Sida 1 av 2
VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: tis jun 14, 2011 09:41
av adrian_vg
Har vi sett denna innan?
173hk på bakhjulet. Släng dig i väggen storrviffer! 8*)
http://www.youtube.com/watch?v=nPcFBgnS ... r_embedded
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: tor jun 16, 2011 20:03
av TG
VILL HAAAAAA!!!!
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: tor jun 16, 2011 21:48
av Seth
nöjer mig med att skaffa en 800FI med kompressor.
Mera vinande

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: fre jun 17, 2011 10:08
av adrian_vg
Seth skrev:nöjer mig med att skaffa en 800FI med kompressor.
Mera vinande


Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: fre jun 17, 2011 10:10
av adrian_vg
Om man monterar ett sånt här kit, måste med registreringsbesikta hojen? Det är ju ett ganska stort ingrepp.
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: lör jun 18, 2011 09:03
av Donner
adrian_vg skrev:Om man monterar ett sånt här kit, måste med registreringsbesikta hojen? Det är ju ett ganska stort ingrepp.
Man får nog inte igenom den så nä....det gör man nog inte.
Men kompressor e coolt

VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: lör jun 18, 2011 16:45
av Conseal
Det där är ju torochargern, har ju funnits ett tag ... Vill ha fortfarande

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 09:17
av adrian_vg
Donner skrev:Man får nog inte igenom den så nä....det gör man nog inte.
Så regbesiktning alltså. Vad gör de då?
Conseal skrev:Det där är ju torochargern, har ju funnits ett tag ... Vill ha fortfarande

Ah, trodde den kommit ganska nyligen. Det var ju ett himla tjat om när kitet skulle komma till Vtec, när det släpptes för generationen innan.
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 10:00
av tersan
adrian_vg skrev:Så regbesiktning alltså. Vad gör de då?
Kollar att hojen uppfyller regelverket, och för in uppgifterna om hojen i regbeviset. Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 13:02
av adrian_vg
tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 13:25
av tersan
adrian_vg skrev:tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Jo, gör det... glöm inte att filma hela besöket hos Bilprovningen och lägg ut det på nätet.
Fast helt omöjligt är det inte: jag har hört om de som monterat turbo eller kompressor men låtit bli att koppla in dem... fast vanligast och enklast är att helt enkelt bygga om hojen till besiktningen (ungefär som att montera korrekt ljuddämpare, godkända blinkers och regskylt etc etc...).
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 15:51
av Tyrannosaurus
tersan skrev:adrian_vg skrev:tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Jo, gör det... glöm inte att filma hela besöket hos Bilprovningen och lägg ut det på nätet.
Fast helt omöjligt är det inte: jag har hört om de som monterat turbo eller kompressor men låtit bli att koppla in dem... fast vanligast och enklast är att helt enkelt bygga om hojen till besiktningen (ungefär som att montera korrekt ljuddämpare, godkända blinkers och regskylt etc etc...).
Att riva av kittet inför besiktning låter som lite väl mycket jobb. Men en kompressor är ju väldigt enkelt att koppla ur, det är bara att ta bort remmen. Sen är bara frågan hur griniga SBP är när dom ser att det sitter en remskiva där och undrar vad det är.
Men egentligen, tja effektökningen finns ju inte när remmen är borta och det finns inget som säger att man inte får ha remskivor, blinkande discolampor, spelade horn eller vad som helst på hojen eller bilen så länge det inte är inkopplat eller utgör någon slags trafikfara med vassa kanter eller liknande.
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 16:52
av Seth
Tyrannosaurus skrev:Att riva av kittet inför besiktning låter som lite väl mycket jobb. Men en kompressor är ju väldigt enkelt att koppla ur, det är bara att ta bort remmen. Sen är bara frågan hur griniga SBP är när dom ser att det sitter en remskiva där och undrar vad det är.
Men egentligen, tja effektökningen finns ju inte när remmen är borta och det finns inget som säger att man inte får ha remskivor, blinkande discolampor, spelade horn eller vad som helst på hojen eller bilen så länge det inte är inkopplat eller utgör någon slags trafikfara med vassa kanter eller liknande.
ifs har man Fi så är skivan rätt så dold vad jag sett
http://www.aaperf.com/vfrkit-gen5.html
jag e helt klart sugen på en FI"(Supercharged)"
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 16:57
av Donner
Frågan är hur hållbarheten är, med tanke på effektuttaget så lär det slita lite mer på grejorna.
Re: VFR800 Vtec med kompressorkit
Postat: mån jun 20, 2011 17:39
av Tyrannosaurus
Finns pengarna så är det väl bara att handla
Donner skrev:Frågan är hur hållbarheten är, med tanke på effektuttaget så lär det slita lite mer på grejorna.
Slitaget lär ju bli hårdare, men det beror också på hur mycket man laddar. Sen är frågan hur mycket mer det sliter i förhållande till konventionell trimning? Många menar ju att kompressor/turbo sliter mindre än konventionell trimning.
Min hoj är ju konventionellt trimmad med steg 2½, dock är kolvar och komp nästan original (något planad topp) och hittills har jag inte märkt av något högre slitage.
Jag har även flera polare som har trimmat konventionellt betydligt hårdare än jag. Förutom lite missöden med lite väl optimistiskt planade toppar tillsammans med högkompkolvar som resulterade en 16 delars ventilsallad + vippor så har den gått i bra många år och ett antal tusen mil nu utan problem. Och det är bl.a. en gammal luftkyld Suzuki GSX1100EF som förvisso var känd för en hållbar motor om man bortser från kopplingskorgen, att dom gillar att äta olja mm.
Dagens moderna motorer med vatten brukar i allmänhet tåla mer stryk vilket man inte minst kan se på mc-träffarna där en del personer som verkar ha alldeles för mycket pengar ägnar sig åt fyllevarvningar. En gammal 80-talare skulle flyga i bitar betydligt tidigare.