Skall vi leka designer med VFR 1200

Här postar du dina bilder & filmer på veeferrer

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

#16 Inlägg av M@rtini »

Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

#17 Inlägg av tersan »

M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Kan det vara så att vi är insnöade på äldre VFR, och 1200an liknar ju ingenting annat? Och är det inte ofta så att ett en riktig bra design tar tid att vänja sig vid? Med det sagt så måste jag erkänna att jag har vääääldigt svårt för fronten... ser ut som en kombination av älgmule och rymdskepp. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

#18 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Kan det vara så att vi är insnöade på äldre VFR, och 1200an liknar ju ingenting annat? Och är det inte ofta så att ett en riktig bra design tar tid att vänja sig vid? Med det sagt så måste jag erkänna att jag har vääääldigt svårt för fronten... ser ut som en kombination av älgmule och rymdskepp. :wink:
Jag vande mig vid fronten på min VFR800 efter ett tag, så att vänja sig vid VFR1200:an är väl bara en tidsfråga det också. Ditt antagande kan stämma, Tersan. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Skall vi leka designer med VFR 1200

#19 Inlägg av Ajax »

M@rtini skrev:Varför tycker alla så illa om 1200an? Så hemsk är den väl ändå inte? Kan i och för sig hålla med om att ljuddämparen inte är så vacker, men det kan man ju åtgärda.
Nej, själv tycker jag att den är en av de få designer som tar steget framåt och vågar någonting nytt. Vad gäller ljuddämparen så förstår jag heller inte vad det är som så många ojar sig över, tycker att den är rätt kaxig och att ljudet när den öppnar vid 7k varv är helt underbart. I designjämförelsen kan vi kolla på VFR800 som i -09 års modell ser ut som vilken annan hoj som helst med 3-5 år på nacken. Det kan mycket väl vara så att det tar lite tid att vänja sig, kom ihåg hur det var när BMW bytte till den nya karossen på sin 5-serie, det var ett herrans hallabaloo om den var ful eller snygg - oavsett vad så tog de bildesign ett jättesprång framåt genom att de vågade satsa på någonting som inte liknade tidigare modell och ändå tydligt signalerade BMW.
Jag hade faktiskt en förhoppning/förväntan om att Crossrunnerns skulle vara minst lika modig i sitt designspråk som 1200-an, men det tycker jag inte att den är. Förvisso ser den bra ut, men den sticker inte ut så som jag tycker 1200-an gör. Självklart kommer jag att provköra både 1200-an (igen) och Crossrunnern under kommande säsong, och det finns definitivt andra hojar och märken som är minst lika intressanta på marknaden.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar