Lite off topic kanske, men grupper, bana, instruktörer osv, vad är det? Är det någon sorts "utbildning" eller vad..SGM skrev:Nänä...jag blev intvingad i gul grupp i söndags (första-besöket-regeln på Rörkenadrian_vg skrev:Går inte snabbt nog för det i grön och gul grupp, som jag håller till mest i. Räcker med att luta ut lite med överkroppen bara.SGM skrev:...det är hög tid att börja hänga av viffern lite...
Det första som ryker när man blir instruktör(saspirant) är ens egen fokus på att göra rätt eftersom man kollar på deltagarna ist... Sen jag blev aspirant har jag skrapat mer på fotpinnepliggarna än någonsin innan.), skrapade allt puckar då man fick lite fria varv.
Skrapar man pinnar är det hög tid att hänga av...det är ju bara ett konstaterande.
Men det syntes tydligt att instruktörerna åkte underliga spår...har fått mig att fundera över mina egna tankar på att hjälpa till lite på Hälla.
/J ursäktar OT't
Bildrulletråden
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
I just det här fallet broms- och kurvkurs (BKK) på Rörken. Kolla film och bildsubforumet för bilder. Tillbaka on-topic!blacken skrev:Lite off topic kanske, men grupper, bana, instruktörer osv, vad är det? Är det någon sorts "utbildning" eller vad..
Conseal har fotat en del på Rörken just.

Senast redigerad av adrian_vg den ons sep 09, 2009 19:08, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Japp .. det är utbildning i körteknik .. riktigt givande. Ser corny ut ibland när man tittar på men om man ränker till medan man kör och inte bara försöker vara snabb så lär man sig skitmycket.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Kontakt:
Dagens bildrulle var en cyklist i femtonårsåldern... Han kom cyklande på trottoaren och jag kom på min båge ungefär i mitten av min körbana i knappt 50km/h. Precis när jag skulle passera honom kör han ut på vägen i en vid båge rakt framför mig av oklara skäl.
Den där manövern såg jag faktiskt inte komma... Lika mycket mitt eget fel kanske, om man ska vara kritisk.
Tvärbroms förstås, och jag gav honom onda ögat. Just där och då såg jag att han hade en öronproppar från en mp3-spelare eller nåt och jag kunde höra musiken - genom min (numera tystare) hjälm och över vifferns kamkuggvinande!
Killen hade noll koll på det han höll på med och sin omgivning. Det var rusningstrafik och han gör en sån grej...??
Medan jag såg honom i ögonen, tittade han mig i ögonen typ "vaddådå" och vände bort blicken som om inget hänt.
Just i det ögonblicket fick jag en aha-upplevelse om det här med bilisternas attityder i trafiken och när de grundläggs - i tonåren. Jag förstår också nu varför man tillåter övningskörning för B-behörighet från 16år; VV har i sin visdom försökt komma åt attityderna hos yngre eftersom det är där de grundläggs (inbillar jag mig iaf). Tanken är god, men...
Visserligen förstår jag att tonåringar är odödliga (eller tror sig vara), men va' fan??! Har man inte fortfarande en viss grundläggande trafikutbildning på grundskolan? Nåt av det borde väl ha fastnat hos de flesta tonårsglin...
Den där manövern såg jag faktiskt inte komma... Lika mycket mitt eget fel kanske, om man ska vara kritisk.

Tvärbroms förstås, och jag gav honom onda ögat. Just där och då såg jag att han hade en öronproppar från en mp3-spelare eller nåt och jag kunde höra musiken - genom min (numera tystare) hjälm och över vifferns kamkuggvinande!

Medan jag såg honom i ögonen, tittade han mig i ögonen typ "vaddådå" och vände bort blicken som om inget hänt.
Just i det ögonblicket fick jag en aha-upplevelse om det här med bilisternas attityder i trafiken och när de grundläggs - i tonåren. Jag förstår också nu varför man tillåter övningskörning för B-behörighet från 16år; VV har i sin visdom försökt komma åt attityderna hos yngre eftersom det är där de grundläggs (inbillar jag mig iaf). Tanken är god, men...
Visserligen förstår jag att tonåringar är odödliga (eller tror sig vara), men va' fan??! Har man inte fortfarande en viss grundläggande trafikutbildning på grundskolan? Nåt av det borde väl ha fastnat hos de flesta tonårsglin...
===
===
Jo Adrian, man undrar...
Ingen biggie, men ändå. Det var rött ljus en kväll. En bil, sedan jag och bakom mig en moped. Via bakspegeln såg jag att han tittade mycket på VFR´en men inte visste jag vad som skulle hända.
Bilen framför mig blinkade att han ämnar köra höger vid grönt. Det blir grönt och han börjar rulla. Jag rullar igång och håller mig på vänsterkanten eftersom han ska svänga höger. Döm om min förvåning när mopeden kommer i hyfsad fart och kör om mig på högersidan mellan mig och den svängade bilen. Jag körde väl inte tillräckligt fort.
Men hur som helst vid nästa ljus körde jag givetvis i kapp och undrade diskret vad f-n han höll på med varpå han (denna finniga femtonåring) bad mig att dra åt h--e och sköta mitt eget liv.
Jag blev helt ställd. Vad göra? Suck...
Ingen biggie, men ändå. Det var rött ljus en kväll. En bil, sedan jag och bakom mig en moped. Via bakspegeln såg jag att han tittade mycket på VFR´en men inte visste jag vad som skulle hända.
Bilen framför mig blinkade att han ämnar köra höger vid grönt. Det blir grönt och han börjar rulla. Jag rullar igång och håller mig på vänsterkanten eftersom han ska svänga höger. Döm om min förvåning när mopeden kommer i hyfsad fart och kör om mig på högersidan mellan mig och den svängade bilen. Jag körde väl inte tillräckligt fort.
Men hur som helst vid nästa ljus körde jag givetvis i kapp och undrade diskret vad f-n han höll på med varpå han (denna finniga femtonåring) bad mig att dra åt h--e och sköta mitt eget liv.
Jag blev helt ställd. Vad göra? Suck...
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
Skulle tro att det är ännu tidigare.adrian_vg skrev:Just i det ögonblicket fick jag en aha-upplevelse om det här med bilisternas attityder i trafiken och när de grundläggs - i tonåren.
Tonåringarna vet redan allt som är värt att veta - inklusive ev. trafikvett. Det är små barn man måste ge sig på om man vill komma någon vart.

Kommer ihåg en grej från min barndom... När vi var drygt 7 år gamla fick vi gå till en slags trafikövningsplats med skolan. Det var en bana (cykelbanebredd) med korsningar och skyltar och övergångsställen och alla möjliga trafiksituationer. Hälften fick cykla på trehjuling och de andra fick vara fotgängare, och så bytte vi några gånger. Och så fanns ett gäng trafikinspektörer som lekte polis och som höll koll på läget. Bröt någon mot någon trafikregel fick man en varning, andra gången åkte man ut.
Kanonbra sätt att lära ungar hur det funkar i trafiken, vad olika skyltar betyder, varför man inte ska ut på gatan om det kommer bilar osv.
Idag sätter man istället upp skyltar som talar om att här leker barn på vägen. Gator och vägar har blivit en lekplats där alla andra ska ta hänsyn till en.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Kontakt:
Det är just det jag menade! Fick göra samma sak, men i mellanstadiet och med vanlig trampcykel. Misstänker att banan (målade streck på skolplanen) fortfarande finns kvar.Rerun skrev:Skulle tro att det är ännu tidigare.adrian_vg skrev:Just i det ögonblicket fick jag en aha-upplevelse om det här med bilisternas attityder i trafiken och när de grundläggs - i tonåren.
Tonåringarna vet redan allt som är värt att veta - inklusive ev. trafikvett. Det är små barn man måste ge sig på om man vill komma någon vart.![]()
Kommer ihåg en grej från min barndom... När vi var drygt 7 år gamla fick vi gå till en slags trafikövningsplats med skolan. Det var en bana (cykelbanebredd) med korsningar och skyltar och övergångsställen och alla möjliga trafiksituationer. Hälften fick cykla på trehjuling och de andra fick vara fotgängare, och så bytte vi några gånger. Och så fanns ett gäng trafikinspektörer som lekte polis och som höll koll på läget. Bröt någon mot någon trafikregel fick man en varning, andra gången åkte man ut.
Kanonbra sätt att lära ungar hur det funkar i trafiken, vad olika skyltar betyder, varför man inte ska ut på gatan om det kommer bilar osv.
Idag sätter man istället upp skyltar som talar om att här leker barn på vägen. Gator och vägar har blivit en lekplats där alla andra ska ta hänsyn till en.
Är du Generation X (född på sjuttiotalet)? Misstänker att de som är födda i slutet på 70-talet och senare inte fått sig dessa livsförlängande lektioner i skolan - blev väl för dyrt...
Men, men, nog om det. Bildrullar var ämnet.

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Det är just det jag menade! Fick göra samma sak, men i mellanstadiet och med vanlig trampcykel. Misstänker att banan (målade streck på skolplanen) fortfarande finns kvar.Rerun skrev:Skulle tro att det är ännu tidigare.adrian_vg skrev:Just i det ögonblicket fick jag en aha-upplevelse om det här med bilisternas attityder i trafiken och när de grundläggs - i tonåren.
Tonåringarna vet redan allt som är värt att veta - inklusive ev. trafikvett. Det är små barn man måste ge sig på om man vill komma någon vart.![]()
Är du Generation X (född på sjuttiotalet)? Misstänker att de som är födda i slutet på 70-talet och senare inte fått sig dessa livsförlängande lektioner i skolan - blev väl för dyrt...
Önska och hoppas på att ynglingen, för sin egen skull, inte möter en mer oförlåtande bilist och blir en siffra i statistiken...Robert skrev:Jag blev helt ställd. Vad göra? Suck...
Men, men, nog om det. Bildrullar var ämnet.

===
===
- Brother Wolf
- Donator 2009
- adrian_vg
- Kontakt:
Backspeglar är för mesar! Att man inte kan vrida på nacken kan ju förstå, det är ju jobbigt, men att inte ens kunna kolla ordentligt i backspeglarna är bara för lågt...Brother Wolf skrev:En vit skåpbil lyckades nästan preja in mig i bergväggen i söderledstunnlarna, tacka gode gud för ABS!
Djävla blindstyren som bara kastar sig över i andra file utan att kolla ordentligt!![]()
BW
===
===
Exempelvis nysta till han? visst fasen ja, så får man inte göra nuförtiden.Men hur som helst vid nästa ljus körde jag givetvis i kapp och undrade diskret vad f-n han höll på med varpå han (denna finniga femtonåring) bad mig att dra åt h--e och sköta mitt eget liv.
Jag blev helt ställd. Vad göra? Suck..

Men dom moppeglin som har sabbat min trafikdag och som man fått fatt i, har defenetivt inte uttryck sig så vanvördigt till en mera rutinerad trafikant, som har haft invändningar till deras trafiksätt. Tvärtom dom har lämnat platsen med stor respekt och underdånighet..

- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Söderledstunnlarna är överhuvudtaget lite obehagliga att köra i oavsett om man kör hoj eller bil. Folk verkar tappa fattningen totalt så fort dom kommer ner där.Brother Wolf skrev:En vit skåpbil lyckades nästan preja in mig i bergväggen i söderledstunnlarna, tacka gode gud för ABS!
Djävla blindstyren som bara kastar sig över i andra file utan att kolla ordentligt!
Från Nynäsvägen mot E4 = Högerfilen är "giftig" så man måste kasta sig ut i mitten så fort man kommer ur röret.
Motsatt håll = Vilda filbyten och saktar man ner lite för att lite snyggt glida in i höger fil mot Nynäsvägen så tutas det hysteriskt bakom (herregud man kan ju missa en plats i kön).
Jag misstänker att det kommer smälla rejält där nere om det fortsätter så här. Hoppas bara att ingen hojåkare är i närheten när det händer.
Man kanske skulle ta hojen, plocka av dämpen och skrämma vettet ur dom innan säsongen är slut

PS/ @adrian_vg: När du tar fram Edvin i höst kan du ju göra en uieeeelii och traila över bilfan så "kanske" dom vaknar när dom hör dubbarna rassla över taket

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Jag kan inte uieeeela...Tyrannosaurus skrev:PS/ @adrian_vg: När du tar fram Edvin i höst kan du ju göra en uieeeelii och traila över bilfan så "kanske" dom vaknar när dom hör dubbarna rassla över taket/DS

===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Jag är feg...tersan skrev:Den sparar jag för framtida bruk...adrian_vg skrev:Jag kan inte uieeeela...![]()
Men hur är det möjligt, den hojen är ju praktiskt taget byggd för såna övningar? Jag hade inte kunnat hålla mig...

===
===