Sida 1 av 2

Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tor sep 26, 2019 08:20
av M@rtini
Honda uppdaterar CRF 1000 Africa twin till 2020 års modell.

https://youtu.be/iSTZG_47-V8

https://www.youtube.com/watch?v=9tflSIzbOPY

https://youtu.be/FR0AkOvhgFA

https://youtu.be/sBRxddEZsfs

https://youtu.be/IMUkHnAa9NE

Hoppas det snart kommer en ny VFR1200F med i alla fall en del av de nya funktionerna, då blir det till att byta hoj igen tror jag. :wink:

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: lör sep 28, 2019 16:28
av adrian_vg
"Apple Car Play"??? :shock:

AS-modellen ser grym ut dock!

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: sön sep 29, 2019 05:48
av vroom
Lite motardstuk kanske med gjutna fälgar ist för ekerdito som måste spännas efter varje jordvarv. Då slår jag till..

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: sön sep 29, 2019 16:57
av adrian_vg
vroom skrev:Lite motardstuk kanske med gjutna fälgar ist för ekerdito som måste spännas efter varje jordvarv. Då slår jag till..
Spänna ekrar? Har jag aldrig gjort!

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: mån sep 30, 2019 05:05
av vroom
adrian_vg skrev:
vroom skrev:Lite motardstuk kanske med gjutna fälgar ist för ekerdito som måste spännas efter varje jordvarv. Då slår jag till..
Spänna ekrar? Har jag aldrig gjort!
Det finns hjälp att få hos dedikerade verkstäder även om man har en onämnbar farkost av okänt ursprung..

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: mån sep 30, 2019 09:13
av M@rtini
adrian_vg skrev:AS-modellen ser grym ut dock!
Ja hade den bara haft kardan också så man sluppit kedjan, och man själv lite längre ben kunde man nog slagit till på en sådan (trots bara halv motor). :wink:

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: mån sep 30, 2019 15:33
av adrian_vg
vroom skrev:
adrian_vg skrev:
vroom skrev:Lite motardstuk kanske med gjutna fälgar ist för ekerdito som måste spännas efter varje jordvarv. Då slår jag till..
Spänna ekrar? Har jag aldrig gjort!
Det finns hjälp att få hos dedikerade verkstäder även om man har en onämnbar farkost av okänt ursprung..
:lol:

Tänkte mer på dirren och Dominatrixen, som båda är japanska. ;-)
Antagligen får man kolla och spänna ekrarna oftare om man kör hårdare och oftare än jag gör med dessa båda.

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tis okt 01, 2019 09:33
av M@rtini
Jämförelse 2018-2020.

https://youtu.be/bU1muGCu7XU

Vuxit till sig rätt så bra. :tummenupp

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: ons okt 02, 2019 18:46
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:Hoppas det snart kommer en ny VFR1200F med i alla fall en del av de nya funktionerna, då blir det till att byta hoj igen tror jag. :wink:
På tal om det. Jag tycker det är lite udda att Honda verkar har lagt ner VFR1200F och BMW K1300S som var de enda som finns/fanns i klassen, åså V65 Sabre förstås :mrgreen:
Vet inte vad det kan bero på. Sålde dom för dåligt?
Idag finns det ingen riktigt japansk sporttourer med kardan längre, utan det är sport och sen vinge
Suzuki = Nada.
Yamaha = Tung klump med ladugårdsdörrkåpa FJR1300.
Kawasaki = Samma GTR1400
BMW = sport S1000RR eller K1600 med vinge-komplex :lol:
M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:AS-modellen ser grym ut dock!
Ja hade den bara haft kardan också så man sluppit kedjan, och man själv lite längre ben kunde man nog slagit till på en sådan (trots bara halv motor). :wink:
Om du vill ha en offroad med hel motor och kardan så har du ju VFR1200X.

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: ons okt 02, 2019 23:28
av M@rtini
Tyrannosaurus skrev:
M@rtini skrev:Hoppas det snart kommer en ny VFR1200F med i alla fall en del av de nya funktionerna, då blir det till att byta hoj igen tror jag. :wink:
På tal om det. Jag tycker det är lite udda att Honda verkar har lagt ner VFR1200F och BMW K1300S som var de enda som finns/fanns i klassen, åså V65 Sabre förstås :mrgreen:
Vet inte vad det kan bero på. Sålde dom för dåligt?
Skulle gissa på att det beror på samma anledning som de la ner Blackbirden, för svårt, dyrt, eller omöjligt att klara avgaskraven.
Tyrannosaurus skrev:Om du vill ha en offroad med hel motor och kardan så har du ju VFR1200X.
Jag är en liten kille med korta ben, tycker den är för stor, hög, och för tung för mig så den kommer aldrig vara ett valbart alternativ. Africa twinen är förvisso hög men inte så tung, men så har den ju kedja och kommer inte bli aktuell av den anledningen. :huvet

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tor okt 03, 2019 05:41
av adrian_vg
M@rtini skrev:Skulle gissa på att det beror på samma anledning som de la ner Blackbirden, för svårt, dyrt, eller omöjligt att klara avgaskraven.
Avgaskraven?
När blev det ett problem för stora flercylindriga vätskekylda motorer?

Låter skumt.

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tor okt 03, 2019 12:54
av Tyrannosaurus
M@rtini skrev:Jag är en liten kille med korta ben, tycker den är för stor, hög, och för tung för mig så den kommer aldrig vara ett valbart alternativ. Africa twinen är förvisso hög men inte så tung, men så har den ju kedja och kommer inte bli aktuell av den anledningen. :huvet
Du har ju SuperTeneren, kardan, halv motor. Triumph Tiger, kardan, 3/4 motor :lol: . Båda är iofs rätt tunga och frågan är om Africa Twin är så mycket lättare.

Sen har du R1200GS, kardan halv motor. Men då snackar vi höghus, jag har provsuttit en sån och det var precis att jag nådde ner. 208 har en sån och den passar honom perfekt.

Om du är nöjd med din VFR (vilket du verkar vara) så ser iaf inte jag nån anledning varför du skulle byta. Det skulle väl vara om det kom nån RVF1000RR, men såna är ju svåra att få med sig tält och grejer på, dessutom lär den isf inte ha kardan.

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tor okt 03, 2019 14:31
av adrian_vg
M@rtini skrev:
Tyrannosaurus skrev:
M@rtini skrev:Hoppas det snart kommer en ny VFR1200F med i alla fall en del av de nya funktionerna, då blir det till att byta hoj igen tror jag. :wink:
På tal om det. Jag tycker det är lite udda att Honda verkar har lagt ner VFR1200F och BMW K1300S som var de enda som finns/fanns i klassen, åså V65 Sabre förstås :mrgreen:
Vet inte vad det kan bero på. Sålde dom för dåligt?
Skulle gissa på att det beror på samma anledning som de la ner Blackbirden, för svårt, dyrt, eller omöjligt att klara avgaskraven.
Tyrannosaurus skrev:Om du vill ha en offroad med hel motor och kardan så har du ju VFR1200X.
Jag är en liten kille med korta ben, tycker den är för stor, hög, och för tung för mig så den kommer aldrig vara ett valbart alternativ. Africa twinen är förvisso hög men inte så tung, men så har den ju kedja och kommer inte bli aktuell av den anledningen. :huvet
Kikade runt lite på webben.

"That was Honda’s first problem in developing the VFR: its ancestors set the bar very high. That original V4 was one of Honda’s most important ever models because with its performance and flawless reliability it almost singlehandedly restored the firm’s reputation following a string of unreliable bikes including the VF750F."

"These days, with many riders having abandoned traditional sports-tourers for adventure bikes, it’s even harder to make the sums add up. So Honda’s development the budget didn’t run to changing the 782cc engine’s basic layout or the frame’s aluminium main spars."

https://www.brm.co.nz/honda-vfr800/

Är nog därför Honda lägger så mycket krut på Affen.
Misstänker att framtida budgetar kommer att läggas här också.

Standardversionen av Affen har jag för mig har lägre sadelhöjd än Rally-modellen. Dock fortfarande med kedja.

Precis som supersport-klassen, som nära nog är stendöd, kommer antagligen sporttouring-klassen att gå - med mindre och mindre urval. :(

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: tor okt 03, 2019 18:25
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Precis som supersport-klassen, som nära nog är stendöd, kommer antagligen sporttouring-klassen att gå - med mindre och mindre urval. :(
Jag tycker att det verkar komma nya värstingsporthojar mest varje år.
Andra hojar som verkar poppis är nakna bushojar, stora offroader och touringsänken typ GW och K1600.

Powercruisers verkar också vara ett ganska populärt segment och det finns det lite intressant historik om. Honda var som vanligt först med nya trender där alla andra står som frågetecken och säger med en mun "vafan ska man med en sån till?"

Så var det med den rödmotoriga och kardandrivna jätteoffroaden XLV750R och VF1100C/V65 Magna som också utsågs till årets citron i Bike Katalogen samma år som den kom :yada
Men vad åker folk runt på idag? Powercruisers och jätteoffroader :roll: :lol:

Men sporttouring-segmentet verkar som du säger tyvärr vara ganska dött åtminstone just nu. Jag kallar f.ö. inte t.ex. Hayabusa och Kawa H2 för sporttouring trots att man har hängt på väskor på dom. En hoj där kedjan hänger som en slak *** efter en 500 mils high-speed-touring resa är ingen sporttouring, utan en sporthoj med väskor. En sporttouring har kardan!

Ni får ursäkta kära forummedlemmar, men ni kör sporthojar med väskor, iofs bra hojar där man har löst kedjeskramlet på ett föredömligt sätt med enkeltsving vilket är 1000 gånger bättre än att försöka centrera hjulet med skruv och mutter som var gammalt redan på 70-talet.

GW och K1600 är inga high-speed-tourers.
GTR1400 och FJR1300 är det iofs, men blir bökiga när vägen svänger.
Kort sagt, en high-speed-sporttouring ska ha kardan, hel motor, massa pulver, lågt styre, låg kåpa, möjlighet att få med sig grejer, väga klart under 300 kg och såna finns det i princip bara ett fåtal modeller av som VFR1200F, K1300S (K1200S, K1200RS, K1100RS) och V65 Sabre (som iofs är en bushoj original, men numera finns det en (1) V65 Sabre sporttouring) :banana

Re: Africa twin, uppdatering 2020.

Postat: fre okt 04, 2019 13:39
av M@rtini
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Skulle gissa på att det beror på samma anledning som de la ner Blackbirden, för svårt, dyrt, eller omöjligt att klara avgaskraven.
Avgaskraven?
När blev det ett problem för stora flercylindriga vätskekylda motorer?

Låter skumt.
Var den anledningen jag hörde om att Blackbirden inte uppgraderades, och togs ur produktion (eller i vart fall slutade tas in/säljas i Sverige) -07. Vilket jag tycker var synd. :(
Sen tog det några år och så kom VFR1200F, och nu tror jag (tolkar det som) att den inte klarar Euro 5-normen som vad jag förstår snart blir gällande nya motorcyklar.