Nja, nu har ju italienarna förvisso lärt sig en del om kvalité på senare år även om dom inte når upp till Honda. Å andra sidan, när Honda byggde wobbelstaket med motor, då byggde italienarna väghållning utan motor. Sen var det tre smarta italienare som kom på att man kunde kombinera italiensk väghållning med japanska motorer och satte sina initialer som byggets namn vilket tillsammans blev "Bimota" (dom finns faktiskt kvar fortfarande
http://www.bimota.it , men numera är det mest helitalienskt - så italienarna kan bygga kvalité om dom vill

)
Sen har ju Ducati lite kul egenheter, dom jag kommer på direkt är:
- Maracas i kopplingen. Å andra sidan låter multiskivskopplingar så, prova att öppna oljepåfyllningen när motorn går så låter det rätt likt. Har man dessutom torrkoppling (vilket RC213V-S har) så låter det mer och en mer ojämn motorgång med bara två burkar gör det etter värre.
- Tvångsstyrda ventiler som också låter en del. Men med tanke på att Ducati har lyckats plockar fram 200 pållar ur två cylindrar så får man ha en viss förståelse. Det finns inte ett fjäderventilsystem i världen som skulle klara av dom Mount Everest kammarna vid 10.000+ varv, utan det skulle bli generalkarambolage i en sån motor långt tidigare (intressant, här ser man hur det funkar
https://www.youtube.com/watch?v=ocfIYUc5bpU )
Vad vill jag ha sagt med det här då?
Jo Hondan har kvalité i överflöd och är porrig så det räcker och blir över så man nästan sitter med ribba när man kollar på den. Men jag tycker dom har snikat lite med effekten. Frågan är vad det beror på och om den har all häftig elektronik som tractioncontrol, lanchcontrol mm. som "vanliga" sporthojar och speciellt RC213V (MotoGP-versionen) har?
Sen har vi ju iofs grejer som Kawas H2R med 325 hk. Men där ställer jag mig mest frågan varför dom har byggt den?
NR750 och RC213V-S byggde Honda för att visa vad dom kunde/kan och båda är i princip gatlegala racehojar som man kan plocka av lyset på och tävla med om man vill.
Kawa byggde H2R för att visa vad dom kan. Men den är ju helt meningslös för vad ska man ha den till?
Inget lyse, så den får inte köras på gatan och det finns ingen tävlingsklass för den. Ska man köpa en hoj för 400 papp för att ha den på podium i vardagsrummet och kanske köra på lite öppna bandagar? Men jag är inte säker på att det går heller för öppna bandagar brukar ha bullerrestriktioner och eftersom den låter som en MotoGP-hoj så skiter det sig också.
I det läget är 1,8 millar för en hoj som man kan/får köra BÅDE på gatan och bana faktiskt en bättre investering
