tersan skrev:adrian_vg skrev:Saknar min Volvo 242E från 1976...
Det där sista är väl inte riktigt sant va?
Jo, det är sant! Det var min första bil. Grälade med fadren om familjens gemensamma bil om nånting som jag inte ens minns vad det handlade om, men det resulterade i att jag köpte en egen fräsig 242:a! Den var mörkröd, låg och med stor frontspoiler lackad i bilens färg, dessutom med tonade rutor och solrand på vindrutan. Den såg sportig ut!
Mekanisk insprutning och runt 130hk i en i övrigt ganska lätt bil (om än med oljeslukande automatlåda) gjorde den ganska hårig. Speciellt för en tonåring med ganska färskt körkort.
Automatlådan fick jag förresten fylla på med en liter olja i veckan och bilen drog runt 2,5 liter högoktanig bensin per mil och ännu mer vid kallstart, men jäklar va' kul jag hade med bilen!
Kollade just på Wikipedia,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240, men där nämns bara en 242GT från 1978-1979 med 140hk. Som jag minns det var min en 76:a. Intressant. Ska snoka runt mer.
tersan skrev:Lite värdelöst vetande om Leyland Princess... en variant av den (fanns massor, det här var ju när brittisk badge-engineering stod på topp), hade en tvärställd rak sexa. Har man sett utrymmet för den vanliga fyran så inser man att det nog hade gått att få ner nåt ännu längre också. Att inte många minns Princess bevisas väl inte minst av en svensk biltillverkare på västkusten som 20 år efter Leyland stolt proklamerade att man var först i världen med att montera en rak sexa på tvären.
Inget nytt under solen...