Jo det är just då. Jag bor i en etta, iofs en stor sådan men ändå och jag har datorn stående rätt nära sängen, så där vill jag inte ha något mer.adrian_vg skrev:I ditt fall tror jag inte ens du skulle behöva två skärmar, bara skärmen du redan har och en snorbillig tvåports KVM-switch från Clas Ohlsson.
Den biten beror lite på hur man bor. Har man en etta kan det vara svårt att ställa undan datorn där man slipper höra den, om man inte har en lämpligt ventilerad garderob. Å andra sidan går äldre datorer ganska svalt. Med en stor (och långsamt snurrande) fläkt och en ännu större kylfläns kommer du antagligen att inte märka av den öht.Tyrannosaurus skrev:Jag har liknande hastighet som du och det är väl på gång att jag ska få fiber så småningom så den biten är inte problemet. Men elen är knappast gratis och förutom att burken då ska gå 24/7/365 så ska även uppkopplingen vara igång under samma tid. Så frågan är hur mycket man sparar om något alls?
Som jag har det idag så släcker jag ner allt när jag slår av burken.
Men att ställa in en server i köket borde inte vara något problem + en skitskärm som man kan använda vid behov. Får jag fiber så blir det ändå från köket så det passar bra ändå.
Det kostar idag 555 kr/år + domäner (3 st.) och det är väl ungefär där jag vill hålla det då Internet inte är den primära biten, men ändå ska finnas. En del av min affärsidé är att hålla nere kostnaderna (det jag håller på med kallas bl.a. "Private Franchising"), jag har inget lager (det finns i Belgien och drivs av huvudföretaget), ingen affärslokal, inget kontor (det har jag hemma) och det är också en anledning till att jag inte har anlitat proffs utan byggt hemsidan själv och fyller på vartefter.Vad kostar ditt webbhotell per år och vad får du för det? Och hur mycket får ditt företags närvara på internet kosta?
Det onekligen verkar intressant speciellt med tanke på att det börjar kännas som om Surftown famlar i mörkret (se deras svar och min kommentar nedan).900pix för all hårdvara du behöver!
http://www.blocket.se/vi/21471206.htm?ca=10_s
Fler val här (Uppsala + angränsande län): http://www.blocket.se/li?ca=10_s&md=th& ... w=2&c=5021
En router antar jag att du har hemma redan. Sen ska du skaffa CentOS (en Redhat Enterprise Linux-klon) och bränna det på en DVD och installera det. Kostar kanske en tia för skivan, eller så bränner jag en åt dig och postar den utan att det kostar dig ett öre.
Sen ska det bara fixas lite med din router så att den släpper in trafik till på port 80, sätta servern i en DMZ, så att den inte är på samma nätverk som din vanliga dator, fixa med Apache på webbservern och dina sidor, och du är klar för rock'n'roll.
Det behöver ju inte kosta speciellt mycket alls. Beror som sagt lite på hur mycket trafik du har på din sajt. Ju mer trafik desto mer i hårdvara och bandbredd behöver du. Jag skulle tro, mellan tummen och pekfingret, att om du har ungefär samma trafik som jag har eller kanske en dryg tiopotens mer, så klarar du dig lätt med både det bredbandet du redan har och en enklare maskin att köra webbsajten på.
Mjukvara är inget problem, det kan jag få tag på vad- och vilket jag vill. Men jag är totalt novis vad det gäller servers. Det ska ju inte stöd för PHP, JS och allt möjligt. Hur sätter man upp domänmailen? Är POP och SMTP mjukvara eller hårdvara? Spamskydd? osv.
Senaste mailet (oredigerat) från Surftown:
Hej Robert
Viruset kommer trolien inte från vår server utan det kommer igenom någon av de länkar ni har. Dessa är ju de samma som var på sidan då den drabbades. Ta bort dessa länkar och se om viruset återkomer.
Många liknande länkar döljer sidor med virus och annat skräp. Så genom att länka till dessa så bidrar ni till att sprida dem vidare.
Så testa stänga av alla länkar som ni inte är 100%säker på så skall likande angrepp inte inträffa igen.
1. Menar dom verkligen att jag ska gå igenom alla mina 100-tals länkar och försöka lista ut om någon av dom kanske kan innehålla virus?
2. Hur fan ska en passiv länk kunna smitta hemsidan den ligger på?
3. Funderar allvarligt på att tillfälligt stänga sidan och bara lägga upp en skylt som talar om att Surftown inte längre upprätthåller säkerheten, för nu börjar jag bli riktigt sur på dom.
Jag har varit tvärnöjd med det företaget tidigare, man får mycket för pengarna med 10 Gb utrymme, bra bandbredd mm. och dom har (haft) bra säkerhet, men nu verkar det som om dom har tappat stinget totalt, så det kanske börjar bli dags att skaffa eget.
Vad det gäller trafiken så varierar det en del. På vissa sökord ligger jag nästa i topp och med tanke på responsen jag får verkar många hitta sidan. Den har ju trots allt varit igång sedan 2002.
Men nu är jag rädd att detta virus kan skada mig allvarligt och Surftowns synbara ovilja att avhjälpa det gör mig rejält irriterad. Jag har annat att göra än att sitta och rensa/ersätta hemsidesfiler bara för att dagen efter få in en massa skit igen, eller att gå igenom alla länkar, vad nu det skulle tjäna till.