VFR800 Vtec med kompressorkit

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

VFR800 Vtec med kompressorkit

#1 Inlägg av adrian_vg »

Har vi sett denna innan?

173hk på bakhjulet. Släng dig i väggen storrviffer! 8*)

http://www.youtube.com/watch?v=nPcFBgnS ... r_embedded
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#2 Inlägg av TG »

VILL HAAAAAA!!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#3 Inlägg av Seth »

nöjer mig med att skaffa en 800FI med kompressor.
Mera vinande :D
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#4 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:nöjer mig med att skaffa en 800FI med kompressor.
Mera vinande :D
:D :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#5 Inlägg av adrian_vg »

Om man monterar ett sånt här kit, måste med registreringsbesikta hojen? Det är ju ett ganska stort ingrepp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#6 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:Om man monterar ett sånt här kit, måste med registreringsbesikta hojen? Det är ju ett ganska stort ingrepp.
Man får nog inte igenom den så nä....det gör man nog inte.

Men kompressor e coolt 8)
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

VFR800 Vtec med kompressorkit

#7 Inlägg av Conseal »

Det där är ju torochargern, har ju funnits ett tag ... Vill ha fortfarande ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#8 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Man får nog inte igenom den så nä....det gör man nog inte.
Så regbesiktning alltså. Vad gör de då?
Conseal skrev:Det där är ju torochargern, har ju funnits ett tag ... Vill ha fortfarande ;)
Ah, trodde den kommit ganska nyligen. Det var ju ett himla tjat om när kitet skulle komma till Vtec, när det släpptes för generationen innan.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Så regbesiktning alltså. Vad gör de då?
Kollar att hojen uppfyller regelverket, och för in uppgifterna om hojen i regbeviset. Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Jo, gör det... glöm inte att filma hela besöket hos Bilprovningen och lägg ut det på nätet. :wink:

Fast helt omöjligt är det inte: jag har hört om de som monterat turbo eller kompressor men låtit bli att koppla in dem... fast vanligast och enklast är att helt enkelt bygga om hojen till besiktningen (ungefär som att montera korrekt ljuddämpare, godkända blinkers och regskylt etc etc...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Trimningar stupar oftast på att tillverkaren inte godkänt några större effektökningar...
Så det är ingen idé att ens försöka montera ett kompressorkit och hoppas på att SBP godkänner det?
Jo, gör det... glöm inte att filma hela besöket hos Bilprovningen och lägg ut det på nätet. :wink:

Fast helt omöjligt är det inte: jag har hört om de som monterat turbo eller kompressor men låtit bli att koppla in dem... fast vanligast och enklast är att helt enkelt bygga om hojen till besiktningen (ungefär som att montera korrekt ljuddämpare, godkända blinkers och regskylt etc etc...).
Att riva av kittet inför besiktning låter som lite väl mycket jobb. Men en kompressor är ju väldigt enkelt att koppla ur, det är bara att ta bort remmen. Sen är bara frågan hur griniga SBP är när dom ser att det sitter en remskiva där och undrar vad det är.
Men egentligen, tja effektökningen finns ju inte när remmen är borta och det finns inget som säger att man inte får ha remskivor, blinkande discolampor, spelade horn eller vad som helst på hojen eller bilen så länge det inte är inkopplat eller utgör någon slags trafikfara med vassa kanter eller liknande.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#13 Inlägg av Seth »

Tyrannosaurus skrev:Att riva av kittet inför besiktning låter som lite väl mycket jobb. Men en kompressor är ju väldigt enkelt att koppla ur, det är bara att ta bort remmen. Sen är bara frågan hur griniga SBP är när dom ser att det sitter en remskiva där och undrar vad det är.
Men egentligen, tja effektökningen finns ju inte när remmen är borta och det finns inget som säger att man inte får ha remskivor, blinkande discolampor, spelade horn eller vad som helst på hojen eller bilen så länge det inte är inkopplat eller utgör någon slags trafikfara med vassa kanter eller liknande.
ifs har man Fi så är skivan rätt så dold vad jag sett ;)
http://www.aaperf.com/vfrkit-gen5.html
jag e helt klart sugen på en FI"(Supercharged)"
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#14 Inlägg av Donner »

Frågan är hur hållbarheten är, med tanke på effektuttaget så lär det slita lite mer på grejorna.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: VFR800 Vtec med kompressorkit

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

Seth skrev:ifs har man Fi så är skivan rätt så dold vad jag sett ;)
http://www.aaperf.com/vfrkit-gen5.html
jag e helt klart sugen på en FI"(Supercharged)"
Finns pengarna så är det väl bara att handla 8) :D
Donner skrev:Frågan är hur hållbarheten är, med tanke på effektuttaget så lär det slita lite mer på grejorna.
Slitaget lär ju bli hårdare, men det beror också på hur mycket man laddar. Sen är frågan hur mycket mer det sliter i förhållande till konventionell trimning? Många menar ju att kompressor/turbo sliter mindre än konventionell trimning.

Min hoj är ju konventionellt trimmad med steg 2½, dock är kolvar och komp nästan original (något planad topp) och hittills har jag inte märkt av något högre slitage.
Jag har även flera polare som har trimmat konventionellt betydligt hårdare än jag. Förutom lite missöden med lite väl optimistiskt planade toppar tillsammans med högkompkolvar som resulterade en 16 delars ventilsallad + vippor så har den gått i bra många år och ett antal tusen mil nu utan problem. Och det är bl.a. en gammal luftkyld Suzuki GSX1100EF som förvisso var känd för en hållbar motor om man bortser från kopplingskorgen, att dom gillar att äta olja mm.

Dagens moderna motorer med vatten brukar i allmänhet tåla mer stryk vilket man inte minst kan se på mc-träffarna där en del personer som verkar ha alldeles för mycket pengar ägnar sig åt fyllevarvningar. En gammal 80-talare skulle flyga i bitar betydligt tidigare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar