Ja visst ja. Jag rapporterade ju tidigare om och recenserade filmen Batman vs Superman (tyvärr i fel tråd
viewtopic.php?f=19&t=5563&p=87286 , 4:e posten nerifrån) som inte var någon större höjdare.
I torsdags 30/6 var jag dan efter premiären och såg nya Independens Day (
nä, inte den här 
) också i 3D och den var faktiskt helt ok, klart godkänd.
Den hakar på ungefär där den förra slutade och förflyttar oss sen snabbt 20 år framåt i tiden både i filmens värld och i verkligheten eftersom den första kom 1996.
Man märker tydligt att filmtekniken har utvecklats på 20 år och det är en hel del vassare specialeffekter i den nya filmen, åså är det betydligt mer rymdtema, nästan lite Star Trek-inspirerat och människorna har nu sen dom tog kål på rymdgubbarna använt deras teknologi för att utveckla jordens teknik och vi har månbaser, antigravitation, fusiondrive och alla möjliga spaceade grejer.
Problemet är att man inte får någon riktig överblick på rymdgubbarnas skepp. Man får reda på att det är 500 mil i diameter

men vad som är invändigt och utvändigt blir lite diffust.
Den här gången är också rymdgubbarnas drottning med som ser ut som ett mellanting mellan The Borg och Alien, men naturligtvis får hon på tafsen till slut. Men jag ska inte berätta hur för att inte sabba filmen för er som har tänkt se den.
Den här gången är även andra rymdgubbar med som ger filmen en lite annan prägel än den förra. Men i vanlig ordning är jordlingarna lite "triggerhappy" och skjuter på allt som rör sig, även på det som inte är hotfullt.
Slutet på filmen får iaf en helt ny vändning och spårar i mitt tycke ur lite, men öppnar samtidigt för en 3:e uppföljare
Hur som helst så var den faktiskt klart sevärd även om vissa grejer haltar lite.
Nu väntar jag med spänning till den 20/7 då Star Trek Beyond har premiär. Den ska bara ses. Jag är väl lite av en Trekker även om jag inte är fanatiker som spenderar pengar på en massa kläder och krafs och lägger tid på att lära mig tala Klingon. Sånt får andra roa sig med
Men jag har iaf alla 12 långfilmer på DVD