Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#136 Inlägg av Karlsson »

elias skrev:Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?

Eller, har de då hoppat över, och inte alls servat, vid 1600 som säljaren sa och bara gjort 3000 mila vid 4300 mil?

Nu blev det snurrigt men jag hoppades att du förstod. :)
För skulle 6000 mila vara gjord så .... ja, då är det bra. Men låter korkad att de servat den så långt innan isf.
Den var servad vid 1600 oxå. Longlife-intervallerna är lite flytande.. Den är 2år eller upp till 3000 mil, vilket som först uppnås. Det flytande miltalet påverkas bla. av antal starter, olje temperaturer o körstil, så vid sämre gynnsamma förhållanden så tänder den upp service-indikatorn tidigare. Därför kan man komma lite i o-takt med servicarna.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#137 Inlägg av elias »

Karlsson skrev:
elias skrev:Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?

Eller, har de då hoppat över, och inte alls servat, vid 1600 som säljaren sa och bara gjort 3000 mila vid 4300 mil?

För skulle 6000 mila vara gjord så .... ja, då är det bra. Men låter korkad att de servat den så långt innan isf.
Den var servad vid 1600 oxå. Longlife-intervallerna är lite flytande.. Den är 2år eller upp till 3000 mil, vilket som först uppnås. Det flytande miltalet påverkas bla. av antal starter, olje temperaturer o körstil, så vid sämre gynnsamma förhållanden så tänder den upp service-indikatorn tidigare. Därför kan man komma lite i o-takt med servicarna.
Ahh då är jag med. :)
Men då kommer frågan.. var det den lilla eller stora servicen som var gjord sist. Vilken kommer jag åka på som ny ägare först? :)
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#138 Inlägg av Qwerty »

elias skrev:

Skulle vara intressant att få veta hur brytpunkten kan ligga så högt som vid 7500 mil. För mig börjar det bli intressant vid ~4500.
Inget jag räknat på själv. Utan läste på ett Diesel forum.
Men mina egna refarenheter utav service på bilar ger ju en liten hint åt samma håll. Att köra in 4500kr i bränslekostnad som skiljer i service är en omöjlighet.
Diesel kör man för att man är diesel frälst. Knacket, lukten och vridet(he he 1,6HDI).
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#139 Inlägg av Tyrannosaurus »

Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab :wink:

Ska troligen sälja och köpa något nyare. Måste bara fixa ett litet irriterade elfel och gör så halvljuset inte lyser mycket bättre än stearinljus.

Det är alltså inte jordfel för då brukar det bli alla möjliga "roliga" varianter på ljus utan troligen spänningsfall, ett relä som har gått eller nåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#140 Inlägg av elias »

Calibra, mja.. nja.. :)
Hade tänkt mig en bil från 2005 och framåt. 8)
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#141 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab :wink:
Vilken motor? En Calibra är en lite kul bil faktiskt. Trång och opraktisk, men ganska diskret snygg. :-D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#142 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab :wink:
Vilken motor? En Calibra är en lite kul bil faktiskt. Trång och opraktisk, men ganska diskret snygg. :-D
Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insug :)

Ja baksätet är trångt, det är gjort för barn. Men fram är den rätt hyfsad och för att vara en sportbil har den rätt rymlig skuff med jättelucka (man öppnar halva taket). Tar man bort hatthyllan och fäller ryggstöden bak så får man in mer än man tror.

Funderade t.o.m. vid ett tillfälle att qvarta där bak. Det hade nog gått om jag hade haft en madrass, för annars blir det en kant mellan golvet bak och ryggstöden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#143 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insug :)
Vad kostar en sån numera?

I samband med att jag handlade bil i början av 2000-talet, kollade jag en del på Calibra och Celica, men det blev en S40. Det var innan jag blev med flickvän, senare fru, och var tvungen att tänka på långkörningar neråt Balkan med fru, mor och bagage.

Finns en Calibra i Uppsala; http://www.blocket.se/vi/18993302.htm?ca=10_s. Vilken årsmodell är bäst?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#144 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insug :)
Vad kostar en sån numera?

I samband med att jag handlade bil i början av 2000-talet, kollade jag en del på Calibra och Celica, men det blev en S40. Det var innan jag blev med flickvän, senare fru, och var tvungen att tänka på långkörningar neråt Balkan med fru, mor och bagage.
Det är väldigt olika. En basic med 8-ventilsmotorn ligger på 10-20,000 beronde på skick och utrustningsnivå, 16-ventilare 18,000 och uppåt, turbon ännu lite till, V6:an någonstans mellan dom två under förutsättning att motorn är frisk (har varit en del problem med den). En riktigt fin och påkostad 16v eller turbo kan dra iväg uppåt en 40,000 och t.o.m. mer har jag sett.

Jag tänkte försöka få 22-23,000 för den. Då är den lite påkostad i maskin, balla 17" fälgar, skitfin inredning med bl.a. helskinn, ingen rost, men behöver lite spackling och lack på skärmkanterna bak som är nya.

Om du hör någon som är intresserad så kan du säga till. Tänkte tvätta av den, ta lite kort och sätta ut en blänkare inom kort.
Finns en Calibra i Uppsala; http://www.blocket.se/vi/18993302.htm?ca=10_s. Vilken årsmodell är bäst?
Den var billig, men då är det nog en 8v. När det är 16v så brukar det vara utskrivet, för det är en helt annat, betydligt bättre och modernare motor.

Min är föresten också en 92:a, men vad jag vet är det ingen större skillnad på årsmodellerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#145 Inlägg av tersan »

Qwerty skrev:Diesel kör man för att man är diesel frälst.
Eller för att det är billigare... personligen skulle jag aldrig köra diesel annars. Fy f-n för motorkaraktären, lukten och allt j-a slabbande. :x

Elias! Nu har det gått 10 sidor utan att du köpt nån bil! Har du alltid så här svårt att bestämma dig? :wink: Kanske läge att köpa nåt billigt att ha tills du får tummen ur? :P
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#146 Inlägg av Karlsson »

elias skrev:
Karlsson skrev:

Ahh då är jag med. :)
Men då kommer frågan.. var det den lilla eller stora servicen som var gjord sist. Vilken kommer jag åka på som ny ägare först? :)
Det var dom små servicarna båda två. Det är 6000-mila servicen som det är dax för med tillägg: byte av tändstift + luftfilter o ev. bromsvätska.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#147 Inlägg av elias »

tersan skrev:
Qwerty skrev:Diesel kör man för att man är diesel frälst.
Eller för att det är billigare... personligen skulle jag aldrig köra diesel annars. Fy f-n för motorkaraktären, lukten och allt j-a slabbande. :x

Elias! Nu har det gått 10 sidor utan att du köpt nån bil! Har du alltid så här svårt att bestämma dig? :wink: Kanske läge att köpa nåt billigt att ha tills du får tummen ur? :P
He he, jag vet. :) Nu får jag sån kanonhjälp från Karlsson med! Kan man gå in o förhandla med lite insideinformation med. De verkar inte veta om att den är servad efter, ... varför de inte kollat upp det verkar skumt. Sen ska jag ha vinterdäck med. Om jag börjar med att säga att de får 95 000 för den.. tror du det halshugger mig då? 110 000 med vinterdäck vore kalas att landa på.

Idag har jag en Renault Megane -99:a. Gått 5500 mil. En riktig spargris att köra. Tänkte sätta ut den i dagarna faktiskt.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#148 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Idag har jag en Renault Megane -99:a. Gått 5500 mil. En riktig spargris att köra. Tänkte sätta ut den i dagarna faktiskt.
Bilen en spargris? Den var bra! :lol:
===

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#149 Inlägg av elias »

Om man ska ha bil så är det en iaf. :)
Bild

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#150 Inlägg av kennet »

elias skrev:Om man ska ha bil så är det en iaf. :)
Tills man ska byta kamremen :cry: = dyrt
Utan hoj tyvärr

Skriv svar