Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#481 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:
adrian_vg skrev: Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Kanske ;-) I ärlighetens namn tycker jag det är lite fånigt att förbjuda saker bara för att det är lätt att kolla.
Jepp, så är det nog. Helst skulle jag vilja se en attitydförbättring generellt, men lycka till med det. I den bästa av världar... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#482 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:
adrian_vg skrev:Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Kanske ;-) I ärlighetens namn tycker jag det är lite fånigt att förbjuda saker bara för att det är lätt att kolla.
Jepp, så är det nog. Helst skulle jag vilja se en attitydförbättring generellt, men lycka till med det. I den bästa av världar... :?
Det skulle kunna gå med lagstiftning, kontroll och tester. Problemet är att om detta skulle införas så skulle många bli av med körkortet och många andra skulle aldrig få körkort. Men då kommer vi in på det som jag skrev och Blåviffer svarade på ovan (förra sidan).
Blåviffer skrev:
Tyrannosaurus skrev:... införa ett simultantest i körkortsutbildningen skulle ju vara alldeles för verklighetsnära :P
Nej det går ju inte. Då skulle ju många aldrig få körkort och det är ju en rättighet och det skulle säkert vara orättvist på nåt sätt ;-)
Det skulle skrikas i högan sky om diskriminering och dessutom skulle ju den heliga ekonomiska tillväxten för bilindustrin kunna bli lidande.

Bara en liten ordförklaring: "Ekonomisk tillväxt" betyder i korthet att fler och fler ska köpa mer och mer skit. Frågan är bara var vi ska bo när hela jorden är full med skit? En sak är säker, den här utvecklingen där det enda som är heligt är tillväxt, tillväxt, mer tillväxt och ännu mer tillväxt, kommer att leda till total kolaps, kanske redan under vår livsttid.
Det var något om det här i SVT:s senaste Vetenskapens Värld. Jag är även med i en diskussionsgrupp med folk ur verkligheten (typ tankesmedja, teapartyrörelse eller vad man vill kalla det) där vi också tog upp det på vårt senaste möte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#483 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Eller finns det nån principell skillnad mellan ett handsfreesamtal och ett vanligt i bilen? Det beror nog på situationen om det är lämpligt att prata och jag tycker inte man ska förbjuda allt som är en risk.
Jag har varit med om alldeles för många situationer där en bilist och en mobiltelefon varit inblandat, för att tycka något annorlunda än jag gör nu. Alldeles för många kan helt enkelt inte hantera detta.

Samtal mellan passagerare och förare kan självklart vara distraherande också. Allt beror på situationen.

Mobilprat är dock lättare att komma åt lagligt sett. Vill du försöka förbjuda samtal mellan förare och passagerare? 8*)
Det är inte riktigt samma sak, att gaffla med en passagerare och att rapa i nallen. Nallen kräver mycket mera av en koncentration har jag märkt, men generellt sett så gäller följande när du ska köra, så kör du. Ska du gaffla i nallen, så gaffla i nallen, men INTE samtidigt! att en del ska ha så djävla svårt att inse det?. Jag är fd yrkesförare och har kört i stort sett hela mitt liv, och vågar sticka ut "hakan" och påstå att man har trafikkunskap och erfarenhet en "liten bit" över svenssons. Och jag har det är apmarigt när någon ringer i nallen och vill surra när man kör, även när man har "blåtanden" i örat, man tappar massor i koncentration och uppmärksamhet.
Senast redigerad av blacken den ons jun 01, 2011 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#484 Inlägg av adrian_vg »

Apropå mobiler och bilar såg jag en intressant syn idag. 8*)

Platsen jag parkerar på är byggd som en kantigt U, där staplarna är en väg in och ut, och bottnen i U:et är parkeringen. Imorse mullrade jag som vanligt längs ena U-benet till "min" parkeringsplats och noterade en bilist som körde in på det andra U-benet.

Det tilldrog sig min uppmärksamhet eftersom jag vet att trottoarkanten på den U-bensänden är ganska hög, nästan två decimeter,och att jag hellre kör ner på det hållet än upp. Noterade strax efter att föraren, som höll en mobiltelefon tätt tryckt mot örat, hade svårt att komma upp på kanten. Vrrrooooooooommmmm!!! och så kom hon med vilt slirande koppling uppför kanten, och kom i en hiskelig fart upp på den korta vägen; ryckigt och stelt. Tvärbroms på bilen alldeles innan gruppen med människor i rökrutan... Donnan kliver ur bilen och pratar *fortfarande* i telefon. Händelsen tog alltså runt två minuter och människan släppte inte telefonen för en sekund...

Vill vi se mer sånt? Kan vi kalla detta för trafiksäkert?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#485 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Vill vi se mer sånt? Kan vi kalla detta för trafiksäkert?
Nej absolut inte, går det inte att slipa ner kanten så att den blir lägre? :')
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bildrulletråden

#486 Inlägg av blacken »

"Ekonomisk tillväxt" betyder i korthet att fler och fler ska köpa mer och mer skit.
Helt rätt köp bara ända till kallingarna ramlar av en .:) Det är få som ser "ekorrhjulet" i samhället vi har idag. Lite skrämmande att se på, det är som att ta viffern nerför Kebnekajses nordvägg och upptäcka att man glömde bromsklossarna vid senaste servicen, man vill kliva av men det går för fort för det. Allt man kan göra är att klamra sig fast för "Pung och Fosterland" och hoppas att det går bra när man landar..
kommer att leda till total kolaps, kanske redan under vår livsttid.
Jo det behöver man inte vara en "raketforskare" för att se, vi lever på lånad tid, på detta klot, och för att travestera en sletet utryck, "Stubinen är tänd" det är bara att vänta på "The Grande Finale"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#487 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och jag har det är apmarigt när någon ringer i nallen och vill surra när man kör, även när man har "blåtanden" i örat, man tappar massa i koncentration och uppmärksamhet.
Om jag kan, brukar jag be min fru ta samtalet. Om jag är själv i bilen ignorerar jag ringningen bara. Inga samtal i världen är så viktiga att jag måste ta det just där och då. Jag kommer hellre fram hel till min destination.

Senast jag tog ett samtal i bilen var för några år sen. När jag lagt på insåg jag att jag nästan var hemma, och jag hade inget som helst minne om hur jag kommit dit. Totalt ingen som helst koll på trafiken runtomkring. Sen dess tar jag inte telefonsamtal på mobilen medan jag kör.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#488 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:
adrian_vg skrev:
Vill vi se mer sånt? Kan vi kalla detta för trafiksäkert?
Nej absolut inte, går det inte att slipa ner kanten så att den blir lägre? :')
Bra att vi koncentrerar oss på rätt saker i livet. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#489 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Apropå mobiler och bilar såg jag en intressant syn idag. 8*)

Platsen jag parkerar på är byggd som en kantigt U, där staplarna är en väg in och ut, och bottnen i U:et är parkeringen. Imorse mullrade jag som vanligt längs ena U-benet till "min" parkeringsplats och noterade en bilist som körde in på det andra U-benet.

Det tilldrog sig min uppmärksamhet eftersom jag vet att trottoarkanten på den U-bensänden är ganska hög, nästan två decimeter,och att jag hellre kör ner på det hållet än upp. Noterade strax efter att föraren, som höll en mobiltelefon tätt tryckt mot örat, hade svårt att komma upp på kanten. Vrrrooooooooommmmm!!! och så kom hon med vilt slirande koppling uppför kanten, och kom i en hiskelig fart upp på den korta vägen; ryckigt och stelt. Tvärbroms på bilen alldeles innan gruppen med människor i rökrutan... Donnan kliver ur bilen och pratar *fortfarande* i telefon. Händelsen tog alltså runt två minuter och människan släppte inte telefonen för en sekund...

Vill vi se mer sånt? Kan vi kalla detta för trafiksäkert?
Ett typexempel på en individ som inte är mogen för att inneha körkort, vederbörande ska inte ens få framföra en fastkedjad kundvagn på inhägnad område..
Senast redigerad av blacken den ons jun 01, 2011 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Änglavakt "Skall ligga i Bildrulletråden"

#490 Inlägg av tersan »

Ajax skrev:
adrian_vg skrev:
Vill vi se mer sånt? Kan vi kalla detta för trafiksäkert?
Nej absolut inte, går det inte att slipa ner kanten så att den blir lägre? :')
:tummenupp
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Bildrulletråden

#491 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:...viffern nerför Kebnekajses nordvägg .....
DET låter traumatiskt med eller utan bromsklossar :lol:

Mitt jobb och diverse omständigheter göra att jag kör alldeles för mycket för att inte vara yrkeschaffis. Typ 5000 per år. Idag brände E4an några tiotal mil som så många gånger förr. Tycker nästan aldrig folk kör snyggt där men idag kom drullarna i svärmar. Skulle lätt få ihop en lång lista med raljerande kommentarer om jag orkade fast kort sagt idag:

1. Vad är det för svårt med att hålla längre avstånd än 0,2 s?
2. Har dyra/snabba bilar mer rätt till vägen än andra? Jag undrar speciellt om det ingår en ligistutbildning när man köper BMW...
3. Våra yrkeschaufförer. Vägens riddare och förebilder! Jo tjäna....

Får bara hoppas man alltid lyckas hålla humöret och inte själv börjar hävda "sin rätt" för då kan det ju gå illa...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bildrulletråden

#492 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:1. Vad är det för svårt med att hålla längre avstånd än 0,2 s?
2. Har dyra/snabba bilar mer rätt till vägen än andra? Jag undrar speciellt om det ingår en ligistutbildning när man köper BMW...
3. Våra yrkeschaufförer. Vägens riddare och förebilder! Jo tjäna....
Mörkfärgade BMW är värst! :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bildrulletråden

#493 Inlägg av blacken »

Våra yrkeschaufförer. Vägens riddare och förebilder! Jo tjäna
En gång i tiden så var vi det, men vi ska ju anpassa oss till skiten i EU så bara att acceptera fler och fler idioter på vägarna..
Vad är det för svårt med att hålla längre avstånd än 0,2 s
Ja, det undrar jag också, kan det vara nå`t med att främmande kroppar attraherar varandra kanske, typ gravitation? Och varför ska alla djävlar över och in i min fil på vägarna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: Bildrulletråden

#494 Inlägg av Blåviffer »

Idag kunde det blivit en viffer till mosad i Borås, dvs min, inte mer än 100 meter från olyckan häromdan. Körde av motorvägen efter en kvällstur nyss. När man kommer av motorvägen är det trafikljus direkt där jag skulle svänga vänster. Mitt emot är det också trafikljus men man kan även svänga höger (mitt vänster) via en separat sned påfart där det är väjningsplikt. Jag får grönt och börjar svänga. Precis då kommer en taxi i ganska bra fart mot just denna väjningsplikt och han stannar. Bra. Bara det att precis när jag är genom svängen och börjar dra på kör han igen :cEvil: Tvärnit, tut och heljusblink. Taxistollen kör lungt vidare som ingenting. Han hade visst inte speciellt bråttom. Hade jag inte varit på alerten hade jag troligtvis träffat hans vänster bakskärm eller lyckta och fått en ganska trist flygtur. Ibland bli man trött på folk men jag antar att det bara är att vänja sig?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Bildrulletråden

#495 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:1. Vad är det för svårt med att hålla längre avstånd än 0,2 s?
2. Har dyra/snabba bilar mer rätt till vägen än andra? Jag undrar speciellt om det ingår en ligistutbildning när man köper BMW...
3. Våra yrkeschaufförer. Vägens riddare och förebilder! Jo tjäna....
Mörkfärgade BMW är värst! :shock:
Jag håller med och höll på att få spader på två bimbos i en BMW cap på Tranebergsbron förra året. Hade jag inte haft så jävla ont så hade dom fått leta efter sin bilnyckel i Mälaren under bron :twisted:

Men... Något jag förvånas över sen jag själv började köra BaaderMeinhofWagen är att det verkar finnas någon slags oskriven överenskommelse mellan ägarna av dessa å fyra hjul försedda automobiler av ovanstående fabrikat att inte hålla på att jävlas med varandra. Det händer ofta att folk bara ska om bara för att dom just bara ska om och sen lägger sig framför enbart för nöjet att få agera bromskloss eller att någon lägger sig som en frimärke bakom eller liknande idiotier. Men av någon outgrundlig anledning har detta aldrig hänt av någon annan med det nämnda automobilmärket från tyska Bayern.

Jag blir lika förvånad varje gång, generösa avstånd bakom, inte kasta sig in framför, inga arga hämndomkörningar när man kör om dom.
Jaja, det är väl trevligt så länge det varar, men det lär väl inte vara längre än tills jag sätter mig på hojen. Men då har jag istället pulver så jag kan rasta dom ordentligt. Jag brukar ibland säga det till dom som tycker att bilen går bra, "den är SLÖ jämfört med hojen".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar