Bästtrafik eller Pesttrafik

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

Bästtrafik eller Pesttrafik

#1 Inlägg av dubbear »

Ugga.
Nu när Kung Bore tvingar en att åka spårvagnar och andra trista färdmedel så måste man ju köpa dyra spårvagnskort. Sagt och gjort pungar ut för ett som heter ungdom,
står något om 26år (jag är 26)
Sedan blir de kontroll 5 dagar senare men det är väll inga problem?
Jo de blir massa problem man får bara åka på 26 TILLS man är 26
buhu. Så ja försöker förklara att jag inte köpt niohundrakronorskortet för skoj skull utan de var ett ärligt misstag och att detta redan kommer kosta mig då jag måste köpa ett nytt kort som är dyrare (1200kr för vuxen kortet)

Men ingen pardon ges här.
Jag har skrivit in och överklagat men har väll inga höga förhoppningar
Här är man en trogen kund som försökt betalt för sig hela livet...
så får man inte ens göra ett uppenbart misstag

Är jag bara gnällig eller är de lite väl hårt?

Bild
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021

#2 Inlägg av Göingen »

Du kan ju alltid hoppas på att din överklagan vinner gehör, men jag håller det inte för troligt. Det skulle i så fall vara om man kan göra gällande att de använder falsk marknadsföring när ett "26-kort" inte gäller en 26-åring. :fakta

Annars tycker jag synd om dig, 3300:- kan jag försäkra min viffer för nästan ett helt år, helförsäkring.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

#3 Inlägg av dubbear »

Eller tankat 275 liter bensin
Honda VTR 1000 99

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Undrar vem det var som uppfann uttrycket "ärlighet varar längst"?
Inget kan vara mer fel. Jag var en gång ärligheten själv och blev utnyttjad, blåst, straffad, lurad, bortgjord osv. samtidigt som jag fick höra "ärlighet varar längst". Tack för den när man sen får stå där och se ut som om man har sålt smöret och tappat pengarna.
Det engelska uttrycket heter: "Good guys finnish last" och det har jag lärt mig den hårda vägen :twisted:

Att vara ärlig mot främmande människor och speciellt de som kan utöva en viss makt över en som chefen, kontrollanter, väktare osv. är det dummaste man kan göra.

- Har du biljett?
- Nej.
- Har du leg?
- Nej.
- Personnummer?
- Ge dom ett personnummer som dom kan torka sig med. Men ge akt på dom sista siffrorna som står för församling, kön mm. Använd dina egna siffror 7, 8, 9. Siffra 10 är en kontrollsiffra som kan räknas fram.

Dom får inte hålla kvar dig, det är olaga frihetsberövande. Om dom trots allt gör det och tillkallar polis, gör en anmälan direkt när polisen anländer. Olaga frihetsberövande har betydligt högre straffvärde än "friåkning" och ett s.k. envargripande gäller enbart grova brott, inte "jaywalking".

Vad det gäller ärlighet så går jag efter devisen: "If they try to fuck me, I fuck them better" :wink: :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

Tyrannosaurus skrev:Undrar vem det var som uppfann uttrycket "ärlighet varar längst"?
Inget kan vara mer fel. Jag var en gång ärligheten själv och blev utnyttjad, blåst, straffad, lurad, bortgjord osv. samtidigt som jag fick höra "ärlighet varar längst". Tack för den när man sen får stå där och se ut som om man har sålt smöret och tappat pengarna.
Det engelska uttrycket heter: "Good guys finnish last" och det har jag lärt mig den hårda vägen :twisted:

Att vara ärlig mot främmande människor och speciellt de som kan utöva en viss makt över en som chefen, kontrollanter, väktare osv. är det dummaste man kan göra.

- Har du biljett?
- Nej.
- Har du leg?
- Nej.
- Personnummer?
- Ge dom ett personnummer som dom kan torka sig med. Men ge akt på dom sista siffrorna som står för församling, kön mm. Använd dina egna siffror 7, 8, 9. Siffra 10 är en kontrollsiffra som kan räknas fram.

Dom får inte hålla kvar dig, det är olaga frihetsberövande. Om dom trots allt gör det och tillkallar polis, gör en anmälan direkt när polisen anländer. Olaga frihetsberövande har betydligt högre straffvärde än "friåkning" och ett s.k. envargripande gäller enbart grova brott, inte "jaywalking".

Vad det gäller ärlighet så går jag efter devisen: "If they try to fuck me, I fuck them better" :wink: :twisted:
Måste poängtera ditt grova fel i denna post.
Friåkning räknas faktiskt som ett brott och har 1års fängelse i straffskalan. Därmed är envarsgripande fullt berättigat.
person får kvarhållas med det våld nöden kräver tills polisman anländer eller max 8 timmar.
Jag har jobbat i branchen så jag vet.. precis som att beträda ett spårområde är brott mot järnvägssäkerhetslagen.
Det är precis som att försöka ta en springnota på en taxiresa.
Blir sne för att jag inte kommer på rubriceringen men det var många år sedan.

Sedan går personnummer att räkna ut om de stämmer eller inte .. är rätt lätt ;) Men många kontrollfunktioner har direktnummer till polisens radiocentral och får alla personuppgifter och i vissa fall även passinformation vid misstanke om felaktiga uppgifter.
Att lämna felaktiga uppgifter är falsk tillvitelse och skriva på en kontrollavgift med felaktigt namn går som urkundsförfalskning (om man uppgett ett riktigt personnummer som man pluggat in och kan namnet).
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Kom på brottsrubriceringen ... Bedrägligt beteende

Bedrägeri

Bedrägeri är enligt svensk rätt ett brott, som består i att någon förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde enligt 9 kap. 1 § brottsbalken.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.

Bedrägligt beteende
Den ringa formen av bedrägeri kallas bedrägligt beteende.
Bedrägligt beteende kan föreligga enligt 2 § första stycket på grund av att bedrägeriet avsett ett förhållandevis ringa belopp att jämföra med snatteri. Andra stycket är ett snyltningsbrott där gärningsmannen levt på annans bekostnad.

Mer på ämnet kan läsas i boken Straffrätt ;)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

#7 Inlägg av dubbear »

Jag trodde ju att jag hade giltig biljet så jag hade ingen anledning att göra något kreativt.

Dessutom drar ju biljetkontrollanterna på sig massa misshandels anklagelser här i gamla götet. Verkar vara samma folk som är vakter på puben.
Har provat på att fäktas med en sådan och tänker inte prova de igen
man ska ju prova allt en gång men de får räcka

Ja menade mer om Västtrafik borde fria eller fälla mig

och så ville ja ha sympati :cCry:
vilket ja fick av Göingen tack tack
Honda VTR 1000 99

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Sympati har du men tyrran hade fel ;)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

dubbear skrev:Jag trodde ju att jag hade giltig biljet så jag hade ingen anledning att göra något kreativt.

Dessutom drar ju biljetkontrollanterna på sig massa misshandels anklagelser här i gamla götet. Verkar vara samma folk som är vakter på puben.
Har provat på att fäktas med en sådan och tänker inte prova de igen
man ska ju prova allt en gång men de får räcka

Ja menade mer om Västtrafik borde fria eller fälla mig

och så ville ja ha sympati :cCry:
vilket ja fick av Göingen tack tack
"Fäktas" med väktare ska man aldrig göra eller ens försöka om man inte i förväg vet att man är bättre än dom. Men det är det få som är, speciellt när man är ute på krogen :wink:

Däremot kan Göingens tanke om falsk marknadsföring vara intressant.
Göingen skrev:Du kan ju alltid hoppas på att din överklagan vinner gehör, men jag håller det inte för troligt. Det skulle i så fall vara om man kan göra gällande att de använder falsk marknadsföring när ett "26-kort" inte gäller en 26-åring. :fakta
Kallas det "26-kort"? Gäller det till 26 eller t.o.m. 26? Oavsett vilket så finns det utrymme för misstolkning vilket bör räcka för att fria.

Du har full sympati även av mig.
Senast redigerad av Tyrannosaurus den tis feb 02, 2010 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#10 Inlägg av TG »

Det du skulle kunna klara dig på är om du kan "bevisa" att du inte AVSIKTLIGT handlade bedrägligt.... om inte jag minns min juridik helt fel så är det ett uppsåtsbrott??? (rätta mig gärna om jag har fel)

Få med i din överklagan att du inte förstod "bättre"... värt ett försök men kan vara ett riktigt långskott.... Står säkert VÄLDIGT tydligt i bestämmelserna var exakt åldersgränsen går.... (Var precis inne på västtrafiks sida.... ser lite mörkt ut faktiskt.... om inte de har haft otydliga reklamer på sistone.....)

En liten tröst i mörkret... såg ut som du kan få din första biljett återköpt...

Lycka till!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#11 Inlägg av Brother Wolf »

Synd på de 74 ölen :?

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Skriv svar