Oljesanering på betongplattor

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

mange_900 skrev:Säljes styckvis av Upplands Brandservice ab i Uppsala också enligt länk från sidan, kanske lite onödnigt att köpa en hel pall;) har du vägarna förbi Halmstad kan du få en säck annars :)
Tack för erbjudandet. Halmstad ligger lite väl långt bort... ;-)

Kollade Uppsala Brandservice hemsida, de ligger bara ett stenkast bort från där jag bor ju! Deras öppettider suger dock. Får ta det på morgonen isf. Ett litet besök imorgon kanske för att kolla pris och så. Inget köp dock, blir så bängligt med en 20kg-säck på vifferns sadel. :D

Tack för tipset. Igen. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Igår efter jobbet åkte jag till Biltema och skaffade en fyralitersdunk med kallavfettning (ingen jäkla naturavfettning alltså...), en liter lysfotogen och en flaska oljesanering (den med bakterierna i) för att prova på testfläckarna hemma.

Började med oljesaneringen. Fuktade betongplattorna och skvimpade ut ca 2dl oljesanering och borstade några minuter på fläckarna. Upprepade proceduren efter ca 20minuter och lät det vara sedan i några timmar. Upprepade sedan det igen, men utan oljesanering och bara lite vatten och lät det vara över natten.

På morgonen är de halvtjockaste fläckarna helt borta och de tjockaste markant blekare! Det funkar!!
===

Användarvisningsbild
GreenGiant
Medlem

#18 Inlägg av GreenGiant »

adrian_vg skrev:Igår efter jobbet åkte jag till Biltema och skaffade en fyralitersdunk med kallavfettning (ingen jäkla naturavfettning alltså...), en liter lysfotogen och en flaska oljesanering (den med bakterierna i) för att prova på testfläckarna hemma.

Började med oljesaneringen. Fuktade betongplattorna och skvimpade ut ca 2dl oljesanering och borstade några minuter på fläckarna. Upprepade proceduren efter ca 20minuter och lät det vara sedan i några timmar. Upprepade sedan det igen, men utan oljesanering och bara lite vatten och lät det vara över natten.

På morgonen är de halvtjockaste fläckarna helt borta och de tjockaste markant blekare! Det funkar!!
Vad skönt för dig adrian :D
Där hemma fick jag oljefläckar på min nylagda uppfart tack var min oljekylare började läcka på saaben.
Nu sitter det en nästan ny oljekylare på den & jag tänkte göra som miljökemisten sa på ditt jobb, vända på plattorna :D
Vi får se hur jag löser det men här var några bra tips :D

//GG
Kör 9-5 Aero & en VF400F-84
Vill ha en VFR800 Vtec

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

GreenGiant skrev:
adrian_vg skrev:Igår efter jobbet åkte jag till Biltema och skaffade en fyralitersdunk med kallavfettning (ingen jäkla naturavfettning alltså...), en liter lysfotogen och en flaska oljesanering (den med bakterierna i) för att prova på testfläckarna hemma.

Vad skönt för dig adrian :D
Där hemma fick jag oljefläckar på min nylagda uppfart tack var min oljekylare började läcka på saaben.
Nu sitter det en nästan ny oljekylare på den & jag tänkte göra som miljökemisten sa på ditt jobb, vända på plattorna :D
Vi får se hur jag löser det men här var några bra tips :D

//GG
Jo, såg framför mig hur intendenten fakturerarade mig ett femsiffrigt belopp... Fläckarna på jobbet är dock tjockare och större så baggarna lär få jobba ett tag.

Grunnar på om inte varmare luft- och marktemperatur skulle få småttingarna att jobba bättre. Dessutom omvandlar de små gynnarna oljan till koldioxid och vatten. Blir inte bättre än så. Miljövänligt så det förslår. :-D

Fruns Saab 99 läcker också från nånstans. Mystiska oljefläckar under fronten, men inget läckage märks på oljestickan... Nu har hon iaf fått en tid där Silverpilen kommer att dissas helt (också känt som SBP); 24 juni. Silverpilens dagar är räknade. :lol:
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

:!: Oljefläckarna efter Edwins inkontinens på garageinfarten hemma är helt borta nu efter bara några dagars behandling med bakterielösningen. Biltemas oljesanering fungerar som verkligen utlovat!

Har därmed fyra liter kallavfettning och en liter lysfotogen att göra av med på nåt kul och annorlunda sätt. ;-)

Nu till fläcken på jobbet... :roll:
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#21 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev: Har därmed fyra liter kallavfettning och en liter lysfotogen att göra av med på nåt kul och annorlunda sätt. ;-)
Att göra av med lysfotogen på ett kul och annorlunda sett borde väl bli något åt det pyrotekniska hållet. :twisted:
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Att göra av med lysfotogen på ett kul och annorlunda sett borde väl bli något åt det pyrotekniska hållet. :twisted:
Eller använda till att tvätta av kedjan med innan man smörjer in den igen. ;-)
===

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#23 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Att göra av med lysfotogen på ett kul och annorlunda sett borde väl bli något åt det pyrotekniska hållet. :twisted:
Eller använda till att tvätta av kedjan med innan man smörjer in den igen. ;-)
Var lite försiktig med vad du tvättar kedjan med, det kan förkorta livslängden markant!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev: Var lite försiktig med vad du tvättar kedjan med, det kan förkorta livslängden markant!
T.
Fotogen funkar bra har jag hört. Borde inte vara nån fara. Snart dags för byte av kedja och drev ändå. ;-)
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#25 Inlägg av Rerun »

ADRIAN!!!
Vad f-n är det du har lurat mig till?

Hade kladdat på garagegolvet när jag pillade med lillhojen, så jag tänkte göra rent efter mig. Köpte en flaska bakterier på Biltema, fuktade golvet i det skitigaste hörnet, hällde på lite baggar, borstade... En ny vända efter en knapp halvtimme, och en gång till på morgonen.

De där små monstren var visst väldans hungriga. Det är nu är en vit fläck på golvet. Så rent var det nog inte ens när betongen gjöts... :shock:
Effektiva kryp det där! Men det ser ju för jä-ligt ut. Och jag har inte lust att rengöra hela garaget, så jag får väl ta och kleta ut lite olja eller nåt där igen...

För övrigt verkar inte baggarna gilla gaffelolja - den fläcken ser ut precis som innan.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Men... Det blev ju rent, precis som avsikten var. Skrattretande är det, men jag antar att om det är för rent, så får du väl hälla tillbaka lite olja då. ;-)

:claugh

Så de gillar inte gaffelolja? Finns det mer antiskummedel i gaffelolja än i exvis motorolja? De kanske inte gillar tensiderna (typ diskmedel) i gaffeloljan, som jag tror är är antiskumgrejen.
===

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#27 Inlägg av Rerun »

Vet ej, men någon har kanske tillsatt penicillin? :wink:
Med tanke på temperaturen gaffelolja utsätts för är det kanske inte orimligt att tillsätta något antibakteriellt medel?

Men jag har i alla fall kommit på hur man undviker skita ner sitt garagegolv/uppfart när man byter olja på hojen (från lillhojen skvätter det olja på fyra ställen samtidigt vid grundligt motoroljebyte = inte lätt att hålla reda på all inkontinens)...

Man åker till en kompis och byter där.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Vet ej, men någon har kanske tillsatt penicillin? :wink:
Med tanke på temperaturen gaffelolja utsätts för är det kanske inte orimligt att tillsätta något antibakteriellt medel?
Låter lite småskumt med antibakteriellt medel i just gaffelolja, men varför inte. Såvida inte gaffelolja är som "bromsolja", som inte är olja alls utan nån annan sorts vätska (som jag inte kommer på vad det är är just nu...).

Rerun skrev: Men jag har i alla fall kommit på hur man undviker skita ner sitt garagegolv/uppfart när man byter olja på hojen (från lillhojen skvätter det olja på fyra ställen samtidigt vid grundligt motoroljebyte = inte lätt att hålla reda på all inkontinens)...

Man åker till en kompis och byter där.
LOL! Bra idé. ;-)

Annars funkar det med en gummimatta under. Ska köpa en av de där större de har på Biltema till lite senare i år, och en till att ha på jobbet för Edwin...
===

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#29 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:Annars funkar det med en gummimatta under. Ska köpa en av de där större de har på Biltema till lite senare i år, och en till att ha på jobbet för Edwin...
Varför göra det svårare än vad det är, använd en bit wellpapp eller en hopvikt papplåda. Den kan med fördel bytas då man tycker den blir för kladdig eller fått för mycket regn. Kan nog fixas helt utan kostnad av alla.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:
adrian_vg skrev:Annars funkar det med en gummimatta under. Ska köpa en av de där större de har på Biltema till lite senare i år, och en till att ha på jobbet för Edwin...
Varför göra det svårare än vad det är, använd en bit wellpapp eller en hopvikt papplåda. Den kan med fördel bytas då man tycker den blir för kladdig eller fått för mycket regn. Kan nog fixas helt utan kostnad av alla.
Jag brukar slänga sånt så fort jag kan. Förrådet är fullt av prylar ändå. Dessutom får jag bassning av frun för kartonger med ljuddämpare och annat i som står och är i vägen för henne lite här och var. :? :roll:

Jag har dock en rulle övertäckningsplast. Denna kan kanske användas för temporärt bruk. För en mer långsiktig lösning tror jag en gummimatta är bättre; den blåser inte bort.
===

Skriv svar