Hjälp? datorstrul...

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#16 Inlägg av TG »

:roll: aldrig hört talas om.... var hittar man en sån?? o tror du att det är det som är felet?
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#17 Inlägg av Conseal »

Är det säkert .. har du vägarna förbi Sötertälje lan du få en ;)
Är en vanlig usbkontakt i ena änden och en rund liten plupp i andra änden .. kolla bakpå disken så har du säkert ett litet hål med en pigg i .. jag har säker 3-4 stcken liggandes.
Behöver bara hitta en ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#18 Inlägg av TG »

Det hade varit tacknämligt :)

Men jag tittar på disken (många varv så jag tror inte jag har missat nåt :wink: ) det enda stället jag kan finna där det går att plugga in något på den är den mini-usb ingången som finns under ett skyddslock av gummi.
så jag tror inte det går, eller har jag missuppfattat något?
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#19 Inlägg av Conseal »

Det kan vara så också .. jag har 6st usbdiskar som ligger i en prydlig liten hög här ..

4st Lacie - Usbport + litet strömuttag
1st Iomega - USB/FW + strömuttag
1st Plextor - Endast USB

Fast det är bara 2,5" diskar .. mina 5st 3,5" har egna nätaggregat.

Som det ser ut så blir det divrutinsmeckande för din del... OM INTE!!!

Du kan prova koppla in den och sedan titta i diskhanteraren så den inte försöker plocka en redan utnyttjad enhetsbokstav. Det är väldigt vanligt.
Då får man ändra enhetsbeteckningen bara så funkar det .. blev det hibreiska nu ?

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev::roll: aldrig hört talas om.... var hittar man en sån?? o tror du att det är det som är felet?
Western Digital borde ha en, de skriver ju om den.

Det är något av en speciallösning, så det är inte så konstigt om du aldrig sett en. 8-)

Senast jag såg en sån var när jag strulade runt med chefens 3G-dongel till sin tabletpc som han prompt skulle ha. Till dongeln medföljde en kort usbkabel och en y-kabel med en mini-usb i ena änden som skulle in i donglen och två vanliga usb-hanar som man pluggar in i två vanliga usb-uttag på datorn.

Liknade den på bilden på http://www.dustin.se/pd_5010045685.aspx.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Men jag tittar på disken (många varv så jag tror inte jag har missat nåt :wink: ) det enda stället jag kan finna där det går att plugga in något på den är den mini-usb ingången som finns under ett skyddslock av gummi så jag tror inte det går, eller har jag missuppfattat något?
Det går, men du behöver en speciell usb-kabel. Verkar inte som om Passportmodellerna har andra portar än en styck mini-usb-uttag.

För framtida bruk; det kan vara en bra idé att skaffa ett löst litet kabinett med de uttagen man vill ha, dvs usb+ström, och sen skaffa en egen hårddisk av valfri storlek. Det är det jag brukar göra.

Kolla dock Conseals senaste inlägg i första hand, det är det enklaste och billigaste man kan göra.
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#22 Inlägg av Conseal »

Hittade en tråd på nätet som sa "kör windows update"

Här är en liten story ... faktisk från en reviewsite om just den disken

"I bought this unit through the distributer my wife works with.
The price seemed fair. The look awesome. The size sleek! Almost a video ipod size.
When I got home (to my desktop computer), exited to try it out. My Xp would tell me there was something connected to the USB port, but it didn't know what the hell it was. And asked for a driver.
No disk was included with the unit. Just a VERY short USB cable. And some documentation that is mostly warranty and warnings. On regards to installation instructions there where to graphics. One showing what's in the box (already mentioned) and another pointing out where to connect (DUH!). The graphic does show though a LAPTOP, not a desktop computer.
I was stuck, so all I could do was trying WD online support. As with any of these companies it was a trip with a lot of dead ends (you mostly get pages PROMOTING the product, even the ones that read on the link "support"). In the end I actually had to register to get access to the software, I guess because of the encryption included with the unit's apps (in the actual unit, which if in the first place you can't see on your system, then how the hell can you access the apps???). The software I could download?
-Mass storage unit scanning. (read hard drives scanning).
-Sync app.
-Encryption app.

All these require your unit to be visible by the system in order to work! (WTF?)

So... I turned to my wife who was using her laptop at the time and when she conected it it came up perfectly on her system. Total access, working like a dream. She handed it back to me with a look of "do you really know anything about this kind of stuff baby?".
I turned away with a frown of stubbornness and returned to my search. To no avail. In the end I had to leave to an appointment I had feeling frustrated. When I got home, my drive was connected and now it was working properly. I knew my wife had something to do with it. What she had done was that using our local wireless network she had taken the driver from the drive while it was connected to her laptop and transfered it to my desktop where then she proceeded to install the drive properly.
Problem fixed, but not thanx to Western Digital.

Today I get to work and try connecting the drive to my two desktop computers. This time I don't even get the install hardware message from windows, just another message that tells me there's something there but the system doesn't know what it is and it probably won't work properly..."

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#23 Inlägg av TG »

Conseal skrev:
Du kan prova koppla in den och sedan titta i diskhanteraren så den inte försöker plocka en redan utnyttjad enhetsbokstav. Det är väldigt vanligt.
Då får man ändra enhetsbeteckningen bara så funkar det .. blev det hibreiska nu ?
Jag tror jag förstår :wink: vad du menar, men vad är diskhanteraren? (=filhanteraren?)
Jag kan ha "den här datorn" öppen samtidigt men där ser man inget... Fönstret för "Ny maskinvara har hittats" blinkar i varannan sekund, alltså varannan sekund öppet o varannan borta.... jag har inga andra usb enheter inkopplade samtidigt så inga av de torde vara upptagna... så hur gör jag för att ändra bokstav på en enhet som jag inte "ser" på den här datorn? ska jag plugga in den i en annan dator o döpa om den där?

Det sjuka (enligt mig) är att den fungerat klanderfritt i snart ett år, jag har inte installerat några program i samband med att den la av... Helt plötsligt bara "poffborta".... :evil:
VFR 800 -02 (silver)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Engelska länkar kom upp först. Hoppas det går bra ändå. ;-)

Byta enhetsbokstav för Windows XP:
http://support.microsoft.com/kb/307844

Byta enhetsbokstav för Windows Vista:
http://windowshelp.microsoft.com/Window ... 21033.mspx
===

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#25 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Engelska länkar kom upp först. Hoppas det går bra ändå. ;-)

Byta enhetsbokstav för Windows XP:
http://support.microsoft.com/kb/307844
Eller högerklicka på "Den här datorn" och välj hantera (manage om du har engelsk). Sedan under storage -> disk management så ser du alla anslutna enheter ..

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Eller högerklicka på "Den här datorn" och välj hantera (manage om du har engelsk). Sedan under storage -> disk management så ser du alla anslutna enheter ..
En genväg! Missade den helt... ;-)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

Bara några tankar då jag själv tidigare hade problem med en USB disk.

Till att börja med utgår jag ifrån att det är en 2,5" disk eftersom den inte har någon extern strömingång. 3,5" diskar drar mer, kräver mer och klarar inte att drivas bara av USB:n.

Disken jag har är en 2,5" och det enda som finns på den är en USB-hona (ej mini) och en lysdiod. Det är Clas Ohlsons kabinett och jag har satt i disken själv.

Allt gick jättebra enda tills jag bestämde mig för att formatera disken och göra om den till en hel partition (hade två tidigare). Då satte det igång, så fort jag kopplade in den började den protestera, blinka, skrika, ticka, knäppa och bära sig åt och ville inte alls vara med på noterna. Iofs inga felmeddelanden på skärmen, men ändå.

Jag började misstänka att den hade pajat, men efter ett samtal med min datasupport menade han att den helt enkelt fick för lite ström och min tanke blev då att köpa ett nytt kabinett med extern ström.

Men detta tyckte supportpolarn var en dålig idé och menade att jag hade ett underdimensionerat moderkort (jag har du trots allt tre interna hårddiskar varav en är SCSI).
Utan hade ordnade fram ett nytt moderkort med 64x AMD Athlon och ett par extra minnen för 600 spänn vilket jag hade svårt att motstå.

I med skiten och helt plötsligt gick USB-disken helt perfekt igen.

Jag har tidigare även råkat ut för att datorns hela USB styrning har ballat ur. Den klarade enkla saker som min mus en liten minnessticka och sånt, men lite mer tungdriva grejer som en hårddisk då vart det nobben. Den hittade inte ens enheten när man satte i den.

Den enda lösningen var att installera om operativet, sen funkade allt som det skulle igen.

Så här har du någon av dina troliga felkällor.
- För lite ström. Lösning: Byt moderkort eller kabinett.
- Tjall på drivisarna: Lösning: Installera om operativet. Kom ihåg att det är Winblows och det kan rätt som det är och helt utan anledning få för sig att sluta fungera.

Men innan du göra något. Koppla in hårddisken och lägg örat emot och kolla så motorn går. Den ska gå igång så fort du pluggar in oavsett om operativet hittar disken eller inte. Går den inte igång så har du antingen ingen ström i USB:n eller så har motorn pajat.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: - Tjall på drivisarna: Lösning: Installera om operativet. Kom ihåg att det är Winblows och det kan rätt som det är och helt utan anledning få för sig att sluta fungera.
Tycker fortfarande att du överreagerar. Man behöver inte installera om operativet så fort nåt ballar ur. :wink:
===

Skriv svar