Modellerna är "typ" listade efter storlek och årtal. En kort beskrivning
och med lite specar vid större modellförändringar.
OBS! Denna lista är inte på något sätt komplett men det mesta borde vara korrekt.
Om någon har mer information eller vill ifrågasätta nogonting vänligen kontakta
forummoderator via PM
400cc
--------------------------------------------------------------------------------
1982 VF400F

Den första 400cc V4. Det var "naken stil" som gällde med bikinikåpa som såg ut som "MVX250".
Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 53 hk @ 11,500rpm
Vridmoment: 3.5kg-m @ 9,500rpm
Storlek: 2060mm(D) x 750mm(W) x 1160mm(H)
Hjulbas: 1415mm
Torrvikt: 173kg
Framhjul:100/90-16 54H
Bakhjul: 110/90-18 61H
--------------------------------------------------------------------------------
1984 VF400F "Integra"
I stort sett samma som ovan fast med fullkåpa
Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 53 hk @ 11,500rpm
Vridmoment: 3.5kg-m @ 9,500rpm
Storlek: 2060mm(D) x 750mm(W) x 1195mm(H)
Hjulbas: 1405mm
Torrvikt: 177kg
Framhjul:100/90-16 54H
Bakhjul: 110/90-18 61H
--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR400R (NC21)

Helt annorlunda från VF400F modellen.
V4 motorns konfiguration innehöll 180x vevaxel. Twin-spar aluminiumram utan PRO-ARM baksving.
--------------------------------------------------------------------------------
1986 VFR400Z (NC21)

Samma som ovan fast naken (inga kåpor) model.
--------------------------------------------------------------------------------
1987 VFR400R (NC24)

Specifikationer liknande NC21 men med "Elf Designad" PRO-ARM enkel baksving.
--------------------------------------------------------------------------------
1989-90 VFR400R (NC30)

Stora förändringar görs. Ser precis ut som RC30. 360x vevaxel
Färg: vit/röd/blå (RC30kopia men med den mörkblå randen över den ljusblå och en vit rand mellan det blåa och det röda.
eller svart/silver/röd. Båda varianterna med vita hjul
VFR400R(NC30) är känd för sina hanteringsegenskaper, svänger snabbar än de flesta andra 400orna på marknaden.
Cykeln är liten. Är man över 180cm bör man överväga en annan cykel. Eftersom det är en racereplika så sitter
du ihopkrupen bakom kåpan vilket kan resultera i stelhet och smärtor i rygg, nacke och axlar. Ganska mycket vikt
hamnar på de låga handtagen vilket kan ge ömma handleder efter ett tag. Passagerare är uteslutet.
Motorn är kompakt och omekvänlig. 8mm tändstiften kan bara köpas från Honda och kräver en extra lång tändstiftsnyckel.
Självklart finns det inget centralstöd. Det går dock att införskaffa Hondas oficiella RC30/NC30 stöd för ca 500 dollar.
Specifikationsöverblick:
Max. H.P.: 59 hk @12,500rpm
Vridmoment: 4.0kg-m / 10,000rpm
Storlek: 1985mm(D) x 705mm(W) x 1075mm(H)
Hjulbas: 1345mm
Torrvikt: 182kg
Framhjul:120/60R-17 54H
Bakhjul: 150/60R-18 67H
--------------------------------------------------------------------------------
1991 VFR400R (NC30)
Liknande modellerna från 89-90 men Honda uppgraderade fjädringen i båda ändarna.
En ny 41mm (standard) gaffel med extern justering. Den nya bakdämparen hade separat behållare.
Dubbla motstående 4kolvsbromsok lades till. Även en färgändring, en röd/vit/blå (som HRC färger), en röd/svart/silver
med röda hjul samt en svart/silver med svarta hjul.
--------------------------------------------------------------------------------
1992 VFR400R (NC30)
Ändrad fjädring i båda ändarna. Båda är nu fullt justerbara.
--------------------------------------------------------------------------------
1993 VFR400R (NC30)
Samma som tidigare bara ändrade färger.
--------------------------------------------------------------------------------
1994 RVF400 (NC35)

Den senaste 400cc modellen i Japan. Det är en het motorcykel!. Den ser precis ut som RVF750 (RC45) förutom framlysena som är mindre och formade mer som på
motorcykeln Factory RVF Suzuka 8-hour Endurance. Fullt justerbar inverterad framgaffel trots att CBR400RR fortfarande använder vanlig gaffel.
De angivna värdena för mac antal hästkrafter och vridmoment reduceras efter bestämmelser från Japans motsvarighet till vägverket*.
Äntligen byttes hjulkonfigurationen från RC30 (17" fram och 18"bak) till nuvarande standard 17" både fram och bak. Precis som VFR400R (RC30) blir
RVF400 (NV35) känd för sina kurvegenskaper och bätre prestanda gentemot andra 400or. Den har fått de senaste 4-kolvs oken från Nissin (svarta).
Grafiskt är den precis som RC45, mestadels rött och vitt med lite lila och svart på kåpsidorna. Svarta nummerplåtar och hjul rundar av det hela.
*NOTERING: Japanska företag har haft en sorts "överenskommelse" med varandra och myndigheterna att "begränsa" det maximala antalet hästkrafter vid
givna motorstorlekar. Till exempel, alla 750cc cyklar anges med en effekt på 77hk. Detta är standard för GSXR, GSXR-SP, YZFR, YZF-SP, ZXR750, ZXR750R, NR & RC45.
400cc cyklarna fick vara på 59hk (numer 53), oavsett om det var VFR/RVF, CBR-RR, NSR, GSXR, RGV, TZR YZF etc. Det är ganska lustigt att ALLA listas med exakt
samma antal hästkrafter. Fridmomentsvärderna borde ha skiljt mellan 2-takts och 4-taktsmodellerna.
Specifikationsöverblick
Max. H.P.: 53 hk @ 12,500rpm
Vridmoment: 3.7kg-m / 10,000rpm
Storlek: 1985mm(D) x 685mm(W) x 1065mm(H)
Hjulbas: 1335mm
Torrvikt: 183kg
Framhjul:120/60R-17 54H
Bakhjul: 150/60R-17 67H
Över 400cc kommer inom kort. Ska försöka få till bilder också.