Den var servad vid 1600 oxå. Longlife-intervallerna är lite flytande.. Den är 2år eller upp till 3000 mil, vilket som först uppnås. Det flytande miltalet påverkas bla. av antal starter, olje temperaturer o körstil, så vid sämre gynnsamma förhållanden så tänder den upp service-indikatorn tidigare. Därför kan man komma lite i o-takt med servicarna.elias skrev:Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?
Eller, har de då hoppat över, och inte alls servat, vid 1600 som säljaren sa och bara gjort 3000 mila vid 4300 mil?
Nu blev det snurrigt men jag hoppades att du förstod.
För skulle 6000 mila vara gjord så .... ja, då är det bra. Men låter korkad att de servat den så långt innan isf.
Köpa Saab!
Moderator: adrian_vg
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
Ahh då är jag med.Karlsson skrev:Den var servad vid 1600 oxå. Longlife-intervallerna är lite flytande.. Den är 2år eller upp till 3000 mil, vilket som först uppnås. Det flytande miltalet påverkas bla. av antal starter, olje temperaturer o körstil, så vid sämre gynnsamma förhållanden så tänder den upp service-indikatorn tidigare. Därför kan man komma lite i o-takt med servicarna.elias skrev:Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?
Eller, har de då hoppat över, och inte alls servat, vid 1600 som säljaren sa och bara gjort 3000 mila vid 4300 mil?
För skulle 6000 mila vara gjord så .... ja, då är det bra. Men låter korkad att de servat den så långt innan isf.

Men då kommer frågan.. var det den lilla eller stora servicen som var gjord sist. Vilken kommer jag åka på som ny ägare först?

Inget jag räknat på själv. Utan läste på ett Diesel forum.elias skrev:
Skulle vara intressant att få veta hur brytpunkten kan ligga så högt som vid 7500 mil. För mig börjar det bli intressant vid ~4500.
Men mina egna refarenheter utav service på bilar ger ju en liten hint åt samma håll. Att köra in 4500kr i bränslekostnad som skiljer i service är en omöjlighet.
Diesel kör man för att man är diesel frälst. Knacket, lukten och vridet(he he 1,6HDI).
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab 
Ska troligen sälja och köpa något nyare. Måste bara fixa ett litet irriterade elfel och gör så halvljuset inte lyser mycket bättre än stearinljus.
Det är alltså inte jordfel för då brukar det bli alla möjliga "roliga" varianter på ljus utan troligen spänningsfall, ett relä som har gått eller nåt.

Ska troligen sälja och köpa något nyare. Måste bara fixa ett litet irriterade elfel och gör så halvljuset inte lyser mycket bättre än stearinljus.
Det är alltså inte jordfel för då brukar det bli alla möjliga "roliga" varianter på ljus utan troligen spänningsfall, ett relä som har gått eller nåt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Vilken motor? En Calibra är en lite kul bil faktiskt. Trång och opraktisk, men ganska diskret snygg.Tyrannosaurus skrev:Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insugadrian_vg skrev:Vilken motor? En Calibra är en lite kul bil faktiskt. Trång och opraktisk, men ganska diskret snygg.Tyrannosaurus skrev:Elias, du kan få köpa en skitfin Opel Calibra 16v, det är ju nästan Saab

Ja baksätet är trångt, det är gjort för barn. Men fram är den rätt hyfsad och för att vara en sportbil har den rätt rymlig skuff med jättelucka (man öppnar halva taket). Tar man bort hatthyllan och fäller ryggstöden bak så får man in mer än man tror.
Funderade t.o.m. vid ett tillfälle att qvarta där bak. Det hade nog gått om jag hade haft en madrass, för annars blir det en kant mellan golvet bak och ryggstöden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Vad kostar en sån numera?Tyrannosaurus skrev:Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insug
I samband med att jag handlade bil i början av 2000-talet, kollade jag en del på Calibra och Celica, men det blev en S40. Det var innan jag blev med flickvän, senare fru, och var tvungen att tänka på långkörningar neråt Balkan med fru, mor och bagage.
Finns en Calibra i Uppsala; http://www.blocket.se/vi/18993302.htm?ca=10_s. Vilken årsmodell är bäst?
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är väldigt olika. En basic med 8-ventilsmotorn ligger på 10-20,000 beronde på skick och utrustningsnivå, 16-ventilare 18,000 och uppåt, turbon ännu lite till, V6:an någonstans mellan dom två under förutsättning att motorn är frisk (har varit en del problem med den). En riktigt fin och påkostad 16v eller turbo kan dra iväg uppåt en 40,000 och t.o.m. mer har jag sett.adrian_vg skrev:Vad kostar en sån numera?Tyrannosaurus skrev:Det är 2,0, 16v, 150 hk, numera 170, lite chipad och fixad med annat insug
I samband med att jag handlade bil i början av 2000-talet, kollade jag en del på Calibra och Celica, men det blev en S40. Det var innan jag blev med flickvän, senare fru, och var tvungen att tänka på långkörningar neråt Balkan med fru, mor och bagage.
Jag tänkte försöka få 22-23,000 för den. Då är den lite påkostad i maskin, balla 17" fälgar, skitfin inredning med bl.a. helskinn, ingen rost, men behöver lite spackling och lack på skärmkanterna bak som är nya.
Om du hör någon som är intresserad så kan du säga till. Tänkte tvätta av den, ta lite kort och sätta ut en blänkare inom kort.
Den var billig, men då är det nog en 8v. När det är 16v så brukar det vara utskrivet, för det är en helt annat, betydligt bättre och modernare motor.Finns en Calibra i Uppsala; http://www.blocket.se/vi/18993302.htm?ca=10_s. Vilken årsmodell är bäst?
Min är föresten också en 92:a, men vad jag vet är det ingen större skillnad på årsmodellerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Eller för att det är billigare... personligen skulle jag aldrig köra diesel annars. Fy f-n för motorkaraktären, lukten och allt j-a slabbande.Qwerty skrev:Diesel kör man för att man är diesel frälst.

Elias! Nu har det gått 10 sidor utan att du köpt nån bil! Har du alltid så här svårt att bestämma dig?

VFR750F -92, grön
Det var dom små servicarna båda två. Det är 6000-mila servicen som det är dax för med tillägg: byte av tändstift + luftfilter o ev. bromsvätska.elias skrev:Ahh då är jag med.Karlsson skrev:Den var servad vid 1600 oxå. Longlife-intervallerna är lite flytande.. Den är 2år eller upp till 3000 mil, vilket som först uppnås. Det flytande miltalet påverkas bla. av antal starter, olje temperaturer o körstil, så vid sämre gynnsamma förhållanden så tänder den upp service-indikatorn tidigare. Därför kan man komma lite i o-takt med servicarna.elias skrev:Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?
Men då kommer frågan.. var det den lilla eller stora servicen som var gjord sist. Vilken kommer jag åka på som ny ägare först?
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!
He he, jag vet.tersan skrev:Eller för att det är billigare... personligen skulle jag aldrig köra diesel annars. Fy f-n för motorkaraktären, lukten och allt j-a slabbande.Qwerty skrev:Diesel kör man för att man är diesel frälst.![]()
Elias! Nu har det gått 10 sidor utan att du köpt nån bil! Har du alltid så här svårt att bestämma dig?Kanske läge att köpa nåt billigt att ha tills du får tummen ur?

Idag har jag en Renault Megane -99:a. Gått 5500 mil. En riktig spargris att köra. Tänkte sätta ut den i dagarna faktiskt.
- adrian_vg
- Kontakt:
Bilen en spargris? Den var bra!elias skrev:Idag har jag en Renault Megane -99:a. Gått 5500 mil. En riktig spargris att köra. Tänkte sätta ut den i dagarna faktiskt.

===
===