Ipod, Vista och WinAmp [Datorgnällartråd]

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag ska inte gå i ed på att det är bara en gig ram.

Men jag menar SÄLJS skiten från HP som det är ska det väl funka?
Njaee, inte direkt.

Om vi säger så här: Jag brukar vajjpa alla datorer på jobbet och vi köper nya och/eller beggade och installerar Windows(XP) från scratch. Jag har dålig erfarenhet av datorer som kommer förinstallerade med Windows... Då talar jag alla de stora vanliga märkena; Dell, HP/Compaq, Fujitsu osv på både skrivbords- och server-nivå.

Färdiginstallerat Windows från fabrik duger i bästa fall för hemmabruk där man inte ställer krav på funktionalitet från start. Dessutom har det i bla Dells fall visat sig att man levererar datorer med inbyggda spion/annonsprogram. Säger en del, eller hur? Varför skulle HP mfl vara annorlunda?
Senast redigerad av adrian_vg den tor dec 18, 2008 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

OK.
Nu har jag en HP med dubbla processorere eller dubbla kärnor eller hur dt var, det krävde tydligen Vista för att alls lira. Är det så eler är det myt det med?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#18 Inlägg av TG »

adrian_vg skrev: Jag brukar vajjpa alla datorer på jobbet

:shock: vad är det??? :oops: :roll: :?:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

@Tegfors: :-D

Försvenskning av engelskans wipe, i betydelsen "helt tömma", inte att förväxla med formattera. Finns inget bra svenskt ord för det. Torka av, eller blanka nånting låter töntigt i mitt tycke, speciellt i IT-sammanhang.

@Henning: En dubbelkärnig processor räcker gott för Vista, så länge det handlar om en riktig 64bitars processor på minst 2GHz från Intel eller Amd och inte nån av deras budgetserier som Celeron eller Duron (eller vad nu Amd kallar dem för numera).

Det jag tror många blir förvirrade av är minimi- och rekommenderade systemkrav.

Minimikraven är det som krävs för att operativsystemet (och bara det) i sig ska funka bra, de rekommenderade kraven är det som krävs för att man själv ska funka bra när man jobbar med datorn (oftast det dubbla jmfm minimikraven). Säljare meddelar oftast minimikraven för att inte skrämma potentiella kunder... Så går det när marknadsavdelningen får styra. :?

I kontrollpanelen (tror jag det är) på Vista finns det ett "upplevelsebetyg" i form av en grön ruta med en siffra i. Vad har du på din?

Windows Experience Index (på engelska):
http://windowshelp.microsoft.com/window ... a1033.mspx

Kort om Windows Experience Index (på svenska), under Höjdpunkter:
http://www.microsoft.com/sverige/window ... fault.mspx

Det bästa jag sett på jobbet är 3,2 (En Fujitsu med intel dual-core på runt 2,5GHz och 2GB RAM, snabb som en tjuv vid normal användning). I andra änden av spektrumet har jag en gång för nåt år sett en superspecad stationär dator med värsta grafikkortet, dubbla dual-cores och massor med RAM och hd på en it-mässa som haft betyget 4,9. Den datorn käkade såna som din till frukost. :shock: 8) :lol:
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#20 Inlägg av Henning »

3,1!

Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5250 @ 1.50GHz 4,6 3,1
Bestäms av det lägsta delresultatet

Minne (RAM) 2,00 GB 4,5
Grafik NVIDIA GeForce 8400M GS 3,1
Spelgrafik 894 MB tillgängligt grafikminne 4,3
Primär hårddisk 59GB ledigt (143GB totalt) 4,7

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:3,1!

Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5250 @ 1.50GHz 4,6 3,1
Bestäms av det lägsta delresultatet

Minne (RAM) 2,00 GB 4,5
Grafik NVIDIA GeForce 8400M GS 3,1
Spelgrafik 894 MB tillgängligt grafikminne 4,3
Primär hårddisk 59GB ledigt (143GB totalt) 4,7
3,1 är helt ok resultat för en kontorsdator! Med bättre grafik och processor skulle det antagligen upplevas bättre överlag. ;-) Glöm sen inte att bärbara datorer överlag upplevs som slöare.

Har du kollat i din dators BIOS att de akustiska inställningarna för bla hårddisk mm är inställda på "Performance" och inte ergonomi (inte alla datorer har inställningar för detta dock)? SKillnaden mellan prestanda- och ergonomiinställningarna är i de flesta fall försumbart rent oljudsmässigt, så kör med prestanda om du kan ställa det.

Prova att avinstallera AVG och se hur datorn känns då. Bättre eller sämre?
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#22 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Prova att avinstallera AVG och se hur datorn känns då. Bättre eller sämre?

Behövs inget antivirus eller skall jag ta nåt annat? I så fall vilket?

Behöver jag ZoneAlarm brandvägg, eller är det överflödigt?

/H

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Prova att avinstallera AVG och se hur datorn känns då. Bättre eller sämre?

Behövs inget antivirus eller skall jag ta nåt annat? I så fall vilket?

Behöver jag ZoneAlarm brandvägg, eller är det överflödigt?

/H
Beror på lite grann:

Antivirus
Antivirus och antispion är närmast obligatoriskt i mitt tycke. Resonemanget "jag har inget viktigt på datorn ändå" suger, tycker jag... Vilket man ska ha är något av en helig ko hos många.

På jobbet har jag Symantec Endpoint Protection v11, och eftersom licensen ser ut som den gör, har jag det hemma också. På en av mina bärbara har jag AVG. Har provat en del av programmen som finns, men funnit att AVG är bäst av de fria för mig.

En del gillar Avast skarpt; http://avasthome.se/. Avira är också rätt populärt; http://www.free-av.com/. Vad du än väljer, välj ett av de stora märkena, som uppdaterar sina av-siggar ofta.

Brandväggar
En mjukvarubrandvägg beror lite på om du har en router mellan din dator och resten av världen.

Personligen har jag inga mjukvarubrandväggar installerat på mina datorer hemma, iaf inte på windows-maskinerna, men det beror på att jag har en bra reaktiv brandvägg mellan mig och internet.

På min webbserver som är exponerad mot världen har jag iptables installerat och aktiverat, plus den reaktiva brandväggen jag nämnde innan.

Sen beror det lite på om du kommer att flytta din bärbara dator ofta från hemmet/jobbet och nätverka den på andra ställen. Om du gör det, är det en bra idé att ha en mjukvarubrandvägg installerat.
===

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#24 Inlägg av TG »

4.8 :D på min bärbara :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:4.8 :D på min bärbara :D
Utvecklingen går framåt. ;-)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#26 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tegfors skrev:4.8 :D på min bärbara :D
Utvecklingen går framåt. ;-)
Den verkar vara seriös.

Det är som min support säger. "Antivirus ska vara gratis". Jag vet inte om det bara är hans konspirationsteorier, men han menar att antivirustillverkare själva gör och släpper ut virus för att få sälja mer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är som min support säger. "Antivirus ska vara gratis". Jag vet inte om det bara är hans konspirationsteorier, men han menar att antivirustillverkare själva gör och släpper ut virus för att få sälja mer.
För lättledda och aningens för paranoida människor kan det antagligen tyckas vara så. :roll:

Undrar om folk som tror det, inser vilken skada för ett kommersiellt företag det skulle bli om man kom på dem med att av-tillverkarna släpper virusarna...

Sen är det faktiskt så att virus per se inte längre är det värsta numera, utan trojaner och säkerhetshål i program på datorer som är nätverkade till internet. Jag tror inte nån har undgått alla "larm" om folk som klickat både här och där och svarat på nigeriabrev och som sen blivit blåsta på alla sina pengar.

På Teched EMEA i Barcelona gick jag på ett seminarium som hölls av Microsofts Steve Riley och som kom in på ett land i världen vars andra största inkomstkälla är just nigeriabrev. Landet är förstås Nigeria. Fundera på hur människorna i ett land kan leva på att spamma folk med nigeriabrev, och fundera sen på människorna som går på dem om och om igen. Föreställ er bara, ett land som nästan enbart lever på bedrägerier. Tanken svindlar!

Vad jag vill säga med detta, är att det spelar ingen roll hur bra ens av-program är, om människan vid datorn är totalt bakom flötet och så totalt urblåst att man tror att man faktiskt kan tjäna en säck pengar genom ett mer eller mindre anonymt mejl från nån människa man inte känner och som mejlar just dig ett exklusivt erbjudande... :twisted:
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#28 Inlägg av Henning »

En polare gick på en Svarte Petter för ett år sedan ungefär.

Han hade en husvagn på annons för i runda slängar 70 000 kronor. Det kom dit folk som var intresserade och de kollade inte alls särskillt länge innan de slog till.
Han fick en handpenning på 10 000 och han ombads räkna dem. Gubben som räckt fram handpenningen började prata med sina vänner medan polarn räknade till 17 000 kronor!!!
Innan polarn hann säga något frågade köparen och det var OK om han kom med resterande 60 000 kronor om någon timme?

-Ja, solklart, sa polarn.

Köparen tog med sig husvagnen och stack. Polarn hade fått en lapp i handen som garanti att han skulle få "resterande belopp" under dagen.

Ingestans nämndes köpeskilling eller restbelopp. Inte ens kvitto på husvagnen skrevs.

Det var dyra 7 000 för polarn.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#29 Inlägg av Qwerty »

Henning skrev:En polare gick på en Svarte Petter för ett år sedan ungefär.

Han hade en husvagn på annons för i runda slängar 70 000 kronor. Det kom dit folk som var intresserade och de kollade inte alls särskillt länge innan de slog till.
Han fick en handpenning på 10 000 och han ombads räkna dem. Gubben som räckt fram handpenningen började prata med sina vänner medan polarn räknade till 17 000 kronor!!!
Innan polarn hann säga något frågade köparen och det var OK om han kom med resterande 60 000 kronor om någon timme?

-Ja, solklart, sa polarn.

Köparen tog med sig husvagnen och stack. Polarn hade fått en lapp i handen som garanti att han skulle få "resterande belopp" under dagen.

Ingestans nämndes köpeskilling eller restbelopp. Inte ens kvitto på husvagnen skrevs.

Det var dyra 7 000 för polarn.
Fy faan vilken smart köpare/blåsare. Snacka om genomtänkt och enkelt.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#30 Inlägg av Henning »

Jag kör Regedit Lokal Maskin//~//Run/ Där är det smockfullt med Hewlett-Packars hjälpprogram för Quickstart och Quicklaunchknappsatser...

Jag tog bort WinAmps förstartare, är det mer jag kan ta bort?

Bild

Skriv svar