Sida 1 av 1
MotoGP vs F1
Postat: tis jun 26, 2007 13:48
av apex
Här ser man skillnad mellan MC och bil
http://www.youtube.com/watch?v=LDIXNT5rJzM&NR=1
Valentino Rossi kör varvet på 1.50 och Barichello på 1.20....lite skillnad!
Accet är ju bra på en båge men kurvor funkar bättre på 4 hjul....mkt bättre.
Första sträckan avverkas på 3,5 s med bil och 5,5 s med MC. Det tyder väl på att fästet inte är det bästa vare sig MC:n är i acceleration eller i kurva.
MC:n har ju ingen downforce heller det är ju en stor skillnad.
Postat: ons jun 27, 2007 07:29
av elias
Synd att man inte har råd att äga en F1-bil bara..

Postat: ons jun 27, 2007 07:56
av apex
Sant, men jag gissar att en Super Seven med R1-motor kör ifrån en R1 på t ex Kinnekulle? Eller vad åker bågarna på där? Snabba bilar, t ex seven, är väl 55-65 s.
Postat: ons jun 27, 2007 08:39
av Lt.Dan
Äsch då... Rossi har ju KALLA däck

Postat: ons jun 27, 2007 13:07
av apex
Om Rossi tycker att det e kallt så hinner Barichello sätta på en panna espresso innan Rossi masat sig runt....
Postat: ons jun 27, 2007 13:30
av Conseal
Såg iofs ut som det var duktigt blött för Rossi i vissa klipp .... sådant tenderar ju att hålla farten nere.
Postat: ons jun 27, 2007 14:21
av Lt.Dan
Conseal skrev:Såg iofs ut som det var duktigt blött för Rossi i vissa klipp .... sådant tenderar ju att hålla farten nere.
Precis...

Postat: ons jun 27, 2007 19:46
av apex
Hittat på nätet:
"The Suzuki number one set an unofficial lap record with a time of 1:41.400 - four-tenths quicker than Valentino Rossi's pole time set at last weekend's race."
"Catalunya
Race Date: 13 May 2007
Number of Laps: 66
Circuit Length: 4.730 m
Race Distance: 307.104 km
Lap Record: 1:22.680 - F Massa (2007) "
Skiljer 20 sekunder eller ca 20 % i hastighet.
Postat: ons jun 27, 2007 20:24
av stilo
En formel 1 bil kommer nog alltid vara det mest extrema som finns...
Det är teknisk utveckling i sin fulländning...
Dock håller sporten på att ta död på sig själv då den tekniska utvecklingen i princip omöjliggör omkörningar, kommer en bil för nära den andra så kommer den i störd luft som helt förstör väghållningen...
Men själva grejen med F1 är ju just spjutspetsteknologin så man får väl hoppas dom inte ändrar reglerna för bilarnas uppbyggnad allt för mkt...
Riktigt dom problemen finns ju inte i MotoGP...där är det väl typ 20 gånger mer omkörningar än i ett F1 lopp...
Fast personligen föredrar jag att titta på F1 före MotoGp...
Det ryktades ju att Rossi gjorde acceptabla tider i en Ferrari F1 bil...det ryktades tillomed att han var tänkt som en förare till Ferrari...men var nog bara rykten det...
Postat: ons jun 27, 2007 20:46
av Lt.Dan
Skulle vara kul att se vilka tider F1:an skulle prestera utan alla vingar och spoilrar.
Vet inte om det är en skröna men jag har hört att man skulle kunna köra
upp och ner i taken på en tunnel pga all downforce.
Btw, själv så föredrar jag MotoGP före F1

Postat: ons jun 27, 2007 21:05
av apex
...mmmm, fast vad får man för tid med en R1 runt Kinnekulle?
Postat: tor jun 28, 2007 17:43
av stilo
Lt.Dan skrev:Skulle vara kul att se vilka tider F1:an skulle prestera utan alla vingar och spoilrar.
Vet inte om det är en skröna men jag har hört att man skulle kunna köra
upp och ner i taken på en tunnel pga all downforce.
Btw, själv så föredrar jag MotoGP före F1

Utan fram eller bakvinge så skulle F1:an bara tomgångsköra runt banan...den fungerar helt enkelt inte utan vingarna.
Som jämförelse bil kontra mc så gör pro superbike 1.17.495 i kvaltid på mantorp och en Stcc bil gör 1.20.642, nu skulle ju dock en F1 bil köra åttor runt en Stcc bil... vet inte hur mkt snabbare en moto-gp hoj skulle vara jämfört med en superbike men ett antal sekunder per varv antar jag.
Postat: tor jun 28, 2007 19:51
av viffer
Man kan aldrig jämföra 2 hjul mot 4, kurvhastigheten går aldrig att jämföra. Så denna diskussion är helt ovidkommande.