Innan du köper en VFR... Shopping Guide Del 1

Information om de olika årsmodellerna. För att bidra med information vänligen kontakta en forummoderator via PM

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Innan du köper en VFR... Shopping Guide Del 1

#1 Inlägg av Conseal »

Innan du köper en VFR... Shopping Guide

Indledning

Källa: Før du køber en VFR av Morten Lange
Fritt översatt av Abbe Virta


En lång rad personer har bidragit med material till denna sida:

• CHRiel
• Fazeren
• Henrik Lilholt
• Henry
• Iversen
• Jens Morten
• Jesper
• JesperS
• Klavs fra Agusta Motor Aps
• Lars Schmidt
• Motoman
• NielsS
• PAJ
• Pornokongen af Jylland
• Thomas Rolf
• Michael Reckweg


I ett forsök att bemöta några av de problem forumets läsare har haft
vid köp av sin VFR, är här en översikt, som gör det möjligt att
årgangsbestemma en VFR.

Många, både handlare och privata, sätter årgangen till första registreringsdatum.
Det är ju surt om man köper en 1990, och det visar sig att det är en 1989, som blev
såld först 1990. Det är stor skilnad på en 89’a och en 90’a, och det skall slå igenom
på priset.

Det västa fall vi känner till är en import MC, den blev såld som en 1996 års
model. Första registreringsdatum var 1996, men det var faktisk en 1990 års model.
På import modellerna blir datumet for indförseln till landet ibland använt som
första registreringsdatum. Surt att ha köpt en MC, som är 6 år äldre en man trott.
Så var den plötsligt inte billig längre, utan faktisk tämligen dyr.
Ett annat problem med import modellerna är att de skiljer sig från de ’normala’
modellerna på en rad områden, som kan göra det mycket problematiskt senare att få
tag på de korrekta reservedelarna vid skada eller liknande.



VFR750F RC24

Årgang 1986

VFR750Fg

RC24-10xxxxx
J Japan RC24-10xxxxx

RC24-20xxxxx
AR Österike RC24-2002508 => 2010196
E England RC24-2000068 => 2009621
ED Europa RC24-2002058 => 2008760
F Frankrike RC24-2000968 => 2010217
G Tyskland RC24-2000218 => 2007371
IT Italien RC24-2001308 => 2008471
ND N. Europa RC24-2004862 => 2006761
SA Sydafrika RC24-2004410 => 2009334
SD Sverige RC24-2004832 => 2006041
SP Spanien RC24-2004110 => 2010230
SW Schweiz RC24-2002458 => 2010201
U Australien RC24-2001588 => 2010260
CM Canada RC24-GM000042 => GM002395


1986 är den äldsta VFR'en. Kännetecknandet är


• 18" bakhjul och 16" framhjul
• Bakersta fotpinnarna är upphängda i en stålställning

Bild

• De 2 främre fästena som håller samman top och sidokåpan är av snäpptyp
Bild

• Kåpan består av top,höger och vänster sida

• Främre och bakre blinkerserna är likadana
Bild Bild

Varianter

Japanska marknaden:
• Hastighetsmätare till 180,
Japan Bild Europa Bild

• De Japanska blinkersena är inte i närheten av de Europeiska.
Japan Bild Europa Bild

• Motorerna är (har varit) strypta men är rimligt enkla att ordna.

Nordamerikanska marknaden:
• Hastighetsmätaren och varvräknaren är runda.
Nordamerika Bild Europa Bild


• Motor och ventilkåpor är gjutna och guldlackerade
Nordamerika Bild Europa Bild


Tyska marknaden:
• Motorn kan vara strypt. Det skall framgå av papprena om och i så fall hur det är gjort.


Årgang 1987

VFR750Fh

RC24-11xxxxx
J Japan RC24-11xxxxx

RC24-21xxxxx
AR Österike RC24-2104336 => 2106444
E England RC24-2100061 => 2104084
ED Europa RC24-2100001 => 2106934
F Frankrike RC24-2100056 => 2106727
FI Finland RC24-2104982 => 2105317
G Tyskland RC24-2100006 => 2104335
IT Italien RC24-2102050 => 2103774
ND N. Europa RC24-2104436 => 2105713
SA Sydafrika RC24-2103024 => 2103025
SD Sverige RC24-2104832 => 2105307
SP Spanien RC24-2103000 => 2106556
SW Schweiz RC24-2104486 => 2106872
U Australien RC24-2103026 => 2106950

1987 års modell skiljer sig väldigt litefrån 1986 års modell..


• De 2 främre fästena som håller samman top och sidokåpor har bytts mot skruvar.

• Tändningsanläggningen som ligger under sadeln lite framför baklyset är en helt ny typ
och är nu endast hälften så brett som tidigare. Tändanläggningen från 86 och 87 är inte
kompatibla.

Årgang 1988

VFR750Fj

RC24-11xxxxx
J Japan RC24-12xxxxx

RC24-22xxxx
AR Österike RC24-2202515 =>
E England RC24-2202353 =>
ED Europa RC24-2201958 =>
F Frankrike RC24-2200017 =>
FI Finland RC24-2204347 =>
G Tyskland RC24-2200019 =>
IT Italien RC24-2200011 =>
ND N. Europa RC24-2200659 =>
SA Sydafrika RC24-220???? =>
SD Sverige RC24-2204402 =>
SP Spanien RC24-2200512 =>
SW Schweiz RC24-2200030 =>
U Australien RC24-2200027 =>

1988 modellen liknar 1986 och 1987 modellerna, men är uppdaterade på en lång rad punkter.
Bl.a.:


• 17" hjul fram och bak
• 41mm framgaffel mot 37mm
• 296mm skivor fram mot 276mm
• Kåpglaset kan höjdjusteras

• Alu-konsoller till bakre fotpinnarna
86-87 Bild 88-89 Bild

• Nya innerpaneler i kåpan
86-87 Bild 88-89 Bild

• Kåpan består nu av 4 delar top, högre-, vänstre sida och mage
Bild

• Främre blinkerserna är integrerade i kåpan
86-87 Bild 88-89 Bild

• Nya bakblinkers
86-87 Bild 88-89 Bild

• Nytt avgassytem med blank dämpare. Avgasröret är också ändrat och inte kompatibelt.
86-87 Bild 88-89 Bild

• Klocka och benismätare dyker upp i intrumenten
Bild


• Det kom tändingsbrytare på sidostödet. Detta medför också
en uppdatering av tändningsanläggningen som då (med lite
modifikationer) kan anvendas på en 87’a (om den vänds).
Bild


Varianter

Tyska marknaden:
• Motorn kan vara strypt. Det skall framgå av papprena om och i så fall hur det är gjort.


Österikiska och Schweiziska marknaden:
• Ett system som tillför frisk luft till avgaserna införs. Det väger ett par kilo och
det kan bli problem om det uppstår skador på det. Det kan avmonteras men det är inte
någon enkel operation.

• Varvräknaren blir "halvröd" VID 7000RPM

AmerikanskA marknaden:
• Modellen blev aldrig importerad till USA


Årgang 1989

VFR750Fk RC24-13xxxxx
J Japan RC24-13xxxxx
RC24-23xxxx
AR Østrig RC24-2300001 =>
E England RC24-2300001 =>
ED Europa RC24-2300001 =>
F Frankrig RC24-2300001 =>
FI Finland RC24-2300001 =>
G Tyskland RC24-2300001 =>
IT Italien RC24-2300001 =>
ND N. Europa RC24-2300001 =>
SA Sydafrika RC24-2300001 =>
SD Sverige RC24-2300001 =>
SP Spanien RC24-OM000001 =>
SW Schweiz RC24-2300001 =>
U Australien RC24-KM000001 =>

Beskrivning, se Årgang 1988.


VFR700F RC26


Årgang 1986

VFR700Fg RC26-20xxxxx
I USA blev VFR'en lanserad med en 700cc motor. Orsaken till detta var att Reagan
införde en tullavgift på alla importerade motorcyklar över 700cc för att rädda
HD från konkurs. Den reducerade cylindervolumen uppnåddes med att minska slaglängden
från 48,6mm till 45,4mm , vilket gav en mer överkvadratisk och livlig motor även
om den hade färre hästkrafter. Annars var den identisk med RC24 och för en beskrivning
av den så gå tillbaks till 1986


Årgang 1987

VFR700Fh RC26-21xxxxx
Denna modell skiljer sig väldigt lite från föregångaren. För beskrivning se RC24 Årgang 1987



VFR750F RC36


Årgang 1990

VFR750Fl RC36-20xxxxx
Detta var året då enkelsvingen (pro-arm) infördes. Modellen är
uppdaterad nästan överallt

Varianter

Tyska marknaden:
• Motorn kan vara strypt. Det skall framgå av papprena om och i så fall hur det är gjort.

Italienska marknaden:
• Framlyset är inte delat i 2 av kåpan
ItalienBild Resten av Europa Bild

Schweiziska, Kanadiska marknaden:
• Ett system som tillför frisk luft till avgaserna införs.
Det väger ett par kilo och det kan bli problem om det uppstår skador på det.
Det kan avmonteras men det är inte någon enkel operation.
Bild
De rostiga rören är inte en del av systemet =)

Schweiziska marknaden:
• Varvräknaren är "halvröd" mellan 8500 & 11500rpm

Schweiz Bild Resten av Europa Bild

Fortsättning följer.........
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar