Köpa enduro ?!
Moderator: adrian_vg
Köpa enduro ?!
Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
Re: Köpa enduro ?!
Man kan ha väldigt kul med en enduro-cykel. Framförallt får du en betydligt längre säsong. Skaffa spikdäck så har du säsong alltid!!! Ibland kan det medfölja Supermotard-hjul och då får du ännu en möjlighet att ha kul.mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
Det görs inga dåliga endurocyklar idag, i alla fall inte om du håller dig till de kända märkena, Honda, Kawa, Suzuki, Yamaha, Husqvarna, Husaberg, KTM eller Gasgas. Sen kan det finnas dåliga exemplar på marknaden, hårt körda och dåligt underhållna.
Ett viktigt val du måste göra är om du vill ha 2- eller 4-takt. Det finns för och nackdelar med båda.
Ta det lungt i skogen

Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
På www.soe.se finns mkt matnyttigt ocksåHenning skrev:enduromx.com
/H

Ang. enduroköp, gör inte misstaget att köpa en för billig/gammal hoj. Det kan bli dyrt i längden.
Cross/endurocyklar slits oerhört mkt mer än gatcyklar. Så du kan inte jämföra en 10 år gammal enduro med en vfr

Köpte själv en gammal XR400 (sliten) hyffsat billigt förra hösten, och inom ett par månader hade jag lagt ut 8500kr (!) på delar. Bl.a. ett vxl-lådsras.

Sen fick jag nog och köpte en nyare KTM, så nu har jag tid att köra istället för att meka

KTM 400 EXC -09
Re: Köpa enduro ?!
På raceenduros med liten oljevolym i motorn är det en bra idé att byta oljan var 5:e timme (det är ~1 liter i de flesta hojarna) - känner man att det är ett bekymmer så kanske man bör snegla på något lite mindre potent (Sukka DRZ400 mfl).mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Service hur fungerar det läser i vissa annonser att folk byter olja var femte timme är det nödvändigt?
Har ni något mer att tipsa mig om gör gärna det.
Och så tänkte ja om någon vet om något bra enduro/cross forum som man kanske kan läsa lite på....
Ventilspel skall kollas lite regelbundet med...och det är runt 100 timmar innan man kanske bör fundera på renovering av motorn.
Det är mer än olja med på hojar som körs hårt i skogen, det går åt däck, bromsbelägg och drivpaket i en takt man inte trodde var möjligt.

Men, det skall sägas att 5 timmar brötande i ett svenskt normalt endurospår är en hel del, för en aktiv motionär som en annan rör det sig om en veckas körning kanske när man är på hugget.
Ett nybörjar-blåbär som är ute första turerna har fullt upp med att överleva ett varv, sedan brukar det inte bli så mycket mer.

Men tipsen du fått är bra, köp inte för billigt/gammalt, det är lika med att köpa dyrt det (om du mot förmodan inte hittar en hoj som är välskött, men de är de inte, speciellt inte med mindre nogräknade ägare som bara kör och ger fan i att serva).
...eller, en del skall inte ha tillträde till ett verktygsskåp, det finns de som pular och skruvar sönder med.
2-takt är sådär att åka gata med, det fungerar inte riktigt att åka på rull - där är 4-takt mycket trevligare, men i skogen så har de sina för- och nackdelar båda två, och vad man gillar är mer upp till var man kör mer.
Se upp med registreringen, e-reg (enduroreggat) drar med sig specialkrav om man vill åka inom lagens ramar, svemolicens (som drar med sig klubbmedlemsskap), a-kort (det har väl alla här ändå) och du får enbart åka på landsväg till/från svemo-sanktionerad träning och tävling.
Lv-reg är klart att föredra, gå inte på några nitar om förreggade äldre hojar, de går INTE att registrera in numera.
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
På huvudet en cross-hjälm + crossbrillormastjan skrev:ok har hittat ett par jag ska kolla på blir nog dyrare än ja räknat med men men ..
Nästa fråga vad skall man ha för kläder ?
Cross kläder jaha och vad är det ?
Vad har ni på er när ni är ute och leker ??
På överkroppen antingen löst bröst/axelskydd, löst ryggskydd, lösa armbågsskydd och en crosströja över, eller en skyddsjacka med alla skydd i (rekomenderas). Dock är en sådan jacka realtivt dyr

På benen lösa knäskydd och ett par crossbyxor över
På fötterna REJÄLA crosstövlar. Snåla inte här då fötterna är väldigt utsatta i enduro.
På nävarna tunna crosshandskar
Detta kör jag med och det är nog den vanligaste outfiten för enduro, dock finns det många varianter och prisklasser på skydden.
Ofta följer det med viss utr med hojen och det kan va bra till att börja med. Surt att punga ut 5-6k med en gång...
KTM 400 EXC -09
Inledningsvis kan man spara ca 2000:- genom att skippa crossbyxor och crosströja och kränga en verkstadsoverall över alla skydden. Man kommer dock snart att tröttna på denna lösning.Batte skrev:På huvudet en cross-hjälm + crossbrillormastjan skrev:ok har hittat ett par jag ska kolla på blir nog dyrare än ja räknat med men men ..
Nästa fråga vad skall man ha för kläder ?
Cross kläder jaha och vad är det ?
Vad har ni på er när ni är ute och leker ??
På överkroppen antingen löst bröst/axelskydd, löst ryggskydd, lösa armbågsskydd och en crosströja över, eller en skyddsjacka med alla skydd i (rekomenderas). Dock är en sådan jacka realtivt dyr![]()
På benen lösa knäskydd och ett par crossbyxor över
På fötterna REJÄLA crosstövlar. Snåla inte här då fötterna är väldigt utsatta i enduro.
På nävarna tunna crosshandskar
Detta kör jag med och det är nog den vanligaste outfiten för enduro, dock finns det många varianter och prisklasser på skydden.
Ofta följer det med viss utr med hojen och det kan va bra till att börja med. Surt att punga ut 5-6k med en gång...
Kolla Biltema, de erbjuder en massa prylar till vettiga priser. Om prylarna är bra nog får väl var och en avgöra.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Min lillebror har en till salu....kanske kan vara något
http://www.blocket.se/vi/18038191.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/18038191.htm?ca=15_s
Utan hoj tyvärr
Är nog lite väl stor/tung hoj för svensk enduro dock, vilket jag tror trådskaparen är ute efter...kennet skrev:Min lillebror har en till salu....kanske kan vara något![]()
http://www.blocket.se/vi/18038191.htm?ca=15_s
Men garanterat en kanonhoj för grus

KTM 400 EXC -09
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köpa enduro ?!
Blev det nåt med enduron?mastjan skrev:Hej funderar på att köpa en enduro någon som har lite koll på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra ?
Jag har alldrig kört någon förut så jag lägger priset till 25000:-
plus minus lite grann.
Jag vill ha en som är LV-reg så ja kan köra på gatan med.
Säsongen blev betydligt längre sen jag köpte Hennings XL600R. Dubbade däcken för nån vecka sen (kolla på Jag och min VFR-subforumet). Rekommenderas!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!