkeln" nu....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Robert
Medlem

#218 Inlägg av Robert »

Intressant Tegfors. Hon såg dig när hon körde om dig men du liksom "gick upp i rök" eftersom hon inte såg dig i döda vinkeln... :D
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#219 Inlägg av Rerun »

Tegfors skrev:Hoppas vederbörande fick sig en avhyvling av den som är handledare samt att denne lärt sig begreppet "döda vinkeln" nu....
Hoppas kan man...
För ett par år sen satt jag i en bil med en Chrysler Voyager halvdant fastsurrad på släp (korkat, ja, "men vi skulle bara" en km eller så till skroten). Kommer till en 4-vägskorsning där vi har grönt ljus och ska rakt fram, mot oss kommer en vanlig personbil. Helt utan förvarning viker personbilen åt vänster (från sitt håll sett). Min kompis fick stampa på bromsen, tutandes, varpå Chryslern landar med nosen på bagageluckan. Med några centimeters marginal fick han stopp på ekipaget, medan den andra bilen lugnt fortsätter och kör sin väg. Den medelålders personen som satt i passagerarsätet gapskrattade åt det hela. Uppenbarligen var det jä-vligt underhållande...
Föraren var en ung grabb, på bilens bakända satt en övningskörningsskylt.

Den dagens lektion gick ut på... Det är kul att köra bil?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#220 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:[...]när mitt vänsterframdäck är i höjd med dennes högra bakdäck så ser jag hur högerblinkers startar och focusen börjar byta fil :shock:
Foten på bromsen - höger hand på tutan - vänster hand på helljuset....
Focus bringas nästan i sladd och går med nöd o näppe tillbaka till vänsterfilen.... Ligger sedan kvar i vänsterfilen nästan 500 meter med blinkersen fortfarande igång...... Sedan sänks farten lite och jag (efter att ha tryckt på resume på farthållaren) närmar mig igen... när jag kör om igen så ser jag att det sitter en liten tjej bakom ratten....

Hoppas vederbörande fick sig en avhyvling av den som är handledare samt att denne lärt sig begreppet "döda vinkeln" nu....
Råkar ut för det där då och då, men mestadels när jag sitter i bil. På körskolan fick jag lära mig att börja svänga in i högerfilen igen först när jag ser bakomvarande fordons *båda* ljus i innerbackspegeln, men bara efter att ha kollat innerbackspegel-ytterbackspegel-snabb vridning på nacken för faktiskt koll i döda vinkeln.

Frågan är inte så mycket om övningsköraren vridit på nacken för en koll eller inte, utan om handledaren kände till begreppet själv... :roll:

Hur många av er gör tre-punktskoll i spegel och med nackvridning enl konstens alla regler när ni kör bil? ;-) Jag vet att jag ibland syndar i bilen, men knappt aldrig på bågen.

Detta inlägg är ingen pekpinne, bara en observation!
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#221 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev: För ett par år sen satt jag i en bil med en Chrysler Voyager halvdant fastsurrad på släp (korkat, ja, "men vi skulle bara" en km eller så till skroten). Kommer till en 4-vägskorsning där vi har grönt ljus och ska rakt fram, mot oss kommer en vanlig personbil. Helt utan förvarning viker personbilen åt vänster (från sitt håll sett). Min kompis fick stampa på bromsen, tutandes, varpå Chryslern landar med nosen på bagageluckan. Med några centimeters marginal fick han stopp på ekipaget, medan den andra bilen lugnt fortsätter och kör sin väg. Den medelålders personen som satt i passagerarsätet gapskrattade åt det hela. Uppenbarligen var det jä-vligt underhållande...
Föraren var en ung grabb, på bilens bakända satt en övningskörningsskylt.

Den dagens lektion gick ut på... Det är kul att köra bil?
Ibland tycker man att en handledare borde krävas gå en körskolelektion innan man får sitt handledarintyg... :roll:
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#222 Inlägg av TG »

Numer ska man ju gå en lektion för att få vara handledare... dock tror jag denna enbart är teoretisk men det är iaf bättre än inget...... (om inte annat så tjänar ju körskolan en slant till..... :roll: )
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#223 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Numer ska man ju gå en lektion för att få vara handledare... dock tror jag denna enbart är teoretisk men det är iaf bättre än inget...... (om inte annat så tjänar ju körskolan en slant till..... :roll: )
Bara teoretisk, har gått en sån. Slöseri med tid och pengar, handlade mest om sunt förnuft tyckte jag...

Skulle hellre sett att man bytt den mot säg en dubbellektion där man täcker alla de grundläggande stegen och där handledaren får köra med körläraren i passagerarsätet fram och eleven bak. Sen sitter körläraren bak med handledaren i passagerarsätet och eleven kör. Gissa vad med stålar körskolan skulle tjäna då, och oj vad handfast handledarinstruktionen skulle bli då!
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#224 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Bara teoretisk, har gått en sån. Slöseri med tid och pengar, handlade mest om sunt förnuft tyckte jag...

Skulle hellre sett att man bytt den mot säg en dubbellektion där man täcker alla de grundläggande stegen och där handledaren får köra med körläraren i passagerarsätet fram och eleven bak. Sen sitter körläraren bak med handledaren i passagerarsätet och eleven kör. Gissa vad med stålar körskolan skulle tjäna då, och oj vad handfast handledarinstruktionen skulle bli då!
Och så drar man in handledarens körkort om han inte klarar vissa grundkrav. :D

En annan variant vore att sätta handledaren i passagerarsätet, så får körläraren föreställa körkortsaspirant. Handledarprov för den blivande handledaren, helt enkelt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#225 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Och så drar man in handledarens körkort om han inte klarar vissa grundkrav. :D
Behöver kanske inte vara så drastiskt, man blir erbjuden en kortare teorikurs i pedagogik edyl kanske?
Rerun skrev: En annan variant vore att sätta handledaren i passagerarsätet, så får körläraren föreställa körkortsaspirant. Handledarprov för den blivande handledaren, helt enkelt.
Den sista grejen där låter ju bara så bra!!
===

Skriv svar