Köpa Saab!

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#121 Inlägg av Fredrik P »

Man köper INTE en saab. Fina å titta på och köra men problem,,,ojojojoojojojoj mycke delar som ska bytas som man inte behöver på andra märken å de kostar!

Köp en sådan här:

http://www.blocket.se/vi/18664690.htm?ca=20_s

Blir en sådan nästa bil kombi dock måste tänka på framtida barn...eller kanske en:

http://www.blocket.se/vi/19057432.htm?ca=20_s
Oxå en kombi då...får dpck vänta lite så priset sjunker.
Tråkiga med Mazda är att dom inte har några roliga motorer i sina bilar.
Vet dock inte om dubbelturbo motorn som satt i gamla mazda 6 finns i nya?
Men den va ju sjukt dyr oxå.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#122 Inlägg av elias »

Nu pratade vi om att det skulle vara ekonomi i bilarna med.... :)

Som sagt, Passat lockar. Frågan är bara om den går in på min parkeringsplats.

Har suttit i en del 9-5:or nu och jag måste säga att de verkligen känns gamla. Speciellt efter att minuten innan suttit i en s40 av samma årsmodell. Ska nog ta med frugan o kolla på den med.
Bild

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#123 Inlägg av Karlsson »

elias skrev:
Karlsson skrev:En vanlig longlife-service utan tillägg (3000 mil) kostar 3200:- En longlife-service med tillägg (6000 mil) kostar 5600:- ..om jag inte minns fel :roll:
Priserna ska isf gälla i Örebro
Vad menas med tillägg?
Den var senast servad vid 1600 mil enligt papprena.. villket låter lite skumt.
Med tillägg menar jag byte av tändstift, luftfilter o ev. bromsvätske byte

Jag kan kolla om den är servad (på VAG) efter 1600 mil. Stämplarna kan bara vara missade av mekanikern. Om den verkligen inte är servad så tycker jag att du ska leta vidare.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#124 Inlägg av Fredrik P »

elias skrev:Nu pratade vi om att det skulle vara ekonomi i bilarna med.... :)

Som sagt, Passat lockar. Frågan är bara om den går in på min parkeringsplats.

Har suttit i en del 9-5:or nu och jag måste säga att de verkligen känns gamla. Speciellt efter att minuten innan suttit i en s40 av samma årsmodell. Ska nog ta med frugan o kolla på den med.
E de ingen ekonomi på en skoda octavia RS menar du?
I princip samma bil som passaten, dock MYCKET billigare!
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#125 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Qwerty skrev:Läste på ett diesel forum att det var efter 7500mil per år man tjänade på att åka diesel mot bensin.
Med Elias beräknade 5000-6000mil/år kan det bli tufft att nå till brytpunkten runt 7500mil. Speciellt om man också ska hinna med lite vifferåka också. :wink:
Det beror ju på vilka bilar man pratar om. Qwertys resonemang fattar jag ärligt talat inte mycket av, men jag kör ju Alfa... min brytpunkt med nuvarande drivmedelspriser ligger på 2500 mil. Och då har jag inte tagit hänsyn till att dieseln i mitt fall är betydligt billigare att serva.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#126 Inlägg av elias »

Karlsson skrev:
elias skrev:
Karlsson skrev:En vanlig longlife-service utan tillägg (3000 mil) kostar 3200:- En longlife-service med tillägg (6000 mil) kostar 5600:- ..om jag inte minns fel :roll:
Priserna ska isf gälla i Örebro
Vad menas med tillägg?
Den var senast servad vid 1600 mil enligt papprena.. villket låter lite skumt.
Med tillägg menar jag byte av tändstift, luftfilter o ev. bromsvätske byte

Jag kan kolla om den är servad (på VAG) efter 1600 mil. Stämplarna kan bara vara missade av mekanikern. Om den verkligen inte är servad så tycker jag att du ska leta vidare.
Den verkar ha gått som tjänstebil hos TDC innan så vore skumt om de inte servat den enligt föreskrifterna..? Men jag reagerade på det och har ingen lust att köpa en bil som slarvats med. Det fanns även en anmärkning på bilen. Det kom ett lätt surrande ljud ur ventilationen. Lät som små elmotorer eller liknande. Hördes endast om den stod still på tomgång.

Regnummer på bilen var; XBR 378

Att missa o stämpla en service låter som generaltjänstefel enligt mig med.
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#127 Inlägg av Fredrik P »

elias skrev:
Karlsson skrev:
elias skrev: Vad menas med tillägg?
Den var senast servad vid 1600 mil enligt papprena.. villket låter lite skumt.
Med tillägg menar jag byte av tändstift, luftfilter o ev. bromsvätske byte

Jag kan kolla om den är servad (på VAG) efter 1600 mil. Stämplarna kan bara vara missade av mekanikern. Om den verkligen inte är servad så tycker jag att du ska leta vidare.
Den verkar ha gått som tjänstebil hos TDC innan så vore skumt om de inte servat den enligt föreskrifterna..? Men jag reagerade på det och har ingen lust att köpa en bil som slarvats med. Det fanns även en anmärkning på bilen. Det kom ett lätt surrande ljud ur ventilationen. Lät som små elmotorer eller liknande. Hördes endast om den stod still på tomgång.

Regnummer på bilen var; XBR 378

Att missa o stämpla en service låter som generaltjänstefel enligt mig med.
Får man fråga var du ska köpa den?
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#128 Inlägg av elias »

Fredrik P skrev:
elias skrev:Nu pratade vi om att det skulle vara ekonomi i bilarna med.... :)

Som sagt, Passat lockar. Frågan är bara om den går in på min parkeringsplats.

Har suttit i en del 9-5:or nu och jag måste säga att de verkligen känns gamla. Speciellt efter att minuten innan suttit i en s40 av samma årsmodell. Ska nog ta med frugan o kolla på den med.
E de ingen ekonomi på en skoda octavia RS menar du?
I princip samma bil som passaten, dock MYCKET billigare!
Det är högre ljudnivå i en Octavia samt att jag personligen inte tycker att det är samma detaljkvalite i dem. Lite därefter stupar de.
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#129 Inlägg av Fredrik P »

elias skrev:
Fredrik P skrev:
elias skrev:Nu pratade vi om att det skulle vara ekonomi i bilarna med.... :)

Som sagt, Passat lockar. Frågan är bara om den går in på min parkeringsplats.

Har suttit i en del 9-5:or nu och jag måste säga att de verkligen känns gamla. Speciellt efter att minuten innan suttit i en s40 av samma årsmodell. Ska nog ta med frugan o kolla på den med.
E de ingen ekonomi på en skoda octavia RS menar du?
I princip samma bil som passaten, dock MYCKET billigare!
Det är högre ljudnivå i en Octavia samt att jag personligen inte tycker att det är samma detaljkvalite i dem. Lite därefter stupar de.
Kan jag väl hålla med om.
Samtidigt e octavian lätt 100.000 billigare i nyinköp va e passat e, detta va ju dock inte samtalsämnet.
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#130 Inlägg av elias »

Fredrik P skrev:
elias skrev: En massa text ...
Får man fråga var du ska köpa den?
Det är inte 100 att det blir just där, men detta exemplaret står hos Sundström i Haninge. Det ligger några highlines ute då o då. Men denna var närmast min bostad.
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#131 Inlägg av Fredrik P »

elias skrev:
Fredrik P skrev:
elias skrev: En massa text ...
Får man fråga var du ska köpa den?
Det är inte 100 att det blir just där, men detta exemplaret står hos Sundström i Haninge. Det ligger några highlines ute då o då. Men denna var närmast min bostad.
Bosse Sundström funkar å köpa bil på.
Dom verkar riktigt bra där inne.
(Vi på Eurotransport leverar hans bilar till sig)
Vfr 2004:a BLÅ

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#132 Inlägg av elias »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
Qwerty skrev:Läste på ett diesel forum att det var efter 7500mil per år man tjänade på att åka diesel mot bensin.
Med Elias beräknade 5000-6000mil/år kan det bli tufft att nå till brytpunkten runt 7500mil. Speciellt om man också ska hinna med lite vifferåka också. :wink:
Det beror ju på vilka bilar man pratar om. Qwertys resonemang fattar jag ärligt talat inte mycket av, men jag kör ju Alfa... min brytpunkt med nuvarande drivmedelspriser ligger på 2500 mil. Och då har jag inte tagit hänsyn till att dieseln i mitt fall är betydligt billigare att serva.
Jag hade sjuukt gärna velat ha en Alfa. En del av definitionen av "sexig bil". Men, så har jag tre kompisar som alla kört Alfa och fått hål i plånboken. :>

När det gäller dieselbilar så har jag ingen erfarenhet. Jag räknade ut min förtjänst på ca 15 000:- genom att räkna på en Saab 9-3 1.9 Tdi.

Skulle vara intressant att få veta hur brytpunkten kan ligga så högt som vid 7500 mil. För mig börjar det bli intressant vid ~4500.
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#133 Inlägg av elias »

Fredrik P skrev:
elias skrev:
Fredrik P skrev: Får man fråga var du ska köpa den?
Det är inte 100 att det blir just där, men detta exemplaret står hos Sundström i Haninge. Det ligger några highlines ute då o då. Men denna var närmast min bostad.
Bosse Sundström funkar å köpa bil på.
Dom verkar riktigt bra där inne.
(Vi på Eurotransport leverar hans bilar till sig)
Ahh, ser man på..

VFR-forum är i en klass för sig. Det är alltid någon som har lite koll på .... det mesta. :) Att inte fråga här innan är lite dumt. :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#134 Inlägg av Karlsson »

elias skrev:
Karlsson skrev:
elias skrev: Vad menas med tillägg?
Den var senast servad vid 1600 mil enligt papprena.. villket låter lite skumt.
Med tillägg menar jag byte av tändstift, luftfilter o ev. bromsvätske byte

Jag kan kolla om den är servad (på VAG) efter 1600 mil. Stämplarna kan bara vara missade av mekanikern. Om den verkligen inte är servad så tycker jag att du ska leta vidare.
Den verkar ha gått som tjänstebil hos TDC innan så vore skumt om de inte servat den enligt föreskrifterna..? Men jag reagerade på det och har ingen lust att köpa en bil som slarvats med. Det fanns även en anmärkning på bilen. Det kom ett lätt surrande ljud ur ventilationen. Lät som små elmotorer eller liknande. Hördes endast om den stod still på tomgång.

Regnummer på bilen var; XBR 378

Att missa o stämpla en service låter som generaltjänstefel enligt mig med.
Jag har kollat lite...

Passaten var servad vid 4300 mil! De verkar ha kommit i otakt med servicarna, så 6000-mila servicen är det som måste göras.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#135 Inlägg av elias »

Skumt. Killen i bilhallen sa att den var servad vid 1600 mil. Borde de inte då ha gjort 3000 mila först, sen 6000 mila nu senast?

Eller, har de då hoppat över, och inte alls servat, vid 1600 som säljaren sa och bara gjort 3000 mila vid 4300 mil?

Nu blev det snurrigt men jag hoppades att du förstod. :)
För skulle 6000 mila vara gjord så .... ja, då är det bra. Men låter korkad att de servat den så långt innan isf.
Bild

Skriv svar