Bildrulletråden
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Taxichaufförer... 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Dagens bilistidiot. (inlägg flyttat från fel ställe
)
Ni kanske även har fått uppmaningen av er trafiklärare "Tag plats på vägen så era medtrafikanter märker er".
Idag körde jag med min son där bak (han är 18år) på min mc. Vi pratar alltså om körning inne i Malmö. Bara för att inte råka ut för en prejning på vänstersidan så ligger jag som sig bör till vänster i körfältet och "tar plats". Vi snackar VFR med två fullvuxna på. Inte direkt moped signatur på det hela så att säga.
Detta händer. Framför mig ligger en buss. Jag vet att han kommer snart att sakta in för det ligger en hållplats där framme. Jag är förutseende och motorbromsar diskret och håller avståndet till bussen. Då får bilisten bakom mig fnatt och kör om PÅ HÖGERSIDAN !!! i samma körfält!! Väl liggande vid sidan om mig upptäcker han ..."Men OJ bussen stannar ju!!" varpå han då väljer att kasta sig in FRAMFÖR mig och prejar mig från höger. Han fattar inte vilken ängel som vakade över honom att vi inte kom jämsides vid nästa trafikljus för då hade jag nog inte kunna hålla tilbaka min åsikter.

Ni kanske även har fått uppmaningen av er trafiklärare "Tag plats på vägen så era medtrafikanter märker er".
Idag körde jag med min son där bak (han är 18år) på min mc. Vi pratar alltså om körning inne i Malmö. Bara för att inte råka ut för en prejning på vänstersidan så ligger jag som sig bör till vänster i körfältet och "tar plats". Vi snackar VFR med två fullvuxna på. Inte direkt moped signatur på det hela så att säga.
Detta händer. Framför mig ligger en buss. Jag vet att han kommer snart att sakta in för det ligger en hållplats där framme. Jag är förutseende och motorbromsar diskret och håller avståndet till bussen. Då får bilisten bakom mig fnatt och kör om PÅ HÖGERSIDAN !!! i samma körfält!! Väl liggande vid sidan om mig upptäcker han ..."Men OJ bussen stannar ju!!" varpå han då väljer att kasta sig in FRAMFÖR mig och prejar mig från höger. Han fattar inte vilken ängel som vakade över honom att vi inte kom jämsides vid nästa trafikljus för då hade jag nog inte kunna hålla tilbaka min åsikter.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*
- adrian_vg
- Kontakt:
På lite bredare vägar "vinglar" jag medvetet en del, så att bakomvarande ska fatta vinken. Oftast gör de det...Robert skrev:Detta händer. Framför mig ligger en buss. Jag vet att han kommer snart att sakta in för det ligger en hållplats där framme. Jag är förutseende och motorbromsar diskret och håller avståndet till bussen. Då får bilisten bakom mig fnatt och kör om PÅ HÖGERSIDAN !!! i samma körfält!! Väl liggande vid sidan om mig upptäcker han ..."Men OJ bussen stannar ju!!" varpå han då väljer att kasta sig in FRAMFÖR mig och prejar mig från höger. Han fattar inte vilken ängel som vakade över honom att vi inte kom jämsides vid nästa trafikljus för då hade jag nog inte kunna hålla tilbaka min åsikter.

Jädrar alltså, när jag tog mitt A-kort 1991 var allt vi fokuserade hur man hanterade bågen på körgården och allmänt i trafik, vi körde mest runt alltså. Ju fler lite yngre mc-människor jag träffar, ju mer inser jag hur mycket bättre mc-utbildningen har blivit på (hjälp!) arton år...

===
===
Varför Oh varför tänker man inte på att ta registreringsnummret på fordonen som beter sig så vansinnigt?
Jag vet inte vad ni administratörer säger, men skulle det vara för mycket att faktiskt hänga ut fordonens regnummer i forumet?
Sedan en sak till. Skulle vi kunna spinna vidare på en dels initiativ att faktiskt skapa goda råd som kommer ur dessa hemska upplevelser och göra det till en sticky. Till exempel "Vad göra när bilen ligger 2m bakom dig i 90". bara en idé, kanske lite töntig eller?!
Jag vet inte vad ni administratörer säger, men skulle det vara för mycket att faktiskt hänga ut fordonens regnummer i forumet?
Sedan en sak till. Skulle vi kunna spinna vidare på en dels initiativ att faktiskt skapa goda råd som kommer ur dessa hemska upplevelser och göra det till en sticky. Till exempel "Vad göra när bilen ligger 2m bakom dig i 90". bara en idé, kanske lite töntig eller?!
Inte alla, i alla fall. Jag tog ett par "finputsarlektioner" på körskola strax innan uppkörningen för att fixa till "detaljer" som jag och min handlere missat eller inte tänkt på. Förhörde körskoleläraren om det mesta. Enligt honom är placering på väg är alltid i mitten av körfältet. Undantagen är när man ska svänga i kommande korsning och då skall man placera sig lååååångt ut på kanten av körfältet för att underlätta för bakomvarande, samt utanför tätort där man skall utnyttja hela sitt körfält (i kurvor).adrian_vg skrev:På lite bredare vägar "vinglar" jag medvetet en del, så att bakomvarande ska fatta vinken. Oftast gör de det...Jag trodde jag kommit på detta själv, men tydligen lär man ut det på körskolorna numer alltså?
Att pendla mellan vänster och höger hjulspår, som jag brukar göra när jag kör en längre stund bakom en bil, anses vara dålig kontroll över min mc.

Tipset är att INTE motorbromsa diskret. Tvärtom, se till att bromsa - om än väldigt lätt - för att tända bromsljuset och visa bakomvarande att något händer.Robert skrev: Jag är förutseende och motorbromsar diskret och håller avståndet till bussen.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- Tommy Gsson
- Donator 2023
SMS:a nummret till 71456 strax får du svar på vem som äger fordonet, 118118 så får du mobilnummret. Sen kan man tala förstånd med ägaren / föraren.Robert skrev:Varför Oh varför tänker man inte på att ta registreringsnummret på fordonen som beter sig så vansinnigt?
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Kontakt:
För att vi har fullt sjå med att hålla oss upprätt på hjulen istf att kolla bilnummer. Jag knyter handen i fickan, svär så hjälmen immar igen och kör vidare. Bilister blir aldrig mer än nötter och det finns ingen hjälp för dem.Robert skrev:Varför Oh varför tänker man inte på att ta registreringsnummret på fordonen som beter sig så vansinnigt?
Om mitt svar känns cyniskt är det nog för att det är det.

Pga PUL?Robert skrev: Jag vet inte vad ni administratörer säger, men skulle det vara för mycket att faktiskt hänga ut fordonens regnummer i forumet?
Vad tycker du detta skulle uppnå? AFA, nynassistiska föreningar och diverse djurterrorister pysslar med samma saker. Skulle vi sänka oss till samma nivå? Jag tror vi är bättre än så.

Forumgeneralen kanske ska uttala sig om detta.Robert skrev: Sedan en sak till. Skulle vi kunna spinna vidare på en dels initiativ att faktiskt skapa goda råd som kommer ur dessa hemska upplevelser och göra det till en sticky. Till exempel "Vad göra när bilen ligger 2m bakom dig i 90". bara en idé, kanske lite töntig eller?!
===
===
- adrian_vg
- Kontakt:
Det är något oroande när man kör på en 70-väg och släpper på gasen för att stanna för rödljuset en bit bort, lojt kollar i backspegeln och ser en stor lastbil snabbt komma närmare och sen höra hur bromsarna tjuter gällt...
Tittade mig med lätt panik omkring var nånstans jag skulle smita emellan nu-nu-nu men insåg att jag inte skulle komma förbi snabbt varken till höger eller vänster i kön. Det var svettigt för en sekund där...
Lastbilen kom till stopp ca en knapp meter bakom mig med ett kraftigt väsande.
Undrar hur media skulle ha slagit upp att en motorcyklist blivit mosad mellan en lastbil och en sunkig Toyota Corolla. Säkert motorcyklistens fel också...
Tittade mig med lätt panik omkring var nånstans jag skulle smita emellan nu-nu-nu men insåg att jag inte skulle komma förbi snabbt varken till höger eller vänster i kön. Det var svettigt för en sekund där...

Lastbilen kom till stopp ca en knapp meter bakom mig med ett kraftigt väsande.

Undrar hur media skulle ha slagit upp att en motorcyklist blivit mosad mellan en lastbil och en sunkig Toyota Corolla. Säkert motorcyklistens fel också...

===
===
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Tanken är god men jag skulle tippa på att den skulle spåra ur ala sporthoj. Vad som är en bra idé är helt beroende på plats och situation och kommer i 9 fall av 10 vara en dålig idé när det väl händer.adrian_vg skrev:Forumgeneralen kanske ska uttala sig om detta.Robert skrev: Sedan en sak till. Skulle vi kunna spinna vidare på en dels initiativ att faktiskt skapa goda råd som kommer ur dessa hemska upplevelser och göra det till en sticky. Till exempel "Vad göra när bilen ligger 2m bakom dig i 90". bara en idé, kanske lite töntig eller?!
Det är min personliga åsikt men det är ju ingen strikt diktatur här så starta en tråd och blir den vettig så kan man göra den sticky.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Ni har givetvis rätt allihop. Att på eget bevåg lista bilar som beter sig som idioter skulle snabbt spåra ur. Det var ett förslag från mig lanserat i ilska
.
Denna tråden är i sig en bra tråd att lära sig av andra.
Dagens skörd emellertid; På vägen till jobbet finns en väg som svänger kraftigt 90 grader. Ett körfält i varje riktning. Till jobbet så kommer jag så att jag svänger vänster i denna kurva. Döm om min förvåning när en 740 bestämmer sig för att gena över in på andra körfältet för att köra om mig. Nästan jämsides upptäcker han tack och lov att han hinner inte om innan en refug kommer och han lägger sig bakom igen.
När vägen rätar ur sig släpper jag loss några av pållarna och får en 50-60 meter mellan mig och bilen. Vad gör han? Stampar gasen i botten och rusar efter mig. Snabbt som attan byter jag körfält då det finns ett extra för att svänga vänster (som jag inte hade för avsikt att göra). Då jag saktar ner susar han förbi. Sen kommer det klassiska....Vad händer, jo, 100 meter längre ner svänger han in och parkerar.
Vad är det med folk?? Bara för att man kör den vakraste mc som finns
så får folk panik om man inte håller 75 i stan. VFR'en måste vara sönder eller föraren måste vara drogad och farlig eftersom han bara kör i 50, tänker de säkert...eller!?!

Denna tråden är i sig en bra tråd att lära sig av andra.
Dagens skörd emellertid; På vägen till jobbet finns en väg som svänger kraftigt 90 grader. Ett körfält i varje riktning. Till jobbet så kommer jag så att jag svänger vänster i denna kurva. Döm om min förvåning när en 740 bestämmer sig för att gena över in på andra körfältet för att köra om mig. Nästan jämsides upptäcker han tack och lov att han hinner inte om innan en refug kommer och han lägger sig bakom igen.
När vägen rätar ur sig släpper jag loss några av pållarna och får en 50-60 meter mellan mig och bilen. Vad gör han? Stampar gasen i botten och rusar efter mig. Snabbt som attan byter jag körfält då det finns ett extra för att svänga vänster (som jag inte hade för avsikt att göra). Då jag saktar ner susar han förbi. Sen kommer det klassiska....Vad händer, jo, 100 meter längre ner svänger han in och parkerar.
Vad är det med folk?? Bara för att man kör den vakraste mc som finns

Jag vet inte varför men de flesta bilister verkar tro att alla som kör mc vill rejsa med deras gamla 740 (e.dyl)....
Sen att deras gamla häck inte har en sportsuck är en helt annan sak, om nu hojåkaren skulle vara sugen på att visa sin regplåt....

Sen att deras gamla häck inte har en sportsuck är en helt annan sak, om nu hojåkaren skulle vara sugen på att visa sin regplåt....

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...

- adrian_vg
- Kontakt:
Lustigt hur ofta man blir omkörd av bilisterna på alla vägar när man håller max tillåten hastighet, dvs kör lagligt. Speciellt i stan där det varierar mellan 30-50km/h...Tegfors skrev:Jag vet inte varför men de flesta bilister verkar tro att alla som kör mc vill rejsa med deras gamla 740 (e.dyl)....![]()
Det här med att "alla motorcyklister alltid kör fort", vad är det för ett fantasifoster egentligen??
Har inget problem med att bli omkörd, bara bilistens hantering av det. Händer ofta att jag tuffar på i mina tillåtna 50knyck, en bilist hinner i kapp, lägger sig två meter bakom i kanske 20m och orkar inte vänta mer eller nåt mer och gasar om som fan, bara för att tvärt svänga in framför mig igen och hålla samma fart eller lägre så att jag blir tvungen att köra om honom... Vad är avsikten? Kan man inte hantera att en mc ligger före eller??

===
===
Jag som till och med har montera en dB-killeradrian_vg skrev:Lustigt hur ofta man blir omkörd av bilisterna på alla vägar när man håller max tillåten hastighet, dvs kör lagligt. Speciellt i stan där det varierar mellan 30-50km/h...Tegfors skrev:Jag vet inte varför men de flesta bilister verkar tro att alla som kör mc vill rejsa med deras gamla 740 (e.dyl)....![]()
Låter min slipon för mycket när man ligger bakom kanske, så att man bara måste om för att stå ut?

Han ville kanske spana in på en snygg hoj?adrian_vg skrev: Händer ofta att jag tuffar på i mina tillåtna 50knyck, en bilist hinner i kapp, lägger sig två meter bakom i kanske 20m och orkar inte vänta mer eller nåt mer och gasar om som fan, bara för att tvärt svänga in framför mig igen och hålla samma fart eller lägre så att jag blir tvungen att köra om honom... Vad är avsikten?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Kontakt:
Hah!! Där har vi det!Rerun skrev:Han ville kanske spana in på en snygg hoj?adrian_vg skrev: Händer ofta att jag tuffar på i mina tillåtna 50knyck, en bilist hinner i kapp, lägger sig två meter bakom i kanske 20m och orkar inte vänta mer eller nåt mer och gasar om som fan, bara för att tvärt svänga in framför mig igen och hålla samma fart eller lägre så att jag blir tvungen att köra om honom... Vad är avsikten?

===
===