adrian_vg skrev:Precis som supersport-klassen, som nära nog är stendöd, kommer antagligen sporttouring-klassen att gå - med mindre och mindre urval.
Jag tycker att det verkar komma nya värstingsporthojar mest varje år.
Andra hojar som verkar poppis är nakna bushojar, stora offroader och touringsänken typ GW och K1600.
Powercruisers verkar också vara ett ganska populärt segment och det finns det lite intressant historik om. Honda var som vanligt först med nya trender där alla andra står som frågetecken och säger med en mun "vafan ska man med en sån till?"
Så var det med den rödmotoriga och kardandrivna jätteoffroaden XLV750R och VF1100C/V65 Magna som också utsågs till årets citron i Bike Katalogen samma år som den kom
Men vad åker folk runt på idag? Powercruisers och jätteoffroader
Men sporttouring-segmentet verkar som du säger tyvärr vara ganska dött åtminstone just nu. Jag kallar f.ö. inte t.ex. Hayabusa och Kawa H2 för sporttouring trots att man har hängt på väskor på dom. En hoj där kedjan hänger som en slak *** efter en 500 mils high-speed-touring resa är ingen sporttouring, utan en sporthoj med väskor. En sporttouring har kardan!
Ni får ursäkta kära forummedlemmar, men ni kör sporthojar med väskor, iofs bra hojar där man har löst kedjeskramlet på ett föredömligt sätt med enkeltsving vilket är 1000 gånger bättre än att försöka centrera hjulet med skruv och mutter som var gammalt redan på 70-talet.
GW och K1600 är inga high-speed-tourers.
GTR1400 och FJR1300 är det iofs, men blir bökiga när vägen svänger.
Kort sagt, en high-speed-sporttouring ska ha kardan, hel motor, massa pulver, lågt styre, låg kåpa, möjlighet att få med sig grejer, väga klart under 300 kg och såna finns det i princip bara ett fåtal modeller av som VFR1200F, K1300S (K1200S, K1200RS, K1100RS) och V65 Sabre (som iofs är en bushoj original, men numera finns det en (1) V65 Sabre sporttouring)